• 0

[centraal boekentopic] Wat is interessant leesvoer voor ondernemers?

(eens testen of dit werkt op HL :))

 

Wekelijks verschijnen er vele zakelijke boeken die al dan niet de moeite waard zijn, maar onmogelijk allemaal gelezen kunnen worden. Toch heb je af en toe een boek wat je al lezend aan het denken zet, of direct goede ideeën en suggesties aanreikt om toe te passen in de dagelijkse ondernemerspraktijk. Als we nu in dit topic dat soort boeken verzamelen, kan dat het stukken makkelijker maken voor anderen om een keuze te maken.

 

Naast titel, schrijver enzovoort graag voor wie het boek interessant kan zijn, waar het in het kort over gaat, en een indruk van de moeilijkheid en omvang van het boek. Zowel oud als nieuw. Zowel lange termijns strategisch managementdenken als korte praktische tips voor het hier en nu. Zowel technische, heel specifieke boeken als boeken die heel breed beschrijvend zijn. Alles is welkom in dit topic.

 

Wie trapt af?

 

Edit: titel ververst

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 2

Forbes heeft een gratis én geïllustreerde versie van Sun Tzu. Deze versie is interessant voor ondernemers omdat de strategische beginselen niet per se altijd met oorlog worden geassocieerd, meer veel breder met allerlei spanningsvelden:

 

https://www.forbes.com/sites/jessicahagy/2013/10/01/sun-tzus-the-art-of-war-illustrated-chapter-1/

Link naar reactie
  • 1

Toffe boeken die ik onlangs gelezen heb:

"Selling the invisible", Harry Beckwith

isbn 1-58799-066-0

In heldere, overzichtelijke "chunks" informatie krijg je allerlei marketing-wijsheid aangeboden. Over het verbeteren van je dienstverlening, het aanscherpen van je 'aanbod' (focus), waarom 'monogrammen' niet zouden werken, dat 'marginale tactiek, gepassioneerd uitgevoerd' beter werkt dan 'geweldige tactiek, matig uitgevoerd', hoe sterk je merk is...

Heel leesbaar, ook voor niet-marketing-jagon-gewenden.

 

Rules For Revolutionaries - Guy Kawasaki

isbn 0-88730-995-x

-The Capitalist Manifesto for Creating and Marketing New Products and Services

Uit de pen van iemand die al vroeg bij Apple betrokken was, vol met (humoristische) anekdotes en geleerde lessen over innovatie en veranderingen teweeg brengen in bestaande markten.

Over hoe je 'evangalists' creëert voor je merk en product, waarom oud en aftands meubilair goed is voor innovatie...

Link naar reactie
  • 1

Onlangs heb ik 2 verschillende boeken gelezen. 1: Het Ahold Drama en 2: Google! de nieuwe wereldmedia.

 

Hoewel het boek over Ahold al enige tijd uit is. Heb ik het toch met veel plezier gelezen en het is zeer informatief geschreven.

Het boek over Google. Is echt een top werk! Het vertelt in soms zeer gedetailleerde stukjes over hoe Google zijn succes heeft weten te verwezenlijken en de strijd aangaat met software gigant Microsoft

Yama Radfar

Consultant

 

www.reyaconsultancy.nl

Link naar reactie
  • 1

Ben nu bezig met het boek Delivering Happiness en dat is een genot om te lezen. De auteur is niet de oprichter van Zappos, maar hij stond wel aan de basis van het succes. Tony Hsieh had in de gouden jaren van het internet al fortuin gemaakt door de verkoop van LinkExchange aan Microsoft, maar dat geld verdween in later de eindeloze put van Zappos. Toch slaagden de Zapposianen erin schoenenverkoop via internet winstgevend te maken - pas nadat een omzet van meer dan 1 miljard dollar gerealiseerd werd. Zappos werd vorig jaar door Amazon.com gekocht.

 

Hsieh geeft niet alleen goeie tips voor startups maar ook nuchtere levenslessen. Lees bv wat hij zegt over netwerken (Amerikanen hebben ook een hekel aan platte netwerkinitiatieven) of over poker-tactieken in business. Leuk kerstcadeautje - Amazon.co.uk levert gratis in Nederland. Duimen dat de post meewerkt...

 

(Ik kon het boekentopic niet meer vinden)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

 

The Knowlege Creating Company, van Nonaka en Takeuchi. Een vervolg op hun artikel in HBR, "The New New Product Development". Jaren '80, maar zeer actueel. Ik kwam het weer tegen toen ik een presentatie over Scrum begon voor te bereiden, en het HBR artikel genoemd zag als de oudste root van Scrum. Ik wist dat niet, maar ik kende het artikel wel, en ik ken Scrum ook redelijk goed. Het deed een kwartje vallen :-)

 

Maandag geef ik daar een presentatie over op droidcon.nl

 

 

Link naar reactie
  • 1

Ik zoek nog wat interessante boeken voor eind deze maand, de laatste tijd heb ik eerlijk gezegd weinig boeiends kunnen vinden. Mijn interesses qua boeken: startups, biografieën, leiderschap en marketing. Iemand tips?!

