• 0

Overheid koopt alle Fortis-onderdelen in Nederland

BRUSSEL - België en Luxemburg dragen Fortis Nederland, inclusief ABN Amro, over aan Nederland. Dat hebben Premier Jan Peter Balkenende en minister Wouter Bos van Financiën na het kabinetsberaad meegedeeld. Dat betekent dat de Nederlandse staat volledig verantwoordelijk wordt voor ABN Amro.

 

Met de transactie is een bedrag van 16,8 miljard euro gemoeid. Nederland krijgt in ieder geval Fortis Bank Nederland, de verzekeringstak van Fortis en ABN Amro in handen.

 

Tijdelijke maatregel

Het gaat volgens het Nederlandse ministerie van Financiën om een tijdelijke maatregel. Fortis komt weer in private handen als de rust op de financiële markten is teruggekeerd.Het besluit is volgens het ministerie genomen om rekeninghouders veilig te stellen. De situatie rondom Fortis zou potentiële gevolgen hebben voor de reële economie.

De Belgische premier Yves Leterme zei tijdens een persconferentie in Brussel dat de beslissing is genomen “om op duurzame wijze de solvabiliteit van de bank- en de verzekeringspoot te verzekeren”.

 

Overeenkomst opengebroken

De overeenkomst over Fortis die zondag werd gesloten met België en Luxemburg is opengebroken op Nederlands initiatief. Nederland zou niet tevreden zijn geweest over het lot van de vorig jaar door Fortis overgenomen Nederlandse bank ABN Amro in het akkoord.

 

Bron: www.telegraaf.nl

 

Tenzij er informatie boven water komt waar Het Gewone Volk (waaronder moi :)) (nog) geen weet van heeft, vind ik dit persoonlijk een geniale move. Ook financieel gezien. Andere opvattingen lees ik graag.

 

Vraag is natuurlijk wat de naam van Fortis Bank in Nederland gaat worden. Ik wed op ABN Amro.

Iemand anders met een andere opvatting? Inzet: een fles Laurent Perrier Rosé :)

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik snap er geen klap meer van.

De staat koopt voor 4 miljard aandelen van een bank die hen voor 49% eigenaar maakt.

Voor die 4 miljard krijgt het alle Nederlandse Fortisactiviteiten inclusief ABN-AMRO.

ABN was aangekocht voor 26 miljard, Fortis kost (is waard?) iets meer dan 8 miljard, voor dat geld they throw in ABN as well ?

 

Van de week zei meneer Bos (de klos) nog dat het bankwezen zo ingewikkeld was geworden dat niemand meer weet hoe het in elkaar zit.

Fortis stond op omvallen omdat zij de aankoop ABN niet rond konden krijgen, aandelen emissies en ander opties waren uitgeput en de deal was niet rond. Fortis personeel dat bij ABN gestationeerd was zou de spullen al ingepakt hebben.

 

De vraag die ik mij dan stel, aan wie is ABN voor 26 miljard verkocht (ik neem aan dat dit de aandeelhouders in ABN waren) en zitten die nu niet op hun geld te wachten ? Is het dan niet Wouter Bos de Klos die straks met het ABN lijk aan komt zetten omdat ABN aandeelhouders even willen cashen voor 26 miljard ?

De deal "koop Fortis en krijg ABN er gratis bij" lijkt me dan een echt to good to be true verhaal.

Money for nothing and chicks for free zoals ik vandaag ergens op het forum las, dit klinkt meer als een no money no chicks drama in wording. En zonder chicks vraag ik me af wie Woutertje dan gaat naaien..

Link naar reactie
  • 0
Dit vervangt het akkoord van een week eerder, waarin de Nederlandse overheid een belang van 49 procent nam in de Nederlandse Fortis-poot. Daarvoor werd 4 miljard betaald. Per saldo wordt nu dus ruim 12 miljard meer betaald.

Fortis in Nederlandse handen

 

Aha, daar komt de aap al uit de mouw, 12 miljard extra neertellen voor het Nederlandse deel van de ABN die als geheel begin van de week op niet meer dan 10 miljard werd gewaardeerd.

 

Ik ben nu wel benieuwd waar Bos die 16 miljard vandaan denkt te halen, de overheid geeft komend jaar 13 miljard meer uit dan dit jaar, daar komt nu dus nog 16 miljard bovenop, samen dus 29 miljard euro extra overheidsuitgaven.

Link naar reactie
  • 0

Aha, daar komt de aap al uit de mouw, 12 miljard extra neertellen voor het Nederlandse deel van de ABN die als geheel begin van de week op niet meer dan 10 miljard werd gewaardeerd.

 

Aardig wat meningen beginnen er los te komen en vooralsnog durft niemand de weddenschap aan :(

 

Correctie op bovenstaande citaat:

De Nederlandse overheid kocht zondag jl 49% van Fortis Bank NV (Nederlandse deel). De waardering van het totale bedrijf, lag dus op 8,2 mld euro (afgerond). Voor 8.6 mld meer krijgt de overheid nu dus: ABN AMRO plus de verzekeringstak (Het oude Amev, Amersfoortse Verzekeringen, Stad Rotterdam, de Europeese plus wat klein grut en een aantal tussenpersonen).

 

Naar het schijnt, wilde ING 7 mld euro voor ABN AMRO betalen. Zou de staat op dat aanbod ingaan, dan hebben ze de gehele verzekeringstak dus voor 1,6 mld.

 

Tenzij er lijken in de kast zitten, lijkt het financieel dus een goede deal te zijn.

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

 

Allemaal triest, doch voorspelbaar. Binnen drie jaar zijn 90% van de banken van de staat.

 

De vraag is, wat kun je hier als ondernemer mee?

 

In ieder geval komen er een paar mooie gebouwen leeg te staan en eindelijk gaan we inzien dat geld alleen niets waard is.

 

Daarentegen zal er een helder licht moeten komen op de waarde bepaling van mensen. Degen die dit model weet te ontwikkelen en toe weet te passen zal weliswaar nooit meer rijk kunnen worden, maar wel rijk zijn.

 

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Helaas denk ik dat dit wel een goede stap is maar de echte grote klap gaat straks nog komen, de vs en bijna alle opkomende markten kennen een persoonlijk krediet via pl-tjes en credit cards wat een veel grotere som vertegenwoordigd, als die daarbij ook niet 'afgelost' kunnen worden...... neem ik de deal zeker aan; maar dan 1) EVIAN -is dan toch in de uitverkoop 2) of een flesje wijn zonder bubbels....

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Naar het schijnt, wilde ING 7 mld euro voor ABN AMRO betalen. Zou de staat op dat aanbod ingaan, dan hebben ze de gehele verzekeringstak dus voor 1,6 mld.

 

De overheid is nu aan het ondernemen, een zeer onwenselijke situatie lijkt mij, vooral omdat ze nu gezonde financiele instellingen in de weg lopen en dat doen met geld wat ze niet eens hebben. De overheidsuitgaven stijgen hierdoor volgend jaar met 20% !

We weten allemaal hoe dit soort zaken aflopen. ABN medewerkers zijn in zekere zin nu semi ambtenaren geworden, net als de medewerkers van Fortis. Niks ontslagen want dan komen de bonden in het verweer.

Dat betekend gewoon weer meer belasting betalen waarmee de inflatie volgend jaar ruim boven de drie procent gaat komen, ik ben benieuwd met welke k**smoes ze dan gaan komen.

Of is deze hele exercitie bedoeld om de euro te devalueren ?

 

BTW, wat zou iemand met een klap geld op de bank nu moeten doen ? Goud aankopen ? goedkope aandelen Fortis ?

 

Link naar reactie
  • 1

...

De overheid is nu aan het ondernemen, een zeer onwenselijke situatie lijkt mij,

...

 

 

Nee de overheid is NIET aan het ondernemen denk ik.

