• 0

Discussie: Betalen we als ondernemers in NL te veel belasting?

Zie topic titel.

 

Ik neem (nog) geen stelling, maar open graag de discussie n.a.v. dit topic

 

Het is op HL verboden om fiscale ontduikingstips te vragen en te posten (daar zal dus ook streng op toegezien worden), maar ik ben toch benieuwd hoe jullie mening is over de vraag hoe jullie de belastingdruk ervaren in NL?

 

Voor de goede orde: alles telt mee: BTW, IB, VPB, Dividendbelasting, etc. ongeacht de rechtsvorm. Zet de rechtsvorm er wel bij, anders mist een reactie haar doel.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Natuurlijk kan ook dit verkwisting van belastinggeld zijn, maar dat is zeker niet de grootste hap. Die wordt in mijn ogen veroorzaakt doordat onderdelen van de Overheid mee zijn gaan doen aan "marktwerking". Daarvoor zijn ook BV's opgericht en probeert men ambtenaren als ondernemers te laten functioneren. Dat gaat natuurlijk niet en daarom wordt er weer gebruik gemaakt van externe coaches en adviseurs. Ook als er belangrijke beslissingen genomen moeten worden, waar voldoende draagvlak voor moet worden gevonden, wordt gebruik gemaakt van onderzoeksbureau's e.d., om rapporten te laten genereren die de (reeds geplande) beslissing moeten ondersteunen. Een wildgroei aan stoelen en pluche. Gouden toiletpotten op een hoofdkantoor en ga zo maar door.Dat zijn oorzaken van een gigantische verkwisting van belastinggeld. Als daarnaast de burgers en ondernemers als dwazen behandeld worden, omdat de bestuurders hun arrogantie niet kunnen beheersen, dan weet je precies wat de motivatie wordt om eraan mee te betalen.

Link naar reactie
  • 0

John,

 

Robbert heeft gewoon gelijk. Lees eerst de link van Elsevier, voordat je zijn comment tegenspreekt.

 

Dag Odeon,

 

Sorry, als ik ergens op ben gaan staan. 't Was niet zo heftig bedoeld.

Ik lees de Elsevier niet en jij leest mijn post niet (goed): ik spreek Robbert's comment niet tegen.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 1

Mijns inziens is de belastingdruk voor de IB ondernemer in Nederland over de eerste € 100.000 zeker niet te hoog.

 

De afbeelding hieronder laat cijfermatig duidelijk zien dat het verdienen als ondernemer zeker een stuk positiever is in vergelijking met inkomsten uit een "gewone" dienstbetrekking.

Belastingdruk_IB_2001.thumb.JPG.66edd16cf141ee731fa625fefc406bc2.JPG

Veritatis simplex oratio

Link naar reactie
  • 0

dag E.J.

 

Dank voor het plaatje. Ik zou overigens de AHK voor de partner uit de vergelijking halen, maar dan nog. De absolute druk is inderdaad veel lager dan voor ons loonslaven.

 

Maar vergeet niet dat ik geen risico loop op achteruitgang van inkomen, verzekerd ben bij werkeloosheid en arbeidsongeschiktheid en dat ik nooit aangesproken kan worden op schulden en schade van de onderneming.

 

groet en welkom op HL

 

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor het welkom.

 

Het klopt dat een ondernemer zeker veel meer risico loopt dan een loonslaaf. Maar puur gekeken naar de belastingdruk is het voor een IB ondernemer positiever als voor iemand in dienstbetrekking.

 

Daarnaast denk ik dat ook binnen de VPB alles niet zo slecht is als sommigen denken. De deelnemingsvrijstelling schept een wereld aan mogelijkheden om belastingheffing uit te stellen of te voorkomen.

