• 0

Cirkelzaag die geen vingers zaagt

Aanbevolen berichten

  • 1

Met verbazing naar zitten kijken, ik snap de techniek nog niet maar het is verbazend wekkend.

 

Het principe is hetzelfde als sommige nachtkastje-lampen. Als je daar de metalen voet van aanraakt gaat er een miniem electrisch stroompje lopen en dat werkt als aan/uit schakelaar.

 

Zo werkt die cirkelzaag ook. Je vinger geleidt stroom en als die zaag dat detecteert stopt ie onmiddellijk.

Wel een zwak punt in het product / filmpje: De uitvinder stopt vooraf zijn vinger in een natte/zoute vloeistof, om zeker te weten dat zijn vinger stroom geleidt. In de praktijk doe je dat natuurlijk niet, maar moet het systeem wel goed werken....

Link naar reactie
  • 0

Met verbazing naar zitten kijken, ik snap de techniek nog niet maar het is verbazend wekkend.

 

Het principe is hetzelfde als sommige nachtkastje-lampen. Als je daar de metalen voet van aanraakt gaat er een miniem electrisch stroompje lopen en dat werkt als aan/uit schakelaar.

 

Zo werkt die cirkelzaag ook. Je vinger geleidt stroom en als die zaag dat detecteert stopt ie onmiddellijk.

Wel een zwak punt in het product / filmpje: De uitvinder stopt vooraf zijn vinger in een natte/zoute vloeistof, om zeker te weten dat zijn vinger stroom geleidt. In de praktijk doe je dat natuurlijk niet, maar moet het systeem wel goed werken....

 

Nu staat er niets meer in de weg het zelf in productie te nemen ;D

 

Een wereld uitvinding en toepasbaar op meer zaken.

 

Moet je wel het goede schoeisel dragen anders werkt het niet.

Link naar reactie
  • 0

Wel een zwak punt in het product / filmpje: De uitvinder stopt vooraf zijn vinger in een natte/zoute vloeistof, om zeker te weten dat zijn vinger stroom geleidt. In de praktijk doe je dat natuurlijk niet, maar moet het systeem wel goed werken....

 

Ik vermoed dat met droge huid de zaag eerst een kras moet maken voordat het genoeg geleid om hem te laten stoppen... dat geeft misschien een schrammetje - verder niet zo erg. Dat had hij voor de demo kunnen doen, maar misschien is het minder overtuigend als hij alsnog met een bloedende vinger staat? Kwestie van pleistertje erop natuurlijk, maar toch.

 

Wat ik me wel afvraag is wat die machine doet met vochtig hout - beetje jammer als je daarmee telkens een zaagblad en mechaniek moet weggooien.

Link naar reactie
  • 0

Geniaal product! En er zijn zeer veel toepassingen mogelijk :)

 

Wel een paar vraagjes die bij me opkomen:

- Hoe kan de machine wel doorgaat bij die steak? Is die niet vochtig?

- Hoe lang is het gegarandeerd dat dit apparaat (lees: het beveiligingsmechanisme) blijft werken? Als je 10 jaar garantie hebt, kun je hem dan ook maar beter weggooien of is hij nog even betrouwbaar?

 

Overigens lijkt me garantie op dit product best overbodig, dit product draait daarop. Als je X jaar garantie geeft, zeg je indirect dat het product niet 100% betrouwbaar is :P

Link naar reactie
  • 1

- Hoe kan de machine wel doorgaat bij die steak? Is die niet vochtig?

 

Toen stond de beveiliging niet aan, zeiden ze.

 

- Hoe lang is het gegarandeerd dat dit apparaat (lees: het beveiligingsmechanisme) blijft werken? Als je 10 jaar garantie hebt, kun je hem dan ook maar beter weggooien of is hij nog even betrouwbaar?

 

Ieder jaar even testen, lijkt me. Dan zijn na tien jaar je vingers op en kun je niet meer zagen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Moet je nagaan wat er gebeurt als een of andere ARBO dienst een ZaagStop verplicht stelt! Dat is een partij handel! Of een verzekeraar die minder premie heft bij gebruik van zo'n beveiliging...

