Fortis - Niet direct handig...

Aanbevolen berichten

Ben benieuwd hoe Bos dat gaat verkopen indien dit de daadwerkelijke uitkomst is!

 

Waarschijnlijk met een variant op wat ik hem eerder hoorde zeggen:

 

"Wij hebben in het verkoopcontract ingebouwd dat wij bij meerdere stappen gedurende het hele integratieproces van ABN in Fortis een verklaring van geen bezwaar moesten afgeven voordat verdergegaan kon worden. Dat gaf ons de middelen in handen om in deze moeilijke situatie toch de regie te houden en de toekomst van deze voor Nederland belangrijke bank veilig te stellen. Ik denk dat wij het uitermate goed gedaan hebben, en ben trots op de mensen met wie ik samen deze klus heb mogen klaren. Het waren zware gesprekken maar ik denk dat het resultaat tot tevredenheid zal stemmen en hoop dat de rust in de markt door ons ingrijpen terugkeert"

Link naar reactie

Droevig.....

In de periode dat er met ABN werd geleurd waren Bos en Balkie niet thuis, nu het helemaal fout dreigt te gaan schieten ze ineens te hulp. Beetje laat lijkt mij, als ze tijdens de verkoop van ABN opgelet hadden dan was dit drama niet nodig geweest.

 

Waar betaald Bos die aandelen trouwens van ? toch naar de 20 % BTW ?

 

 

 

Ik vraag me ook af, zouden die aandelen Fortis volgende week voor Bos niet goedkoper geweest zijn, dan had die 49% van de aandelen misschien maar 3 miljard gekost ?

Link naar reactie

Ik vind het allemaal te gek voor woorden. Groenink stuurt eerst ABN Amro naar de rand van de afgrond, en verkoopt dan de zaak voor tweemaal de waarde aan Fortis. Dus Fortis nu in de problemen, en ING is de hond met het derde been, of zoiets.

Ik vind dat de schade verhaald moet worden op Groenink en kornuiten alsmede de directie van Fortis die ABN voor veel te veel hebben gekocht. En ik vind niet dat er belastinggeld besteed moet worden aan het repareren van de stommiteiten van omhooggevallen managers. Kleine rekeninghouders krijgen 40k vergoed, en de grote hadden maar beter moeten opletten, net als de aandeelhouders. Ze hebben het tenslotte allemaal gewoon laten gebeuren.

 

 

 

 

Link naar reactie

Misschien gaat ie die 4 mld via een "graai tax" binnen harken :)

Ik denk trouwens dat die aandelen via een emissie gaan worden volgestort; niet aankopen via de beurs.

Denk het ook, en veel kwaad kan dat toch niet, de waarde van het aandeel op de beurs kan niet verder verwateren.

Denk trouwens ook dat het voor de staat een aardige investering is.

Fortis, dat in de problemen is gekomen door sentiment en niet direct door enorme afschrijvingen oid, is nog steeds een relatief sterke bank waarvan de aandelenwaarde nog wel eens aardig zou kunnen stijgen als de boel weer een beetje normailseert.

 

@Christine: beetje kort door de bocht vind ik eigenlijk. Gaat niet zozeer specifiek om Fortis maar meer om het herstellen van een beetje vertrouwen in financiele instellingen. De koersval van Fortis is meer gebaseerd op geruchten dan op feiten.

Tel daarbij op de krantenkoppen als "Laten we hopen dat niemand spaargeld gaat opnemen", "Al 3% heeft zijn spaargeld opgenomen" en van die fijne andere negatieve berichtgeving en je komt in een negatieve spiraal terecht waar, uitgezonderd de overheid, bijna niemand iets aan kan veranderen aangezien het eigenbelang groter is dan het algemeen belang.

 

Eigen schuld dikke bult gaat hier niet op denk ik. Je brengt je geld onder bij een instelling die je vertrouwd en gaat niet de hele tijd zijn cijfers lopen controleren. Net zoiets als de meningen in dit draadje waarbij het over de boekhouding gaat.

