Ik krijg vanaf heden het minimale salaris wat ik als DGA zou moeten krijgen.
Dit geld is echter veel meer dan ik nodig heb om te leven, kan ik dat geld dan gewoon terug storten naar de B.V.?
De werkmaatschappij kan het geld nml heel goed gebruiken om te groeien (o.a. voor een nieuw wagenpark en voor verhuurmaterialen)

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76941-geld-storten-in-bv/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

• 2

Dag KjGroe

de werk BV kan de agio eerst uitkeren aan de Holding. Vanuit de Holding naar privé, maar wel rekening houden met:

- uitkeringstest en balanstoets per BV;

- notulen opmaken;

- bij onttrekken agio naar privé: eerst omzetten in agiobonusaandelen (notaris akte 1) en daarna de nominale waarde laten verlagen (notaris akte 2).

Of de beweringen van die adviseur kloppen, kan ik zo niet zeggen. Agio kan zowel bij een holding als werk BV ontstaan

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
10 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Dag KjGroe

de werk BV kan de agio eerst uitkeren aan de Holding. Vanuit de Holding naar privé, maar wel rekening houden met:

- notulen opmaken;

- bij onttrekken agio naar privé: eerst omzetten in agiobonusaandelen (notaris akte 1) en daarna de nominale waarde laten verlagen (notaris akte 2).

Of de beweringen van die adviseur kloppen, kan ik zo niet zeggen. Agio kan zowel bij een holding als werk BV ontstaan

Super om te horen dat dit gewoon onbelast kan!!! Hoe moet de werk BV de agio aan de holding uitkeren, door het bedrag gewoon van bankrekening van de werk BV over te maken naar bankrekening van de holding ? En dit bedrag in beide BV's boeken als Agio, maar dan Debet in de werk BV en Credit in de holding ?

• 0
20 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Dag KjGroe

- notulen opmaken;

Super !!! Maar moet er ook boeking(en) in de administratie gemaakt worden voor onttrekken agio naar prive voor notaris aktes of is dat niet meer nodig en zijn de notaris aktes voldoende ?

En daarna de agio overboeken naar prive en klaar is kees ?

• 2

Naar privé:

Balanstest en uitkeringstoets doen voor de holding. Bij succes, aandeelhoudersbesluit nemen tot uitkering agio. Dan naar notaris voor de genoemde aktes. 

Daarna eerste boeking: 

Aandelenkapitaal 

Aan agio

Daaruit volgt het bedrag dat retour privé kan. Boeking:

Aandelenkapitaal 

Aan bank 

• 0
Op 26-11-2024 om 21:10, Joost Rietveld zei:

Dat is bij inbreng niet altijd een keuze. Het ontstaat doorgaans als de waarde van de in te brengen onderneming groter is dan het gekozen aandelenkapitaal

Helder ! Maar wie of wat bepaalt of de agio terecht komt in de holding of werk BV bij inbreng eenmanszaak naar een BV ? Is het gunstiger om de agio in de holding of in de werk BV te laten landen of maakt dat in principe niks uit ?

• 0

Dat valt zo niet te zeggen. Het agio is de sluitpost van de inbreng. Of het ontstaat en in welke BV, hangt af wat er ingebracht wordt en hoe het eigen vermogen uit de eenmanszaak omgezet wordt: aandelenkapitaal, vordering op DGA, lijfrente en dus soms agio

• 0
Op 27-11-2024 om 09:46, Joost Rietveld zei:

Naar privé:

Balanstest en uitkeringstoets doen voor de holding. Bij succes, aandeelhoudersbesluit nemen tot uitkering agio. Dan naar notaris voor de genoemde aktes. 

Daarna eerste boeking: 

Aandelenkapitaal 

Aan agio

Daaruit volgt het bedrag dat retour privé kan. Boeking:

Aandelenkapitaal 

Aan bank 

Hi Joost, ik zit hier even te puzzelen met de boekingen. Het aandelenkapitaal is €1 Credit en als ik onderstaande boekingen maak, betekent dat het aandelenkapitaal dan Debet komt te staan (neem als voorbeeld voor de Agio €1.000). Dus 1 minus 1.000 minus 1.000 is 1.999 Debet. Mag het aandelenkapitaal wel Debet staan ?

• 2
3 uur geleden, KjGroe zei:

Dus 1 minus 1.000 minus 1.000 is 1.999 Debet. Mag het aandelenkapitaal wel Debet staan ?

