• 0

Guerrilla Marketing ?

Hallo allemaal,

 

Graag wil ik jullie mening over het volgende (met name meningen van ondernemers)

 

Ik ben van plan een guerrillamarketing bureau te beginnen. Ik heb mezelf de afgelopen jaren gespecialiseerd in guerrillamarketing- en communicatie.

 

In Amerika is het een zeer effectieve manier van marketing-communicatie gebleken, maar in Nederland is het nog relatief onbekend. (Er is geen enkel bedrijf in gespecialiseerd)

 

Guerrillamarketing is een manier van marketing waarbij met zo min mogelijk financiele middelen zo veel mogelijk resultaat behaald wordt. Dit wil zeggen spectaculaire, creatieve acties, maar absoluut en alleen als alle andere factoren binnen een bedrijf en haar communicatie tot in de puntjes is ingesteld om klanten te (her)winnen.

 

Bijvoorbeeld: Een taxibedrijf had weinig geld om klanten te werven. Op een dag bleken de bussen in een bepaalde regio te staken. De ondernemer-taxichauffeur reed langs alle bushokjes en plakte daar een sticker op: "Wilt u wel verder komen? bel 67656676" ps: de bussen staken vandaag.

 

Het resultaat? Een topomzet en tientallen nieuwe vaste klanten.

Kosten: € 45,-

 

Dit is een klein voorbeeld, maar bedrijven kunnen een guerrilla-strategie invoeren in hun bedrijfsvoering en communicatie.

 

Ik wil die dienst gaan verlenen en er voor zorgen dat bedrijven tegen zeer lage kosten meer klanten binnen halen en effectiever met hun communicatie omgaan.

 

Wat denken jullie, is hier vraag naar en zo ja waar precies?

Waarom is er evt. geen vraag naar?

 

Ik hoor graag jullie mening.

Je kunt me ook mailen via: joost@studio34.nl

Ik weet niet of ik dit er in mag zetten, maar de moderator haalt het er vast wel uit als het niet mag. Ik ga binnenkort mijn site lanceren over guerrilla-communicatie. De url is: www.studio34.nl

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Ja slimmerd, de echt goede adviezen ga ik natuurlijk niet op een forum zetten. ::)

 

Zou je eens moeten proberen, erg goeie guerillamarketing!

 

Ik heb destijds ook plan gevat als guerillamarketing-specialiste aan de slag te gaan, heb guerillamarketing.nl geregistreerd (hij is weer vrij ;)) want de Opa van Guerillamarketing, Jay Levinson, stuurde z'n bloedhondjes op mij af aangezien mister guru guerilla schmuerilla himself beweerde dat hij de term 'guerillamarketing' heeft geregistreerd-- e.e.a. hierover is te lezen elders op dit forum.

 

Als ik even een cursusje kwam doen in Californië, a raison van 10.000 dollar dan was ik daarna gecertificeerd sukkel, ik bedoel-- dan mocht ik gecertificeerd de term 'guerilla marketing' gebruiken. ;D

Afijn, hoop heisa (ik kreeg trouwens vaak het advies dit akkefietje ook als gm in te zetten, was ook wel slim, maar ik vond het zo negatief!)...en heb mijn concept omgedoopt tot www.magicmarketing.nl -- dus. Dat geeft ook wat ruimte voor de vormen zoals TwaLevel ze noemde.

Voor de laggards komt guerillamarketing nu aan de orde, en er is zeker vraag naar. Gevestigde grachtengordeldieren-bureaus krijgen ook de vraag naar dit soort marketing (weet ik uit eerste hand) en richten hun organisatie hier op in. Wat ik me zelf afvraag is of die organisaties werkelijk de creatieve vrijheid hebben om die mindset aan te nemen?

 

Er is vraag naar slimme marketing.

Het moeilijke aan dit verkopen is genoeg credibility en voorbeelden van eigen bedachte dingen hebben om mensen vantevoren te laten betalen voor je leuke idee ;D

 

Je excuses aanbieden als je blundert; is dat guerillamarketing?

