• 0

Niet eens met overeenkomst van opdracht van intermediair

(aangepast)

Beste,

 

Ik heb een nieuwe opdracht voor 1 jaar. E.a. ging heel snel en voortvarend.

Nu komt de intermediair met een overeenkomst van opdracht, ik heb dit nooit eerder mee gemaakt. Na deze zorgvuldig te hebben gelezen kan ik mij niet vinden in een aantal punten. Ook word verwezen naar bijlages die ik niet ontvangen heb. 

Zie onderstaand

 

1. De Deelovereenkomsten worden aangegaan voor bepaalde duur.

2. Tussentijdse opzegging door Opdrachtnemer is niet mogelijk tenzij in de deelovereenkomst anders wordt overeengekomen.

3. Opdrachtgever mag een deelovereenkomst te allen tijde met onmiddellijke ingang beëindigen zonder daardoor jegens Opdrachtnemer schadeplichtig te zijn, indien: a) de Deskundige en/of Opdrachtnemer toerekenbaar tekortschiet(en) bij de nakoming van haar verplichtingen uit de Raamovereenkomst/Deelovereenkomst, nadat hem/haar schriftelijk een redelijke termijn is gegund om alsnog zijn/haar prestaties na te komen; b) de Client/Eindklant de deelovereenkomst beëindigt;

 

Er kan eenzijdig worden opgezegd, ik moet voor deze opdracht op voorhand al wat zaken regelen waarbij kosten komen kijken. (huisvesting) Voor mij is de intermediair de opdrachtgever en niet de eindklant.  

Verder bleek tijdens het intake gesprek dat er veel gereisd moet worden. Ik heb aangegeven aan de intermediair dat alles boven 1 uur reistijd word gedeclareerd. De intermediair heeft aangegeven dat ik dit zelf maar met de eindklant moet afstemmen. 

In mijn uurprijs heb ik gerekend naar 40 uur per week, de eindklant werkt er echter maar 36 volgens de cao, mijn inziens hoef ik mij hier niet aan te conformeren aangezien ik zzpér ben.  

 

Nu wil de intermediair niet verder gaan voordat ik dit document heb ondertekend, dit terwijl de eindklant al akkoord is dat ik het project kan beginnen.

 

Mvg,

 

Peter

 

 

aangepast door Richard Theuws
topictitel aangepast; all caps verwijderd en verduidelijkt
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
52 minuten geleden, holadieezzp zei:

De eind klant vandaag maar zelf gebeld dat ik niet kom, deze was behoorlijk laaiend. Zeker ook gezien het tarief, ik heb met veel wurgen en hangen 65.00 euro kunnen krijgen blijkt dat de intermediair er 135 krijgt.

Bizarre wereld van recruiters!

Intermediair - aanbesteding - eindklant. Klinkt als overheid. En daarmee denkt de overheid spekkoper te zijn en alle ellende overgedragen te hebben naar de Intermediar. Maar netto resultaat is dus dat die 100% premie vangt op het tarief van de zzp-er.

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
  • 0

 

Na veel email dan toch de overige bestanden ontvangen. Het word steeds gekker..

 

Indien de eindklant niet betaald om wat voor een reden dan ook ben ik de pineut... Zij er werkelijk bedrijven/zzpérs die dergelijke overeenkomsten tekenen?

Ook een betaal termijn van 45 dagen na ontvangst van faktuur en/mits eind klant de urenlijst heeft goedgekeurd. 

 

, die voldoen aan de eisen zoals gesteld in dit artikel, worden door ******** binnen de in de

Deelovereenkomst gespecificeerde betaaltermijn, en op voorwaarde van ontvangst van de betaling van

Cliënt/Eindklant, aan Opdrachtnemer betaald

Link naar reactie
  • 0

Nou,nou, gebrek aan ervaring!!!! Dan had ik zonder vragen de overeenkomst wel getekend.

Ik geef toch aan dat ik niet met de eind klant ga onderhandelen!

 

Verder ben ik ook niet gestart, ik mopper ook niet althans ben me er niet bewust van. Onzeker ben ik in dit geval wel.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
16 minuten geleden, holadieezzp zei:

Ik geef toch aan dat ik niet met de eind klant ga onderhandelen!

 

Dat is ook het advies niet. Je moet met de bemiddelaar onderhandelen. Een overeenkomst vergt twee partijen. Dat is geen eenzijdig contract. Anders werk je voor een zetbaas.

