Nou, daar sta ik inderdaad anders in, de voorbeelden van Venetië, Nepal en pandemie laten zien dat het wel moest veranderen, daarom is de wereld nu veranderd!
Als we daar geen lessen uit trekken om het voortaan anders te willen dan het tot 15 maart jl. ging, gaat die verandering er toch wel komen, daar kun je op wachten, dan worden we er wel toe gedwongen. We zitten nu midden in de periode dat het zich bewijst...
Tijdens mijn HEAO werd de slogan van Martini ('Any time, any place, anywhere') regelmatig aangehaald als duiding van ons consumentengedrag.
Dat is precies wat nu m.i. 180 graden moet veranderen in onze grondhouding.
'Klein' voorbeeld:
Ik groeide op in een gezin in een woning waar mijn grootouders en mijn ooms, tantes en vader ook opgroeiden tijdens WOII in Haags spergebied, in dat huis lagen overal de stille getuigen van die oorlog voor het oprapen, ook in de opvoeding kreeg ik daarom mee dat ik mijn vis of vlees moest opeten, anders was het dier voor niets gedood. Laatst trof ik iemand die zich (m.i. terecht) opwond over een krantenbericht dat de lokale vestiging van een kipfastfoodketen dagelijks maar liefst zés vuilniszakken per uur(!) aan overgeproduceerde, bereide kip weggooide, omdat de ('Martini'-) consument niet langer dan 2 minuten op z'n eten wil wachten.