Ed Geplaatst: 13 januari 2009 Ed 710 64 Geplaatst: 13 januari 2009 Eens kijken of ik een leuke (inhoudelijke) discussie kan opstarten........ De laatste tijd merk ik bij mezelf dat ik steeds minder enthousiast wordt van de nieuwkomers op HL. In 9 v/d 10 gevallen komt men met een vraag die al tig keer gesteld is, of ze stellen 1 vraag waar een heel topic over geschreven wordt maar ze zich zelf nooit meer laten zien op dit mooie forum. Ik merk dat ik zelf minder enthousiast wordt om voor de zoveelste keer een nieuweling (zonder verder enige achtergrond te kennen) te helpen met bijv. zijn concurrentiebeding, zeker als ik dan ook nog een negatieve reactie krijg op mijn goedbedoelde advies. Vaak weet je dan al (of heeeeel misschien wel een onterecht vooroordeel) dat de TS nooit meer terug komt en zeker ook niet zal bijdragen aan het voorbestaan v/e forum, namelijk elkaar helpen met adviezen. Een ander voorbeeldje is een "newbie" die met zijn eerstge vraag komt over mogelijk laten ploffen van 1 van zijn bv's. Hier worden door een aantal users bruikbare tips gegeven, maar ik benader dat anders en ben van mening dat ik zulke adviezen alleen ga geven als ik meer achtegrondinfo van TS weet omdat 'ie bijvoorbeeld al een tijdje actief deelneemt aan het forum. Graag hoor ik jullie mening (niet over bovenstaande voorbeelden, maar algemeen) wellicht zijn er ideeën om dit anders aan te pakken (mits HL vindt dat er wat aan gedaan moet worden). Het zou ook heel goed kunnen zijn dat ik de enige ben die deze mening heeft, dan is het aan mij om te oordelen wat ik in de toekomst nog doe met HL.......... Beter een kleine baas dan een grote chef....... Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18884-first-timers-en-regulars/ Delen op andere sites More sharing options...
djluc Geplaatst: 13 januari 2009 djluc 4,6k 118 Geplaatst: 13 januari 2009 Als je die situatie inderdaad zo ervaart: Wat zou dan een oplossing kunnen zijn? Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18884-first-timers-en-regulars/#findComment-187211 Delen op andere sites More sharing options...
Iwan van Geelen Geplaatst: 13 januari 2009 Iwan van Geelen 3,2k 213 Geplaatst: 13 januari 2009 De laatste tijd merk ik bij mezelf dat ik steeds minder enthousiast wordt van de nieuwkomers op HL. In 9 v/d 10 gevallen komt men met een vraag die al tig keer gesteld is, of ze stellen 1 vraag waar een heel topic over geschreven wordt maar ze zich zelf nooit meer laten zien op dit mooie forum. Volgens mij heb ik dit laatst ook voorbij zien komen en ik deel deze mening met je. Ik denk alleen dat je er weinig aan kan doen. Aan de andere kant zie ook de laatste weken TS-ers na een paar weken/maanden terug komen die wel een een bedankje of een update achter laten en vaak met de toevoeging "ik heb hier veel kennis opgedaan en ik ga nu echt starten...." geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18884-first-timers-en-regulars/#findComment-187212 Delen op andere sites More sharing options...
Ed Geplaatst: 13 januari 2009 Auteur Ed 710 64 Geplaatst: 13 januari 2009 @djluc: Afhankelijk hoe de "bobo's van HL" er zelf over denken. (jij dus!!) Als zij het zelf ook zo ervaren (wat ik betwijfel) zou een evt oplossing zijn dat er een soort "voorsteltopic" komt. Heb dit op andere fora ook meegemaakt, berichten van newbies wordt niet/nauwelijks op gereageerd als men zich niet eerst voorgesteld heeft. Dit komt nogal "drempelig" over, maar maakt het forum wel een stuk prettiger. Maar ik ben vooral benieuwd naar meningen van andere users. Wellicht ervaart niemand het als mij.... Beter een kleine baas dan een grote chef....... Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18884-first-timers-en-regulars/#findComment-187215 Delen op andere sites More sharing options...
