• 0

Wettelijke basis (verplichting tot?) verleggen omzetbelasting

(aangepast)

Dag allen,

 

Een vraag over het verleggen van omzetbelasting. Ik heb een bestelling gedaan bij een Amerikaans bedrijf met een Frans omzetbelastingnummer die weigert – vooraf en achteraf – om de omzetbelasting te verleggen naar mij. Ik had het product echter gewoon nodig, en heb dus nu een factuur met een significante hoeveelheid aan 21% BTW die ik als kosten moet nemen en niet terug kan krijgen.

 

De Belastingdienst stelt op haar website "if the reverse-charge mechanism applies to you, then you may not include any VAT on your invoice". Dat klinkt als een wettelijke verplichting, maar ik kan niet goed uitvinden wat de wettelijke basis hiervoor is.

 

Council Directive 2006/112/EC artikel 197 lijkt van toepassing. Ook op dit Amerikaanse bedrijf want het is in Frankrijk is gevestigd "for VAT purposes" in de zin van artikel 141 (a). Maar daar staat vooral dat "each Member State shall take specific measures to ensure that VAT is not charged on the intra-Community acquisition of goods within its territory".

 

Ik heb geen idee of en op welke manier er ook een civielrechtelijke grond zou zijn – in Frans, Nederlands, Europees recht? – zodat ik van dit bedrijf kan eisen om de omzetbelasting terug te betalen. Niet dat ik van plan ben hier een rechtszaak van te maken, maar zou me in staat stellen iets overtuigender te blaffen. Ook is er in dat geval misschien samen met andere ondernemers een zaak van te maken, want dit probleem is schering en inslag.

 

Twee vragen:

1) Als dit een Frans bedrijf met een Frans omzetbelastingnummer zou betreffen, is er dan een civielrechtelijke grond om van dit bedrijf te eisen de factuur te corrigeren en de (teveel betaalde) omzetbelasting terug te betalen?

 

2) Zo ja, is dit anders voor een Amerikaans bedrijf met een Frans omzetbelastingnummer?

 

Bedankt!

aangepast door Dalitso
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
12 minuten geleden, herman van der helm zei:

Als de omzetbelasting boven bepaald bedrag is, ik meen 400euro, kun je het via de buitenlandse belastingdienst terugvragen.

Dat is niet mogelijk als de btw verlegt moet worden.

De Franse belastingdienst zal het standpunt innemen dat er een verkeerde factuur is afgegeven … en die zal geen geld uitbetalen.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
32 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Stelt het Amerikaanse bedrijf dat zij er vanuit gaan alleen te leveren aan particulieren? Een hoeveel BTW hebben we het over?

 

Nee, hoewel ze een aparte business-sectie hebben waar ik niet bij heb besteld, was er een "company name" veld in het bestelformulier aanwezig en worden zakelijke gebruikers niet uitgesloten in algemene- of leveringsvoorwaarden. Niet-consumenten worden wel expliciet uitgesloten van herroepingsrecht.

 

Ze geven wel op hun website (en na mijn vraag via de mail) aan dat ze niet doen aan het verleggen van de omzetbelasting, en dat zakelijke klanten buiten Frankrijk het zelf maar moeten uitzoeken met hun belastingdienst. Maargoed, mijn vraag is dus of dit zomaar mag, en zo niet, of ik hier zelfstandig stappen op zou kunnen nemen.

 

Betreft ~€2k aan BTW.

 

14 minuten geleden, herman van der helm zei:

Als de omzetbelasting boven bepaald bedrag is, ik meen 400euro, kun je het via de buitenlandse belastingdienst terugvragen.

 

Wat Cosara aangeeft. Geldt volgens mij alleen als ik de goederen in Frankrijk had laten afleveren.

Link naar reactie
  • 0

Voor 2k is een zaak aangespannen waarschijnlijk zonde geld.