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Sowieso gouden business. Iedereen wordt minder voorzichtig en gaat er vanuit dat het niet fout kan gaan, hierdoor zal het aantal keer dat de beveiliging van het apparaat zijn werk moet doen toenemen -> meer verkoop, omdat het apparaatje weer stuk is.

 

En dan heb je het natuurlijk: iedereen wil het wel een keer testen en meemaken hoe dat slopen van dat beveiligingssysteem nou in zijn werk gaat -> meer verkoop :p

 

Misschien moet er een beveiliging op komen die ervoor zorgt dat het apparaat stopt (en de beveiliging kapot gaat) als er überhaupt iets gezaagd dreigt te worden -> gouden business ;)

Link naar reactie
  • 0

Wat ik me wel afvraag is wat die machine doet met vochtig hout - beetje jammer als je daarmee telkens een zaagblad en mechaniek moet weggooien.

 

Zoals Ben ook al aangeeft, de kans is groot dat het apparaat op nat hout ook uitslaat, een timmerman die in de woningbouw bezig is en even naar de zaag loopt als het regent moet eerst zijn hout droog vegen.

Sommige soorten hout zijn van nature vochtig bijvoorbeeld omdat het recent gekapt hout is.

Als die zagen er om de haverklap uitknallen omdat er fout hout gebruikt is dan wordt de situatie snel onwerkbaar.

 

Los daarvan, ik zie de mensen van de Vereniging Eigen Huis alweer op tv om te klagen dat meerwerk van de timmerman disproprtioneel duurder geworden is.

De reden, de timmerman heeft een dure zaagtafel af moeten schrijven door nieuwe wetgeving en een nieuwe nog duurdere tafel aan moeten schaffen.

 

Daarbij, hoeveel vingers worden er jaarlijks met een zaagtafel onvrijwillig van de hand gescheiden ?

Zaagtafels hebben een afzuigkap boven de zaag om het stof af te zuigen, die kap houdt de meeste handen voldoeden ver uit de buurt van hongerige tandjes.

Link naar reactie
  • 0

In de video claimen ze dat er 10 mensen per dag door in het ziekenhuis belanden - geen idee of dat getal bijv voor de VS of wereldwijd is, maar het klinkt niet vreemd.

 

Het niet kunnen testen of het nog werkt lijkt me overigens wel een groot nadeel. Je kunt er natuurlijk wel een knakworst tussen gooien om te zien of het wat doet, maar daarna is je systeem stuk en moet je het vervangen. En dan zit je weer met een ongetest systeem :) Misschien maken ze het zo dat je het op een stilstaande zaag niet-destructief kunt testen oid - who knows?

 

Zaagtafels hebben een afzuigkap boven de zaag om het stof af te zuigen, die kap houdt de meeste handen voldoeden ver uit de buurt van hongerige tandjes.

 

Ook dat - als je die eerst naar beneden doet tot tegen de te zagen plank aan is het vrijwel onmogelijk er per ongeluk nog een vinger tussen te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

De man die zo iets kan bedenken is natuurlijk geen dommerik. :)

 

http://www.sawstop.com/media/WMV/Product_Features.htm

 

Natuurlijk kan je wel testen of het veiligheidssysteem werkt door een selfcheck. Een vliegtuig zit vol met deze checks en ook je auto. Hoe weet je anders zeker dat je airbag werkt?

 

Ook het systeem uitschakelen als je geleidende materialen moet zagen is natuurlijk mogelijk en veel meer. Uiteindelijk worden alle machines met dergelijke veiligheidvoorzieningen uitgerust. Zo is dat ook met autos gegaan.

Link naar reactie
  • 0

Wat is de reactietijd van deze beveiliging?? Als je plotseling met jouw hand in de zaag komt stopt hij waarschijnlijk pas als het kwaad geschied is. Ik ben bang dat zulke situaties niet te voorkomen zijn met dit systeem.

 

Kijk het filmpje even - daar wordt het keurig in gezegd, en wordt ook duidelijk dat dat doorzagen niet mogelijk is, en waarom. Eerst even weten waar je het over hebt voordat je een mening geeft, dus...

