Onverklaarbare daling van karma

Aanbevolen berichten

Mijn profiel....ehm...

 

Ik denk : reus : 95% kneus : 5%

 

Ik geef kneuzen als ik echt vermoeid/verveeld ben door iemand (en ik de eerste ben die dit blijkbaar opmerkt). Dat doe ik dus niet zo snel, zeker niet als iemand nieuw is.

 

Ik reus wel behoorlijk regelmatig : daarmee laat ik zien dat ik vind dat iemand van waarde is geweest voor collega-ondernemers/de community.

Bijv : iemand die concreet en goed antwoord geeft op een concrete vraag. Of iemand die erg open is over eigen ervaring/gevoelens, wat een discussie openbreekt of een interessante wending geeft. Of in het algemeen : iemand die van waarde is voor de community.

 

Reuzen doe ik vaker bij nieuwen dan bij de oude rotten - vooral omdat ik toen ik zelf nieuw was, zeer benieuwd was of mijn bijdragen uberhaupt wel gewaardeerd werden - het heeft mijn loyaliteit aan dit forum sterk verhoogd.

Link naar reactie

Ach eigenlijk is het heel simpel. Reuzen en kneuzen, onder iemands naam staat de som ervan, en hoe meer karma je hebt hoe beter anderen je dus vinden. Net zoals met Hyves, hoe meer vrienden hoe beter je bent. Maar is dit echt waar? In mijn ogen niet, sommige mensen voegen iedereen toe in hun netwerk (om zo zelf populair te lijken) en weer andere zijn een stukje teruggetrokkenner en gaan meer voor kwaliteit.

 

Als iemand iets post waar ik iets aan heb en hij heeft een laag karma dan maakt dat toch niks uit? Ik ben nou eenmaal geholpen door deze persoon. En sommige mensen die veel helpen (lees gewoon veel posten) hebben meestal ook een hoger karma (met uitzondering van de topicstarter Edo dan). Hoe dit komt? Persoonlijke voorkeur. Met sommige mensen op dit forum heb ik, en ik denk iedereen wel eens, negatieve ervaringen, die zal ik dus nooit reuzen maar als er een beetje aanleiding voor is meteen kneuzen. Andere personen vind ik weer heel goed/aardig/slim en deze zal ik nooit kneuzen maar alleen maar reuzen, wat voor domme dingen ze ook posten.

 

Een discussie over een karma op een forum is vrij onzinnig. Het wordt meer een discussie over hoe wie wie ziet (of dat zou het moeten worden want daar is karma toch voor) of om ego te vergroten/kleinen, ik weet het niet precies. De karma functie is natuurlijk leuk, maar je moet er gewoon niet teveel waarde aan hechten. Mijn karma schommeld tussen de 35 en 45 lekker safe, zeker nu ik de laatste tijd amper op HL aanwezig ben. Deze afwezigheid heeft ondernmeer te maken met het gebrek aan sfeer (de uber iedereen is een grote reus periode is helaas voorbij) maar omdan meteen de rest te gaan kneuzen, dat werkt natuurlijk niet, ook niet mogelijk volgens mij ;)

 

Afijn, wat ik nou eigenlijk wil zeggen. Mensen zijn ook maar mensen, met menselijke gevoelens. Iedereen zal een vriend eerder reuzen en minder snel kneuzen. Karma is dus niet objectief, dat weet iedereen wel. Waarom zou je zoveel waarde hechten aan zoiets subjectiefs? Steek die tijd in inhoudvolle posts :D

Link naar reactie

Steek die tijd in inhoudvolle posts

 

Wel mee eens. Maar ik blijf het fascinerend vinden, dat karma. Ik post vanmiddag iets over octrooien, ik beschouw mezelf wel als expert op dat gebied, en hop! mijn karma zakt. Het intrigeert mij mateloos welke stumper meent om op basis van redelijk normale bijdragen iemand ineens omlaag te drukken. Misschien is het mijn belangstelling voor de psychologie van de mensen om mij heen die dit voor mij zo fascinerend maakt dat ik dan in diepe gedachten wegzink, bedenkend hoe iemand achter z'n computer zit en min of meer naar willekeur kneusjes uitdeelt. Het is ook wel komisch, eigenlijk.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie

Steek die tijd in inhoudvolle posts

 

Wel mee eens. Maar ik blijf het fascinerend vinden, dat karma. Ik post vanmiddag iets over octrooien, ik beschouw mezelf wel als expert op dat gebied, en hop! mijn karma zakt. Het intrigeert mij mateloos welke stumper meent om op basis van redelijk normale bijdragen iemand ineens omlaag te drukken. Misschien is het mijn belangstelling voor de psychologie van de mensen om mij heen die dit voor mij zo fascinerend maakt dat ik dan in diepe gedachten wegzink, bedenkend hoe iemand achter z'n computer zit en min of meer naar willekeur kneusjes uitdeelt. Het is ook wel komisch, eigenlijk.

 

dagdag

Christine

 

 

Beste Christine,

 

Jouw karma ook kan dalen omdat iemand anders net een one liner van jou heeft gelezen in een heel ander topic. En op basis daarvan denkt "wat een kneuzerige bijdrage, click".

Link naar reactie

Jouw karma ook kan dalen omdat iemand anders net een one liner van jou heeft gelezen in een heel ander topic. En op basis daarvan denkt "wat een kneuzerige bijdrage, click".

 

Ja, dat kan. Om mijn psychologisch inzicht in de materie en de HL medemens te vergroten zal ik dus meer oneliners gaan posten, en minder over octrooien. Octrooien zijn wel mateloos interessante materie, overigens.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie

Op het gevaar af het te jinxen: waarom een hoog karma? :)

Daar heb ik zelf uiteraard wel ideeën over en dat motiveert me om gewoon te blijven handelen zoals ik handel.

 

En ... ben ik een kneus omdat ik kneus?

Geen idee, dat oordeel laat ik liever aan een ander over.

Je hebt in een gemeenschap altijd schouderophalers en actievoerders en meningverkondigers en advocaten en vredestichters. Soms kneus je vanwege gratificatie van je eigen ego, soms vanuit een groter belang (of dat denk je dan ;))

 

 

Link naar reactie

Het verschil qua posten tussen Christine en Annedien is wat mij betreft overduidelijk. Annedien heeft altijd lange en zeer inhoudelijke posts. Christine heeft ook kleinere minder-genuanceerde posts. Die zijn veel gevoeliger voor kneusjes denk ik (blijkbaar). Betekent overigens niet dat het publiek die posts minder waardeert, ze worden alleen makkelijker afgestraft omdat iedereen ze snel kan lezen en iedereen er een mening over heeft. Een lange post kneuzen gebeurt minder snel omdat men het niet snel volledig oneens is met een lang, gecompliceerd stuk.

Technisch innovator.

Link naar reactie

Een lange post kneuzen gebeurt minder snel omdat men het niet snel volledig oneens is met een lang, gecompliceerd stuk.

 

Ah, ik moet dus hele lange verhalen schrijven. Maar dat doe ik niet, ik ben niet op HL vanwege een zakelijk belang als adviseur of zo, ik ben hier uit nieuwsgierigheid en om zo nu en dan een uitlaatklep te hebben. Ik heb helemaal geen tijd om lange verhalen te posten (wel op zondag, soms, dan werk ik minder dan door de weeks). Dus van mij krijg je korte bijdragen of geen bijdragen :-)

Betekent dit trouwens dat mensen die als adviseur hier een zakelijk belang hebben en daarom langere en meer doorwrochte bijdragen schrijven, meer worden gewaardeerd dan anderen?

 

dagdag

Christine, die nu eenmaal snel een mening heeft over van alles en nog wat. Soms is dat heel goed :-), soms kost dat heel veel :-((((((

Link naar reactie

Een lange post kneuzen gebeurt minder snel omdat men het niet snel volledig oneens is met een lang, gecompliceerd stuk.

 

Ah, ik moet dus hele lange verhalen schrijven. Maar dat doe ik niet, ik ben niet op HL vanwege een zakelijk belang als adviseur of zo, ik ben hier uit nieuwsgierigheid en om zo nu en dan een uitlaatklep te hebben. Ik heb helemaal geen tijd om lange verhalen te posten (wel op zondag, soms, dan werk ik minder dan door de weeks). Dus van mij krijg je korte bijdragen of geen bijdragen :-)

Betekent dit trouwens dat mensen die als adviseur hier een zakelijk belang hebben en daarom langere en meer doorwrochte bijdragen schrijven, meer worden gewaardeerd dan anderen?