 

Bovendien geven ze zelf aan dat ze geen BTW verleggen. Die vrijheid is er in zekere zin, omdat ze voor het verleggen van de BTW het BTW-nummer van de afnemer nodig hebben. Als zij jou daar niet naar vragen (en ze hebben een business sectie op hun site), dan beschikken ze niet over dat vereiste en kunnen ze dus makkelijk doen alsof er niks te verleggen valt. Niet helemaal het idee achter de regeling, maar voor zover ik vanaf mijn bankstel kan beoordelen, lopen ze daarmee waarschijnlijk nog steeds op het slappe koord

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Dalitso zei:
2 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Stelt het Amerikaanse bedrijf dat zij er vanuit gaan alleen te leveren aan particulieren?

Nee, hoewel ze een aparte business-sectie hebben waar ik niet bij heb besteld, was er een "company name" veld in het bestelformulier aanwezig …

Als je het niet in de business-sectie hebt besteld, dan bestel je het blijkbaar dus als particulier in de consumenten-sectie.  Aldaar alleen een bedrijfsnaam invullen (dus zonder uw btw-nummer) is niet voldoende. 

Blijft over … de btw als kosten opvoeren.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
3 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Voor 2k is een zaak aangespannen waarschijnlijk zonde geld.

 

Ik gaf al aan dat ik er waarschijnlijk geen rechtszaak van zal maken, maar dat maakt voor mijn vraag niet zoveel uit. Bij wat grotere bedrijven die zich aan de wet willen houden is er meestal een juridische afdeling die het niet zover laat komen, maar dan moeten de argumenten wel waterdicht zijn en moet men de indruk hebben dat je wel bereid bent die rechtszaak te voeren.

 

Zo heb ik eerder o.a. een Zweedse multinational gedwongen iets te doen wat hun salesafdeling helemaal niet wilde, en dat was een zaak van nihil euro / proceskosten. Daar hadden alle klanten vervolgens profijt van, nog los van het precedent wat het heeft geschapen voor andere bedrijven. Kwestie van indringende mails blijven schrijven en een beetje publiciteit zoeken.

 

In dit geval heb ik daar voor €2k (min tarief Vpb) best wat tijd voor. Bovendien is de praktijk van bedrijven om omzetbelasting niet te verleggen een veelvoorkomend probleem / irritatie / kostenpost waar ik best aan een klein deel van de oplossing wil bijdragen.

 

3 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Die vrijheid is er in zekere zin, omdat ze voor het verleggen van de BTW het BTW-nummer van de afnemer nodig hebben. Als zij jou daar niet naar vragen (en ze hebben een business sectie op hun site), dan beschikken ze niet over dat vereiste en kunnen ze dus makkelijk doen alsof er niks te verleggen valt.

 

Goed punt, die had ik in dit geval in een opmerkingen-veld moeten gooien of in een email moeten zetten direct na de order. Toch zou je dit nog kunnen omdraaien: ze wisten dat ik een Nederlands bedrijf was, dus ze hadden daar om moeten vragen, en hebben mogelijk willens en wetens een verkeerde factuur opgesteld. Dat BTW-nummer kan ik alsnog aanleveren ter correctie. Hangt allemaal van die wettelijke basis af. Als die er is dan staat er gewoon expliciet op hun site dat ze zich niet aan de wet zullen houden.

 

Dat ze ook nog een aparte business-pagina hebben voor (grote, custom) orders vind ik niet zo zwaar tellen in dit geval. Het bestelformulier vroeg expliciet om een (optionele) bedrijfsnaam dus dat was klaarblijkelijk ook een ingang voor een (eenvoudige) zakelijke bestelling.

 

Weet iemand alsnog wat de wettelijke basis is achter het (moeten) verleggen van omzetbelasting? Ik wil eigenlijk vooral weten hoe het hiermee zit in het algemeen, los van dit hele specifieke geval. Daarom staan er ook twee vragen in m'n openingspost waarvan de eerste hypothetisch is.

