• 0

Verschil in btw op factuur opslagruimte zakelijke klant of privé?

Ik ben op zoek naar een (tijdelijke) opslagruimte en bekeek wat websites van verhuurder van opslagboxen.

Bij meerdere zag ik staan dat de vermelde prijzen inclusief BTW zijn als een particulier die huurt, maar exclusief btw zijn als het een zakelijke klant is. Mag dat zo maar? Los van dat het m.i. discriminerend is wat niet mag, bepaalt volgens de website van de BD de aard van je product of dienst of je BTW moet rekenen en welk tarief. Of is er een uitzondering voor verhuurders van opslagboxen?

In ieder geval vind ik het erg raar dat ik als ik het contract op naam van mijn zaak zet meer moet betalen voor hetzelfde produkt. Is er iemand met fiscale of juridische kennis die kan uitleggen hoe dit zit?

 

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Betaalde BTW vraag je toch weer terug bij de BTW-aangifte? Per slado betaal je dus exact hetzelfde als een particulier. Daar is geen fiscale of juridische kennis voornodig, dat is basiskennis voor een ondernemer.

  • 0
44 minuten geleden, BoBo71 zei:

Los van dat het m.i. discriminerend is wat niet mag

 

Dit is geen ongeoorloofd onderscheid op basis van persoonlijke kenmerken. Tussen ondernemers bestaat (meestal) contractvrijheid — en je hebt daarbij zelf de vrijheid om met deze partij geen zaken te doen omdat de prijsberekening je niet aanstaat.

  • 0

Particulier en ondernemer betalen hetzelfde bedrag, maar omdat de ondernemer btw kan aftrekken - uitzondering daargelaten - worden prijzen voor ondernemers exclusief btw getoond. Dat kun je zelf ook ervaren als je bijv. bij de Makro komt.

  • 0
1 uur terug, RubenT zei:

Particulier en ondernemer betalen hetzelfde bedrag, maar omdat de ondernemer btw kan aftrekken - uitzondering daargelaten - worden prijzen voor ondernemers exclusief btw getoond. Dat kun je zelf ook ervaren als je bijv. bij de Makro komt.

 

Hoe ik het lees is dat Bobo het niet heeft over het tonen van prijzen, maar het berekenen daarvan (ik kan dit niet verifiëren omdat ik bij de grote spelers online allemaal eerst telefoonnummer en mail adres moet achterlaten voor ik prijzen kan zien). Als ik hem correct interpreteer zegt hij dat een particulier voor een opslagbox €100,- incl. BTW betaalt en ondernemer voor diezelfde box €121,- incl. BTW. In dat geval krijgt de verhuurder voor exact hetzelfde product €17,36 meer (121/1,21 minus 100/1,21). En die €17,36 is pure extra winst omdat de verhuurder  er verder geen extra kosten aan maakt. 

 

Of dat legaal of illegaal is en of het wel of niet discriminerend is kan ik niet beoordelen, ik ben geen jurist. Maar dat het vervelend "riekt" kan ik me helemaal voorstellen. 

 

Voor @BoBo71 is er een simpele oplossing als hij een eenmanszaak heeft: zet de box op jouw privé naam. Dan kan je gewoon de BTW aftrekken: "Het is belangrijk dat je kunt aantonen dat jij degene bent die de zakelijke aanschaf hebt gedaan. Als jouw naam op de factuur staat, dan kan je dat. Als je een eenmanszaak hebt, mag dit overigens zowel je eigen naam als je bedrijfsnaam zijn, als de factuur maar aan jou is te linken."

Bron: https://goedestartbelastingdienst.nl/wiki/view/bd747135-86b2-4837-9dbb-8bac38c24858/aftrek-voorbelasting

 

Maar goed, die vlieger gaat voor een B.V. dan weer niet op. 

 

 

  • 0
2 uur geleden, DaMedia zei:

Betaalde BTW vraag je toch weer terug bij de BTW-aangifte? Per slado betaal je dus exact hetzelfde als een particulier. Daar is geen fiscale of juridische kennis voornodig, dat is basiskennis voor een ondernemer.