 

 

Veritatis simplex oratio

Link naar reactie
  • 0

 

@ E.J. Tiggelaar

 

Op de FOR zit een fiscale claim, dus die kun je niet zonder meer als aftrekpost meenemen. Arbeidskorting geldt niet voor ondernemers. Verder zijn ondernemers veel duurder uit als ze een pensioen- en/of arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten en hebben ze geen recht op een WW-uitkering bij ontslag.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind de FOR een wassen neus. Er is nog een andere omstandigheid. Veel ondernemers hebben veel kapitaal in voorraad en machines zitten. Ze vinden dat vaak belangrijker dan aan zichzelf doneren. Daarmee doet de ondernemer zichzelf dus eigenlijk tekort.

Link naar reactie
  • 0

Arbeidskorting geldt niet voor ondernemers.

Op de berekening valt ook naar mijn mening wel een en ander af te dingen, maar deze snap ik even niet. Althans, bij mijn weten geldt de arbeidskorting voor de belastingplichtige die met tegenwoordige arbeid winst uit onderneming, loon of resultaat uit een werkzaamheid geniet.

 

Maar om nog even een knuppeltje naar binnen te gooien:

Gelet op de vlucht van loondienst naar ondernemerschap deze eeuw, betalen ondernemers in Nederland niet te veel belasting.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Arbeidskorting geldt niet voor ondernemers.

Op de berekening valt ook naar mijn mening wel een en ander af te dingen, maar deze snap ik even niet. Althans, bij mijn weten geldt de arbeidskorting voor de belastingplichtige die met tegenwoordige arbeid winst uit onderneming, loon of resultaat uit een werkzaamheid geniet.

Bij mijn weten ook, die vlieger gaat dus niet op..

 

Gelet op de vlucht van loondienst naar ondernemerschap deze eeuw, betalen ondernemers in Nederland niet te veel belasting.

Tenzij ze natuurlijk meer betalen dan strikt genomen zou moeten ;)

(er zijn nog steeds ondernemers die de KOR vergeten, niets weten van middelen, en een hoop andere zaken laten liggen)

 

Overigens valt over de vergelijking tussen loondienst en ondernemerschap nog wel iets te zeggen:

Als loonslaaf ben je ieder uur declarabel (alle uren die je werkt worden uitbetaald)

Als ondernemer mag je blij zijn als je 80% declarabel bent

En dan zijn er nog alle administratieve verplichtingen waar je als loonslaaf geen last van hebt...

 

Ik zie de zelfstandigenaftrek en winstaftrek meer als een "tegemoetkoming" in die niet declarabele uren.

Betalen we te veel belasting? Je betaalt een prijs voor het Nederlands ondernemerschap, als het niet bevalt.....

 

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

Uit het boek van Willem Vermeend "De Wij Economie"

 

Belasting op arbeid (dus ook ondernemen) omlaag.

Belasting op consumptie (dus ook vervuiling) omhoog.

 

Dit stimuleert een schoner milieu en arbeid. Bovendien kan er een grote vereenvoudiging plaatsvinden in het belastingstelsel, waardoor de kosten voor het innen van belasting ernstig worden gereduceerd. Tevens zorgt het voor een eerlijker verdeling van belastingdruk omdat je zelf bepaalt hoe (schoon) je consumeert.

 

Ik kon me er wel aardig in vinden iig..

Henk

Link naar reactie
  • 0

misschien levert dit nieuwe discussiepunten:http://bijonsindebv.kro.nl/uitzendingen/uitzending.aspx?afl=10820963

 

 

Klopt en JKdJ stelde ook heel stellig dat de FIOD de constructies van het HJC en consorten onderuit gaat halen. Ben benieuwd of daar gevolg aan gegeven wordt ???

 

Dat viel mij ook al op. Hij vertelde het met een dusdanig (naar mijn mening) zelfingenomen grijns, alsof hij al precies weet wat ons op dat gebied de komende dagen/weken/maanden te wachten staat. Alsof de data voor eventuele FIOD invallen al vast staan.

 

Maar dat is meer een interpretatie van zijn woorden en lichaamstaal.

