• 0

Stacaravan als kantoor

Hallo, ik ben leefstijlcoach en heb mijn huis met daarin een aparte kantoorruimte verkocht.

Deze kantoorruimte stond als bedrijfspand op de balans.

Nu wil ik een nieuwe kantoorruimte gebruiken in een stacaravan/chalet en deze ook als bedrijfspand op de balans zetten.

Mijn vraag is weet iemand of dat mogelijk is en zo ja kan ik dan ook investeringsaftrek krijgen en de BTW verrekenen?

En in hoeveel jaar moet zoiets dan afschrijven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
(aangepast)

Heeft een stacaravan dan een vaste woon vergunning met vast woonadres, vraag het eens aan de K.v.K. als ik jou was. Een tentje is nog goedkoper met een aggregaat voor de nodige PC behoeften. Ik denk zelf dat een roerend goed niet als bedrijfspand gezien kan worden. Dus jammer, de stacaravan op die ontzettende leuke camping  gaat geen voordeel opleveren voor investeringsaftrek, geen BTW, en ook valt er niks af te schrijven.

 

Hoe komen ondernemers nou op zulke ideeën eigenlijk?

aangepast door atlas1302
correctie
Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Arendviss zei:

nieuwe kantoorruimte gebruiken in een stacaravan/chalet en deze ook als bedrijfspand op de balans zetten.

Mijn vraag is weet iemand of dat mogelijk is en zo ja kan ik dan ook investeringsaftrek krijgen en de BTW verrekenen?

In beginsel wel, alhoewel de exacte locatie roet in het eten kan gooien. Waar komt die stacaravan te staan?

Afschrijven doorgaans in 10 jaar

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Arendviss zei:

Hallo, ik ben leefstijlcoach en heb mijn huis met daarin een aparte kantoorruimte verkocht.

Deze kantoorruimte stond als bedrijfspand op de balans.

Je kunt mogelijk voorkomen dat je fiscaal moet afrekenen over de boekwinst op de verkoop van het pand door gebruik te maken van een herinvesteringsreserve (HIR). Joost Rietveldkan je ongetwijfeld vertellen wat daarvoor de spelregels zijn.

Link naar reactie
  • 1

Je kunt de HIR ook gedeeltelijk toepassen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/fiscale_reserves/herinvesteringsreserve

Op zich weinig bijzonders aan verder. Roerende zaak die uitsluitend zakelijk wordt gebruikt. Dat doen we met auto's en printers ook. Afschrijven zou zelfs nog in 5 jaar mogen.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Een stacaravan is volgens mij geen roerende zaak. Dit heeft vooral te maken met of er een vaste wateraansluiting is of niet. Of een stroomaansluiting. En daarmee wordt het een onroerende zaak. Mijn inziens kun je ook niet in 10 jaar afschrijven, maar zul je eerder moeten denken aan 20 jaar. En je hebt volgens mij ook te maken met de afschrijfbeperking van 50% van de waarde in het economisch verkeer (of WOZ, als die er is).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

In veel gemeentes gelden vergunningsvrije mogelijkheden om een zaak te 'vestigen' op een willekeurig adres. Daarvoor worden meestal lijsten met bedrijfstypes gepubliceerd en voorwaarden (bijvoorbeeld geen overmatige last veroorzaken of publiek toegankelijk). 

 

Overigens ging de vraag over het fiscale aspect. Die staat weer los van de juridische vraag. Dus op de balans zetten is meer een administratieve handeling. Of het praktisch kan en mag, dat is vers twee.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Afboeken herinvesteringsreserve

Gaat u herinvesteren? Boek dan de gereserveerde boekwinst als een 1e afboeking op de aanschafprijs van het aangeschafte bedrijfsmiddel. Door de afboeking mag de boekwaarde van het nieuwe bedrijfsmiddel niet lager worden dan de boekwaarde van het vervreemde bedrijfsmiddel op het moment van vervreemding. Het restant van de reserve kunt u afboeken op een eventuele volgende investering die u binnen de herinvesteringstermijn doet. (Site belastingdienst)

Zoals ik al meldde is de boekwaarde van het huidige pand 200.000 euro.

Zo duur wordt een chalet/stacaravan niet. Dit lijkt me dus geen optie.

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, Arendviss zei:

bedrijfsmiddel

Ik zie nog steeds niet dat een caravan een bedrijfsmiddel is,  een recreatie object...dat weer wel.

Ik had eens een bedrijfsschip, een vrachtschip van 43 x 6 mtr., de belastingdienst kwam toch even kijken of het geen omgebouwd luxe jacht was.

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Joost Rietveld zei:

In deze casus gaat het om een vaste plek

Een vaste plek op een camping had TS in gedachte. Mag ik opmerken dat campings ook gesloten zijn voor een lange periode, en niet volledig open. Ook mag je op campings niet permanent vertoeven en ook moet je ingeschreven op een vast woonadres. Ook heb je geen postbus dus het lijkt me niet iets wat je zakelijk kan noemen. Recreareren noemen ze zo iets waar een camping voor bedoeld is.

 

Theoretisch valt het allemaal misschien wel kloppend te maken, maar de praktijk hé.

Link naar reactie
  • 0

Vraagstukken staan toch altijd in verband met uitvoerbaarheid in praktijk. Theoretisch kan ik miljonair worden, even een omscholing en opfris cursus...en vullen die zakken. Maar die praktijk hé, die laat altijd zien dat het anders in elkaar steekt. Ik doe het andersom, ik wordt miljonair en ga dan eens theoretisch uitpluizen of het allemaal wel verstandig is geweest om het op Dubai te stallen, (noem maar iets).

 

Ik regelde eerst een ligplaats voor dat knots van een schip, en toen ging ik haar pas kopen en verwerken in de boekhouding. Stel je doet het andersom, dan zit je mooi met een schip maar geen ligplaats (43x6 mtr.) Theoretisch kan het allemaal wel hoor, maar dat is een hele andere vraag.

 

Met andere woorden, een caravan als permanent kantoor die 365 dagen bemand is met postbus, lijkt me een uitdaging wat je gewoon moet proberen. Laat het eens horen na een jaartje experimenteren, wie weet een gat in de markt.

Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, atlas1302 zei:

Vraagstukken staan toch altijd in verband met uitvoerbaarheid in praktijk.

U slaat een beetje door met uw reacties.

Niemand ondervindt toch een probleem met thuiswerken of werken tijdens een vakantie?

 

Een stacaravan als kantoor kan zowel in de praktijk als ook fiscaal … al zal het per locatie verschillen en zal er fiscaal afgerekend moet worden bij gemengd (zakelijk en privé) gebruik. 
 

Ik krijg niet de indruk dat TS permanent in een stacaravan gaat wonen, dus zijn woonadres kan best als bedrijfsadres fungeren.

 

10 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Veel spannender dan dat wordt het niet

Dat dus …
 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Cosara zei:

Ik krijg niet de indruk dat TS permanent in een stacaravan gaat wonen, dus zijn woonadres kan best als bedrijfsadres fungeren.

Dat zijn aanname`s, indruk, kan best, zal wel, geloof het niet.... maar TS heeft het enkel over een caravan op een camping wat een kantoor zou gaan worden. Of dat spannend is weet ik niet, en of het fiscaal mogelijk is weet ik ook niet...maar als dat wel mogelijk is zouden er geen caravans meer te vinden zijn op de campings alleen al hierom. De belasting is niet gek hoor, en of dat doorgeslagen is...de belasting is op drift met alles.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.