 

Dan kan ik als dit onvermijdelijk nog een keer gebeurt de zaak goed opbouwen en documenteren. En wellicht anderen ook.

aangepast door Dalitso
Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Je kunt kijken hoe de Franse kosten voor een Europees betalingsbevel zijn. Wellicht dat je daarmee op een goedkope manier de vraag aan een rechter voor kunt leggen.

 

De belangrijkste vraag is niet of ze wisten dat de klant een bedrijf is, maar of ze wisten dat het bedrijf een BTW plichtig bedrijf is. Als jij vooraf per e-mail gevraagd hebt om een IC levering te doen, is dat in mijn ogen voldoende bewijs daarvoor.

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, Dalitso zei:

ze wisten dat ik een Nederlands bedrijf was

Uit enkel een bedrijfsnaam bij een adres kun je dat onmogelijk afleiden: het komt héél vaak voor dat particulieren bestellingen laten bezorgen op een bedrijfsadres. Bijvoorbeeld, je verwacht het niet, omdat ze niet thuis zijn wanneer ze daar overdag aan het werk zijn.

 

Nu de koop op afstand kennelijk wordt beschouwd als een consumentenkoop, biedt het Europees consumentenrecht wel een oplossing: je kunt de koop, zonder opgave van reden, binnen 14 dagen na levering ontbinden.

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Dalitso zei:

Weet iemand alsnog wat de wettelijke basis is achter het (moeten) verleggen van omzetbelasting?

Artikel noemde je zelf al: 197 EU VAT Directive.

 

Vandaar ook dat ik al melde dat ze waarschijnlijk op hat randje lopen door te doen alsof zij jouw BTW nummer niet hebben (want daarvoor was geen invulveld). 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, Dalitso zei:

Nee, hoewel ze een aparte business-sectie hebben waar ik niet bij heb besteld,

Hebben ze diezelfde artikelen (met zelfde prijs excl. btw) dan wel op die business sectie staan?

 

11 uur geleden, Dalitso zei:

Toch zou je dit nog kunnen omdraaien: ze wisten dat ik een Nederlands bedrijf was, dus ze hadden daar om moeten vragen, en hebben mogelijk willens en wetens een verkeerde factuur opgesteld.

Yikes. Dat vind ik nogal een sterke uitspraak: willens en wetens.

JIJ besteld op een consumenten-gedeelte van een site. Vermeld wel een bedrijfsnaam in (maar dat wil niets zeggen). Hun consumenten site is niet ingericht om BTW te verleggen (is ook helemaal niet nodig voor een consumenten site (je mag al blij zijn dat je een factuur krijgt wat ook niet verplicht is). Dat allemaal is niet willens en wetens... dat is gewoon hoe hun (automatische) systemen ingericht zijn.

 

Jij gaat achteraf vragen om dit te veranderen wat bij een groot bedrijf niet zomaar mogelijk is. Alles gaat via die systemen die daar niet in voorzien en ze zouden het dus allemaal handmatig moeten corrigeren (als dat al mogelijk zou zijn).

 

Nee, dan is order annuleren en opnieuw invoeren aan de business kant waarschijnlijk de beste methode (wat veel klantenservices ook voor je kunnen doen, maar wat hier blijkbaar niet als oplossing gegeven werd).

 

Maar "willens en wetens" is het absoluut niet.

PS. Heb je hun business kant al gebeld? Want als dat aparte afdelingen zijn dan kom je er met de consumentenkant niet uit (en misschien zijn ze aan de zakelijke kant wel wat handiger).

 

 

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, Dalitso zei:

Toch zou je dit nog kunnen omdraaien: ze wisten dat ik een Nederlands bedrijf was, dus ze hadden daar om moeten vragen, en hebben mogelijk willens en wetens een verkeerde factuur opgesteld.

Nee, u had de bestelling in de business-sectie moeten doen.

Nu heeft u, als bedrijf of zich voorstellende als bedrijf, een consumentenaankoop gedaan.