 

Waarom trouwens de schade verhalen op Groenink? De ABN heeft er toch vrij weinig mee te maken, en je kunt hem toc h niet kwalijk nemen dat hij het bedrijf aan de hoogste bieder heeft verkocht? Dat is volgens mij gewoon marktwerking en jij zou het ook doen denk ik zo

 

@Merkava, Wat had het kabinet ten tijde van de verkoop van ABN moeten doen dan? ingrijpen in de marktwerking? Zijn we als ondernemers toch juist tegen? De meesten hier willen juist zo min mogelijk met de overheid te maken hebben

Link naar reactie
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik vind dit een goede stap. Zou er niet zijn ingegegrepen, dan zou het consumentenvertrouwen een enorme duw hebben gekregen. Daarnaast zou er een grote kapitaalmarktverstoring zijn gekomen, omdat heel veel mensen hun geld bij Fortis, maar ook bij ABN, weggehaald zouden hebben.

 

Nu is met - relatief weinig - overheidsgeld aangetoond dat naast de garantie van DNB ook nog eens de staat niet werkeloos toeziet wanneer het spaargeld van veel mensen gevaar lijkt te lopen, maar pragmatisch ingrijpt.

Link naar reactie

Ik vind het allemaal te gek voor woorden. Groenink stuurt eerst ABN Amro naar de rand van de afgrond, en verkoopt dan de zaak voor tweemaal de waarde aan Fortis. Dus Fortis nu in de problemen, en ING is de hond met het derde been, of zoiets.

Ik vind dat de schade verhaald moet worden op Groenink en kornuiten alsmede de directie van Fortis die ABN voor veel te veel hebben gekocht. En ik vind niet dat er belastinggeld besteed moet worden aan het repareren van de stommiteiten van omhooggevallen managers. Kleine rekeninghouders krijgen 40k vergoed, en de grote hadden maar beter moeten opletten, net als de aandeelhouders. Ze hebben het tenslotte allemaal gewoon laten gebeuren.

Christine heeft wel een punt. Het feit dat als grote instituten omvallen dat schadelijk zou kunnen zijn voor de samenleving is waar. En nu hebben diverse mensen miljoenen opgestreken aan feitelijk een zakelijke overeenkomst om bij te gaan zitten janken, zo slecht. Bush heeft in de tussentijd de huizenmarkt beyond air bubble opgejaagd. Tel deze op, en de Nederlandse burger moet 17 miljard Euro ophoesten? Nee, en dat is niet kort door de bocht?

De Groenink en kornuiten, al die pipos moeten hun bonus inleveren, en zoete lieve Gerritje zal de rest wel weer betalen. Dat zou minder oneerlijk zijn.

Boterham dubbel vouwen? Ik kan het niet.

Link naar reactie

Ik vind het allemaal te gek voor woorden. Groenink stuurt eerst ABN Amro naar de rand van de afgrond, en verkoopt dan de zaak voor tweemaal de waarde aan Fortis. Dus Fortis nu in de problemen, en ING is de hond met het derde been, of zoiets.

...

 

Hoe kom je daar nou weer bij?

 

1) ABN Amro stond niet aan de rand van de afgrond. Er was geen sprake van dreigend faillissement of zoiets. Er werd elk jaar fors winst gemaakt. Alleen deden ze het minder goed dan andere banken.

 

2) Groenink heeft aan Fortis verkocht ja. Beide partijen waren het eens over de prijs, dus hoezo te veel? En als het te veel was, zijn ook de kopers daar verantwoordelijk voor. Niet alleen Groenink.

 

Fortis heeft problemen omdat a) ze de financiering van de koop nog niet geheel op orde hadden en b) de tegenvallende vooruitzichten, waardoor de Fortisaandelen minder waard zijn en ze dus meer aandelen moeten betalen voor hetzelfde bedrag.

 

Dit soort risico's lopen bedrijven altijd als ze iets kopen en met aandelen betalen. Soms gaat het fout (zoals met Fortis) maar meestal gaat het goed.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie

Ik heb 2 zakelijke rekeningen lopen bij de Fortis, is het nu handig om alles boven de € 40.000 naar een andere bank te verplaatsen of is dit voorlopig nog niet nodig?