Jeroen Bakker Geplaatst: 13 januari 2009 Jeroen Bakker 9,9k 462 Geplaatst: 13 januari 2009 Het blijft een lastig probleem, en betekent feitelijk dat je net als veel bezoekers die al wat langer meelopen, nu 'loops' gaat zien van vragen die je al eerder voorbij hebt zien komen. We proberen hier wel op te modereren, maar het moet wel vriendelijk blijven voor nieuwe leden, dus dat is een interessant maar moeilijk spanningsveld. Om in te haken op een eerdere discussie (want ironaisch genoeg is ook déze vraag al eens eerder voorbijgekomen - ik kreeg meteen een deja vu zoals jij dat bij startersvragen hebt :)): lees ook het topic Elementaire vragen, Higherlevel.nl in Sprout en in mindere mate ook de commentaren in de soms wat minder vriendelijke discussie De vriendelijkheid op Higherlevel?. Er zijn diverse opties geopperd in het verleden (een tweede niveau aanbrengen in HL, actiever leden die al langer actief zijn stimuleren te blijven posten en discussies te blijven starten en voeren ook al zijn ze zelf geen starter meer, newbie-vragen kunnen uitzetten, tot zelfs volledige afsplitsing van verschillende niveau's), maar er kleven altijd nadelen aan die ook zwaar meewegen. Hoe dan ook, ik onderschrijf wat je herkent, maar ben uiteraard erg benieuwd naar mogelijke oplossingen! Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18884-first-timers-en-regulars/#findComment-187217 Delen op andere sites More sharing options...
Micha van Veen Geplaatst: 13 januari 2009 Micha van Veen 1k 216 Geplaatst: 13 januari 2009 Ik heb zelf de ergenis niet, maar ik snap het punt wel. Veel topics lijken op elkaar en bloeden sneller dood. En daardoor zou het gevoel kunnen ontstaan, dat het de moeite niet is om actief te worden. Aangezien er meerdere discussies zijn over de kern van HL, wildgroei, persoonlijke discussies en etc. Merk ik wel dat bij de oudere garde of actieve leden steeds meer onvrede opkomt. Misschien zou er pagina aangemaakt kunnen worden waarop in korte heldere beschrijving de etiquete van het platform neergepend zijn, tezamen met tips om het beste uit het forum te halen. En deze d.m.v. een banner (wanneer je niet ingelogd bent) op de voorpagina onder de aandacht brengen. Of zoals een software disclaimer (ga akkoord met deze voorwaarden) en deze verplicht te stellen om te lezen voordat je een account gaat aanmaken. Ik heb zelf (geloof ik) nog nooit een topic gestart omdat de informatie veelal al aanwezig is, of je kan inspringen in een bestaande discussie. Maar ik snap wel dat wanneer mensen nieuw zijn en een prangende vraag hebben, in hun enthousiasme deze plaatsen. En wanneer opgelost verder gaan. Persoonlijk snap ik bijvoorbeeld de introductie van mensen niet. Ik vind het wel charmant, maar het voegt niks toe. Behalve dat je weer een link naar je website hebt, inclusief overeenkomende trefwoorden. Mvg, Micha www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18884-first-timers-en-regulars/#findComment-187218 Delen op andere sites More sharing options...
Henri Kroeze Geplaatst: 13 januari 2009 Henri Kroeze 1,4k 174 Geplaatst: 13 januari 2009 Een mogelijkheid zou zijn om een aantal FAQ's in te richten. Die werken altijd nog beter dan opmerkingen als 'gebruik de zoekfunctie', want zoeken levert vaak nog meer verwijzingen naar 'gebruik de zoekfunctie'... Maar dat is iets wat lastig is. Wellicht dat dit te combineren is met het eerder besproken 'waarderen' van reacties, bij voldoende waardering zou een reactie (of hele thread) opgenomen kunnen worden in de FAQ. Helaas, ik heb ook al een heel lang forum verleden (op andere fora) en het opzetten en bijhouden van FAQ's vraagt inzet en discipline... Maar het is een logische stap in het volwassenwording proces van een actief forum. ... doet leuke dingen op internet ... Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18884-first-timers-en-regulars/#findComment-187220 Delen op andere sites More sharing options...
Ed Geplaatst: 13 januari 2009 Auteur Ed 710 64 Geplaatst: 13 januari 2009 Persoonlijk snap ik bijvoorbeeld de introductie van mensen niet. Ik vind het wel charmant, maar het voegt niks toe. Behalve dat je weer een link naar je website hebt, inclusief overeenkomende trefwoorden. Men moet moeite doen alvorens men zijn eigen vraag kan stellen. Dat zou een drempel kunnen zijn wat zou kunnen voorkomen dat vragen plompverloren hier neergekwakt worden met als enige doel zo snel mogelijk een antwoord en hier verder niet meer komen. Daarnaast is het voor de potentiele reageerders wellicht handig om hun evt. antwoord te laten baseren op het enthousiasme dat de TS steekt in zijn introverhaal. Beter een kleine baas dan een grote chef....... Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18884-first-timers-en-regulars/#findComment-187221 Delen op andere sites More sharing options...
Erik! Geplaatst: 13 januari 2009 Erik! 339 25 Geplaatst: 13 januari 2009 Wanneer je nieuwkomers zal negeren, zal dat voor hun extra reden zijn om niet meer terug te komen. Tuurlijk komen veel dezelfde vragen voorbij. Veel startende ondernemers worstelen immers met dezelfde vragen. Verwijs ze gewoon netjes door naar de FAQ's en de zoekfunctie. Negeren is in mijn ogen de slechtste optie. Zo komen ze gegarandeerd nooit meer terug en zullen ze nooit doorgroeien als een actief forumlid. http://www.ondernemersforum.be/forum.html Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18884-first-timers-en-regulars/#findComment-187222 Delen op andere sites More sharing options...
Ed Geplaatst: 13 januari 2009 Auteur Ed 710 64 Geplaatst: 13 januari 2009 Een mogelijkheid zou zijn om een aantal FAQ's in te richten. Die werken altijd nog beter dan opmerkingen als 'gebruik de zoekfunctie', want zoeken levert vaak nog meer verwijzingen naar 'gebruik de zoekfunctie'... Heb ze van HL nog nooit gelezen :-[ ;) Beter een kleine baas dan een grote chef....... Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18884-first-timers-en-regulars/#findComment-187223 Delen op andere sites More sharing options...
Jeroen Bakker Geplaatst: 13 januari 2009 Jeroen Bakker 9,9k 462 Geplaatst: 13 januari 2009 FAQ's zijn heel populair, maar inderdaad, erg arbeidsextensief om te onderhouden en uit te breiden. Overigens staat het iedereen vrij om een specifieke FAQ te maken, levert iig veel reuzen op :) Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18884-first-timers-en-regulars/#findComment-187225 Delen op andere sites More sharing options...
Henri Kroeze Geplaatst: 13 januari 2009 Henri Kroeze 1,4k 174 Geplaatst: 13 januari 2009 En ik zie net ( :-[ ) dat er al aardig wat FAQ's zijn... Slap excuus: ik gebruik altijd de home pagina voor het lezen van de berichten en kom amper op de 'forum' pagina... (oeh, wat is dit een slap excuuuus!) ... doet leuke dingen op internet ... Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18884-first-timers-en-regulars/#findComment-187226 Delen op andere sites More sharing options...
retail Geplaatst: 13 januari 2009 retail 1,4k 105 Geplaatst: 13 januari 2009 Een oplossing zou kunnen zijn om een soort proefperiode in te stellen voor de nieuwelingen. Eerst verplicht voorstellen in een bepaalde topic waar ze wel op kunnen reageren en pas na een week toegang tot het hele forum. Zie bij veel eenmalige nieuwelingen totaal geen gegevens staan in het profiel. Op deze wijze is men wel genoodzaakt de zoek functie te gebruiken om snel antwoord te krijgen op brandende vragen. Alleen wordt op deze wijze het forum er niet klantvriendelijker op. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18884-first-timers-en-regulars/#findComment-187229 Delen op andere sites More sharing options...
Jeroen Bakker Geplaatst: 13 januari 2009 Jeroen Bakker 9,9k 462 Geplaatst: 13 januari 2009 Doel één van Higherlevel.nl is altijd geweest: ondernemers helpen met antwoord op hun vragen. Soms ook prangende en bedrijfskritische, dus dat moet anoniem kunnen. De oplossing moet dus niet liggen in het opwerpen van drempels voor newbies. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18884-first-timers-en-regulars/#findComment-187231 Delen op andere sites More sharing options...
retail Geplaatst: 13 januari 2009 retail 1,4k 105 Geplaatst: 13 januari 2009 Doel één van Higherlevel.nl is altijd geweest: ondernemers helpen met antwoord op hun vragen. Soms ook prangende en bedrijfskritische, dus dat moet anoniem kunnen. De oplossing moet dus niet liggen in het opwerpen van drempels voor newbies. Dat is dus duidelijk. Blijft alleen nog de optie open de nieuwelingen beter te wijzen op de spelregels. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18884-first-timers-en-regulars/#findComment-187237 Delen op andere sites More sharing options...
Jeroen Bakker Geplaatst: 13 januari 2009 Jeroen Bakker 9,9k 462 Geplaatst: 13 januari 2009 Blijft alleen nog de optie open de nieuwelingen beter te wijzen op de spelregels. Op zich niet hoor, alleen zijn die andere opties veel ingrijpender en met veel meer gevolgen voor het huidige HL: denk bijvoorbeeld aan het afsplitsen van een deel van HL naar een 'higherder level' met deurbeleid/filter zeg maar (zoek maar eens op 'nextlevel', dat is zeg maar de werktitel voor die gedachten). Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18884-first-timers-en-regulars/#findComment-187239 Delen op andere sites More sharing options...
Micha van Veen Geplaatst: 13 januari 2009 Micha van Veen 1k 216 Geplaatst: 13 januari 2009 Drempels ben ik ook geen voorstander van, maar duidelijk aangeven wat de gang van zaken is binnen het forum is geen overbodige luxe. Het aantal klaag topics zegt genoeg. Als ik naar een bruiloft ga, wil ik ook graag weten wat de verwachting is van mij als gast om een bijdrage te leveren aan het evenement. Bv cocktail attire, casual sjiek, thema etc. en dat is hier niks anders. En aangezien we nou weten dat mensen niet eerst gaan kijken wat er van hun verwacht wordt, zal dit toch duidelijk vermeld moeten worden. Mvg, Micha www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18884-first-timers-en-regulars/#findComment-187240 Delen op andere sites More sharing options...
Jeroen Bakker Geplaatst: 13 januari 2009 Jeroen Bakker 9,9k 462 Geplaatst: 13 januari 2009 maar duidelijk aangeven wat de gang van zaken is binnen het forum is geen overbodige luxe. Staat allemaal al lang online, maar dat leest helaas niemand... Zeker niet de mensen waarvan we zouden willen dat ze het zouden lezen :) Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18884-first-timers-en-regulars/#findComment-187241 Delen op andere sites More sharing options...
Joost Schravendeel Geplaatst: 13 januari 2009 Joost Schravendeel 459 65 Geplaatst: 13 januari 2009 Ik zou wel wat zien in een scherm met een paar stappen waar je je na je eerste login doorheen moet klikken. Stap 1: Tip: Gebruik eerst de zoekfunctie voordat je een vraag stelt, zo voorkom je irritatie bij je collega-ondernemers. >> Ga naar stap 2. Stap 2: Tip: Stel je eerst netjes voor in het Voorstel-topic voordat je je vragen op het forum gooit, dat is wel zo netjes. >> Ga naar stap 3. Stap 3: Tip: We hebben hier ook regels, vergeet deze niet te lezen. >> Ga door naar stap 4. Stap 4: Tip: VERGEET DE ZOEKFUNCTIE NIET TE GEBRUIKEN VOORDAT JE JE VRAAG STELT!!!!! >> Ga door naar de website-index. Zonder de stappen door te lopen kun je geen bericht plaatsen (of iets anders). Wanneer iemand 0 posts heeft en op topic aanmaken klikt zou je evt. nog een extra alert kunnen plaatsen waarin wordt gewezen op de zoekfunctie. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18884-first-timers-en-regulars/#findComment-187243 Delen op andere sites More sharing options...
Marcel (Up) Geplaatst: 13 januari 2009 Marcel (Up) 1,5k 314 Geplaatst: 13 januari 2009 maar duidelijk aangeven wat de gang van zaken is binnen het forum is geen overbodige luxe. Staat allemaal al lang online, maar dat leest helaas niemand... Zeker niet de mensen waarvan we zouden willen dat ze het zouden lezen En maak hier nu eens een soort van "startpagina" van ? Pas wanneer men 5 berichten of zo geplaatst heeft verdwijnt deze. Zo is men misschien iets eerder geneigd, dit te lezen. (en heb geen idee of zoiets überhaupt mogelijk is, dat terzijde !) Verder volledig met Ed eens..... https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=15;action=display;threadid=22666 (dit als voorbeeld...) Marcel Column : "Wat kun je feitelijk en emotioneel verwachten als je besluit te stoppen" Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18884-first-timers-en-regulars/#findComment-187244 Delen op andere sites More sharing options...