 

Hé, het is goed nieuws als de eindklant je graag wil en de bemiddelaar moet schipperen... :upside-down-face:

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
28 minuten geleden, Roel J zei:

 

En dat is wat je nu precies wel zou moeten doen...


En dat is dan meteen de laatste keer dat je voor die intermediair werkt.  Ik vind dat dus echt niet kunnen. Jij moet gewoon zorgen dat je een bedrag onderhandelt waarmee jij tevreden bent, maar wat de intermediair aan jou verdient is niet jouw zaak. Die intermediair is jouw klant, niet de eindklant. Die eindklant had jij nooit gehad zonder die intermediair (tenzij de eindklant jou wil inhuren, maar dat perse via een intermediair wilt doen - maar dan heb jij natuurlijk de touwtjes in handen). 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Affijn, dank voor alle adviezen.

 

De intermediair heeft pas documenten aangeleverd nadat de eindklant en ik al tot akkoord waren gekomen over de inzet.  Inmiddels heb ik mijn leveringsvoorwaarden die ik hanteer overhandigd. 

 

Ik draai nu e.a om, uitbetaling op 45 dagen kan maar dan word het bedrag opgehoogd met 4%. 

 

In al die 20 jaar heb ik dit niet eerder meegemaakt.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben hier zo fel op omdat ik zelf ook "intermediair" voor dj's ben. Klanten boeken een dj via mijn site, en ik huur een ZZP dj in om die opdracht te verzorgen. Nu heb ik het weleens meegemaakt dat zo'n dj de betreffende klant ging bellen of mailen (zeker als het een vaste klant is) en probeert rechtstreeks zaken met die klant te doen, dus mij buitenspel te zetten.

In zo'n geval is het meteen einde oefening en zal ik die dj niet meer inhuren. Ik moet immers ook mijn brood verdienen, en investeer een hoop tijd en geld in een goede website, advertenties, het opvolgen van aanvragen enzovoorts. Ik gun zo'n dj een aantal opdrachten per jaar, maar dan moet hij mij ook mijn winst gunnen.

 

Overigens heb ik mijn prijzen gewoon op mijn website staan dus mijn dj's weten precies wat ik aan hun verdien. Als ze het daar niet mee eens zijn mogen ze natuurlijk gerust met mij onderhandelen (dus nooit met de eindklant), maar ook ik wil zoveel mogelijk verdienen dus als ik 50 euro meer verdien aan dj #1 zal ik die dj eerder bellen dan dj #2.  

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, Bob de webbouwer zei:

Ik ben hier zo fel op omdat ik zelf ook "intermediair" voor dj's ben.

Een kwestie van prijs/prestatie ...

 

17 minuten geleden, Bob de webbouwer zei:

In zo'n geval is het meteen einde oefening en zal ik die dj niet meer inhuren. Ik moet immers ook mijn brood verdienen, en investeer een hoop tijd en geld in een goede website, advertenties, het opvolgen van aanvragen enzovoorts. Ik gun zo'n dj een aantal opdrachten per jaar, maar dan moet hij mij ook mijn winst gunnen.

Eveneens een kwestie van prijs/prestatie ...

 

Als een ondernemer, inplaats van mij, een goedkopere en/of betere boekhouder kan vinden dan is hij of zij, te allen tijde, vrij om te gaan en staan. Geen wurgcontract die dat belet.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Roel J In mijn geval gaat het om mijn vaste klanten die me tientallen opdrachten per jaar bezorgen. Dat gaat natuurlijk over andere bedragen, maar als zo'n intermediair het voor elkaar krijgt om een ton te verdienen voor zo weinig werk is dat iets waar de eindklant zich druk over moet maken, niet jij als zzp'er. 

Jij moet gewoon zorgen dat je een bedrag krijgt waar jij je goed bij voelt, daarover onderhandel je met de intermediair. Maar het tarief dat de intermediair afspreekt met de eindklant gaat jou - naar mijn mening - niks aan.

Natuurlijk ben ik het met jullie eens dat het belachelijk is dat zo'n intermediair een ton opstrijkt voor 20 tot 80 uur werk, maar nogmaals, dat is het probleem van de eindklant, niet van jou als zzp'er. Jij hoeft het immers niet te betalen. En dan kun je wel zeggen "ja maar als ik dat had geweten had ik veel meer gevraagd"... tja dan had je beter onderzoek moeten doen naar de gangbare tarieven in die markt. Als het via aanbesteding is gegaan rekent de intermediair immers blijkbaar een marktconform tarief, anders had hij de opdracht niet gekregen.