 

De overheid heeft in dit soort gevallen verschillende mogelijkheden:

 

1) Fortis laten omvallen. Vanuit kapitalistisch oogpunt het meest zuiver, maar veroorzaakt veel persoonlijk leed (ontslagen, onzekerheid, en tijdelijke economische achteruitgang).

 

2) Fortis tijdelijk overnemen. Om de nadelen van 1) op te vangen, en de slechtere tijden hopen door te komen. Betere tijden zullen komen, de vraag is uiteraard wanneer, maar dan kan de overheid zelfs winst maken. Goed voor de schatkist, goed voor de werknemers van Fortis. Risico is er wel, maar is toch te overzien.

 

3) Fortis definitief overnemen. Nationaliseren, en als 'staatsbank' laten concurreren met marktaanbieders. Salarissen fors verlagen tot ambtenarenniveau, met vergelijkbare rechtspositie. Het lijkt mij niet dat de overheid daar op uit is.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

In Nederland hebben we de Nederlandse Bank, deze overheidsinstelling houdt toezicht op de financiële instellingen.

Volgens mij valt deze club rechtstreeks onder het ministerie van financiën en daarmee onder Bos.

 

Toen Fortis te kennen gaf graag de ABN over te willen nemen lag het voor de hand dat de NB voor mij part een liquiditeitsonderzoek had gedaan bij Fortis. Zo van "is Fortis in staat om de financiële verplichtingen die ze aangaan met ABN na te komen zonder de eigen liquiditeit te ondergraven". Ik vond het toen al vreemd dat Fortis op basis van aandelen emissies en andere goocheltrucs kredietwaardig werd geacht (niet bevonden) voor de overname van ABN.

Afgelopen maanden werd duidelijk dat Fortis niet aan zijn verplichtingen kon voldoen omdat eens te meer bleek dat resultaten uit het verleden geen garantie zijn voor de toekomst. Resultaten op basis waarvan men dacht ABN te kunnen overnemen.

Toen(overname ABN door Fortis) had Bos al in moeten grijpen maar ik begrijp sinds een week dat meneer Bos, zijn ministerie en de Nederlandse Bank toen al niet begrepen hoe het zat en nu niet meer begrijpen hoe het zit.

Door nu de redder uit te hangen en zogenaamd vele banen te redden en de rust op de Europese financiële markten enigszins te laten wederkeren wordt meneer Bos meer krediet toegedicht dan deze charlatan feitelijk toekomt.

Het was zijn taak om financiële instellingen te controleren op financiële gezondheid, nu blijkt dat Bos en consorten niet eens in staat zijn om die wereld te doorgronden, je kunt er gif op innemen dat dit het begin is van een reeks financiële tegenvallers en het laatste lijk nog lang niet gevonden is. De financiële consequenties van dit misdadige wanbeleid wordt straks afgewenteld op de Nederlandse economie.

 

Het resultaat is dat we nu een bank die feitelijk geen bestaansrecht heeft hebben gered maar dat onze economie door sterk stijgende overheidsuitgaven in een recessie beland.

Bos begreep begin van de week al niet hoe de financiële wereld in elkaar steekt, waarom zou Bos deze overname dan nu wel begrijpen, omdat hij is voorgelicht door dezelfde adviseurs die hem altijd al voorlichten ?

 

Het doet mij erg denken aan de recente uitspraak van MCain, om 8.00 uur was de Amerikaanse economie solid, 2 uur later wist dezelfde man te melden dat de Amerikaanse economie in een diepe recessie zat, iets soortgelijks zien we hier gebeuren.

Vorige week begreep Bos niks van de financiële wereld, deze week doet hij zelfs overnames in die wereld.

Link naar reactie
  • 0
Ik ben nu wel benieuwd waar Bos die 16 miljard vandaan denkt te halen, de overheid geeft komend jaar 13 miljard meer uit dan dit jaar, daar komt nu dus nog 16 miljard bovenop, samen dus 29 miljard euro extra overheidsuitgaven.

 

Het zou me niets verbazen om na enige tijd te horen dat ze in Den Haag een financiele meevaller hebben gekregen die de boel in balans zou brengen. Aangezien ze het "lenen" van het kapitale markt. Of zie ik dat verkeerd? ::)

 

Het doet mij erg denken aan de recente uitspraak van MCain, om 8.00 uur was de Amerikaanse economie solid, 2 uur later wist dezelfde man te melden dat de Amerikaanse economie in een diepe recessie zat, iets soortgelijks zien we hier gebeuren.

Vorige week begreep Bos niks van de financiële wereld, deze week doet hij zelfs overnames in die wereld

 

;D Bos was in de leer bij Zalm. Tuurlijk weet hij wat van de financiele wereld. Wat ik vermoed is dat Bos een soort glazenbol had toen ABN Amro verkocht werd aan Fortis waarbij hij rustig toekeek hoe het allemaal aan toeging. Als dat zo is ..is hij op het moment een geweldige strateeg. ;D

If at first you don't succeed try again

Link naar reactie
  • -1

Ik vind het een belachelijke move van de regering. Fortis management maakt er een puinzooi van en nu krijgen ze ons belastinggeld om het weer goed te maken. 16 miljard is 1000 euro per Nederlander. 3000 euro per gezin. Ik vind het echt idioot. Bovendien lost het niets op, Fortis wordt er niet beter van, het management wordt er niet beter van, het personeel schiet er niets mee op, en de rekeninghouders uiteindelijk ook niet. Ik mag hopen dat de aandeelhouders met deze deal flink verwateren en dat zij dus de klappen krijgen, daar leren ze van. Hadden ze maar beter moeten opletten.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Als we blijven kissebessen of de actie goed of fout was kunnen we dit draadje beter sluiten. Zonde van ons tijd en energie. Wat zijn nou de gevolgen? En wat kun je daar als ondernemer nou mee? Hoe gaan bedrijven, consumenten denken en doen hoe kun je daar "innovatief/pragmatisch" op in spelen?

 

Van de overheid kun je weinig zinnigs meer verwachten, die zijn komende tijd druk met brandjes blussen.

 

Perry

Link naar reactie
  • 1

Opmerkelijk vond ik de uitspraken van Bos tijdens de persconferentie over de splitsing tussen het Belgische en Nederlandse deel. Bos gaf sterk de indruk dat de financiele pijn met name in het Belgische stuk zit.

 

Van wie koopt de Nederlandse staat de Nederlandse delen eigenlijk?

 

Is dat van een Belgische holding die nu haar Nederlandse kroonjuwelen verkoopt en daar in ruil bijna 17 miljard voor krijgt. Daar heeft het de schijn van want Bos gaf ook aan dat de Belgen nu door deze deal ook weer een tijdje vooruit kunnen.

 

De banken onderling lieten Fortis links liggen en de spaarders liepen weg. Ik neem aan dat er onder die spaarders nu weer een stukje rust is, maar of die banken staan te trappelen om zaken te doen waar een Nederlandse staat met argusogen in de boeken zit te kijken?

 

De grote winst zou dus moeten zijn dat er nu een Belgisch sterfhuis is met in ieder geval een Nederlandse kapitaalinjectie van 17 miljard.

 

De grote vraag is: wat gaat Bos doen bij de volgende tegenvaller, binnen of buiten Fortis?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Opmerkelijk vond ik de uitspraken van Bos tijdens de persconferentie over de splitsing tussen het Belgische en Nederlandse deel. Bos gaf sterk de indruk dat de financiele pijn met name in het Belgische stuk zit.

 

Het politiek steekspel is begonnen.

 

'Ook problemen bij Fortis Nederland'

 

BRUSSEL - De Belgische premier Yves Leterme betwist de uitspraak van minister Wouter Bos (Financiën) dat Nederland de gezonde delen van Fortis heeft overgenomen.

"Bij het Belgische deel waren problemen, maar bij het Nederlandse deel waren die er ook", reageerde Leterme zaterdag op VRT-radio. De premier herinnerde eraan dat de nationale bank de laatste dagen met 45 miljard euro moest bijspringen, "ook voor het Nederlandse deel".

