Het eerste, grote struikelblok waar startende ondernemers tegenaan hikken, is wel het
ondernemersplan. Nu moet men opeens dat wat al weken, maanden en misschien wel jaren in het hoofd zit
op papier zetten en dan niet alleen de eenvoudige zaken zoals bedrijfsnaam en branche, maar ook de marketingstrategie en het financiële plaatje.
Gelukkig is er tegenwoordig internet en kan men veel informatie op het net vinden. Ik zeg wel veel, maar ik bedoel eigenlijk tè veel informatie. Tussen de tientallen websites is het moeilijk voor een leek het kaf van het koren te scheiden. Er zijn zelfs sites waarop complete ondernemersplannen worden aangeboden voor prijzen variërend tussen de 100 en 500 euro zonder dat die bedrijven enig onderzoek doen naar de haalbaarheid en geen rekening houden met de privé en plaatselijke
omstandigheden.
Ik moet bekennen dat ik zelf nog nooit een ondernemersplan heb gemaakt voor één van mijn ondernemingen die ik heb opgestart in het verleden. En met mij zullen er vele anderen zijn. Wie kent de succesverhalen niet van de nu geslaagde
ondernemers die op de bonnefooi begonnen zijn. Toch is het aan te raden een ondernemersplan te maken voordat je begint met je onderneming, al is het alleen maar omdat je zonder geen financiering krijgt. Ik heb door mijn deelname aan het HigherLevel forum gevraagd en ongevraagd al talloze ondernemersplannen in mijn mailbox mogen ontvangen met het verzoek “er even naar te kijken”.
Deze plannen varieerden van goed samengevatte plannen tot bijna boekwerken van 60 pagina's met een hoop onnodige informatie. Om uit te leggen hoe je het ondernemersplan moet maken, is niet mogelijk in deze
column, daar is een column te kort voor. Wel kan ik je een paar tips geven waar je rekening mee houden moet:
– Hou je ondernemersplan simpel, maak het goed en gedegen en hou het overzichtelijk, niemand zit te wachten op een boekwerk van 60 pagina's;
– Als je gebruik gaat maken van branchecijfers vermeldt dan altijd het referentie-adres, zodat de financier het evt. na kan trekken;
– Wees eerlijk over je financiële verleden en eigenschappen, men komt er toch wel achter;
– Ga met het financiële plaatje uit van een low-budget situatie. Een financier ziet liever dat je start met een 2de hands auto dan met de mooiste en duurste bestelbus die er is;
– Bezuinig op je vaste lasten: hoe lager deze zijn des te meer ruimte is er om je financiering af te lossen.
– Laat je ondernemersplan door meerdere mensen lezen. Zo voorkom je evt. fouten.
Mocht het niet lukken zelf het marketingverhaal of het financiële plaatje te maken, schroom dan niet en vraag hulp. Er zijn een paar gratis en bijna gratis organisaties die je kunnen helpen.
Als laatste tip: lees de reacties op deze column, er zullen vast waardevolle aanvullingen bijzitten.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
retail
retail
Het eerste, grote struikelblok waar startende ondernemers tegenaan hikken, is wel het
ondernemersplan. Nu moet men opeens dat wat al weken, maanden en misschien wel jaren in het hoofd zit
op papier zetten en dan niet alleen de eenvoudige zaken zoals bedrijfsnaam en branche, maar ook de marketingstrategie en het financiële plaatje.
Gelukkig is er tegenwoordig internet en kan men veel informatie op het net vinden. Ik zeg wel veel, maar ik bedoel eigenlijk tè veel informatie. Tussen de tientallen websites is het moeilijk voor een leek het kaf van het koren te scheiden. Er zijn zelfs sites waarop complete ondernemersplannen worden aangeboden voor prijzen variërend tussen de 100 en 500 euro zonder dat die bedrijven enig onderzoek doen naar de haalbaarheid en geen rekening houden met de privé en plaatselijke
omstandigheden.
Ik moet bekennen dat ik zelf nog nooit een ondernemersplan heb gemaakt voor één van mijn ondernemingen die ik heb opgestart in het verleden. En met mij zullen er vele anderen zijn. Wie kent de succesverhalen niet van de nu geslaagde
ondernemers die op de bonnefooi begonnen zijn. Toch is het aan te raden een ondernemersplan te maken voordat je begint met je onderneming, al is het alleen maar omdat je zonder geen financiering krijgt. Ik heb door mijn deelname aan het HigherLevel forum gevraagd en ongevraagd al talloze ondernemersplannen in mijn mailbox mogen ontvangen met het verzoek “er even naar te kijken”.
Deze plannen varieerden van goed samengevatte plannen tot bijna boekwerken van 60 pagina's met een hoop onnodige informatie. Om uit te leggen hoe je het ondernemersplan moet maken, is niet mogelijk in deze
column, daar is een column te kort voor. Wel kan ik je een paar tips geven waar je rekening mee houden moet:
– Hou je ondernemersplan simpel, maak het goed en gedegen en hou het overzichtelijk, niemand zit te wachten op een boekwerk van 60 pagina's;
– Als je gebruik gaat maken van branchecijfers vermeldt dan altijd het referentie-adres, zodat de financier het evt. na kan trekken;
– Wees eerlijk over je financiële verleden en eigenschappen, men komt er toch wel achter;
– Ga met het financiële plaatje uit van een low-budget situatie. Een financier ziet liever dat je start met een 2de hands auto dan met de mooiste en duurste bestelbus die er is;
– Bezuinig op je vaste lasten: hoe lager deze zijn des te meer ruimte is er om je financiering af te lossen.
– Laat je ondernemersplan door meerdere mensen lezen. Zo voorkom je evt. fouten.
Mocht het niet lukken zelf het marketingverhaal of het financiële plaatje te maken, schroom dan niet en vraag hulp. Er zijn een paar gratis en bijna gratis organisaties die je kunnen helpen.
Als laatste tip: lees de reacties op deze column, er zullen vast waardevolle aanvullingen bijzitten.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/20350-het-ondernemersplan-voor-dummies/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
25 antwoorden op deze vraag