 

Le Morte d'Arthur, door Thomas Mallory. Over een zeer ambitieuze startup, veel leiderschap, list en bedrog, historie, en marketing. En het is een biografie ook nog, wat wil je nog meer?

 

 

 

 

 

(en 1500 pagina's, daar kom je deze maand wel mee door)

Link naar reactie
  • 1

Reichheld is ook al zo'n lariekoek verkoper. Iedereen heeft het tegenwoordig over NPS, maar wist je dat het nog nooit een wetenschapper gelukt is het onderzoek van Reichheld te reproduceren? Zelfs niet met zijn eigen data!!!

Management theorieën zijn wat mij betreft net als religie of homeopathie (*) : het valt niet wetenschappelijk te bewijzen, maar enkel het geloof dat het werkt zorgt voor genoeg focus, drive en efforts om het ook echt te laten werken of om mensen te laten denken dat het werkt.

(*=wat je ook een religie zou kunnen noemen)

 

Verder mag ik Fred Reichheld wel... en hij mij kennelijk.

 

hahahah jaja :P

Sorry Richard, ik had misschien ook subtieler kunnen zijn maar dat kost meer tijd en is minder duidelijk. ;)

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

Discussiëren jullie vooral nog even lekker door over de kwaliteit van het lijstje en succesfactoren. Deze ondernemer vindt elk lijstje waarin naast allemaal (Amerikaanse) mannen welgeteld 1 (Nederlandse) vrouw staat, een uitstekende reden voor een vrijdagmiddaggebakje. ;D

 

*de weekomzet van de collega-ondernemer op de hoek gaat verhogen*

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 1
18 minuten geleden, Ryan H. zei:

Vooral de basis leren kennen, hoe het allemaal werkt.

Ik kan je in elk geval 1 gratis wijsheid meegeven: zoals de Robinsons, Cardones en hun kopieën jou vertellen hoe je snel succesvol zult worden: zo werkt het dus niet.

 

Cardone is met 1 programma plat op zijn muil gegaan: ga zijn afleveringen van Undercover Billionaire maar eens bekijken. Dan zie je dat het allemaal praatjes zijn en geen strategie

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Sun Tzu: The Art Of War.

 

Voor mensen die van de term: "winning without fighting is best" houden. Het is een boek/geschrift dat je dingen uitlegt over oorlog voeren, zaken die te herleiden zijn naar ondernemen en onderhandelen.

 

Zeker interessant maar wel behoorlijk complex en soms slaapverwekkend leesvoer.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Het ondernemingsplan en de balanced scorecard. Door A.P. Dreimüller.

 

Zeer interresant boek voor het stapsgewijs schrijven van een ondernemingsplan en het ontwikkelen van een balanced scorecard. Veel praktijk voorbeelden, je volgt een echt bedrijf door het hele boek, wat de onduidelijkheden duidelijk maakt. Ook als je al een ondernemingsplan hebt, deze wil verbeteren, her zien, of een balanced scorecard wil implenteren is dit boek ook aan te raden.

 

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

The Anatomy of Buzz, door Emanuel Rosen, mei 2002. Op de cover al aangeraden door de auteurs van Customers.com en Permission Marketing, ook de rest van de testimonials zijn overtuigend. Interessant voor hen die geïnteresseerd zijn in het stimuleren van mond-tot-mond reclame, waarnaar het boek een studie doet.

 

Al lezend geeft het boek een aantal goede ideeën. Aan de hand van een aantal producten en diensten - o.a. de Powerbar, Endnote (waar de auteur bij betrokken was), Women.com, de roman 'Cold Mountain'- ontleedt de auteur hoe mond-tot-mond reclame vaak spontaan lijkt, maar in werkelijkheid minutieus opgezet wordt. Je leest erg makkelijk door het boek van zo'n 250 pagina's heen, maar als je erg haast hebt of het boek in de boekhandel even snel wilt scannen, bekijk dan het laatste hoofdstuk. Hierin wordt aan de hand van een checklist verteld waar je product/dienst en je promotie-activiteiten aan moeten voldoen om 'buzz' te genereren.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er nog een die ik met veel plezier gelezen heb. Helaas niet echt recent:

 

Final Venture by Michael Ridpath

355 pages - Penguin Books, publishing date: February 28th, 2001

ISBN: 0140271783

One of the few books that, in the form of a novel, accurately describes the daily life of an investment manager working in an early stage venture capitalist. Based on research done in UK-based Amadeus Capital Partners.

 

Prettig weekend!

 

Ties

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.