 

Verkoop

Leterme ontkent dat de verkoop een slechte zaak is voor België. Belgische kranten reageerden zaterdag ontgoocheld en kritisch op de verkoop van de grote Nederlandse tak van Fortis.

 

Er wordt druk gespeculeerd over stijgende huizenprijzen en mogelijk oplopende werkeloosheid.

Verkopen nemen af waardoor innovatie mogelijk weer meer voorrang gaat krijgen.

Je zou denken dat tijdens een recessie de meeste innovaties worden ontwikkeld en doorgevoerd.

Of dat ook echt zo is ?

Link naar reactie
  • 1

Ik hoorde gisteren dat de makelaars verwachten dat de huizenprijzen over een half jaar als de werkloosheid wat op gaat lopen zullen dalen. Maar dat ze binnenkort gaan dalen hoor ik al 30 jaar. Eens krijgt er iemand gelijk.

Met de verwachting dat de prijzen (wat) zullen dalen zullen ook de banken terughoudender zijn met een tophypotheek waardoor er extra druk op de prijzen van OG komt. De kans dat er nu mensen gelijk krijgen is dus wel een stuk groter.

 

Alles draait om vertrouwen. Zeker bij een bank is dat rechtevenredig met de waarde. Als het vertrouwen in Fortis / ABN AMRO weer terug komt, en vreemd genoeg zijn dit nu de meest solide banken in Nederland omdat de staat niet kan toestaan dat ze omvallen, komt ook de waarde terug en kan de staat het weer, met een vrijwel zekere winst, verkopen.

 

We hebben dat natuurlijk al eens gehad met het UMTS debacle van KPN. Toen was het echt belastinggeld wat verdween in de UMTS hype maar dat pakte uiteindelijk goed uit. Nu is er niet betaald voor lucht maar voor een (als het vertrouwen is hersteld) zeer solide en winstgevende toko. Maar resultaten uit het verleden.....

 

Link naar reactie
  • 0

Voor wie het nog niet duidelijk mocht zijn het vrije markt denken en "laiser faire laser passer" zoals de liberalen en conservatieven ons de laatste jaren aanprezen is failliet. Een vrije markt zonder overheidscontrole is gedoemd om te mislukken gewoonweg omdat de hebzucht van enkelen vroeg of laat in conflict komt met de belangen van de velen.

Link naar reactie
  • 0

De grote vraag is: wat gaat Bos doen bij de volgende tegenvaller, binnen of buiten Fortis?

Dat is simpel te voorspellen:

Als het 1 van de grote jongens betreft (ABN/AMRO; RABO; ING) gaat hij helpen.

Als het een kleintje is (bv Van Lanschot) heeft hij geen zin.

Heel begrijpelijk en te verdedigen voor Bos overigens...

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het een belachelijke move van de regering. Fortis management maakt er een puinzooi van en nu krijgen ze ons belastinggeld om het weer goed te maken. 16 miljard is 1000 euro per Nederlander. 3000 euro per gezin. Ik vind het echt idioot. Bovendien lost het niets op, Fortis wordt er niet beter van, het management wordt er niet beter van, het personeel schiet er niets mee op, en de rekeninghouders uiteindelijk ook niet. Ik mag hopen dat de aandeelhouders met deze deal flink verwateren en dat zij dus de klappen krijgen, daar leren ze van. Hadden ze maar beter moeten opletten.

 

Als Nederland dit niet gedaan had was Fortis onderuit gegaan. Alle grote klanten liepen er weg, en er was feitelijk al sprake van een bankrun. Ze hebben nu een winstgevend onderdeel in handen wat een zeer grote kans heeft om netto alleen maar geld voor Nederland op te leveren. Ik vind net als Kees deze overname zeer slim, als ze het niet hadden gedaan hadden we in Nederland een groot probleem gehad. Wat Nederland hier heeft gedaan is een stuk beter dan dat Amerikaanse reddingsplan waar de banken inderdaad een zak geld krijgen. Ik vind deze oplossing briljant.

Link naar reactie
  • 0

Correct. En hetzelfde was deze week al aan de gang bij ABN Amro. Het ging allemaal elektronisch.

 

Wat verloren zou zijn gegaan als Fortis Nederland en ABN Amro waren omgevallen, is het totale tegoed van alle bankrekeningen van particulieren en bedrijven. Je praat dan waarschijnlijk over meer dan 100 miljard euro.

 

Daarbij komt dat de bank ook geen kredieten en hypotheken meer had kunnen verstrekken.

 

De combinatie van die 2 dingen zou binnen no time een zware recessie hebben opgeleverd.

 

 

Als Nederland dit niet gedaan had was Fortis onderuit gegaan. Alle grote klanten liepen er weg, en er was feitelijk al sprake van een bankrun.

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

Met ABN was niks aan de hand, dat is gewoon een gezonde bank alleen de aandeelhouders vonden de rendementen wat laag. Ik heb ze echter niet horen klagen over de overwaardering van hun aandelen die ze nu in hun zak steken dankzij Bos.

 

Fortis heeft zich verslikt in een te grote vis, als Bos niet had ingegrepen had een financieel gezonde bank het op korte termijn gewoon overgenomen en was het onder die bank weer een Fortis geweest waarin men geld durft te investeren.

 

Het hele verhaal was niet nodig geweest als de overname van ABN door Fortis vorig jaar afgeblazen was, maarja, hebzucht bij de aandeelhouders, hoogmoed bij bestuurders en het gebrek aan kennis van financiële zaken bij het ministerie van financiën hebben het allemaal mogelijk gemaakt dat Bos voorlopig al 16 miljard nog te lenen geld in deze twee banken stopt.

Als ik het gekissebis zo op de diverse nieuwssites lees weet eigenlijk niemand wie nu precies wat gekocht heeft en wat het rendement van deze onderdelen is cq welke lijken er mogelijk nog uit de kast gaan vallen.

 

Deze aankoop is net een soort Russisch faillissements roulette, je weet dat het vreselijk mis kan gaan en toch neem je het risico. Het enige verschil is dat de loop op de bevolking is gericht en biet op Bos.

Link naar reactie
  • 0

>Hou toch op met dat ideologische gezwets. De Nederlandse scheepsbouw heeft stijf gestaan van het toezicht en is ook kapot gegaan.<

 

Degene die dit schreef heeft natuurlijk wat aandelen Fortis, het ontbreekt hem wel aan enige kennis van zaken, en loopt appels met peren te vergelijken.

 

De nederlandse scheepsbouw is ten onder gegaan aan concurentie, Fortis is omgedonderd doordat het hele finaciele stelsel in zwaarweer verkeerd, daarbij komt ook nog eens de overname van ABN/AMRO nooit had moeten gebeuren door Fortis.

 

U en ik draaien er voorop, enkele verdienen er tonnen mee.

Link naar reactie
  • 0

neem ik de deal zeker aan; maar dan 1) EVIAN -is dan toch in de uitverkoop 2) of een flesje wijn zonder bubbels....

 

Ik ga dan voor optie 2; Chateau d'Ýquem dan wel te verstaan. En die is al in de uitverkoop. Deal? 8)

 

 

Ik vind het een belachelijke move van de regering. Fortis management maakt er een puinzooi van en nu krijgen ze ons belastinggeld om het weer goed te maken.

 

Ik denk dat de Belgen met de ellende blijven zitten. Nederlanders waren al niet echt favoriet in Antwerpen, maar wie de Belgische kranten vandaag leest (www.tijd.be; www.standaard.be) ziet dat de Belgen denken dat we ze een loer hebben gedraaid.

 

 

Als we blijven kissebessen of de actie goed of fout was kunnen we dit draadje beter sluiten. Zonde van ons tijd en energie. Wat zijn nou de gevolgen? En wat kun je daar als ondernemer nou mee? Hoe gaan bedrijven, consumenten denken en doen hoe kun je daar "innovatief/pragmatisch" op in spelen?

 

Van de overheid kun je weinig zinnigs meer verwachten, die zijn komende tijd druk met brandjes blussen.

 

Perry

 

Naar mijn mening is de rust in Nederland op bancair gebied terug gekeerd. ING, Rabobank en SNS zitten (naar verluid) niet in de ellende in zoverre die direct samenhangt met slechte beleggingen. In zoverre nu bekend, loopt alleen Aegon nog een zeker risico. M.i. is het gevolg van de overname dat in Nederland we geen rijen voor de banken zullen zien, zoals we wel zagen in oa Engeland en de VS.

 

Het volgende probleem in Nederland speelt m.i. buiten de bancaire sector maar is er wel mee gerelateerd. Er zijn toenemende geluiden dat ondernemingen steeds moeilijker of niet kredieten kunnen verlengen of verkrijgen. Ook zijn de eisen voor het verkrijgen van een hypotheek aangescherpt. Dit beinvloedt de economie aanzienlijk, in negatieve zin.

 

 

Wel grappig dat je in een week je opvattingen over Wouter Bos geheel herziet. Nu is het opeens geniaal wat hij doet.

 

Aha, een fan die volgt wat ik schrijf :) Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat dit een terechte opmerking is. Ik was en ben geen fan van Bos. Maar zelfs mensen waar je geen fan van bent, kunnen goede zetten doen. Al dan niet ingegeven na een spoedcursusje door meneer Nout W. 8)

 

 

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

...

Een vrije markt zonder overheidscontrole is gedoemd om te mislukken gewoonweg omdat de hebzucht van enkelen vroeg of laat in conflict komt met de belangen van de velen.

 

Niet helemaal juist. Een totaal vrije markt zonder overheidsingrijpen zal meer schommelingen laten zien, in de context van dit draadje: Fortis valt om met de nodige maar beperkte economische schade voor werknemers en rekeninghouders, maar voor het systeem verder niet ernstig. Omdat we als maatschappij die economische schade niet willen accepteren, grijpen we in via de overheid.

 

In een totaal vrije markt worden de 'checks and balances' uitsluitend en alleen door de markt gedaan. Voordelen is dat 'zieke' bedrijven eerder ten prooi vallen aan hun gezonde broertjes / zusjes wat uiteindelijk een sterker bedrijfsleven oplevert. Een snellere evolutie, zeg maar.

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Als ik kijk naar 8 jaar republikeins beleid in de VS, dan moet ik constateren, dat hun doctrine, als iedereen voor zichzelf zorgt, is er vast wel iets of iemand die voor ons allemaal zorgt, niet werkt. Ik ben liberaal in hart en nieren, maar ik geloof niet dat de multinational het land of de wereld moeten besturen. Er ligt wel degelijk een verantwoordelijkheid bij de samenleving. Ik leg nadrukkelijk het accent op samenleving en niet op regering of overheid, omdat die, net als de multinationals ook handelen uit eigenbelang en niet noodzakelijkerwijs uit landsbelang.

 

Op zich, dat Bos eigenaar wordt van Fortis vind ik geen vreselijk probleem. Het omvallen van twee banken met twee miljoen rekeninghouders geeft namelijk enorme chaos.

 

Ik heb echter wel nachtmerries dat de hele financiele sector straks een overheidsaangelegenheid is. Als ik zie hoe de overheid haar grip heeft gekregen op de innovatie sector en de financiering van nieuwe innovatieve bedrijven, Clean tech, green tech, bio tech, nano tech, er komt geen ondernemer of private investeerder aan te pas. En we weten dat de overheid een slechte ondernemeris, Ogem en RSV zijn alweer lang gelegen, maar de mechanismen voor het falen van die bedrijven is er nog steeds.

 

Ik ben vóór controle en sturing door de overheid, ik ben tegen ingrijpen en zelfstandige actie door de overheid. Er is echt een verschil.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.