 

dagdag

Christine, die nu eenmaal snel een mening heeft over van alles en nog wat. Soms is dat heel goed :-), soms kost dat heel veel :-((((((

 

Ik bekijk enkel hoe de meeste mensen het volgens mij zullen zien. Mijn mening ligt iets gecompliceerder. Ik houd vaak wel van een scherpe, korte reactie die een topic openbreekt. Een lange inhoudelijke post kan soms ook heel veel waarde toevoegen. Je kunt overigens ook bedenken dat sommige 'voorbijgangers' de langere posts niet lezen en het laten voor wat het is, en de kleine posts wel lezen en bekritiseren. Christine, ik vind dat je vaak veel waarde toevoegt aan een topic vanwege je directheid en eerlijkheid, maar kijk uit dat je niet te veel het forum als chatbox gaat gebruiken.

 

Ik ben zelf overigens redelijk makkelijk in reuzen en kneuzen. Ik houd weinig rekening met andere reacties van de persoon en reus snel als ik iets waarde vind toevoegen, en kneus als ik iets erg overbodig vind. Zo zullen er vast wel mensen zijn die ongeveer dagelijks door mij gereusd worden, en mensen die van mij een kneus-reus-kneus-reus-kneus-reus reeks aangeboden krijgen. Overigens reus ik volgens mij veel vaker dan ik kneus :)

Technisch innovator.

Link naar reactie

Christine,

 

Ik hoop dat je nog heel erg veel over octrooien wilt schrijven. Je weet er veel van, zeg je. Dus dat is voor mij mateloos interessant - zoveel kennissen heb ik niet die een octrooi hebben.

 

Wat betreft psychologie : hoorde laatst op BBC Digital over een vrouw die op dit moment haar promotieonderzoek psychologie zwaar ondersteunt door online gedrag te bestuderen.

Een van haar eerste conclusies : mensen gedragen zich online soms graag precies tegenovergesteld hun normale gedrag. Resp : graag contrair aan de community-waarden.

 

Voornaamste reden daarvan : Aandacht & afreageren van dagelijkse frustraties. Wij voldoen met deze discussie ruimschoots aan wens #1. :D

Link naar reactie

Christine, aan het aantal korte berichten te zien heb je genoeg tijd om wat minder wel inhoudvolle berichten in andere topics dan deze te plaatsen. ;)

 

niet helemaal. jij weet niet hoe snel ik type. Ik lees iets, krijg een brainwave, en tien seconden later is er een berichtje.

Maar laten we deze topic maar 's afsluiten, ik zal proberen me wat in te houden qua aantal berichten. Lange berichten zal ik zeker niet posten.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
Maar laten we deze topic maar 's afsluiten, ik zal proberen me wat in te houden qua aantal berichten. Lange berichten zal ik zeker niet posten.

 

Ik zou me niet zo druk maken om je karma en lekker jezelf blijven. Selectief posten vind ik onzin, zeker vanwege een subjectief tellertje bij je naam. Wellicht zijn er ook wel 1000 mensen die juist extra blij zijn met je korte maar zinnige reacties, die hier in dit topic toevallig niet hun mening geven.

Technisch innovator.

Link naar reactie

 

Betekent dit trouwens dat mensen die als adviseur hier een zakelijk belang hebben en daarom langere en meer doorwrochte bijdragen schrijven, meer worden gewaardeerd dan anderen?

 

 

Dit is een interessant causaal verband maar weet niet of deze terecht is. Wanneer heb je hier een "zakelijk belang"?

Los daarvan denk ik wel dat doorwrochte bijdragen anders gewaardeerd worden dan kortere OF minder doorwrochte OF minder integere OF te afreagerende/negatieve. Een rake oneliner zal ook goed gewaardeerd worden.

Wazige landradige kaasverhalen worden volgens mij ook "afgestraft".