Dat mag, de keuze is aan u.

 

1 uur geleden, Rik · zei:

JIJ besteld op een consumenten-gedeelte van een site. Vermeld wel een bedrijfsnaam in (maar dat wil niets zeggen). Hun consumenten site is niet ingericht om BTW te verleggen (is ook helemaal niet nodig voor een consumenten site (je mag al blij zijn dat je een factuur krijgt wat ook niet verplicht is).

Dat dus.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
6 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Artikel noemde je zelf al: 197 EU VAT Directive.

Voor zover ik het begrijp zijn richtlijnen zoals deze geen wettelijke grond. Richtlijnen moeten volgens mij eerst omgezet worden in nationale wetgeving, en kunnen alleen direct gebruikt worden in een rechtszaak als is nagelaten om nationale wetgeving te maken. Maar ik zit er graag naast in dit geval.

 

Ik zou echter niet weten welke implementatie van de richtlijn op situatie 1) of 2) van mijn startpost van toepassing zijn. Als het Frans recht betreft ben ik al helemaal verloren ;-)

 

9 uur geleden, StevenK zei:

Je kunt kijken hoe de Franse kosten voor een Europees betalingsbevel zijn. Wellicht dat je daarmee op een goedkope manier de vraag aan een rechter voor kunt leggen.

 

Dank voor het noemen hiervan, dat was me nog niet bekend. Is inderdaad een mogelijke route, of in ieder geval iets wat ik zou kunnen gebruiken in correspondentie.

 

5 uur geleden, Rik · zei:

Hebben ze diezelfde artikelen (met zelfde prijs excl. btw) dan wel op die business sectie staan?

Gezien de reacties heb ik het vast wat onduidelijk beschreven. Ik heb namelijk gewoon besteld bij een formulier die ook voor bedrijven is bedoeld. Maar alleen voor simpele, standaardorders. Ze hebben daarnaast een aparte pagina / emailadres voor grote bedrijfsorders met ongebruikelijke specificaties en wensen. Maar ik heb geen grote order of aparte wensen.

 

Maar dus in herhaling: ik heb besteld als bedrijf en op de plek waar de leverancier aangeeft dat zakelijke klanten kunnen bestellen.

 

5 uur geleden, Rik · zei:

Yikes. Dat vind ik nogal een sterke uitspraak: willens en wetens.

 

(...)

 

Maar "willens en wetens" is het absoluut niet.

PS. Heb je hun business kant al gebeld? Want als dat aparte afdelingen zijn dan kom je er met de consumentenkant niet uit (en misschien zijn ze aan de zakelijke kant wel wat handiger).

Het is wel degelijk willens en wetens. Zoals al aangegeven heb ze vooraf (en achteraf) benaderd per mail dat de omzetbelasting naar mijn Nederlands bedrijf verlegd dient te worden met hun Franse omzetbelastingnummer. Daar hebben ze afwijzend op gereageerd. Dat staat ook expliciet op hun website vermeld. Niet een afwijzing omdat ik consument zou zijn, maar omdat ze geen zin hebben om de BTW te verleggen. Ze hebben prima zin in zakelijke klandizie. Dat staat ook expliciet in een FAQ-vraag op hun website.

 

Verder is het ook een beetje offtopic. Mijn vraag gaat over een wettelijke grond voor het verleggen van de BTW in twee situaties. Niet of en hoe ik onjuist zou hebben gehandeld in dit specifieke geval volgens mijn klaarblijkelijk gebrekkige uitleg en jullie beperkte informatie. Dat geeft niet, maar het is wel offtopic.

aangepast door Dalitso
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
20 minuten geleden, Dalitso zei:

Het is wel degelijk willens en wetens. Zoals al aangegeven heb ze vooraf (en achteraf) benaderd per mail dat de omzetbelasting naar mijn Nederlands bedrijf verlegd dient te worden met hun Franse omzetbelastingnummer. Daar hebben ze afwijzend op gereageerd. Dat staat ook expliciet op hun website vermeld.