 

Ja hij leek wel erg zeker van zijn zaak ?

Wat voert ie nu weer in zijn schild om die enorme bedragen weer op te halen ?

 

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me eerder een "lood om oud ijzer-verhaal". Of je nu linksom betaalt of rechtsom. Het komt uiteindelijk op het zelfde neer, want de begroting moet rond zijn.

 

Ja goed maar het maakt natuurlijk altijd wel uit oftie het nu bij jouw haalt of elders toch ?

Link naar reactie
  • -1

Lijkt me eerder een "lood om oud ijzer-verhaal". Of je nu linksom betaalt of rechtsom. Het komt uiteindelijk op het zelfde neer, want de begroting moet rond zijn.

 

Ja goed maar het maakt natuurlijk altijd wel uit oftie het nu bij jouw haalt of elders toch ?

 

Laat ze het lekker bij die kakkerlakken halen die van een uitkering leven en nog lopen te zeuren als jij in de avond na het werk je muziek te hard hebt staan, omdat ze de volgende dag vroeg de kinderen naar school moeten brengen en vervolgens bij de Lidl hun boodschappen kopen, zodat als ik als ik thuiskom na het werken geen boodschappen meer kan doen omdat zij de hele rekken massaal hebben leeg gekocht en die worden natuurlijk pas weer de volgende ochtend vroeg weer bijgevuld, en dan draait het hele spiraaltje weer opnieuw!

 

Ik heb het hierbij niet over mensen die noodgedwongen hun baan zijn verloren, maar de beroeps-uitkeringstrekkers...

 

Dus mijn antwoord op de stelling is:

 

JA! Wij ondernemers en tevens alle mensen die werken voor hun geld betalen te veel belasting. En precies die miljoenen die in de uitkering wordt gestoken, betalen wij teveel!

 

En voordat mensen mij verkeerd begrijpen, ik betaal met alle liefde miljoenen aan belasting, als ik er maar wat voor terug zie in dit land! Het enige wat ik tot nu toe heb gezien is dat het land naar de ***** gaat, maar wel meer belasting moet worden betaald!

Terug op aarde.

Link naar reactie
  • -2

Waarschijnlijk zit er op dit forum ook zo'n kakkerlak, die een kneus uitdeelt voor mijn mening...

 

Volgens mij heb ik voldoende onderbouwing gegeven aan mijn tekst namelijk, zijn belachelijke uitingen ver te zoeken en is van onprettig taalgebruik niet echt te spreken...

 

Dus bij deze aanvaard ik mijn kneus met trots!

 

Terug op aarde.

Link naar reactie
  • 0

Waarschijnlijk zit er op dit forum ook zo'n kakkerlak, die een kneus uitdeelt voor mijn mening...

 

Dus iemand die het met jou oneens is en dat laat merken is een kakkerlak? Pff...

 

Wel in een discussie waar je het in het topic kan melden, ja...

Terug op aarde.

Link naar reactie
  • 0
Wel in een discussie waar je het in het topic kan melden, ja...

 

Discussie? Je gooit er wat ongenuanceerde meningen uit en noemt een niet erg duidelijk gedefinieerde groep mensen kakkerlakken.

 

Misschien kun je, voor onze beeldvorming, even toelichten waar je het over hebt, want ik kan het zo snel even niet vinden:

Wanneer is iemand een beroeps-uitkeringstrekker?

Hoeveel van die beroeps-uitkeringstrekkers zijn er in Nederland?

Wat kosten ze onze samenleving?

 

Link naar reactie
  • 0

Nou, maakt het dan maar concreet: Hoeveel (%) heb jij afgelopen jaren aan belasting betaald?

(bleek uit je eerdere topic niet dat je juist te weinig winst had? Ondernemers met lage inkomsten genieten vooral van de vrijstellingen en betalen maar weinig belasting)

 

Overigens zie ik niet wat jouw te luide muziek of late supermarktbezoek met de belastingheffing te maken heeft...