Graag advies!

 

Dan heb je de boodschap van de heer W.Bos niet helemaal begrepen,

 

óf je hebt je door hem niet laten overtuigen.

 

 

 

Ik ben niet echt bang dat Fortis uiteindelijk failliet zal gaan, maar beter save than sorrow toch? Een aandeel dat binnen een jaar van 25 naar 5 euro zakt is niet echt een stabiele koers. Ik dacht ook niet dat Leman brothers failliet kon gaan en dat is ook gebeurd. Mijn hard verdiende centjes moeten niet door overbetaalde bankmensen verprutst worden. We moeten maar in goud gaan investeren, daar is je geld altijd save.

 

Wouter Bos heeft mij trouwens nog nooit kunnen overtuigen ;)

Voor hoger opgeleid commercieel personeel neem contact op via

www.profilerecruitment.nl

Link naar reactie

Ik heb 2 zakelijke rekeningen lopen bij de Fortis, is het nu handig om alles boven de € 40.000 naar een andere bank te verplaatsen of is dit voorlopig nog niet nodig?

 

Het is denk ik altijd handig om twee verschillende banken te gebruiken. Als een bank dan uitvalt om wat voor reden dan ook, als is het maar een computerstoring of iets dergelijks, dan kun je wel je facturen blijven betalen. Dat je geld terug kan krijgen via het depositogarantiestelsel is leuk, maar reken maar dat het even duurt voordat je daar ook daadwerkelijk wat mee kan.

 

Overigens denk ik niet dat het in dit geval nodig is, maar voor de langere termijn zou ik zeker een extra bankrekening beschikbaar hebben, bij welke bank je ook zit.

Link naar reactie

We kunnen, zeker na ingrijpen van de Nederlandse, Belgische en Luxemburgse regering, rustig slapen wanneer het Fortis betreft.

 

In de eerste plaats betreft het alleen de bank, de onderneming heeft ook nog een zeer sterke verzekeringstak waar de nodige knaken aan vallen te verdienen bij verkoop, mocht het zover moeten komen.

Ten tweede mogen we, dankzij of ondanks (dat laat ik in het midden), de signatuur van de regeringen er op vertrouwen dat het gedonder bij die bank nu is afgelopen.

 

Derhalve: de schouders er onder en ik vind dit wel een mooi initiatief: http://www.steunfortis.nl/

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie

Heb net 100 aandelen Fortis (€4,61) gekocht en zo mijn steentje bijgedragen aan een betere wereld.

8)

Of het een goede investering is geweest weten we over een tijdje. Ik heb ooit WOL gekocht met een goed gevoel dus beschouw dit aub niet als een belegingstip. :)

 

 

Ha, mooi zeg net precies hetzelfde gedaan maar dan voor € 4,20 Trouwens niet echt om een steentje bij te dragen ;D

 

Staat nu alweer op € 4.14,-

 

Ik heb goede hoop! Morgen € 5,-

Voor hoger opgeleid commercieel personeel neem contact op via

www.profilerecruitment.nl

Link naar reactie

Heb net 100 aandelen Fortis (€4,61) gekocht en zo mijn steentje bijgedragen aan een betere wereld.

8)

Of het een goede investering is geweest weten we over een tijdje. Ik heb ooit WOL gekocht met een goed gevoel dus beschouw dit aub niet als een belegingstip. :)

 

 

Ha, mooi zeg net precies hetzelfde gedaan maar dan voor € 4,20 Trouwens niet echt om een steentje bij te dragen ;D

 

Staat nu alweer op € 4.14,-

 

Ik heb goede hoop! Morgen € 5,-

 

Shit, dat was ook mijn plan. Zit helaas bij Fundix (alleen beleggingsfondsen, geen aandelen). Ben nu in afwachting van mijn rekening bij Alex. Veel lager kan het iig niet zakken lijkt me.

Niet Ditzo, maar Datzo!

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 62 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.