 

Zelf begon ik hier als starter in 2002 (was toen net een jaartje bezig) als expert member communicatie en vormgeving. Ik vermoed wel dat mensen denken: Dat is handig, gewoon hier veel posten en een link naar je site en het marketingkanon is in gereedheid gebracht. En ziedaar afkalvende karma's ;)

Puur zakelijk gezien moet je wijze keuzes maken wil je HL niet een zwart gat laten zijn qua tijdsinvestering. En tijd, dat weten we als ondernemers maar al te goed, is een nog groter goed dan geld: geld kan je opnieuw genereren, tijd niet...dat is voor eeuwig verdwenen als het eenmaal ergens aan besteed is. Er is hier ook een aantal mensen aanwezig dat 'het' gewoon doet om anderen te helpen, omdat ze dat waardevol vinden, of ze hier geld, aandacht of indirect klandizie voor krijgen of niet.

 

 

 

 

Link naar reactie

Ik zou me niet zo druk maken om je karma en lekker jezelf blijven.

 

Maak je niet ongerust wat dat betreft. Ik ben altijd mezelf. Ik maak me ook niet druk om het karma op zich, ik ben geintrigeerd door wat sommige mensen drijft. Ik heb een clou in dat men blijkbaar valt over oneliners. Ik ben bang dat sommige mensen die serieus nemen. In een topic over de kleur van een website vond ik de vraag geheel onzinnig. Dan kun je een kneus uitdelen maar dat vind ik zo anoniem. Je kunt zeggen dat het een onzinnige vraag is maar dat is niet mijn stijl. Dus geef ik een onzinnig antwoord: "een website moet perse groen zijn". Mensen zullen zoiets toch niet serieus nemen?

 

dagdag

Christine

Link naar reactie

Voor je "echte" karma moet de de reusjes en de kneusjes bij elkaar optellen. Kunnen we dat niet invoeren? Zodra je iemand een kneusje geeft wordt die bij het karma opgeteld in plaats van afgetrokken :D

 

Je kan ook afspreken dat kneuzen je zelf een reusje kost. Dat zal ze leren die kneuzers. :P

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Voor je "echte" karma moet de de reusjes en de kneusjes bij elkaar optellen. Kunnen we dat niet invoeren? Zodra je iemand een kneusje geeft wordt die bij het karma opgeteld in plaats van afgetrokken :D

 

Je kan ook afspreken dat kneuzen je zelf een reusje kost. Dat zal ze leren die kneuzers. :P

 

Het mooie is dat het totaalsaldo reuzen/kneuzen over alle leden dan 0 blijft. Vind het een zeer interessante optie.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie

Voor je "echte" karma moet de de reusjes en de kneusjes bij elkaar optellen. Kunnen we dat niet invoeren? Zodra je iemand een kneusje geeft wordt die bij het karma opgeteld in plaats van afgetrokken :D

 

Je kan ook afspreken dat kneuzen je zelf een reusje kost. Dat zal ze leren die kneuzers. :P

 

Het mooie is dat het totaalsaldo reuzen/kneuzen over alle leden dan 0 blijft. Vind het een zeer interessante optie.

 

Dat is alleen het geval als je het ook omdraait. Anders is het totaalsaldo niet per definitie 0.

Link naar reactie

Er is eerder een idee geopperd om in een extra veld te kunnen markeren waarom je een kneus of een reus krijgt. Is natuurlijk wel prettig, ik weet het af en toe ook niet meer waar je nou goed aan doet. Nou kun je het nooit iedereen naar de zin maken, maar als je soms een post neer zet waarvan jezelf denkt dat goed is en het blijkt een paar haren bij anderen op te zetten, hoef ik niet eens te weten wie, maar wel handig om te weten wat er niet bevalt of juist wel.

 

Perry

Link naar reactie

Voor je "echte" karma moet de de reusjes en de kneusjes bij elkaar optellen. Kunnen we dat niet invoeren? Zodra je iemand een kneusje geeft wordt die bij het karma opgeteld in plaats van afgetrokken :D

 

Je kan ook afspreken dat kneuzen je zelf een reusje kost. Dat zal ze leren die kneuzers. :P

 

Hé, da's een goeie. Ik ga dat bij mijn bank voorstellen dat ze ook zo gaan redeneren!

;D

 

Andere optie is het afschaffen van karma. Dan krijg je wel andere zichtbare systemen van goed- en afkeuring, mensen hebben daar toch behoefte aan. Dat scheelt wel een hoop gokwerk.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.