Branko Collin Als jij zelf de klant aanbrengt is dat natuurlijk wat anders. Maar dan heb je zelf waarschijnlijk al een prijs afgesproken voor jouw prestaties met de eindklant, dus die weet dan ook precies wat hij aan de intermediair betaalt.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
50 minuten geleden, Bob de webbouwer zei:

Maar het tarief dat de intermediair afspreekt met de eindklant gaat jou - naar mijn mening - niks aan....

 

Dat wil de bemiddelaar natuurlijk niet. Die maakt er koehandel van. Het wemelt van dit soort makelaars in de voetbal, de muziek, de kunst. Zo snel mogelijk dumpen en door naar een transparante middelman die niet z'n eigen portemonnee prioriteit geeft.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Bob de webbouwer zei:

In mijn geval gaat het om mijn vaste klanten die me tientallen opdrachten per jaar bezorgen. Dat gaat natuurlijk over andere bedragen, maar als zo'n intermediair het voor elkaar krijgt om een ton te verdienen voor zo weinig werk is dat iets waar de eindklant zich druk over moet maken, niet jij als zzp'er. 

Daarmee zouden zowel eindklant als ZZP'er slechte ondernemers zijn.  Door de intermediair de passeren kunnen de eindklant en de ZZP'er met hun ondernemingen een beter resultaat (meer winst) behalen.

 

Een van de basisbeginselen van ondernemen is het beperken van de kosten en dat komt niet zelden neer op het beperken van het aantal tussenschakels.

 

Wie geld wil verdienen over de rug van de ZZP'er zal een Bermuda-driehoek creëren ... Opdrachtgever - intermediair/uitzendbureau - boekhouder/accountant.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Bob de webbouwer zei:

Tja, blijkbaar heeft de markt (zowel opdrachtgevers als opdrachtnemers) behoefte aan dat soort bemiddelaars en zijn ze bereid daar flink voor te betalen.

Met bereidheid heeft dat weinig tot niets te maken ... zie mijn vorige antwoord.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Tuurlijk wel. Zowel de eindklant als de ZZP'er weten maar al te goed dat de intermediair er ook wat aan verdient, die werkt immers ook niet voor niets. Deze biedt blijkbaar een bepaalde meerwaarde, anders zouden de eindklant en de ZZP'er hem niet nodig hebben. 

 

Die intermediair heeft veel tijd, moeite en geld gestoken in het verkrijgen van een opdracht, en in het zoeken van de perfecte ZZP'er om  die opdracht uit te voeren. Als dat gedeelte eenmaal achter de rug is zeg jij "ach, we kennen elkaar nu dus we hebben die intermediair niet meer nodig. Laten we die buiten flikkeren en rechtstreeks zaken doen".

Als jij mijn belastingaangifte verzorgt zeg ik toch ook niet "ach, nu heeft de belastingdienst mijn cijfers al, dus ik betaal de uren die jij daarmee bezig bent geweest maar niet". 

Als je het niet vind kunnen dat een intermediair iets aan je verdient is dat ook prima, maar dan moet je gewoon geen zaken doen met een intermediair. 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

 

Dat is allemaal veel te defensief. Als die tussenhandelaar meerwaarde heeft, wordt hem zijn marge gewoon gegund. Als je echter moet bestaan van stiekeme opslag en kickbacks (want die bestaan ook), dan verdien je uit-geschakeld te worden. Ge-des-intermedieerd!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in het begin gelezen dat (of ik snap er niets van, dat kan ook natuurlijk..):

 

- Er een soort bureau is dat een opdracht via aanbesteding gekregen heeft (waarschijnlijk van een overheid/semioverheid zou ik dan denken).

- Dat bureau heeft gevraagd of "holadieezzp" interesse had om mee te doen en dat was inderdaad zo.

- Nu blijkt dat de voorwaarden toch wat anders zijn dan gedacht.

- En nu...?

 

Ik weet uiteraard niet welke spelers hier bij betrokken zijn, maar als het serieus grote partijen zijn dan denk ik dat men niet erg gevoelig zal zijn voor "maatwerk" voor een bepaalde 'onderaannemer' behalve wanneer dezelfde 'onderaannemer' enorm/uitzonderlijk goed is op zijn vakgebied.

Ik zo eerder denken dat dit hele gedoe niet doorgaat, maar dat ben ik (zonder enige kennis over waar het nou echt precies om gaat - zoals alle andere HLers trouwens ook).

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.