Ojeee... Dat kan niet.

Joost schreef:

Op 27-11-2024 om 09:46, Joost Rietveld zei:

Daarna eerste boeking: 

Aandelenkapitaal 

Aan agio

Maar hij bedoelde het andersom (tikfoutje). Althans dat neem ik aan.

En dan is je aandelenkapitaal geen € 1 meer. 

"What, me worry?"

• 0
16 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Inderdaad

Agio

Aan aandelenkapitaal 

Excuses 

Okay, thank you ! Maar dan snap ik nog niet. Dan komt Agio voor € 1.000 Debet te staan en blijft deze eeuwig Debet € 1.000 staan ? Hoort Agio niet Credit te staan ?Wanneer komt Agio dan op nul te staan ?Als Agio uitgekeerd is aan de DGA, hoort deze niet op nul te komen ?

• 1

Die 1.000 komt niet van mij. 

Mijn antwoord ging over hoe je agio (dat dus al op de balans staat vanaf de inbreng) onttrekt. Dus stel dat bij de inbreng 1.000 agio credit op de balans gekomen is, dan is mijn antwoord de onttrekking van die 1.000 agio via aandelenkapitaal naar privé 

• 0
(aangepast)

Bestaat eigenlijk de mogelijkheid om de inbrengbalans van de holding en werk BV achteraf te corrigeren ?

De adviseur blijft zeuren dat de inbrengbalans van beide BV's niet klopt omdat Agio in de werk BV opgenomen zit en niet in de holding om Agio onbelast te kunnen uitkeren. Ik heb jouw toelichting van 'bij onttrekken agio naar prive' aan hem laten zien, maar hij zei dat hij dit nooit meegemaakt had om de Agio die ontvangen is van de werk BV in de holding te laten omzetten in agiobonusaandelen en daarna de nominale waarde te laten verlagen. Staat dit ergens nog op website met wet en regels of iets dergelijks zodat ik aan hem kan laten zien en overtuigen ?

aangepast door KjGroe
  • 1

Ik vermoed dat de inbreng niet gecorrigeerd hoeft te worden, maar wel het kennisniveau van deze boekhouder. Ik behandel dit soort vraagstukken minstens 50 keer per jaar als fiscalist. Als hij het werk van de inbreng door een fiscalist in twijfel trekt, omdat hij de situatie nog nooit heeft meegemaakt, dan zegt dat alles over zijn gebrek aan ervaring hiermee.

En om de logica even compleet te maken een simpel voorbeeld. 

Stel je eenmanszaak heeft bij inbreng 1 machine van 50.000 euro. Verder niks. Die machine wordt eerst ingebracht in de holding. De holding wordt opgericht met 48.000 aandelenkapitaal (dat is een vrije keuze). Dan is bij de inbreng 2.000 agio. 

Daarna zakt de machine door naar de werk BV. En stel in de werk BV kies je voor 1.000 aandelenkapitaal (is ook hier een vrij keuze), dan ontstaat in de werk BV 49.000 agio.

De balans van de holding is na het doorzakken:

Debet deelneming in werk BV 50.000

Credit aandelenkapitaal 48.000

Credit Agio 2.000

Die van de werk BV; 

Debet machine 50.000

Credit aandelenkapitaal 1.000

Credit Agio 49.000

Deze logica zou moeten landen bij je boekhouder.

Wil je deze agio naar privé halen, dan moet er dus eerst voldoende geld zijn in de werk BV. Agio uitkeren betekent ook dat er een transactie tegenover staat. Dus als drie jaar later op de bankrekening van de werk BV stel 100.000 staat (en de werk BV slaagt voor de balanstest en uitkeringstoets!) dan kan de werk BV 49.000 uitkeren aan de holding: 

Agio 

Aan bank

En in de holding:

Bank

Aan deelneming 

Waarna de holding het traject met de notaris kan starten: omzetting in agiobonusaandelen:

Agio 

Aan aandelenkapitaal 

Verlaging nominale waarde:

Aandelenkapitaal 

Aan bank (naar privérekening DGA)

• 0

Ik vraag mij dan af hoe het zit met de geruisloze inbreng. 

Kan de vaststelling van de verkrijgingsprijs van de aandelen, zoals vaak bij beschikking, hier nog van invloed zijn? Deze beschikking wordt doorgaans op het niveau van de holding afgegeven toch, terwijl zowel de holding als de werkbv een agioreserve op de balans hebben staan. 

