Zoals menig ander kijk ik al jaren mee op jullie forum en ben ik ook op vele fronten stukken wijzer geworden. En nu is het moment dat ik tegen een situatie aanloop waar ik hoop dat jullie eventuele tips hebben. Ik heb al op Google gezocht en op dit forum, maar kwam niet een soort gelijke situatie tegen.
In maart ben ik bij een klant wezen stuccen. Mooi project en het is ook afgerond naar alle tevredenheid van de klant. Beide tevreden, dus factuur opgesteld (waar het betaal termijn in vermeld staat en wordt verwezen naar de algemene voorwaarden) en deze naar de klant gestuurd. En jullie raden het al, de klant betaald niet.
Nu kan iedereen onverwachte kosten krijgen en daar ben ik de moeilijkste niet in. Maar laat het dan even weten. Maar de klant reageerde niet op Whatsapp, nam de telefoon niet op, drukte gesprek weg en noem maar op. Dus ben ik er op een doordeweekse avond heen gereden en werd mij door zijn vriendin verzekerd dat het bedrag einde van de week op mijn rekening zou staan. Einde van de week (vrijdag eind van de middag) stond het bedrag er nog niet op. Dus deurwaarder hiervoor ingeschakeld.
Alles volgens de regels verlopen van 2 weken de tijd om alsnog te betalen. Toen wouden ze een betaaltermijn van 3 maanden €50,- en daarna bedrag in 1 keer voldoen (zodat zij tijd hadden om bouwdepot aan te vragen en mij vanuit het bouwdepot te betalen). De deurwaarder was (zonder overleg) hiermee akkoord gegaan. Maar na de termijnen (waaraan voldaan werd), bleek het bouwdepot "op" te zijn doordat beton storten en fundering fout ging (hij deed dit zelf).
Nu weten wij dat er meerdere schuldeisers zijn. En heb ik besloten om beslag te laten leggen op zijn woning (puur als pressiemiddel, het bedrag wat openstaat is inmiddels met alle extra kosten €4400,-) zodat hij misschien gaat betalen. Echter geeft de klant aan dat hij wel wil betalen, maar niet kan betalen. Ondertussen leased hij een audi q4, nieuwe boot gekocht, zonnepanelen op het dak gedaan en bezit hij op papier alleen zijn woning. De rest staat allemaal op naam van zijn vriendin.
Het vonnis van de kantonrechter is nog niet binnen, dus de deurwaarder geeft aan dat zij niets kunnen doen momenteel. Maar zij zitten er ook niet achteraan om eventuele andere opties te bespreken. Beslaglegging woning was ook mijn idee, omdat de deurwaarder oprecht geen opties geeft en alleen aangeeft dat zij niet betalen.
Momenteel begin ik een beetje wanhopig te worden aangezien ik geen andere opties meer kan bedenken. Mocht het zo zijn dat zij niet betalen, hoe kan ik dit eventueel dan afschrijven?
Sorry voor het lange verhaal, maar ik probeer alles zo uitgebreid mogelijk te vermelden.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Friese Stukadoor
Friese Stukadoor
Hallo forumleden,
Zoals menig ander kijk ik al jaren mee op jullie forum en ben ik ook op vele fronten stukken wijzer geworden. En nu is het moment dat ik tegen een situatie aanloop waar ik hoop dat jullie eventuele tips hebben. Ik heb al op Google gezocht en op dit forum, maar kwam niet een soort gelijke situatie tegen.
In maart ben ik bij een klant wezen stuccen. Mooi project en het is ook afgerond naar alle tevredenheid van de klant. Beide tevreden, dus factuur opgesteld (waar het betaal termijn in vermeld staat en wordt verwezen naar de algemene voorwaarden) en deze naar de klant gestuurd. En jullie raden het al, de klant betaald niet.
Nu kan iedereen onverwachte kosten krijgen en daar ben ik de moeilijkste niet in. Maar laat het dan even weten. Maar de klant reageerde niet op Whatsapp, nam de telefoon niet op, drukte gesprek weg en noem maar op. Dus ben ik er op een doordeweekse avond heen gereden en werd mij door zijn vriendin verzekerd dat het bedrag einde van de week op mijn rekening zou staan. Einde van de week (vrijdag eind van de middag) stond het bedrag er nog niet op. Dus deurwaarder hiervoor ingeschakeld.
Alles volgens de regels verlopen van 2 weken de tijd om alsnog te betalen. Toen wouden ze een betaaltermijn van 3 maanden €50,- en daarna bedrag in 1 keer voldoen (zodat zij tijd hadden om bouwdepot aan te vragen en mij vanuit het bouwdepot te betalen). De deurwaarder was (zonder overleg) hiermee akkoord gegaan. Maar na de termijnen (waaraan voldaan werd), bleek het bouwdepot "op" te zijn doordat beton storten en fundering fout ging (hij deed dit zelf).
Nu weten wij dat er meerdere schuldeisers zijn. En heb ik besloten om beslag te laten leggen op zijn woning (puur als pressiemiddel, het bedrag wat openstaat is inmiddels met alle extra kosten €4400,-) zodat hij misschien gaat betalen. Echter geeft de klant aan dat hij wel wil betalen, maar niet kan betalen. Ondertussen leased hij een audi q4, nieuwe boot gekocht, zonnepanelen op het dak gedaan en bezit hij op papier alleen zijn woning. De rest staat allemaal op naam van zijn vriendin.
Het vonnis van de kantonrechter is nog niet binnen, dus de deurwaarder geeft aan dat zij niets kunnen doen momenteel. Maar zij zitten er ook niet achteraan om eventuele andere opties te bespreken. Beslaglegging woning was ook mijn idee, omdat de deurwaarder oprecht geen opties geeft en alleen aangeeft dat zij niet betalen.
Momenteel begin ik een beetje wanhopig te worden aangezien ik geen andere opties meer kan bedenken. Mocht het zo zijn dat zij niet betalen, hoe kan ik dit eventueel dan afschrijven?
Sorry voor het lange verhaal, maar ik probeer alles zo uitgebreid mogelijk te vermelden.
Alvast ontzettend bedankt voor alle reacties.
Titel aangepast
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72206-klant-weigert-te-betalen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
21 antwoorden op deze vraag