Link naar reactie
  • 0

Goed...

 

Als iemand een uitkering ontvangt, wordt dat betaald van de belasting die wordt gevangen van iemand die werkt. Dat geld gaat vervolgens naar iemand die niet werkt.

 

Iemand die werkt, doet op andere tijden zijn boodschappen dan iemand die niet werkt. Daardoor wordt iemand die een uitkering ontvangt rijkelijk beloont met volle schappen, omdat ze toch niet naar het werk hoeven...

 

Ik vind dat iemand die niet werkt, geen geld hoort te ontvangen van mensen die daar wel voor hebben gewerkt...Iemand die dus niet kan werken vanwege een (tijdelijke) ziekte, die wel mits er geen andere uitweg is... Zo zijn er mensen met een beperking die toch een baan hebben, aangepast aan hun beperking...Dat noemt men aanpassen aan de maatschappij...

 

Mensen die dus te lui zijn om te solliciteren, te lui zijn zich aan te passen aan de maatschappij en daarom maar geld krijgen van de overheid.

 

Elke euro die aan dat soort wordt uitgegeven, is te veel...

 

Dat geld wat aan hun wordt uitgegeven, is teveel betaalde belasting...Al is het 1 euro per jaar wat je betaald aan ze, voor 1 euro kan ik wel 2 lolly's kopen!

 

En nee, ik ga me er verder niet in verdiepen omdat ik geen politicus ben...

 

Verder geldt het bericht van P.J. Odems:

Lijkt me eerder een "lood om oud ijzer-verhaal". Of je nu linksom betaalt of rechtsom. Het komt uiteindelijk op het zelfde neer, want de begroting moet rond zijn.

 

 

 

 

 

Terug op aarde.

Link naar reactie
  • 0
Als iemand een uitkering ontvangt, wordt dat betaald van de belasting die wordt gevangen van iemand die werkt. Dat geld gaat vervolgens naar iemand die niet werkt.

 

En als die persoon die op dit moment niet werkt de afgelopen 40 jaar wel heeft gewerkt? Verandert dat iets? Met andere woorden - heb je iets van nuance of is iedereen die een uitkering heeft een profiteur in jouw ogen?

 

Iemand die werkt, doet op andere tijden zijn boodschappen dan iemand die niet werkt. Daardoor wordt iemand die een uitkering ontvangt rijkelijk beloont met volle schappen, omdat ze toch niet naar het werk hoeven...

 

ik heb echt nog nooit lege schappen in de supermarkt meegemaakt, maar dat zal vast komen doordat ik, net als die werklozen, op andere momenten mijn boodschappen doe - het voordeel van eigen baas zijn.

 

Ik vind dat iemand die niet werkt, geen geld hoort te ontvangen van mensen die daar wel voor hebben gewerkt...

 

Waarbij je dus de in mijn ogen compleet onterechte conclusie trekt dat iemand die niet werkt, ongeacht of hij tientallen jaren wel gewerkt en belasting betaald (voor zijn eigen uitkering!) heeft, daar toch geen recht op heeft.

 

Mensen die dus te lui zijn om te solliciteren, te lui zijn zich aan te passen aan de maatschappij en daarom maar geld krijgen van de overheid.

 

Oh, ja - die groep waarvan ik vroeg hoeveel het er zijn en wat ze de maatschappij kosten. Heb je dat al gevonden?

 

En nee, ik ga me er verder niet in verdiepen omdat ik geen politicus ben...

 

Ah, okay - overal een 'mening' over hebben zonder die te kunnen onderbouwen, dus. Populisme heet dat, geloof ik. Ik haat populisme.

 

Vraagje: als jij ooit werkloos mocht worden, wat ik natuurlijk niet voor je hoop - vraag je dan een uitkering aan?

 

Edit - populisme is niet de goede term. Hoe het ook mag heten, ik haat het wel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.