De dividendklem van drie jaar geldt bij uitbetalingen na geruisloze inbreng. Geldt deze ook voor (interne) agio of dividenduitkeringen tussen de holding en de werk-BV, of is deze enkel van toepassing op uitkeringen naar privé?

• 0
5 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Stel je eenmanszaak heeft bij inbreng 1 machine van 50.000 euro. Verder niks. Die machine wordt eerst ingebracht in de holding. De holding wordt opgericht met 48.000 aandelenkapitaal (dat is een vrije keuze). Dan is bij de inbreng 2.000 agio.

De balans van de holding is na het doorzakken:

Debet deelneming in werk BV 50.000

Credit aandelenkapitaal 48.000

Credit Agio 2.000

Super ! Helder verhaal lijkt me. Ik denk dat hij, overigens een RB :-), dit zou wel moeten snappen. 

Ik vermoed dat hij in de war raakt omdat hij helemaal geen Agio ziet op de inbrengbalans van de Holding. Want in plaats van de post Agio is het sluitpost rekening courant aandeelhouder gebruikt op de inbrengbalans van de Holding, maar dit is toch niet verkeerd ? Eigenlijk nog handiger, want dan had ik direct, zonder 3 jaar op te wachten, over dit bedrag kunnen beschikken en ook zonder eerst naar de notaris te gaan voor de opname zoals nu een hele gedoe is, toch ? Nadeel is wellicht meer IB betalen omdat ik rente ontving over dit rekening courant saldo en dit ergens in mijn IB moest opnemen en IB over box 3 vermogen.

• 0
2 uur geleden, Signature zei:

Deze beschikking wordt doorgaans op het niveau van de holding afgegeven toch, terwijl zowel de holding als de werkbv een agioreserve op de balans hebben staan. 

De dividendklem van drie jaar geldt bij uitbetalingen na geruisloze inbreng. Geldt deze ook voor (interne) agio of dividenduitkeringen tussen de holding en de werk-BV, of is deze enkel van toepassing op uitkeringen naar privé?

Die beschikking is aan de inbrenger prive gericht. Die is hier niet van invloed. 

De uitzakking naar een werk BV berust op een goedkeuring waarbij het gaat om een geheel van rechtshandelingen waarop de goedkeuring gebaseerd is. Dus agio binnen drie jaar intern naar de holding verplaatsen, zou ik veiligheidshalve niet doen. Evenwel wordt deze vraag mij voor het eerst gesteld nu.

• 1
2 uur geleden, Kim238 zei:

Wanneer begint die 3 jaar voor uitbetaling Agio aan prive te tellen ?

Daarin zijn de standaardvoorwaarden niet compleet helder. Uit de toelichting daarop:

tot drie jaren na de totstandkoming van de vennootschap en de inbreng van de onderneming

Dit impliceert de datum van oprichting van de BV (totstandkoming). 

Echter, de tekst van de eerste standaardvoorwaarde luidt: 

Indien de belastingplichtige aandelen in de vennootschap vervreemdt binnen drie jaren na de inbreng

De inbreng kan met terugwerkende kracht plaatsvinden, dus dan zou die daarbij gelden.

Ook hier veiligheidshalve de oprichtingsdatum aanhouden, maar de datum terugwerkende kracht is zeker verdedigbaar

• 1
10 minuten geleden, KjGroe zei:

sluitpost rekening courant aandeelhouder gebruikt op de inbrengbalans van de Holding, maar dit is toch niet verkeerd ?

Dat kan prima, mits de RC conform de regels is.

en een RB hoeft hier niet per se ervaring mee te hebben

• 0
17 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Die beschikking is aan de inbrenger prive gericht. Die is hier niet van invloed. 

De uitzakking naar een werk BV berust op een goedkeuring waarbij het gaat om een geheel van rechtshandelingen waarop de goedkeuring gebaseerd is. Dus agio binnen drie jaar intern naar de holding verplaatsen, zou ik veiligheidshalve niet doen. Evenwel wordt deze vraag mij voor het eerst gesteld nu.

Oké, dus samenvattend agio kan langs de juiste route en na 3 jaar onbelast naar privé, ook agio in de werkbv. Het uitkeren van (interim)dividend tussen de BV’s, begrijp ik nog niet goed. Of is die periode alleen voor agio? Het lastige is dat het allebei een ‘eenvoudige’ transactie betreft met uiteraard een (inhoudelijk andere?) besluitvorming.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar