Ik zie hier op zich geen probleem in. Ook moreel niet. Het is immers de wetgever die dit gedrag uitlokt met het alles-of-niets-principe. Sterker nog, je *zou* er zelfs impliciet vanuit moeten kunnen gaan dat het verlagen van je inkomen tot onder de subsidiegrens een sociaal wenselijk iets is. De overheid stimuleert namelijk het verdienen van minder geld met opeens met 3 tot 4 duizend euro meer. Heb je één euro te veel op de bank staan? Dan krijg je lekker niets. Deze flagrante onrechtvaardigheid slaat natuurlijk nergens op. En dat is eigenlijk ook de reden dat ik het voor de volle 100% begrijp dat mensen binnen de grenzen van de toeslagen willen blijven.
Dit is overigens wel één van de aspecten van wat met ook wel 'armoedeval' noemen. Hetzelfde zie je bijvoorbeeld bij mensen die van een bijstandsuitkering naar een betaalde baan gaan. Gemeentesubsidies zijn namelijk ook alles-of-niets (is wettelijk zelfs verplicht). Hetzelfde speelt dus met de toeslagen. Persoonlijk heb ik me overigens altijd wel gericht op een zo hoog mogelijke winst met het oog op een koophuis, maar dat was wat minder problematisch toen ik al boven de toeslagengrens uitkwam. Dan hoef je immers nergens meer op te letten.
Wat betreft het verlagen van je inkomen door (hoge) kosten te maken.... dat kan inderdaad niet zo goed zijn voor het opbouwen van een 'winsthistorie' als onderpand voor een hypotheek. Maar aan de andere kan is het ook zo dat al die aftrekposten uitsluitend en alleen fiscaal van aard zijn. Dus stel dat je na aftrek van de reguliere autokosten en 4% bijtelling 30.000 euro winst hebt, dan is dát de winst die telt voor de bank. De zelfstandigenaftrek, startersaftrek, FOR, vamil, MIA zijn aftrekposten die slechts de fiscale winst drukken (je betaalt dus belasting ALSOF je inkomen lager is, terwijl je eigenlijke winst gewoon hoger is). Enige punt van aandacht is dan wel dat je in je eigen belang een commerciële balans opstelt, waarin al die fiscale aftrekposten niet voorkomen en waarin je uitgaat van bijvoorbeeld een normale afschrijving (bijvoorbeeld 15% per jaar), terwijl je fiscaal meteen de maximale 75% afschrijft.