Ik heb een goed lopende pilot startup opgezet en vooralsnog zijn alle investeringen gemaakt met zelfverdiend geld. Ik ga samenwerken met vennoten om de pilot op te schalen naar iets zelfvoorzienend en er hebben zich vrienden en kennissen geïnteresseerd getoond om te investeren. Vooralsnog zien we niet perse de nood voor extra liquide middelen, maar gezien de interesse er toch is, zijn we een aantal scenario's aan het bekijken waarin we eventueel met extra geld goede dingen kunnen doen.
Overweging voor traditioneel investeerdersmodel
Aangezien we al heel ver zijn gekomen, is er zeker op de korte termijn geen behoefte aan grote bedragen. Als we al extra cashflow zouden willen, dan hebben we het over misschien 10.000 tot 20.000 euro, bedragen die we ook gemakkelijk kunnen lenen. Het idee dat we dat geld van iemand krijgen in ruil voor een aandeel, een aandeel dat of een buitenproportionele ROI op kan leveren (of zo klein is dat het niet de moeite waard is), voor een bedrag dat we eenmalig tegen een rentebedrag kunnen lenen, dat voelt niet helemaal goed.
Waarom geen banklening
Een banklening, indien nodig, is altijd een optie, zeker met de cijfers die we hebben. Maar het idee van dit gunnen aan vrienden en kennissen, en daar een bepaalde mate van betrokkenheid bij krijgen, vinden we ook wel wat hebben.
Het model dat we bedacht hebben
Investeringsmodel:
Op dit moment is het voor ons niet interessant om op traditionele manier met investeerders te werken, waarbij zij een voortdurend aandeel ontvangen. Wat wij willen voorstellen is een lening waarvan de rente en looptijd gelinkt is aan de winst, waardoor succes zich wel uitbetaald naar de investeerders.
Een voorbeeld:
We lenen €5.000 en spreken daar bij een ondergrens en een bovengrens af van 3% en 25% rente op jaarbasis. Als het heel goed gaat dan krijg je na één jaar een bedrag van €6.000 terug. Als het niet zo goed gaat dan krijg je na 5 jaar een bedrag van €5.627 terug.
Extra voordelen:
Daarnaast krijgen deze investeerders prioriteit in het geval dat we in de toekomst toch meer traditionele investeringsmogelijkheden willen gaan gebruiken.
Mijn vraag
Ik zal vast niet de eerste zijn die dit bedacht heeft. Heeft dit model al een naam, en is er meer leesvoer over? Heeft iemand er misschien ook ervaringen mee? Zijn er fiscale, sociale of juridische dingen om rekening mee te houden?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Rijder42
Rijder42
Achtergrond
Ik heb een goed lopende pilot startup opgezet en vooralsnog zijn alle investeringen gemaakt met zelfverdiend geld. Ik ga samenwerken met vennoten om de pilot op te schalen naar iets zelfvoorzienend en er hebben zich vrienden en kennissen geïnteresseerd getoond om te investeren. Vooralsnog zien we niet perse de nood voor extra liquide middelen, maar gezien de interesse er toch is, zijn we een aantal scenario's aan het bekijken waarin we eventueel met extra geld goede dingen kunnen doen.
Overweging voor traditioneel investeerdersmodel
Aangezien we al heel ver zijn gekomen, is er zeker op de korte termijn geen behoefte aan grote bedragen. Als we al extra cashflow zouden willen, dan hebben we het over misschien 10.000 tot 20.000 euro, bedragen die we ook gemakkelijk kunnen lenen. Het idee dat we dat geld van iemand krijgen in ruil voor een aandeel, een aandeel dat of een buitenproportionele ROI op kan leveren (of zo klein is dat het niet de moeite waard is), voor een bedrag dat we eenmalig tegen een rentebedrag kunnen lenen, dat voelt niet helemaal goed.
Waarom geen banklening
Een banklening, indien nodig, is altijd een optie, zeker met de cijfers die we hebben. Maar het idee van dit gunnen aan vrienden en kennissen, en daar een bepaalde mate van betrokkenheid bij krijgen, vinden we ook wel wat hebben.
Het model dat we bedacht hebben
Mijn vraag
Ik zal vast niet de eerste zijn die dit bedacht heeft. Heeft dit model al een naam, en is er meer leesvoer over? Heeft iemand er misschien ook ervaringen mee? Zijn er fiscale, sociale of juridische dingen om rekening mee te houden?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72798-heeft-deze-vorm-van-investeren-een-naam-meer-leesvoer-en-ervaring/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag