Over dit aspect, in hoeverre nakoming van afspraken die hun nut hebben verloren door de corona-maatregelen, houdbaar zijn, zal ongetwijfeld nog veel gesteggeld en geprocedeerd worden.
Juridisch is dit niet zo zwart-wit als het lijkt. Diverse regelingen uit de wet zouden hier van invloed kunnen zijn.
Overmacht
Van juridische overmacht (artikel 75 Boek 6 BW) is niet zozeer sprake. Die regeling gaat over de situatie dat je een verplichting niet na kunt komen buiten je schuld. Dus het restaurant dat het geplande diner niet door kan laten gaan, kan zich beroepen op overmacht, omdat de maatregelen zorgen dat het diner niet doorgaat.
Redelijkheid en billijkheid
In artikel 2 en 248 van Boek 6 BW zijn de regels opgenomen die kort samengevat aan de ene kant (artikel 2) zeggen dat de inhoud van een overeenkomst beperkt kan worden door de redelijkheid en billijkheid en anderzijds (artikel 248) uitgebreid kan worden door de redelijkheid en billijkheid. Deze twee artikelen maken dat de Nederlandse wetgeving over de inhoud van een overeenkomst geen gesloten systeem is, maar ruimte laat voor interpretatie. Niet alleen interpretatie van de inhoud, bijvoorbeeld aan de van de bedoelingen van partijen, maar ook interpretatie hoe de overeenkomst past binnen de wetgeving en de maatschappij.
Juist voor overeenkomsten die geen enkele regeling voor overmachtsituaties bevatten is het goed mogelijk dat hierop een beroep wordt gedaan. In het geval van TS zou ik - was ik nog als advocaat actief - argumenteren dat er in dit geval sprake is van een de beperkende werking, omdat door de corona-maatregelen de de publiciteit zowel maatschappelijk als juridisch ongewenst is, omdat het gaat om publiciteit voor verboden evenementen. Dit zou dan tot gevolg hebben dat de verplichtingen uit de overeenkomst, voor zover die zien op het maken van publiciteit voor verboden activiteiten, niet uitgevoerd hoeven te worden onder deze overeenkomst.
Strijd met openbare orde
Boek 3, artikel 40, zegt dat rechtshandelingen in strijd met de goede zeden of openbare orde nietig zijn. Ook hier ligt zeker een opening, want in het licht van de corona-maatregelen lijkt mij het maken van reclame voor verboden activiteiten in strijd met de openbare orde.
Casuïstisch
Het bereik van deze regelingen is natuurlijk enorm afhankelijk van de precieze omstandigheden van het geval. Welke informatie hadden de beide partijen, welke verwachtingen hadden ze en in hoeverre kenden ze elkaars verwachtingen. Als TS bijvoorbeeld alleen maar reclameruimte heeft geboekt, zonder daarbij te communiceren met welk doel, is de kans op een geslaagd beroep op één van deze regelingen veel kleiner dan wanneer de tegenpartij precies wist wat TS wilde gaan communiceren.