• 0

[centraal boekentopic] Wat is interessant leesvoer voor ondernemers?

(eens testen of dit werkt op HL :))

 

Wekelijks verschijnen er vele zakelijke boeken die al dan niet de moeite waard zijn, maar onmogelijk allemaal gelezen kunnen worden. Toch heb je af en toe een boek wat je al lezend aan het denken zet, of direct goede ideeën en suggesties aanreikt om toe te passen in de dagelijkse ondernemerspraktijk. Als we nu in dit topic dat soort boeken verzamelen, kan dat het stukken makkelijker maken voor anderen om een keuze te maken.

 

Naast titel, schrijver enzovoort graag voor wie het boek interessant kan zijn, waar het in het kort over gaat, en een indruk van de moeilijkheid en omvang van het boek. Zowel oud als nieuw. Zowel lange termijns strategisch managementdenken als korte praktische tips voor het hier en nu. Zowel technische, heel specifieke boeken als boeken die heel breed beschrijvend zijn. Alles is welkom in dit topic.

 

Wie trapt af?

 

Edit: titel ververst

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Er is toch wél een succesformule? Een paar onderdelen:

 

- Doe in ieder geval iets

- Maak producten of biedt diensten waar andere mensen duurzaam geld voor over hebben

- Zorg dat je even nadenkt voor je wat doet, maar doe het vervolgens wél

- Werk soms hard en soms slim en weet wanneer welke van die twee je moet doen

- Betrek anderen (als je wilt)

- Zoek balans in alles wat voor jou belangrijk is

- Werk jezelf niet in de nesten

 

De rest is inspiratie, motivatie, op ideeën brengen, afleiding, ontspanning, en bovenal: heel persoonlijk :)

 

Leuke discussie!

Link naar reactie
  • 0

Er is toch wél een succesformule? Een paar onderdelen:

 

- Doe in ieder geval iets

- Maak producten of biedt diensten waar andere mensen duurzaam geld voor over hebben

- Zorg dat je even nadenkt voor je wat doet, maar doe het vervolgens wél

- Werk soms hard en soms slim en weet wanneer welke van die twee je moet doen

- Betrek anderen (als je wilt)

- Zoek balans in alles wat voor jou belangrijk is

- Werk jezelf niet in de nesten

 

De rest is inspiratie, motivatie, op ideeën brengen, afleiding, ontspanning, en bovenal: heel persoonlijk :)

 

 

Zit je nu weer stiekem je eigen boek te pluggen, Jeroen? ;D

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

- Doe in ieder geval iets > net als Willem Holleeder?

- Maak producten of biedt diensten waar andere mensen duurzaam geld voor over hebben > volgens mij is er maar 1 dienst waar mensen duurzaam geld voor over hebben; veel plezier :P

- Zorg dat je even nadenkt voor je wat doet, maar doe het vervolgens wél > waarom? Beter niet met iets doms beginnen dan wel hoor...

- Werk soms hard en soms slim en weet wanneer welke van die twee je moet doen > hoe weet je dat dan?

- Betrek anderen (als je wilt) > moet het nou wel of niet?

- Zoek balans in alles wat voor jou belangrijk is > gaaaaaaaaap

- Werk jezelf niet in de nesten > gaaaaaaaaaap

 

Nee Jeroen, ik zie nog steeds geen succesformule ;D

 

 

Heeft u een briljant idee? Of wilt u uw organisatie versterken? Ik help u graag: http://www.vlemminxcompany.com

Link naar reactie
  • 0
Verhalen die inspireren zijn hartstikke mooi, maar ze kunnen er ook toe leiden dat de focus in een bedrijf juist verkeerd komt te liggen. Mooi voorbeeld: er is geen aantoonbare relatie tussen medewerkertevredenheid en bedrijfsprestaties.
Dat zie je in marketing ook. Een paar jaar geleden heeft een wetenschapper (Byron Sharpe) een aantal succesformules kritisch bekeken en zijn bevindingen beschreven in How Brands Grow. Het duurde even, maar nou wordt dat toch wel serieus genomen in het Nederlandse marketingwereldje. Les mag zijn: hoed u voor valse profeten (en affiliatelinks).

 

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

geleden heeft een wetenschapper (Byron Sharpe) een aantal succesformules kritisch bekeken en zijn bevindingen beschreven in How Brands Grow. Het duurde even, maar nou wordt dat toch wel serieus genomen in het Nederlandse marketingwereldje. Les mag zijn: hoed u voor valse profeten (en affiliatelinks).

 

Byron is een held. Maar zijn boekverkopen zijn maar een fractie van die van Sinek en consorten. Ik kom ook bijna geen bedrijven tegen die Sharp kennen en zijn verhaal gaat er maar moeilijk bij hen in. Logisch als je al jaren miljoenen in klantloyaliteit aan het pompen bent. An inconvenient truth...

Heeft u een briljant idee? Of wilt u uw organisatie versterken? Ik help u graag: http://www.vlemminxcompany.com

Link naar reactie
  • 0
Mooi voorbeeld: er is geen aantoonbare relatie tussen medewerkertevredenheid en bedrijfsprestaties.

Raakvlak met risicomanagement en risicopsychologie: Er is wel een aantoonbare relatie tussen ontevreden medewerkers en bedrijfsprestaties (en bedrijfsongevallen)

Maar - net als bij salaris - is tevredenheid voornamelijk demotivator of hygiënefactor (dissatisfier): het gaat mis als een bepaalde minimumnorm niet bereikt wordt. Is die norm eenmaal gehaald, dan levert extra salaris geen extra tevredenheid op en extra tevredenheid levert geen extra bedrijfsprestatie op.

 

An inconvenient truth...

Zitten we weer bij bewijs versus inspiratie

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Er is wel een aantoonbare relatie tussen ontevreden medewerkers en bedrijfsprestaties

 

Welke kant op? Is er een causaal verband aangetoond dat ontevredenheid bij medewerkers leidt tot slechtere prestaties? Of is het hier ook weer dat bij slecht presterende bedrijven, medewerkers ontevreden zijn (wat uiteraard zeer logisch is).

 

 

Heeft u een briljant idee? Of wilt u uw organisatie versterken? Ik help u graag: http://www.vlemminxcompany.com

Link naar reactie
  • 0

Welke kant op? Is er een causaal verband aangetoond dat ontevredenheid bij medewerkers leidt tot slechtere prestaties? Of is het hier ook weer dat bij slecht presterende bedrijven, medewerkers ontevreden zijn (wat uiteraard zeer logisch is).

hele slimme vraag, die moet ik opzoeken. Maar ik vermoed beide kanten op: onderbetaalde en/of overwerkte medewerkers zijn ontevreden en hebben de neiging om hun inspanning in balans te brengen met het salaris als dat niet andersom gebeurt. Of om hun beloning op andere wijze aan te vullen; gevolg is minder service, meer fouten, meer interne diefstal en meer klanten die daar op een of andere wijze de dupe van worden.

 

Zie o.a. ook dit artikel

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

hele slimme vraag, die moet ik opzoeken. Maar ik vermoed beide kanten op: onderbetaalde en/of overwerkte medewerkers zijn ontevreden en hebben de neiging om hun inspanning in balans te brengen met het salaris als dat niet andersom gebeurt. Of om hun beloning op andere wijze aan te vullen; gevolg is minder service, meer fouten, meer interne diefstal en meer klanten die daar op een of andere wijze de dupe van worden.

 

Zie o.a. ook dit artikel

 

Met zo'n artikel kan ik niets Norbert. Ik heb inmiddels wel geleerd eerst het daadwerkelijke onderzoek in te zien alvorens conclusies over te nemen. Iedereen interpreteert het maar zoals het uitkomt. En vaak is onderzoek gewoon niet goed uitgevoerd en dus waardeloos.

 

Ik kan je gedachtegang prima volgen, maar diezelfde redenatie kun je trekken voor tevreden medewerkers en betere prestaties, maar dat gaat dus (ook) niet op. En andersom aantoonbaar dus wel.

Heeft u een briljant idee? Of wilt u uw organisatie versterken? Ik help u graag: http://www.vlemminxcompany.com

Link naar reactie
  • 0

Wij werken hier heel erg aan tevreden medewerkers, en dat zorgt bij ons in ieder geval voor weinig verloop, lage ziektecijfers, de juiste inzet en een goede sfeer.

 

Prestatietechnisch denk ik dat ik zelfs meer zou kunnen bereiken met een andere aanpak.

 

Lees dan nog eens wat ik daarstraks schreef Richard. Misschien kun je wel meer bereiken door juist aandacht te hebben voor de prestaties (én betere prestaties én hogere medewerkertevredenheid). Overigens trek je hier een conclusie die je niet zomaar mag trekken. Hoezo leidt het een tot het ander, hoe weet je dat zo zeker?

Heeft u een briljant idee? Of wilt u uw organisatie versterken? Ik help u graag: http://www.vlemminxcompany.com

Link naar reactie
  • 0

We omringen onszelf graag met tevreden mensen. Werken graag in een mooie omgeving. En rechtvaardigen dat met mooie theorieën. De mensheid heeft een lange traditie van zijn realiteit structureren met mooie verhalen. Alleen zijn veel van die verhalen niet waar.