Nee, zoals ik het begreep van de website "zijn de getoonde prijzen voor een particulier inclusief btw en voor zakelijke klanten exclusief btw".

  • 0
1 uur geleden, Ward van der Put zei:

 

Dit is geen ongeoorloofd onderscheid op basis van persoonlijke kenmerken. Tussen ondernemers bestaat (meestal) contractvrijheid — en je hebt daarbij zelf de vrijheid om met deze partij geen zaken te doen omdat de prijsberekening je niet aanstaat.

Die contractvrijheid geldt voor particulieren toch ook? Iedereen heeft altijd de keuze wel of niet iets te kopen en bij welke winkel dan.

Ik vind het raar dat de online geadverteerde prijs niet voor iedereen geldig is. Als de Albert Heijn aan bedrijven meer zou rekenen voor de inkopen van de kantine zou iedereen dat toch ook raar vinden?

  • 0
1 uur geleden, RubenT zei:

Particulier en ondernemer betalen hetzelfde bedrag, maar omdat de ondernemer btw kan aftrekken - uitzondering daargelaten - worden prijzen voor ondernemers exclusief btw getoond. Dat kun je zelf ook ervaren als je bijv. bij de Makro komt.

Nee, zoals ik het begreep betaal je dus NIET het zelfde bedrag. Dat is dus anders dan bij de Makro, daar staan alleen de excl btw bedragen op de prijskaartjes. Maar iedereen rekent hetzelfde af, en ondernemers mogen de betaalde btw soms verrekenen.

  • 0
31 minuten geleden, Pieter__VH zei:

 

Hoe ik het lees is dat Bobo het niet heeft over het tonen van prijzen, maar het berekenen daarvan (ik kan dit niet verifiëren omdat ik bij de grote spelers online allemaal eerst telefoonnummer en mail adres moet achterlaten voor ik prijzen kan zien). Als ik hem correct interpreteer zegt hij dat een particulier voor een opslagbox €100,- incl. BTW betaalt en ondernemer voor diezelfde box €121,- incl. BTW. In dat geval krijgt de verhuurder voor exact hetzelfde product €17,36 meer (121/1,21 minus 100/1,21). En die €17,36 is pure extra winst omdat de verhuurder  er verder geen extra kosten aan maakt. 

 

Of dat legaal of illegaal is en of het wel of niet discriminerend is kan ik niet beoordelen, ik ben geen jurist. Maar dat het vervelend "riekt" kan ik me helemaal voorstellen. 

 

Voor @BoBo71 is er een simpele oplossing als hij een eenmanszaak heeft: zet de box op jouw privé naam. Dan kan je gewoon de BTW aftrekken: "Het is belangrijk dat je kunt aantonen dat jij degene bent die de zakelijke aanschaf hebt gedaan. Als jouw naam op de factuur staat, dan kan je dat. Als je een eenmanszaak hebt, mag dit overigens zowel je eigen naam als je bedrijfsnaam zijn, als de factuur maar aan jou is te linken."

Bron: https://goedestartbelastingdienst.nl/wiki/view/bd747135-86b2-4837-9dbb-8bac38c24858/aftrek-voorbelasting

 

Maar goed, die vlieger gaat voor een B.V. dan weer niet op. 

 

 

Jij hebt het begrepen zoals ik dat ook begrepen heb. En dat riekt inderdaad.

Inderdaad ben ik een eenmanszaak dus dacht er ook al over om het dan op prive te zetten, al zou me niets verbazen dat de ... dan een rekening sturen zonder dat de btw daarop gespecificeerd is. Heb ik met mobiel abo ook eerder ooit gehad. Geen idee of ze een rekening mogen sturen zonder btw er op? Volgens mij moet je alleen een factuur uitreiken aan een ondernemer, toch?

 

  • 0

Wat een misverstanden allemaal (en waar men zich niet druk om kan maken op een forum):

 

Aan particulieren moeten bedrijven inderdaad prijzen inclusief BTW vermelden.

En aan ondernemers niet.

 

Maar verder wordt hetzelfde in rekening gebracht. Want elke ondernemer (?) weet dat wanneer er prijzen vermeld worden excl. BTW dat zij dan een factuur krijgen met BTW daar bovenop.

 

Dat weten consumenten dus niet, vandaar dat bij B2C de prijzen incl. BTW vermeld moeten worden.

 

Overigens is het ook tegenwoordig wel een punt met abonnementen e.d. aan consumenten:

Vaak wordt de BTW niet apart vermeld op de factuur (geen idee waarom eigenlijk - kennelijk is het makkelijker om het zo te doen voor sommige bedrijven in bepaalde situaties).

Dus het is voor ondernemers dan vaak handiger om zakelijke abbo's etc. af te sluiten (ook zijn deze soms ook wat duurder...).

 

 

"What, me worry?"

  • 0
38 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Wat een misverstanden allemaal (en waar men zich niet druk om kan maken op een forum):

 

Aan particulieren moeten bedrijven inderdaad prijzen inclusief BTW vermelden.

En aan ondernemers niet.

 

Maar verder wordt hetzelfde in rekening gebracht. Want elke ondernemer (?) weet dat wanneer er prijzen vermeld worden excl. BTW dat zij dan een factuur krijgen met BTW daar bovenop.

 

Dat weten consumenten dus niet, vandaar dat bij B2C de prijzen incl. BTW vermeld moeten worden.

 

Overigens is het ook tegenwoordig wel een punt met abonnementen e.d. aan consumenten:

Vaak wordt de BTW niet apart vermeld op de factuur (geen idee waarom eigenlijk - kennelijk is het makkelijker om het zo te doen voor sommige bedrijven in bepaalde situaties).

Dus het is voor ondernemers dan vaak handiger om zakelijke abbo's etc. af te sluiten (ook zijn deze soms ook wat duurder...).

 

 

Bedankt voor je reactie. Ik kan me echter niet aan de indruk onttrekken dat jij zelf last heb van hetzelfde misverstand.

Voor de duidelijkheid: het gaat niet om het vermelden van BTW maar in rekening brengen. zoals het op de site staat wordt er een andere prijs gerekend. Dat is fundamenteel anders.

Als voorbeeld: een grote box kost 500 euro p/m. Als ik die als particulier zou huren betaal ik 500 euro incl btw, oftewel 413,22 excl btw. Als ik zeg dat ik ondernemer ben krijg ik een rekening van 500+21% = 605 euro per maand. Het verschil is 86,78 excl btw dus ruim 1040 euro excl btw per jaar. Voor precies hetzelfde product.

Er zijn vast ondernemers die niet wakker liggen van 1000 euro per jaar aan extra kosten, als kleine eenpitter is dat voor mij veel geld. En ik snap principieel niet waarom ik meer zou moeten betalen alleen omdat ik ondernemer ben. Ik vind dat discriminerend, en snap ook niet waarom dat toegestaan zou zijn.
 

  • 0

Dat verschil in btw kan uiteenlopende redenen hebben en is geen ongelijke behandeling. Het is altijd goed om vooraf de geldende huurvoorwaarden te bestuderen,  wie er verhuurt en waarvoor het gehuurd mag worden.

 

Aanvulling: Overigens zal een particulier huurder doorgaans geen factuur ontvangen waarop 'incl. Btw' vermeld staat en is btw ook niet van toepassing. Een zakelijk huurder zal dan wel een factuur met btw ontvangen, waarbij de verhuurder soms geen btw hoeft af te dragen en dan zal een ondernemer die niet btw-plichtig is zelfs een compensatie daarvoor moeten betalen.

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0
12 minuten geleden, BoBo71 zei:

(...) een grote box kost 500 euro p/m. Als ik die als particulier zou huren betaal ik 500 euro incl btw, oftewel 413,22 excl btw. Als ik zeg dat ik ondernemer ben krijg ik een rekening van 500+21% = 605 euro per maand.

 

Als dit werkelijk waar zou zijn, dus het bewuste bedrijf heeft (dan kennelijk) niet begrepen dat zij óók over opbrengsten van consumenten/particulieren BTW verschuldigd zijn (normale bedrijven brengen dat in rekening!), dan zou ik daar zeker geen zaken mee doen. Of misschien is het een bewuste keuze, een "businessmodel"... ("liever geen ondernemer als klant, want dat geeft alleen gedoe" of zoiets?)

 

Bij zo veel onkunde (of zo'n businessmodel) zullen vast meer dingen niet kunnen kloppen.

 

Maar is dat werkelijk zo...?

Klinkt onwaarschijnlijk (maar niet onmogelijk natuurlijk).

 

Over de stelling (mits dit dus wel waar is) dat zij bewust een prijsstrategie hebben waarbij ondernemers 21% meer betalen dan consumenten, heb ik geen mening verder.

Nooit van gehoord verder. En of dat nou "discriminatie" is (juridisch gezien) zou ik ook niet weten.

 

 

 

"What, me worry?"

  • 2
(aangepast)

Opslagboxen vallen onder de definitie van onroerende zaken. Onroerende zaken zijn vrijgesteld van BTW. En het klopt dat hier inderdaad een dubbel regime voor geldt. Er kan gekozen worden voor belaste verhuur als de ondernemer de ruimte voor btw activiteiten gebruikt.

 

Zeggen op de site dat particulieren "incl btw" betalen is dus naar de letterlijke betekenis onjuist er wordt immers geen BTW op geheven. (dat mag niet bij particuliere verhuur)

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/onroerende_zaken/verhuur_onroerende_zaak/belaste_verhuur/kiezen_voor_belaste_verhuur

 

Als een ondernemer een onroerende zaak huurt dan mag deze in overleg met de verhuurder opteren voor belaste verhuur. Dat is een keuze die beide partijen mogen maken. In sommige gevallen is dat voor een ondernemer gunstiger.

 

kortom er wordt niemand gediscrimineerd of financieel bevoordeeld.
De particulier betaald 100 euro "incl btw" aan de verhuurder. maar er wordt geen btw berekend of afgedragen

 

De ondernemer betaald 121 aan de verhuurder.

De ondernemer vraagt 21 euro btw terug en betaald per saldo 100 euro voor de opslagbox

De verhuurder draagt 21 euro af aan de belastingdienst en ontvangt 100 euro voor de opslagbox, net als bij de particulier.

 

Als de ondernemer(s) niet expliciet afspreekt dat ze opteren voor belaste verhuur dan betaald ook de ondernemer gewoon 100 euro "incl btw" waarbij incl btw dus letterlijk genomen fout is maar op een verkooppagina een vereenvoudiging van zaken ingewikkelde en lange uitleg over de prijs op de site te voorkomen.

 

 

aangepast door Roel J
  • 0

Zou kunnen, maar dan zou ik denken dat er nog meer reden zijn om hier geen zaken mee te doen. Opteren voor belaste verhuur moet tenslotte gezamenlijk gebeuren en dan moet ook de ondernemer (voor 90% geloof ik uit mijn blote hoofd) de BTW als voorbelasting kunnen aftrekken. Anders kan/mag het helemaal niet.

 

Dus aan een ondernemer in bijvoorbeeld de (vrijgestelde) zorg mag het helemaal niet. En als dat de reden is dat zij 'roepen' dat ondernemers (voorbeeld) "€ 500 + BTW" betalen dan rammelt het verhaal behoorlijk.

"What, me worry?"

  • 0
32 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

 

Als dit werkelijk waar zou zijn, dus het bewuste bedrijf heeft (dan kennelijk) niet begrepen dat zij óók over opbrengsten van consumenten/particulieren BTW verschuldigd zijn (normale bedrijven brengen dat in rekening!), dan zou ik daar zeker geen zaken mee doen. Of misschien is het een bewuste keuze, een "businessmodel"... ("liever geen ondernemer als klant, want dat geeft alleen gedoe" of zoiets?)

 

Bij zo veel onkunde (of zo'n businessmodel) zullen vast meer dingen niet kunnen kloppen.

 

Maar is dat werkelijk zo...?

Klinkt onwaarschijnlijk (maar niet onmogelijk natuurlijk).

 

Over de stelling (mits dit dus wel waar is) dat zij bewust een prijsstrategie hebben waarbij ondernemers 21% meer betalen dan consumenten, heb ik geen mening verder.

Nooit van gehoord verder. En of dat nou "discriminatie" is (juridisch gezien) zou ik ook niet weten.

 

 

 

Het klinkt inderdaad onwaarschijnlijk, daarom heb ik ook deze post geplaatst. Maar het staat er toch echt, zie wat voorbeelden hieronder.

De vraag is dus of voor verhuur van vastgoed/onroerend goed e.d. andere btw regels gelden dan voor andere producten
afbeelding.thumb.png.46675f3f02858af3557357f7354eb0ac.png afbeelding.thumb.png.a26cf4c82e23d7ce152ae9e2eaa737af.pngafbeelding.thumb.png.4e7696f4d9cc64b27b46b24c8b0919f7.png

  • 0

Dus het klopt, huurprijs is vrij van btw, tenzij het een zakelijk, btw-plichtige huurder betreft. Overigens wordt het ook weer anders als een box gebruikt wordt voor stalling van motorvoertuigen, dan geldt ook btw.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0

Een dropshipping-coach heeft zelfs het “kantoor” van zijn complete Academy BV-opleidingscentrum ondergebracht in een ALLSAFE Mini Opslag in Nieuwegein. Schijnt allemaal zomaar te kunnen.

  • 0
49 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

Overigens wordt het ook weer anders als een box gebruikt wordt voor stalling van motorvoertuigen, dan geldt ook btw.

 

Precies.

Er is een regeling voor "Verhuur parkeerruimte, lig- en bergplaatsen" (art. 11,1,b,3 W.) bijvoorbeeld.

Maar misschien vindt deze aanbieder dat het over 'bergplaatsen' elders gaat in deze. En dus dat het geen 'bergplaats in de zin van dit artikel is - wie weet.

 

En dus dat zij dan een andere constructie bedacht hebben en aanbieden.

Hoe dan ook: om te opteren voor (met BTW) belaste verhuur geldt wel "it takes two to tango" zoals dat wel eens genoemd wordt. Kan je niet in je uppie als aanbieder regelen.

 

Ik vind het hele verhaal rammalen!

 

 

"What, me worry?"

  • 0
(aangepast)
1 uur terug, BoBo71 zei:

De vraag is dus of voor verhuur van vastgoed/onroerend goed e.d. andere btw regels gelden dan voor andere producten

 

zie mijn eerdere antwoord met link van de belastingdienst.: ja daar gelden andere regels voor,dan voor andere producten.

en zie ook het rekenvoorbeeld dat je dus exact hetzelfde betaald per saldo.

Er is niet zoveel mis met die screenshots je zou hooguit enige kritiek kunnen hebben op het feit dat ze de indruk wekken dat bij ondernemers altijd BTW betalen en dat is niet zo, er zijn voorwaarden verbonden aan het met BTW te mogen huren.

aangepast door Roel J
  • 0
1 uur geleden, Roel J zei:

 

zie mijn eerdere antwoord met link van de belastingdienst.: ja daar gelden andere regels voor,dan voor andere producten.

en zie ook het rekenvoorbeeld dat je dus exact hetzelfde betaald per saldo.

Er is niet zoveel mis met die screenshots je zou hooguit enige kritiek kunnen hebben op het feit dat ze de indruk wekken dat bij ondernemers altijd BTW betalen en dat is niet zo, er zijn voorwaarden verbonden aan het met BTW te mogen huren.


Dank, helder!

Inderdaad is het dan gelijk, omdat verhuur in principe vrijgesteld is zo blijkt, en dan is het bedrag dat je als particulier betaalt niet voor een deel btw.

 

  • 1
15 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Over de stelling (mits dit dus wel waar is) dat zij bewust een prijsstrategie hebben waarbij ondernemers 21% meer betalen dan consumenten, heb ik geen mening verder.

 

Flikken een aantal telecom bedrijven ook. Die vertikken het een particulier een factuur met BTW er op vermeld te sturen. En hopen zo het inhoudelijk identieke maar duurdere zakelijke abonnement te verkopen. 

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    2 leden, 77 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.