Prima. Dan lijkt het mij, voor de juristen hier, wel handig om te weten hoe dat beschreven staat. Dat mis ik hier. Ze hebben het al op voorhand geweigerd dus ze wensen (schijnbaar) geen zakelijke orders (wel consument orders) over de grens (door de extra administratie, controle btw-nummer en risico van verleggen van de BTW, want zij blijven verantwoordelijk). De vraag is... mag dat?

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 1

De EU BTW-richtlijn heeft naast een sturend karakter (lidstaten moeten hun wetten erop aanpassen) ook een directe werking. 

 

Ik zou alleen niet weten op welke juridische basis je dit zou kunnen aanvechten. Je bent bij de aankoop ook akkoord gegaan met de leveringsvoorwaarden van de USA leverancier. Dit is een juridisch steekspel met heel veel op en afritten. 

 

Nu stuur je straks een boze mail met daarin de verwijzing naar de EU BTW richtlijn. Het zou mij verbazen als ze er iets mee doen. Aangezien ze in FR hun BTW residentie in de EU hebben, zul je je tot de Franse fiscus moeten wenden om daar aan te geven dat het niet klopt wat ze doen.

 

Mij veel te complex allemaal voor een forum. Succes evenwel.

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
17 minuten geleden, Rik · zei:

Ze hebben het al op voorhand geweigerd dus ze wensen (schijnbaar) geen zakelijke orders (wel consument orders) over de grens (door de extra administratie, controle btw-nummer en risico van verleggen van de BTW, want zij blijven verantwoordelijk). De vraag is... mag dat?

Als dat het geval zou zijn, dan zou ik denken dat een Amerikaans bedrijf dat gewoon mag; om bepaalde (categorieën van) bedrijven te weigeren. Bijvoorbeeld alle Nederlandse bedrijven. Ze zijn immers alleen voor de omzetbelasting gevestigd in Frankrijk. Maargoed, dat weet ik allerminst zeker, en doet er ook niet zo toe, want:

 

Dit is hier dus niet het geval. Ze vinden het prima dat je een zakelijke klant bent, en ze vinden het prima dat je een zakelijke klant gevestigd in Nederland bent; ze leveren aan ongeveer de hele wereld, inclusief Europa. Alleen geven dus expliciet aan geen zin te hebben in het verleggen van de omzetbelasting – en de bijkomende andere manier van belastingaangifte die ze moeten doen in Frankrijk, wat mij eerlijk gezegd niet zo'n extra administratieve last lijkt, maargoed, dat doet er verder ook niet zo toe. Mijn vraag is dus andermaal: mag dát?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
4 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Mij veel te complex allemaal voor een forum. Succes evenwel.

Alright, dank in ieder geval voor je bijdragen.

 

Om nog kort in te gaan op "Je bent bij de aankoop ook akkoord gegaan met de leveringsvoorwaarden van de USA leverancier". Dat klopt natuurlijk, maar in principe gaan wetten boven leveringsvoorwaarden. Zelfs als je er vooraf aan de bestelling op de hoogte bent van dat ze met elkaar in tegenstrijd zijn.

 

Ik had het ook allemaal niet besteld als het niet absoluut nodig was natuurlijk. En verder interesseert het me vooral hoe 'we' naar een oplossing voor dit probleem in het algemeen zouden kunnen komen. Als het nodig blijkt om de Franse / buitenlandse fiscus hier in te betrekken dan ben ik met je eens dat dat een heilloze weg is.

aangepast door Dalitso
Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, Dalitso zei:

Ze vinden het prima dat je een zakelijke klant bent, en ze vinden het prima dat je een zakelijke klant gevestigd in Nederland bent; ze leveren aan ongeveer de hele wereld, inclusief Europa. Alleen geven dus expliciet aan geen zin te hebben in het verleggen van de omzetbelasting

Dan ben je geen zakelijke klant. Ze geven expliciet aan BTW niet te willen verleggen. Daarmee geven ze dus ook aan niet zakelijk over de grens te willen leveren. Die twee horen volgens mij bij elkaar. Het feit dat ze wel leveren zonder BTW-nummer van de klant op de factuur geeft dan al aan dat het gaat om een consumenten levering. PS. Dat betekend ook dat je via de consumenten regels beschermt bent. Als zij expliciet ergens aangeven dat je dat niet bent, dan geven zij wel aan dat het om een zakelijke levering gaat en zou je ze dus wel aan bepaalde wetten kunnen houden !!

 

12 minuten geleden, Dalitso zei:

Als het nodig blijkt om de Franse / buitenlandse fiscus hier in te betrekken dan ben ik met je eens dat dat een heilloze weg is.

Dan is het eigenlijk jammer dat er 21% op staat. Als er 20% op had gestaan had je natuurlijk een verzoek in kunnen dienen (die de Nederlandse BD naar Frankrijk stuurt) en had je kunnen kijken wat hun antwoord was (misschien geven die dan aan welke wet daar zou gelden). Ik geloof dat dit met Nederlandse BTW percentage niet opgaat.

 

Link naar reactie
  • 0
48 minuten geleden, Rik · zei:

Ze hebben het al op voorhand geweigerd dus ze wensen (schijnbaar) geen zakelijke orders (wel consument orders) over de grens (door de extra administratie, controle btw-nummer en risico van verleggen van de BTW, want zij blijven verantwoordelijk).

Begrijp ik hier iets niet?

 

TS heeft het over ... "hoewel ze een aparte business-sectie hebben waar ik niet bij heb besteld, was er een "company name" veld in het bestelformulier aanwezig".

Op een consumenten-site zullen zij niet om een BTW-nummer vragen en voor Nederlandse klanten de Nederlandse BTW in rekening brengen.

 

Waarom dan niet op de zakelijk site een bestelling geplaatst ... of leveren zij alleen aan Franse zakelijke klanten?

Als dat zo is - waarvan graag een bevestiging van TS - dan moet je als zakelijke klant daar niet bestellen of de BTW als kosten voor lief nemen.

 

En dan de ham-vraag ... "mag dat ?"

Ja, dat mag ... Er bestaat geen wet die een producent of leverancier verplicht om te verkopen.

Eigenlijk is dat in analogie met de verkoop tegen contante betaling. Ook daarvoor bestaat geen wet die de winkelier verplicht om contant geld aan te nemen.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
27 minuten geleden, Cosara zei:

Waarom dan niet op de zakelijk site een bestelling geplaatst ... of leveren zij alleen aan Franse zakelijke klanten?

Ik begrijp dat TS denkt of weet dat de aparte business-pagina voor grote (en custom) orders is. Maar of dat ook daadwerkelijk zo is.

  

19 uur geleden, Dalitso zei:

Dat ze ook nog een aparte business-pagina hebben voor (grote, custom) orders vind ik niet zo zwaar tellen in dit geval. Het bestelformulier vroeg expliciet om een (optionele) bedrijfsnaam dus dat was klaarblijkelijk ook een ingang voor een (eenvoudige) zakelijke bestelling.

 

1 uur geleden, Dalitso zei:

Ik heb namelijk gewoon besteld bij een formulier die ook voor bedrijven is bedoeld. Maar alleen voor simpele, standaardorders. Ze hebben daarnaast een aparte pagina / emailadres voor grote bedrijfsorders met ongebruikelijke specificaties en wensen. Maar ik heb geen grote order of aparte wensen.

Dat een bestelformulier expliciet vraagt om een bedrijfsnaam wil niet zeggen dat het om een zakelijke bestelling gaat (dat is al eerder aangegeven).

 

Overigens... je hebt dus wel een speciale wens... "een factuur met BTW verlegd".

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Rik · zei:

Overigens... je hebt dus wel een speciale wens... "een factuur met BTW verlegd".

Dan moet TS dat wel op de juiste manier bestellen … als dat tot de mogelijkheden behoort.

Als dat niet tot de mogelijkheden behoort, dan moet je daarin berusten  … hetgeen betekent accepteren (kopen) of afwijzen (ergens anders kopen) … zoals al eerder is aangegeven.

 

1 uur geleden, Rik · zei:

Dat een bestelformulier expliciet vraagt om een bedrijfsnaam wil niet zeggen dat het om een zakelijke bestelling gaat (dat is al eerder aangegeven).

Expliciet is hierbij waarschijnlijk een te groot woord. Ik zie veel formulieren voorbijkomen waarbij de bedrijfsnaam een optie is en geenszins een verplichting.

Mocht het wel expliciet zijn, dan gaat dat samen met de vermelding van een (geldig ) BTW-nummer.

 

Het leven van een ondernemer is zo moeilijk als je het zelf maakt.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
Op 7-1-2024 om 15:56, Dalitso zei:

Dat lijkt me niet. Artikel 197 verwijst naar artikel 141 en dat gaat over de vereenvoudiging voor ABC leveringen. 

 

Maar je hebt dus blijkbaar zakelijk iets gekocht in Frankrijk en bent blijkbaar als particulier behandeld. 

 

BTW volgt in beginsel de goederen, van waar precies geleverd is niet duidelijk maar laten we er maar van uitgaan dat de goederen van FR naar NL zijn gegaan, dus een intracommunautaire levering die met het 0% tarief gedaan had kunnen worden (Als de goederen op het moment van levering al in NL lagen had de verkoper n.m.m. een NL BTW  nummer moeten hebben).

 

De vraag is dus of de leverancier daartoe verplicht kan worden? Die discussie hebben we ook op dit forum trouwens al vaker gehad, er zijn forumleden die bij hoog en laag beweren dat je bij een B2B intracommunautaire levering verplicht moet verleggen.  Volgens mij klopt dat niet. Artikel 138 van de BTW richtlijn stelt dat de lidstaten, onder de gebruikelijke voorwaarden, "vrijstelling verlenen" voor de ICL. Een vrijstelling betekent n.m.m. dat je iets niet hoeft wat je anders wel had moeten doen (dus BTW factureren). Het verplicht wel de lidstaten om het 0% tarief toe te staan.

 

Artikel 138 ziet ook op ICL waarbij het vervoer door de afnemer gedaan wordt. De NL fiscus schrijft hierover op de website: 

"Is de klant betrouwbaar?

Als u bij controle niet kunt aantonen dat uw goederen Nederland hebben verlaten, moet u alsnog btw betalen. Zorg er daarom voor dat u kunt aantonen dat u te goeder trouw hebt gehandeld. Lever bijvoorbeeld alleen met 0% aan vaste klanten die al vaker zonder problemen bij u hebben gekocht. In andere gevallen kunt u de klant beter Nederlandse btw in rekening brengen". 

Dat laatste zouden ze dus niet kunnen/mogen schrijven als het 0% tarief verplicht was zou zijn.

 

Ik zie dan weinig tot geen grond om te eisen dat de factuur aangepast wordt. Je zou misschien nog wel kunnen vragen om een factuur met Franse BTW. Mocht je die krijgen dan zou je je in FR kunnen registreren voor de BTW, zelf de ICL naar NL kunnen aangeven en de Franse BTW terugvragen. 

 

Terugvragen via het elektronische teruggaafverzoek (waar herman van der helm blijkbaar op doelt) is ook zinloos. In de eerste plaats gaat dat niet over NL BTW  maar lokale BTW die je in de betreffende lidstaat betaald hebt, en daarnaast is een dergelijk verzoek niet bedoeld om teruggaaf te vragen voor  verkeerde facturen of goederen die intracommunautair geleverd hadden kunnen worden (artikel 4 richtlijn 2008/9).

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.