 

Ga eens naar een lagelonenland en zet de winst van een gangbare fabriek af tegen die van een fabriek met tevreden werknemers. Welk model heeft meer succes?

 

Is dat een gemene vergelijking? Ik vrees dat een groot deel van onze maakindustrie al verhuisd is naar landen waar de realiteit wat harder is. Het wordt dus tijd dat we onze eigen sprookjes kritisch bekijken, dat we balans brengen tussen wenselijkheid en werkelijkheid.

 

We hadden dat in Europa redelijk goed voor mekaar trouwens, maar nu moeten we die balans op wereldschaal opnieuw organiseren. Jezelf laten inspireren door mooie stories is prima, maar daarna weer oog voor de realiteit. Er staan de komende maanden weer tienduizenden mensen meer op straat en een deel daarvan wordt ondernemer. Dat is een goede vangst voor valse profeten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ga eens naar een lagelonenland en zet de winst van een gangbare fabriek af tegen die van een fabriek met tevreden werknemers. Welk model heeft meer succes?

 

Ik weet het niet? Als het de fabriek is met de ontevreden werknemers is dat een onverwacht resultaat wat goed bekeken moet worden. Je kunt succes op vele manieren kwantificeren. Als het oordeel bijvoorbeeld gemaakt is op basis van een snapshot van de gemaakte winst in een enkel kwartaal, van een enkele soort onderneming, is dat erg beperkt en misleidend.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Discussiëren jullie vooral nog even lekker door over de kwaliteit van het lijstje en succesfactoren. Deze ondernemer vindt elk lijstje waarin naast allemaal (Amerikaanse) mannen welgeteld 1 (Nederlandse) vrouw staat, een uitstekende reden voor een vrijdagmiddaggebakje. ;D

 

*de weekomzet van de collega-ondernemer op de hoek gaat verhogen*

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Ga eens naar een lagelonenland en zet de winst van een gangbare fabriek af tegen die van een fabriek met tevreden werknemers. Welk model heeft meer succes?

 

Je impliceert dat die medewerkers in lagelonenlanden minder tevreden zijn, maar is dat wel zo? Misschien naar onze normen, maar naar de eigen normen zou dat best wel eens niet het geval kunnen zijn. Geluksonderzoeken wijzen ook uit dat mensen in armere landen helemaal niet minder gelukkig zijn. Wij kunnen ons dat gewoon niet zo goed voorstellen.

 

Ik wil hiermee overigens geenszins goedpraten dat mensen worden uitgebuit of onder erbarmelijke omstandigheden moeten werken!

Heeft u een briljant idee? Of wilt u uw organisatie versterken? Ik help u graag: http://www.vlemminxcompany.com

Link naar reactie
  • 0

Discussiëren jullie vooral nog even lekker door over de kwaliteit van het lijstje en succesfactoren. Deze ondernemer vindt elk lijstje waarin naast allemaal (Amerikaanse) mannen welgeteld 1 (Nederlandse) vrouw staat, een uitstekende reden voor een vrijdagmiddaggebakje. ;D

 

*de weekomzet van de collega-ondernemer op de hoek gaat verhogen*

 

Vooralsnog is het geen lijstje om trots op te zijn Karen... ;D

 

Dat is een geintje uiteraard

Heeft u een briljant idee? Of wilt u uw organisatie versterken? Ik help u graag: http://www.vlemminxcompany.com

Link naar reactie
  • 0

Overigens "Drive" van Dan Pink gelezen Bas? Is als ik me niet vergis wel degelijk op onderzoek gebaseerd (al zal er vast ook een onderzoek zijn dat weer e.e.a. kan weerleggen).

 

Hier een topfilmpje over het boek:

 

 

p.s. hoe embed ik hier een filmpje zoals TwaBla, zodat ie direct afspeelt?

 

Mod Embedit

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Overigens "Drive" van Dan Pink gelezen Bas? Is als ik me niet vergis wel degelijk op onderzoek gebaseerd (al zal er vast ook een onderzoek zijn dat weer e.e.a. kan weerleggen).

 

Ja, maar dat heb ik gelezen in de periode dat ik ook nog niet bekend was met The Halo Effect en me dus ook nog van alles op de mouw liet spelden. Dus hoe goed het wetenschappelijk onderbouwd is, weet ik niet. Maar net als Sinek is het in ieder geval een gelikt verhaal ;)

 

Ter aanvulling: al die boeken pretenderen gebaseerd te zijn op wetenschappelijk onderzoek. Maar hoe meer ze dat beweren, hoe bedachtzamer je ermee om moet gaan. Echt, lees dat boek van Rosenzweig en er gaat een wereld voor je open!

Heeft u een briljant idee? Of wilt u uw organisatie versterken? Ik help u graag: http://www.vlemminxcompany.com

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.