• 0

Wie heeft er gelijk: belastingtelefoon of boekhouder

Goedenavond,

Ik heb voor mijn eigen bedrijf (VOF) de afgelopen jaren zelf mijn inkomsten en uitgaven bijgehouden in een excel en de omzet- en inkomstenbelasting aangifte laten doen door een kennis. Nu heb ik recentelijk besloten over te stappen naar een online boekhoudpakket om zelf meer inzicht te krijgen in mijn inkomsten en uitgaven en is dit tevens een kans om mijn kennis over boekhouden bij te spijkeren.

Ik heb voor het eerst ingelogd op het oude belastingportaal voor ondernemers (naast eHerkenning te hebben aangevraagd) en daar staan enkele omzetbelasting aangiften als 'niet ontvangen door de belastingdienst' open. De kennis die de aangifte doet geeft aan alle aangiften netjes te hebben gedaan, en hij heeft de PDF bestanden van de aangiften ook netjes opgeslagen. Ik heb de belastingtelefoon gebeld vanmiddag, echter geeft de jongedame van de belastingtelefoon aan dat de PDF's geen bewijs zijn aangezien je de PDF volgens haar kunt opslaan vóór dat je de aangifte in het portaal verstuurd. De kennis geeft aan dat niet zo is en dat de PDF's pas opgeslagen kunnen worden nádat de aangifte is verstuurd. De emails van de bevestiging van aangifte zijn niet opgeslagen omdat hij er van overtuigd is dat de PDF's als voldoende bewijs dienen.

Zoals al aangegeven heb ik nog niet eerder zelf mijn omzetbelasting aangifte gedaan en weet ik dus niet wie er gelijk heeft.

Los van dat ik de aangiften  opnieuw ga doen ben ik benieuwd of jullie licht kunnen schijnen op wie er gelijk heeft. Dan weet ik ook wat ik in de toekomst moet bewaren mocht het vaker voorkomen.

Alvast bedankt,
N.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0
4 minuten geleden, Noa-777 zei:

De kennis geeft aan dat niet zo is en dat de PDF's pas opgeslagen kunnen worden nádat de aangifte is verstuurd.

Volgens mij kun je hem wel uitdraaien voordat je definitief op de knop verzenden drukt. Je moet ook eerst ondertekenen, dan kun je uitdraaien, dan knop verzenden en dan kun je hem nog een keer downloaden/uitdraaien. En zelfs daarna heb je nog een knop aangifte afsluiten.

 

Ik heb dat ook altijd redelijk wat knopjes achter elkaar gevonden maar ik druk altijd door totdat ie ook echt afgesloten is.

 

Wat bedoel je met de oude portaal? Waarom zit je niet in de nieuwe?

Misschien staan ze daar wel.

 

Heb je geen waarschuwingen gehad dat er geen aangifte ontvangen was?

Link naar reactie
  • 0

O,, verhip, ja, er staat met grote letters voorop "Verzonden: Aangifte Omzetbelasting"

 

Ik zocht daar net naar maar ik zocht naar kleine lettertjes met datum en tijd dat ie verzonden was. Dat staat er bij de IB nl wel. Bij de OB staat alleen "Verzonden: ".

 

Dus N. wat staat er op de eerste pagina?

Als dat "Verzonden: " is dan zou je even in de nieuwe portaal moeten kijken.

 

(Ik had anders wel verwacht dat je een herinnering en uiteindelijk boete gehad zou hebben.)

 

Link naar reactie
  • 0
3 minutes ago, Rik · said:

Wat bedoel je met de oude portaal? Waarom zit je niet in de nieuwe?

Misschien staan ze daar wel.

Ik heb in het oude portaal gekeken omdat daar alle aangiften vanaf 2016 t/m 2022 staan weergegeven. In het nieuwe portaal staan slechts de aangiften vanaf kwartaal 3 2020 t/m 2022. Maar in beiden portalen missen de 2 aangiften. 

 

6 minutes ago, Rik · said:

Heb je geen waarschuwingen gehad dat er geen aangifte ontvangen was?

Ik kan me wel herinneren dat ik eens een brief heb gekregen van de belastingdienst waarin stond dat de aangiften nog niet ontvangen was. Deze heb ik toen doorgespeeld naar de persoon die de aangifte deed voor me, waarop ik als reactie kreeg dat hij wel de aangifte heeft gedaan. Hij is er toen ook achteraan gegaan en heeft bezwaarschrift aangetekend, maar deze staat nog steeds als onafgehandeld. Maar dat is een onderwerp wat niet van belang is nu.

Al met al heb ik antwoord gekregen op mijn vraag en is de PDF dus niet direct bewijs dat de aangifte ook echt gedaan is. Nu ik zelf ook oog heb op mijn eigen boekhouding en weet hoe het werkt zal ik het zelf in de gaten houden zodat het goed gebeurt.

Bedankt voor de hulp weer!
 

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Noa-777 zei:

Al met al heb ik antwoord gekregen op mijn vraag en is de PDF dus niet direct bewijs dat de aangifte ook echt gedaan is.

Dan ben ik wel even benieuwd...

Heb je nu een PDF waarop de eerste pagina "Verzonden: Aangifte Omzetbelasting" staat voor desbetreffende missende aangifte?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

23 minutes ago, Paul van Minderhout said:

is het pdf document het document dat op pagina 1 schrijft

 

Eigen kopie, Niet opsturen,

 

Verzonden : Aangifte omzetbelasting

naam / RSIN: 

 

In dat het geval kun je die pdf pas downloaden na het verzenden.

Ah, dan ben ik te vroeg geweest met mijn bovenstaande reactie dat de PDF dus geen bewijs van het doen van de aangifte is.

 

Er staat inderdaad in het groot 'Eigen kopie, niet opsturen' boven met daaronder de bedrijfsnaam en in de tabel eronder staat onder het kopje 'Ondertekening' de naam, functie en 'verzonden op' met de datum en tijdstempel.

 

De  'Verzonden : Aangifte omzetbelasting' en 'naam / RSIN:' zie ik echter nergens staan. Maar dit zie ik op geen enkel van de opgeslagen PDFs van de aangiften van de afgelopen jaren staan

aangepast door Ns123333
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
14 minuten geleden, Noa-777 zei:

Maar in beiden portalen missen de 2 aangiften. 

 

Dan zijn zij dus gewoon niet verzonden (en dus ook niet door de bel.dienst ontvangen!).

 

PDF'jes zijn leuk, maar het gaat bij elektronische aangiften om wat wel/niet verzonden wordt en vervolgens over wat wel/niet ontvangen wordt door de overheid.

 

 

aangepast door shoptillyoudrop

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Kwartaal 2 van 2021 heeft de belastingdienst inderdaad foute brieven uitgestuurd dat aangifte niet op tijd ingezonden waren, terwijl ze dat wel waren.

 

Dat is gebeurd met de meeste aangiften die op 31 juli 2021 verzonden waren.

 

Dus het kan waar zijn dat er wel aangifte was gedaan, en dat daarop een brief is gevolgd dat deze niet was gedaan, maar ik heb dit enkel meegemaakt in dat tijdvak

 

Link naar reactie
  • 0

En dat is er een die niet ontvangen is?

 

Ik dacht overigens dat de oude portaal vorig jaar al uitgefaseerd was?

 

En die uitdraai komt duidelijk uit de oude portaal.

 

15 minuten geleden, Noa-777 zei:

De  'Verzonden : Aangifte omzetbelasting' en 'naam / RSIN:' zie ik echter nergens staan.

Dat staat op de uitdraai uit de nieuwe portaal.

 

Staan deze aangiftes van half 2021 tot nu ook niet in de nieuwe portaal?

 

Link naar reactie
  • 0
2 minutes ago, Rik · said:

En dat is er een die niet ontvangen is?

Klopt.

 

2 minutes ago, Rik · said:

Staan deze aangiftes van half 2021 tot nu ook niet in de nieuwe portaal?

De aangiftes van 2021 staan allemaal in het nieuwe portaal, alleen deze van kwartaal 4, 2021 mist. In het oude portaal staat hij er wel tussen, echter staat er geen datum en tijdstempel achter bij het kopje 'Ontvangen door de Belastingdienst op'. Wat dus aangeeft dat hij niet ontvangen is door de belastingdienst.

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Noa-777 zei:

De aangiftes van 2021 staan allemaal in het nieuwe portaal, alleen deze van kwartaal 4, 2021 mist. In het oude portaal staat hij er wel tussen, echter staat er geen datum en tijdstempel achter bij het kopje 'Ontvangen door de Belastingdienst op'. Wat dus aangeeft dat hij niet ontvangen is door de belastingdienst.

Dan is het inderdaad raar dat je wel een PDF hebt waarbij die verzend datum en tijd van 27-01-2022 wel op staat. Ik weet niet in hoeverre dit kan helpen bij het bezwaarschrift (als je een boete hebt gekregen) maar het kan zeker iets helpen?

 

Overigens ook raar dat deze niet in het nieuwe portaal staat als niet ingevuld. Want hoe zou je hem nu in het nieuwe portaal in moeten geven?

 

Link naar reactie
  • 0
16 minutes ago, Paul van Minderhout said:

Dat was in 2020 inderdaad het formaat van de pdf die je kan downloaden na het versturen van de aangifte, ik meen dat het zelfs download verzendbevestiging heet.

Oke, fijn dit te weten. Ik kan helaas niet meer de originele bestandsnaam terugzien aangezien deze gewijzigd is.

 

6 minutes ago, Rik · said:

Dan is het inderdaad raar dat je wel een PDF hebt waarbij die verzend datum en tijd van 27-01-2022 wel op staat. Ik weet niet in hoeverre dit kan helpen bij het bezwaarschrift (als je een boete hebt gekregen) maar het kan zeker iets helpen?

Ik heb inderdaad een boete gekregen toendertijd, waarop bezwaar is gemaakt. Hier is al meerdere keren contact voor opgenomen, maar dit is al maanden geleden, dus hier nemen ze de tijd voor.

