Als startend ondernemer loop je tegen van alles aan, maar op een gegeven moment vind je ingangen om bij je doelgroep binnen te komen. Dan ben je er echter nog niet. Als je in een branche zit waar veel concurrentie is, loop je tegen prijsvechters aan.
Zo heb ik laatst een offerte uitgebracht aan een ondernemer die zijn gehele boekhouding wilde uitbesteden. Hartstikke leuk om een offerte uit te brengen en die tot in de puntjes te verzorgen. En dan komt de reactie.... “Bij de concurrentie doen ze het voor een derde minder.” Mijn eerste reactie was om eens goed naar m'n offerte te kijken, “heb ik die wel goed gecalculeerd?” dacht ik nog. Na een controle bleek die echt te kloppen.
Nu probeert men altijd te onderhandelen over de prijs en kan het ook zijn dat de betreffende ondernemer helemaal geen lagere offerte had ontvangen, maar op deze manier probeerde bij mij een lagere prijs te krijgen. Ik ben echter overtuigd van m'n waarde en laat me niet tot prijsverlagingen te verleiden.
Ik ben in uurtarief niet te goedkoopste, maar ik doe meer in een uur dan mijn concullega die een lager uurtarief heeft. Aan het einde van de termijn ben ik zelfs misschien wel veel goedkoper.
Mijn reactie aan de betreffende ondernemer: “ik begrijp je keuze voor een lagere prijs wanneer dat het belangrijkste criterium is, ik kan het echter niet tegen de genoemde lagere prijs doen. Ik wens je veel wijsheid bij de definitieve keuze”. Een week later kreeg ik alsnog een telefoontje, hij wilde toch wel graag met mij in zee. Waarom? Hij had vertrouwen in mijn deskundigheid, mede door de prijs en omdat ik mij niet liet verleiden om m'n prijs te laten zakken.
Nog een andere reden om niet met de prijs te zakken is dat je als je eenmaal gezakt bent, het bijna onmogelijk is om je prijs weer naar het gewenste niveau te verhogen zonder dat je klanten bij je weglopen. Daarbij, je wil toch niet het gevoel krijgen dat je je werk “gratis” weggeeft? Ook jij mag beter worden van je werk.
Moraal van dit verhaal? Laat je niet verleiden tot prijsvechten, op de lange termijn wordt je daar alleen maar slechter van.
Marije Miggiels
Marije Miggiels
ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Marije Miggiels
Marije Miggiels
Als startend ondernemer loop je tegen van alles aan, maar op een gegeven moment vind je ingangen om bij je doelgroep binnen te komen. Dan ben je er echter nog niet. Als je in een branche zit waar veel concurrentie is, loop je tegen prijsvechters aan.
Zo heb ik laatst een offerte uitgebracht aan een ondernemer die zijn gehele boekhouding wilde uitbesteden. Hartstikke leuk om een offerte uit te brengen en die tot in de puntjes te verzorgen. En dan komt de reactie.... “Bij de concurrentie doen ze het voor een derde minder.” Mijn eerste reactie was om eens goed naar m'n offerte te kijken, “heb ik die wel goed gecalculeerd?” dacht ik nog. Na een controle bleek die echt te kloppen.
Nu probeert men altijd te onderhandelen over de prijs en kan het ook zijn dat de betreffende ondernemer helemaal geen lagere offerte had ontvangen, maar op deze manier probeerde bij mij een lagere prijs te krijgen. Ik ben echter overtuigd van m'n waarde en laat me niet tot prijsverlagingen te verleiden.
Ik ben in uurtarief niet te goedkoopste, maar ik doe meer in een uur dan mijn concullega die een lager uurtarief heeft. Aan het einde van de termijn ben ik zelfs misschien wel veel goedkoper.
Mijn reactie aan de betreffende ondernemer: “ik begrijp je keuze voor een lagere prijs wanneer dat het belangrijkste criterium is, ik kan het echter niet tegen de genoemde lagere prijs doen. Ik wens je veel wijsheid bij de definitieve keuze”. Een week later kreeg ik alsnog een telefoontje, hij wilde toch wel graag met mij in zee. Waarom? Hij had vertrouwen in mijn deskundigheid, mede door de prijs en omdat ik mij niet liet verleiden om m'n prijs te laten zakken.
Nog een andere reden om niet met de prijs te zakken is dat je als je eenmaal gezakt bent, het bijna onmogelijk is om je prijs weer naar het gewenste niveau te verhogen zonder dat je klanten bij je weglopen. Daarbij, je wil toch niet het gevoel krijgen dat je je werk “gratis” weggeeft? Ook jij mag beter worden van je werk.
Moraal van dit verhaal? Laat je niet verleiden tot prijsvechten, op de lange termijn wordt je daar alleen maar slechter van.
Marije Miggiels
Marije Miggiels
ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch
Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!
http://www.zaakm.nl
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/25609-prijsvechters/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
48 antwoorden op deze vraag