R.I.P. | Peter Bonjernoor Geplaatst: 13 januari 2009 R.I.P. | Peter Bonjernoor 8,7k 582 Geplaatst: 13 januari 2009 Het is volgens mij niet zozeer de 'nieuwkomers' an sich, maar het niveau van de vragen die ze soms hebben. Ik erger me dood als iemand als eerste bericht een van de volgende dingen vraagt: "Hoe zou de belastingdienst het vinden als ik dit en dat zus en zo boek?" (hmm...bel ze eens) "Wat moet ik meenemen als ik me wil inschrijven bij de KvK?" (op kvk.nl kijken? even bellen?) "Hoe kom ik in contact met bedrijf XYZ?" (website->contactpagina?) Als dit soort elementaire dingen al een te grote uitdaging voor je creativiteit zijn, stop dan alstjeblieft direct met je 'onderneming' voordat het te laat is... IN MEMORIAM Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18884-first-timers-en-regulars/#findComment-187249 Delen op andere sites More sharing options...
Ed Geplaatst: 13 januari 2009 Auteur Ed 710 64 Geplaatst: 13 januari 2009 Als dit soort elementaire dingen al een te grote uitdaging voor je creativiteit zijn, stop dan alstjeblieft direct met je 'onderneming' voordat het te laat is... Spijker op z'n kop..... Als het al teveel moeite is om je even voor te stellen en de FAQ's door te lezen, waarom zouden anderen wel tijd in jou steken Beter een kleine baas dan een grote chef....... Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18884-first-timers-en-regulars/#findComment-187254 Delen op andere sites More sharing options...
Frans Sijtsma Geplaatst: 13 januari 2009 Frans Sijtsma 8,5k 776 Geplaatst: 13 januari 2009 Heb er persoonlijk helemaal geen moeite mee eigenlijk Ja, je ziet vaak dezelfde vragen voorbij komen, maar toch ook vaak weer vanuit een iets ander perspectief, waardoor ik ze wel weer interessant vind te lezen. Het blijft een beetje de paradox tussen de wens laagdrempelig te blijven en toch mensen willen dwingen eerst eens goed te zoeken. Kunnen we geen HL-wiki maken of zo? Als ik moet kiezen tussen laagdrempeligheid of een barriere kies ik toch voor het eerste. Als iemand een vraag heeft, hoe basaal ook, dan is het doel van HL dat hij door mede-ondernemers geholpen wordt. Als een mede-ondernemer geen zin heeft om te antwoorden dan doet hij dit maar niet. Het is je eigen keus om tot de harde kern van HL te behoren. Je kunt ook een tijdje wegblijven, een soort van HL-sabbatical. Dan kom je fris weer terug. Zijn de vaste reageerders niet de 'adviseurs van HL, en de vragenstellers de klanten? Klant is koning toch? Palletstellingen, Entresolvoeren en Magazijninrichting - OfficeRepublic Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18884-first-timers-en-regulars/#findComment-187257 Delen op andere sites More sharing options...
Frans Sijtsma Geplaatst: 13 januari 2009 Frans Sijtsma 8,5k 776 Geplaatst: 13 januari 2009 Kleine aanvulling: Schuif het kopje 'wie is er online' op de homepage een stuk omlaag Maak er een nieuw venster met snelkoppelingen naar een stuk of 8 FAQ's die ingaan op de meest voorkomende startersvragen en die wel up to dat gehouden worden. Erboven de titel in rood of zo "Vraag stellen? Prima, maar eerst nadat je deze faq's gelezen hebt " Want Ed heeft wel gelijk. Lees de forumindex ook vrijwel nooit, maar allen de homepage Palletstellingen, Entresolvoeren en Magazijninrichting - OfficeRepublic Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18884-first-timers-en-regulars/#findComment-187262 Delen op andere sites More sharing options...
Dsmits Geplaatst: 13 januari 2009 Dsmits 43 3 Geplaatst: 13 januari 2009 Wanneer ben je een nieuwkomer? Als je net lid bent, of als je niet veel berichten schrijft? Ik voel wel wat voor een voorstel topic, dat geeft iets meer achtergrond informatie. Computer Reparatie Service Veldhoven Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18884-first-timers-en-regulars/#findComment-187274 Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen