Ga naar inhoud

Zelfde werkzaamheid op meerdere data verwerken op factuur

Geplaatst:

zetzetpee

Hallo mede ondernemers,

 

Ik heb een opdrachtgever waar ik meerdere werkzaamheden heb. Laten we ze voor het gemak taak A, taak B en taak C noemen. 
Over een maand gezien zou de factuur er zo uit kunnen zien: 

 

01-09-2023 Taak A
02-09-2023 Taak B 

03-09-2023 Taak A
03-09-2023 Taak B
03-09-2023 Taak C

10-09-2023 Taak B

11-09-2023 Taak B

20-09-2023 Taak C

Maar ik merk dat ik dan soms op 2 pagina's kom voor een factuur en vind dat zelf niet overzichtelijk voor de opdrachtgever. 
Daarom vroeg ik mij af of ik op de factuur ook tot en met data kan zetten? Dan zou bovenstaande er zo uitzien: 

 

01-09-2023 t/m 03-09-2023: Taak A

02-09-2023 t/m 11-09-2023: Taak B

03-09-2023 t/m 20-09-2023: Taak C

 

Maar officieel heb ik niet al die dagen (t/m) over die taken gedaan....
Of zou ook alleen de laatste dag dat je aan een taak hebt gewerkt op de factuur mogen staan? 


Ik kreeg van de Belastingtelefoon hier geen duidelijk antwoord op en hoor graag hoe jullie dit verwerken op een factuur. Bij voorbaat dank!

 

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Het is voldoende als je per taak het tijdvak aangeeft en het totaal aantal uren in dat tijdvak

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

zetzetpee

  • Auteur

Bedankt voor je snelle response! Oke dus de t/m mag ik dan wel gebruiken? Hoeft de Belastingdienst in een tijdvak van 10 dagen niet per sé de werkelijke dagen te weten?

Geplaatst:

Cosara

2 minuten geleden, zetzetpee zei:

Hoeft de Belastingdienst in een tijdvak van 10 dagen niet per sé de werkelijke dagen te weten?

Het kijkt mij belangrijker dat de opdrachtgever weet waarvoor hij betaald.

Maak je geen werkbrief/urenstaat voor akkoord?

Als dan, kan de factuur vereenvoudigd worden.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Geplaatst:

zetzetpee

  • Auteur
2 minuten geleden, Cosara zei:

Het kijkt mij belangrijker dat de opdrachtgever weet waarvoor hij betaald.

Maak je geen werkbrief/urenstaat voor akkoord?

Als dan, kan de factuur vereenvoudigd worden.

Nee ik vraag het echt met oog op de Belastingdienst. Dat met de opdrachtgever is wel goed afgestemd. Zij willen alleen aantal uren over die maanden voor taak a, b of c weten. 

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator
41 minuten geleden, zetzetpee zei:

Hoeft de Belastingdienst in een tijdvak van 10 dagen niet per sé de werkelijke dagen te weten?

Nee, aard van de dienst plus aantal uren is voldoende

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Freeaqingme

Die 't/m' kan je ook breder interpreteren. Stel dat ik zeg 'ik heb er van donderdag t/m maandag aan gewerkt'. Gaat de andere partij er dan vanuit dat ik ook in het weekend gewerkt heb? Dat zal van de context afhangen. Als je zegt dat je met 't/m' doelt op de doorlooptijd, dan ben je er denk ik wel.

 

Verder zou ik me ook niet te druk maken over de fiscus. De fiscus hoeft echt niet te zien wat jij exact wanneer precies gedaan hebt. Waar het ze wel om gaat is wat de aard van de geleverde prestaties is. Waren dat bijv. blikken soep, of gaat het om bijvoorbeeld programmeerwerkzaamheden? De rest is dan voor tussen jou en je opdrachtgever.

Geplaatst:

Cosara

3 uur geleden, zetzetpee zei:

Nee ik vraag het echt met oog op de Belastingdienst. Dat met de opdrachtgever is wel goed afgestemd. Zij willen alleen aantal uren over die maanden voor taak a, b of c weten. 

Dat is voor de Belastingdienst ook voldoende … omschrijving, aantal uren … anders heeft de opdrachtgever er ook niets aan. 
U moet tegenover Belastingdienst de inkomsten verantwoorden, uw opdrachtgever de kosten.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Geplaatst:

DaMedia

Ik zou de factuur dan vier regels maken:

Periode: maand september 2023:

Taak A: 16 uur

Taak B: 24 uur

Taak C: 10 uur

Als dat voor de opdrachtgever duidelijk is dan is dat toch voldoende.

Voor de belastingdienst ook, alle uren staan er op.

Geplaatst:

Rik ·

@zetzetpee Voor de omzetbelasting is de specificatie van welke dagen niet zo van belang. Maar voor je eigen administratie behoor je uiteraard wel alle dagen/uren/agenda e.d. te bewaren want bij controle zijn ze wel van belang (b.v. voor de urencriteria).

 

Geplaatst:

Ward van der Put

  • Moderator
5 minuten geleden, Rik · zei:

Voor de omzetbelasting is de specificatie van welke dagen niet zo van belang.

Het vermelden van de datum waarop goederen of diensten zijn geleverd, is een van de algemene factuureisen. Bovendien moet je tijdig factureren, dus speelt de leverdatum ook daarbij een rol.

Geplaatst:

Rik ·

2 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Het vermelden van de datum waarop goederen of diensten zijn geleverd

Bij een lopend project mag je volgens mij volstaan met "werkzaamheden van 15 januari t/m 14 februari" o.i.d. (tijdvak). Het vermelden van elke uurtje binnen die periode is volgens mij niet van belang (dienst is dan ook nog niet afgerond). Uiteraard kun je wel de datum van een officiële oplevering vermelden.

 

Maar mijn antwoord was meer bedoeld voor het feit dat je buiten het factuurgedeelte nog wel andere registratie nodig hebt voor je administratie.

 

Geplaatst:

RiVe

Ik verwijs meestal in de factuur naar een offerte en plaats het te betalen bedrag op de factuur.

In andere gevallen maak ik een specificatie van materialen en uren met een uniek nummer en verwijs in de factuur naar de bijgaande specificatie.

En uiteraard komen de data van uitvoer op de factuur.

 

Geplaatst:

insparcom

Op 20-9-2023 om 00:07, Cosara zei:

U moet tegenover Belastingdienst de inkomsten verantwoorden, uw opdrachtgever de kosten.

En het is daarnaast handig (noodzakelijk) om voor de belastingdienst ook de uren voor de zelfstandigenaftrek bij te houden. Voor mij werkt een  spreadsheet, met kolommen voor de diverse klanten/projecten. 

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.