Link naar reactie
  • 0

Dat filmpje heb ik van te voren al gezien. De uitvinder duwt rustig een worstje en later ook zijn vinger tegen het zaagblad aan. Dat gaat goed. Maar ik zou niet graag snel mijn hand erin willen duwen. Dat mechanisme dat het zaagblad omlaag wipt heeft als mechanisch systeem altijd een zekere traagheid.

Link naar reactie
  • 0

Dat filmpje heb ik van te voren al gezien. De uitvinder duwt rustig een worstje en later ook zijn vinger tegen het zaagblad aan. Dat gaat goed. Maar ik zou niet graag snel mijn hand erin willen duwen. Dat mechanisme dat het zaagblad omlaag wipt heeft als mechanisch systeem altijd een zekere traagheid.

 

Zoals Christine al zei is dat nu juist het mooie aan dit systeem. Die zaag stopt zo snel, in een microseconde, dat je geen verwonding oploopt.

 

Beetje vergelijkbaar met een airbag. Dat ding werkt ook alleen maar als ie zich in een fractie van een seconde kan opblazen. Als het langer duurt is het nutteloos, maar deze zaag kan het, en is daarom een prachtige uitvinding.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals Christine al zei is dat nu juist het mooie aan dit systeem. Die zaag stopt zo snel, in een microseconde, dat je geen verwonding oploopt.

 

Paul refereert indirect volgens mij aan het zogenaamde happen van een zaag.

Daarbij slaat de zaag als het ware vast in het te zagen object en trekt door de kinetische energie die er nog in het blad zit het voorwerp mee in de draairichting.

In het geval van een mensenhand zou een zaag kunnen happen als het het bot raakt doordat de hand sneller dan de voorzichtige vinger uit het filmpje langs het zaagblad beweegt.

Happen gebeurt meer bij zagen met minder zaagtanden en wanneer de zaag enigzins bot word.

Door het vallen van de zaagaandrijving zou het kunnen gebeuren dat het zaagblad aan de hand hangt doordat het blad zich in het bot heeft vastgeslagen. Volgens mij zijn het juist deze hapincidenten, waarbij het te zagen obeject soms zelfs weggekatapukteerd word, die er voor zorgen dat de man van de zagerij zichzelf ernstig verwond.

Link naar reactie
  • 1

Zoals Christine al zei is dat nu juist het mooie aan dit systeem. Die zaag stopt zo snel, in een microseconde, dat je geen verwonding oploopt.

 

Paul refereert indirect volgens mij aan het zogenaamde happen van een zaag.

Daarbij slaat de zaag als het ware vast in het te zagen object en trekt door de kinetische energie die er nog in het blad zit het voorwerp mee in de draairichting.

In het geval van een mensenhand zou een zaag kunnen happen als het het bot raakt doordat de hand sneller dan de voorzichtige vinger uit het filmpje langs het zaagblad beweegt.

Happen gebeurt meer bij zagen met minder zaagtanden en wanneer de zaag enigzins bot word.

Door het vallen van de zaagaandrijving zou het kunnen gebeuren dat het zaagblad aan de hand hangt doordat het blad zich in het bot heeft vastgeslagen. Volgens mij zijn het juist deze hapincidenten, waarbij het te zagen obeject soms zelfs weggekatapukteerd word, die er voor zorgen dat de man van de zagerij zichzelf ernstig verwond.

 

Rekent u even mee?

 

Omtreksnelheid bij een zaagblad met een doorsnede van 500 mm en een toerental van 10000/minuut is 3,14*500*10000/60=261666,7 milimeter/seconde. Stel dat de tanden zo'n 40 mm uit elkaar staan, dan komen er 261666,7/40=6541 tanden per seconde voorbij. Op het filmpje zie ik dat de zaag nog 3 á 5 tanden doordraait voordat hij wegvalt. Laten we zeggen 5: de zaag stopt dus na 5/6541 seconde = 0,000764 seconde. Wil je in die tijd door je vlees heen tot op het bot komen, dan moet je zo'n 5 mm door je huid en vlees afleggen. Je hand of vinger moet 5 mm afleggen in 0,000764 seconde, dat is 6541 mm per seconde, is 23550 kilometer/uur.

 

Ik denk dat de zaag sneller is. ;D

 

DBC en ICT advies en ondersteuning in de gezondheidszorg, http://www.hooftman-consultancy.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.