 

8 minutes ago, Rik · said:

Overigens ook raar dat deze niet in het nieuwe portaal staat als niet ingevuld. Want hoe zou je hem nu in het nieuwe portaal in moeten geven?

Dat is een goede vraag. Deze zal ik eens doorspelen wanneer ik de jongedame van de belastingdienst weer aan de telefoon heb deze week.

Link naar reactie
  • 0

Als er geen geschil met de belastingdienst is onstaan (bij niet aangifte doen wordt een boete opgelegd)

 

en

 

de aangifte financieel zijn afgewikkeld (ik neem aan dat er iets te betalen of te ontvangen was over die tijdvakken)

 

en 

 

je hebt PDF's met een verzenddatum

 

dan denk ik dat het vervuiling is bij de belastingdienst, mogelijk onstaan met de overgang naar het nieuwe portaal

 

Maar om terug te komen op de openingsvraag, een document met verzend-datum erin geprint kan pas gedownload worden na het verzenden

Link naar reactie
  • 0
24 minuten geleden, Noa-777 zei:

In het oude portaal staat hij er wel tussen, echter staat er geen datum en tijdstempel achter bij het kopje 'Ontvangen door de Belastingdienst op'.

Misschien staat ie op het nieuwe portaal niet omdat er op het oude portaal dus wel gegevens ingevoerd zijn maar de verzending misgegaan is. Dan is er bij conversie maar het nieuwe portaal gezien dat die niet gedaan kon worden en mis je hem in de nieuwe.

 

Het lijkt mij inderdaad ook steeds meer op een probleem bij de portalen.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
17 minutes ago, Paul van Minderhout said:

dan denk ik dat het vervuiling is bij de belastingdienst, mogelijk onstaan met de overgang naar het nieuwe portaal

 

Maar om terug te komen op de openingsvraag, een document met verzend-datum erin geprint kan pas gedownload worden na het verzenden

 

14 minutes ago, Rik · said:

Het lijkt mij inderdaad ook steeds meer op een probleem bij de portalen.

Dit lijkt inderdaad het geval te zijn. Ik heb de persoon die de aangiftes heeft gedaan ook al meerdere keren horen vloeken over het nieuwe portaal en het feit dat het voor problemen zorgde.

Maar ik wilde het toch dubbel checken voordat ik weer met de belastingdienst aan de telefoon hang.

Iedereen bedankt voor de hulp, fijn dat ik hier met vragen terecht kan en er in veelvoud op gereageerd wordt.

aangepast door Ns123333
Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
Op 24-10-2022 om 22:07, Noa-777 zei:

Klopt.

 

De aangiftes van 2021 staan allemaal in het nieuwe portaal, alleen deze van kwartaal 4, 2021 mist. In het oude portaal staat hij er wel tussen, echter staat er geen datum en tijdstempel achter bij het kopje 'Ontvangen door de Belastingdienst op'. Wat dus aangeeft dat hij niet ontvangen is door de belastingdienst.

Die PDF kun je alleen downloaden na het indienen en zoals je zelf al aangeeft: de PDF staat wel in het oude portal, niet in het nieuwe, dus het probleem is intern bij de fiscus. 

Link naar reactie
  • 0

Heb je de btw wel afgedragen over de periodes waarvan de aangifte in het portal ontbreekt? Bij afdracht op een aangifte die niet bekend is bij de Belastingdienst zou je dit bedrag ook weer retour ontvangen. 

CNOOP Corporate Finance | M&A | Financiering | Due diligence | Bedrijfswaardering

Boec | Menselijk kapitaal

Link naar reactie
  • 0
Op 26-10-2022 om 11:52, Bert. zei:

Ik krijg voor mijn OB aangiftes (via Mijn Belastingdienst Zakelijk) na aangifte  altijd keurig een email met bevestiging dat de aangifte is ontvangen.

 

Je moet dan wel instellen dat je mail van de belastingdienst wilt ontvangen. Je krijgt dan binnen 1 minuut de volgende mail:

 

Geachte heer/mevrouw,

Wij hebben uw aangifte omzetbelasting over het 3e kwartaal 2022 ontvangen. Als u inlogt op belastingdienst.nl vindt u de datum en het tijdstip waarop wij uw aangifte omzetbelasting hebben ontvangen. Ook vindt u daar de uiterste betaaldatum en uw betalingskenmerk.

Wilt u geen mail meer ontvangen over uw aangifte omzetbelasting? Log in op belastingdienst.nl en ga naar 'Gebruikersinstellingen'. Daar kunt u zich afmelden voor onze mails.

Dit is een automatisch e-mailbericht. Hebt u vragen? Kijk dan op belastingdienst.nl

 

Als je je daar kunt afmelden, kun je je ook aanmelden.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Algemene tip qua belastingtelefoon: vraag om iemand v/d 2e lijn. 
Daar zitten vaak de professionals en de experts.

1e lijn is vaak OK maar heel vaak ook niet...

http://www.onym.nl

voor al uw inkoop/product sourcing in Polen, uw boots on the ground aldaar, wij hebben de contacten in Polen, wij weten de weg

ook voor fiscale, juridische zaken en real estate zijn wij hier uw partner

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.