Hoewel je fouten op 'meesterlijke wijze' rechtzetten z'n charmes heeft en lof verdient, vind ik het als voorbeeld van gm minder sterk.

 

Dat niemand guerillamarketing als dienst aanbied is niet waar.

Kijk bijvoorbeeld eens op: http://www.strawberryfrog.nl/

 

Ander klein 'twistje' van guerillamarketing is dat klanten die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten vaak ook geen geld overhebben voor een goed betaalde marketeer ;-) of 'ie nou slimme marketing verkoopt of niet. Ze willen jou dus ook voor een dubbeltje kopen.

Of je dan even iets geniaals voor ze verzint...voâh wèhnâhg!

 

Verder heeft guerillamarketing denk ik zelf wel te 'lijden' van de Amerikaanse benadering...weliswaar is het daar ook ontstaan, maar de manier waarop Hollanders dit oppakken is heel anders dan Amerikanen.

(http://gmarketingcoach.com/.... brrrrr ;) )

Mensen die research gaan doen omdat ze het through the grapevine gehoord hebben (die laggards) komen bij dit soort sites terecht, mede omdat er in Nederland weinig 'openbaar tegenwicht' geboden wordt.

 

Succes in elk geval met je initiatief, hou me op de hoogte 8)

Annedien

 

 

Link naar reactie
  • 1

 

Goh, interessante keuze-- omdat veel starters daar juist op beknibbelen -en ik heb daar zo m'n argumenten voor waarom dat volgens mij niet verstandig is- maar ben eerst benieuwd naar jouw redenen voor die keuze?

 

Over gm nadenkend, zie ik voor een adviseur in eerste instantie nog als 'meest kansrijk' om aan kennisoverdracht te doen; meer dan de acties en dingen zelf te gaan verzinnen, ondernemers helpen de guerilla state of mind te bereiken... 8)... en als spin-off zou je de acties zelf kunnen verkopen, maar a priori zou ik het uitrusten van ondernemers met wat je weet als goed te verkopen zien (helemaal als je dit relatief goedkoop doet ;)

 

Voor mij geldt hetzelfde. Heb inderdaad direct flink geinvesteerd in huisstijl, site, en (nog steeds) in een goede telefonische antwoordservice.

 

Dit heeft zijn grond in het feit dat mijn doelgroep voor een belangrijk deel uit (heel) grote bedrijven bestaat. Als je daar als eenmansbedrijf serieus genomen wilt worden moet naast een goed aanbod zeker ook niets aan te merken zijn op je presentatie. Daarnaast ben ik redelijk kwaliteitsbewust omdat ik bij een aantal 'A-merk' bedrijven gewerkt heb. Daar heb ik wel geleerd dat als je meer wilt vragen voor een product dan je concurrent kwaliteit over de hele linie van je organisatie erg belangrijk is.

 

Ik merk trouwens wel dat dat ik als GM'er inmiddels vaker gevraagd wordt mijn kennis en ervaring over te brengen. Best leuk, alleen geen tijd. Misschien dat ik daar later nog eens iets mee ga doen.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 1

Als het uniek is hoef je de media er niet over te informeren, dan komen ze er als vliegen bij stront op af.

 

Het moet wel echt leuk zijn. Zoals de kabouter actie, of de zitzakken actie van een bekend dagblad.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 1

Het lastige is dat als je er persaandacht voor wil je kan kiezen tussen of een journalist/medium hier de primeur voor geven, of een persbericht de deur uit doen onder embargo maar grote kans dat het toch lekt.

 

Als de hele binnenstad iets merkt hoop ik dat je niet al te irritant bent ;-) want dat kan tegen je werken. Mensen raken al snel verzadigd wat betreft 'originele marketingacties' zoals zadeldekjes, spul dat de binnenstad vervuilt, enz.

 

Nou, het gaat niet om een product dat de binnenstad merkt als zadeldekjes, maar het is opvallend... Dat kan ik wel weer zeggen. En in de binnenstad zullen 8 punten worden "gepakt" en in de rest van de stad 22 punten...

Link naar reactie
  • 1

Ik zie niet in waarom het betrekken van een lokale krant niet in een guerrilla marketing aanval zou kunnen passen.

Het gaat om de originaliteit maar vooral ook om de grootte van de impact.

 

Stel mijn doelgroep zijn studenten en ik wil een drankje presenteren met een hoge dosering aan antioxydanten en vitaminen die naast dat ze gezond zin ook erg goed werken tegen een kater.

Ik zet in de krant, bijvoorbeeld een gratis krant die de studenten lezen, dat er aan het einde van de middag (na de colleges) gratis sterke drank wordt verstrekt op een bepaalde plaats. Enfin de rest mag je invullen.

 

Link naar reactie
  • 1

Stel mijn doelgroep zijn studenten en ik wil een drankje presenteren met een hoge dosering aan antioxydanten en vitaminen die naast dat ze gezond zin ook erg goed werken tegen een kater.

Ik zet in de krant, bijvoorbeeld een gratis krant die de studenten lezen, dat er aan het einde van de middag (na de colleges) gratis sterke drank wordt verstrekt op een bepaalde plaats. Enfin de rest mag je invullen.

 

 

Toch heeft dit wel kenmerken van Calimeromarketing.

 

De kwinkslag die er in zit is het woord "sterke drank". Je zet mensen dus bewust op het verkeerde been. Je geeft ze namelijk in plaats van een sterk alcoholisch drankje, een drankje waar je sterk van wordt ... (tsja, die kranten ook altijd met hun tikfouten, ik eis een rectificatie .... :))

 

Het wordt nog brutaler als je in de krant zet dat het drankje uitgeserveerd wordt door Kim Feenstra (is dat dat Next Top Model ???) maar ook hier handelt het zich om een tikfout , :D, je laat een meisje opdraven die Kim Veenstra heet ... Kopietje van het paspoort uitvergroten etc etc.

 

Zeker als je doelgroep zich jong voelende mensen zijn, zijn dit effectieve instrumenten.

 

En leuk om te ontwikkelen!

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

 

Lees Marketing Warfare van Ries en Trout uit 1986 eens. Het is reeds een oud en bekend begrip dat volop toegepast wordt, alleen steeds weer onder nieuwe namen: smart marketing, ambient marketing, buzz marketing, enz. Zoek hier dit forum maar eens op guerilla met één r, en join the club!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Moeilijk in te schatten, maar ik ben er ook niet zo in thuis. Wel is Nederland natuurlijk een stuk calvinistischer dan Amerika. Doe maar gewoon etc. Wel denk ik dat met het ontplooien van de mobiele- en internetmarkt, er veel meer ruimte is voor dergelijke campagnes dan een jaar of tien geleden. Maar of het daarmee echt levensvatbaar is... Het leuke is natuurlijk wel dat je - aangezien het naar je zelf zegt relatief weinig geld kost - het je wellicht kunt veroorloven zelf e.e.a. te investeren om het concept te bewijzen in Nederland.

 

Je zegt dat er geen bedrijven in zijn gespecialiseerd. Zijn er wel communicatie- / media-bedrijven in Nederland die het uberhaupt aanbieden, en zo ja, weet je iets over de successrate van dergelijke acties in Nederland?

 

 

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Tuurlijk zijn er bedrijven die het toepassen. Welk bedrijf wil er nu niet op een slimme, goedkope en effectieve manier hun product(en) en/of diensten marketen? Een retorische vraag die al aanduidt dat er vraag is naar g-marketing. Het probleem is echter dat zulke marketing creativiteit vereist en dat succesvolle concepten niet makkelijk te verzinnen zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je zegt dat er geen bedrijven in zijn gespecialiseerd. Zijn er wel communicatie- / media-bedrijven in Nederland die het uberhaupt aanbieden, en zo ja, weet je iets over de successrate van dergelijke acties in Nederland?

 

Dat zei ik niet*. Ik zei wel dat het woord niet zo vaak (meer) gebruikt wordt, omdat er nieuwe woorden zijn. Bijvoorbeeld ambush marketing. Je kan nu wel een nieuw struikrover-burootje opzetten, maar het draait uiteindelijk om jouw succesreet en niet die van het woord. Een domme guerilla-actie is net zo'n ineffectief als elke andere domme actie. En het is om te beginnen al niet zo origineel om zo'n oud woordje uit Amerika te importeren, terwijl er veel spannender nieuwe woorden zijn.

 

* oeps, nu zie ik dat er meer mensen meedoen. sorry!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Nou er zijn geen bedrijven die gespecialiseerd zijn in het doorvoeren van een guerrilla-strategie binnen organisaties. Kijk, iedere slimme marketeer en met name direct-marketeer kan in een korte actie flink wat leads en klanten genereren. Waar het mij om gaat is naast het op poten zetten van de guerrilla-strategie, de ondernemers ook zelf bekend te maken met de mogelijkheden van guerrillamarketing.

 

Tuurlijk gaan we ook slimme marketing acties uitvoeren en zeer doelgroepgericht direct marketing campagnes ontwikkelen en uitvoeren, maar daarnaast maken we de ondernemer bewust over hoe hij zelf ook aan guerrilla-marketing kan doen.

 

Laat ik een héél klein tipje geven voor de ondernemers die nu meelezen. Voor degenen die hun klanten tijdens een gesprek een kopje koffie aanbieden. ...Waarom geeft u er zo'n goedkoop klein (niet erg smakelijk) koekje bij? Weet u wel dat de kans op een herhaalafspraak of zelfs opdracht groter wordt als u er echt iets lekker bij geeft? Gaat u persoonlijk naar de bakker of zelfs banketbakker en zoek het lekkerste (mag best uw eigen smaak zijn) koekje of klein taartje uit wat u kunt vinden. Het kost u maar weinig, maar het zal u zeker veel opleveren....en zo zijn er nog tal van tips en trucs die nu onderschat en vergeten worden.

Link naar reactie
  • 0

;D

 

Ach, je kunt toch wel een goed conceptje noemen wat je hebt bedacht en uitgevoerd in de jaren waarin je je hebt gespecialiseerd in g-marketing? Je kunt beter een goed concept op het forum zetten dan een slecht, want dit forum kan een broedplaats zijn van potentiële klanten.

 

Tuurlijk gaan we ook slimme marketing acties uitvoeren en zeer doelgroepgericht direct marketing campagnes ontwikkelen en uitvoeren, maar daarnaast maken we de ondernemer bewust over hoe hij zelf ook aan guerrilla-marketing kan doen.

Hoe ga je dit dan doen?

Link naar reactie
  • 0

De ondernemers bewust maken bedoel je? We gaan Intercompany trainingen geven en natuurlijk het geven van (gratis) seminars en presentaties bij netwerkborrels.

 

Iedereen heeft bij het woordt guerrillamarketing meteen het idee dat het spectaculair en agressief moet zijn, maar dat is lang niet altijd het geval.

 

Ik kan me een opdracht herinneren waarbij mijn werkgever met het probleem zat dat er zo veel klachten binnen kwamen van klanten, omdat hun opgestuurde product niet goed was, dat er veel fouten waren gemaakt en ze "slecht geholpen" werden aan de telefoon. (Dit was een telecommerce detailhandel.)

 

Er ging inderdaad veel verkeerd en niet alles liep perfect, maar er was geen geld en geen tijd om de procedures om te gooien. (Uiteraard hebben ze dat uiteindelijk wel verbeterd)

 

het was aan mij om er voor te zorgen dat de klanten niet weg zouden lopen... We hebben toen voor een aantal tientjes kaarten laten drukken met ons boegbeeld en ons logo er op met de tekst: "Het spijt ons"

 

We stelden ons dus kwetsbaar op en gaven onze fouten toe. We noteerden alle klagende klanten, losten hun problemen op (werden er dus niet minder) en stuurden hen een kaartje.

 

de reacties waren geweldig. Men was niet gewend om een fout toegegeven te krijgen van een bedrijf. Vele mensen waren hun eigenlijke klacht al weer vergeten en belden om te bedanken voor het kaartje...Noem het briljant, maar het werkt wel.

 

En dat soort slimmigheden zijn altijd gewild lijkt mij.

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

in ieder idee zit een toekomst........ de kunst is en blijft hoe je die invult en op welke manier jij een vraag (die er blijkbaar ook nog niet is) weet te creëren.

In jouw idee schuilt weer het gezegde: Onbekend maakt onbemind!!

Het voorbeeld dat je geeft, is iets wat je wel verdomd snel moet organiseren, een staking wordt niet vaak (lang) van tevoren aangekondigd.

 

Om de vraag te beantwoorden van 'waar die vraag wellicht is', kom je eigenlijk op hetzelfde uit. Creëer die vraag!!

Wellicht is het een idee voor je om zelf eens goed na te denken in welke markten je concept (makkelijk) bruikbaar is. Neem zelf het initiatief om een paar concepten uit te werken. Op het moment dat je een kans ziet om in die door jouw bepaalde markt een succes te behalen, benader je als een gek de bedrijven die daarin opereren en profit uit jouw actie zouden kunnen halen. Ik ben er van overtuigd dat 1 succesje (no cure, no pay) je meteen een klant for life oplevert!!

 

Voor wat betreft het creëren van een vraag gebruik ik vaak het volgende voorbeeld: Hoe zouden de stofzuigerfabrikanten geld kunnen verdienen aan de stofzuigerzak zonder eerst de stofzuiger aan te prijzen en tegen een redelijk bedrag in de markt te gooien. Aan die stofzuiger hoeven ze het echt niet verdienen.... die zakken, daar zit een veel grotere marge op!!!

(denk dat je een beetje in die richting moet denken)

 

Niet afvragen of je wel of niet moet beginnen..... gewoon los gaan met die handel en de stoute schoenen aantrekken. Als ik je idee zo lees kan dat nooit je kop kosten.....

 

Good LUCK!!!

Link naar reactie
  • 0

Wat denken jullie, is hier vraag naar en zo ja waar precies?

Waarom is er evt. geen vraag naar?

Joost,

Zonder kennis van de markt te hebben denk ik dat er vraag naar is, zo getuigen ook de overige reacties. Hoewel ik in een grijs verleden ooit eens commercieel economische opleiding heb gevolgd kan ik mij de term niet herinneren, maar dat zegt wellicht meer over mij 8).

Waar de vraag bestaat is lastig te beantwoorden. Zelf ben ik dit topic gaan lezen omdat unieke marketingcomcepten mij interesseren en wars ben van de conventionele marketingmethoden. Ik denk dat het product zichzelf het beste laat verkopen door het in praktijk toe te passen en zo aandacht voor je concept te vragen. Veel succes!

 

 

 

 

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Hmm aardig wat verschillende meningen.

 

Zou de drempel hoog liggen voor ondernemers, om een guerrillamarketing bureau in te schakelen? Hoe ervaren jullie dat nu? Welke bedrijven stappen moeilijk naar een advies bureau en welke weer makkelijker?

 

Ik heb er wel ideeen over, maar wil graag jullie mening horen.

 

Thnx Joost

Link naar reactie
  • 0

Ik zie de mogelijkheden wel in van guerrillamarketing. Echter wat ik me afvraag, hoe zit het met de tarieven van dat soort jongens? Ook een beetje guerrilla of niet? Gebruik je het zelf ook? Is dit een uiting daarvan?

"Take a method and try it. If it fails, admit it frankly, and try another. But by all means, try something."

This quote is from a speech by Franklin D. Roosevelt

--- www.mopini.com ---

Link naar reactie
  • 0

We zijn niet een van de "dure jongens" Prijs wordt ook een speerpunt in onze verkoop. Het botst inderdaad wel wat, als wij nu 200,- per uur zouden gaan vragen, dat zou nergens op slaan als we zelf voordelige marketing gaan verkopen, maar voor niks gaat de zon op natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0
voor niks gaat de zon op

Met of zonder advertenties?? ;D

 

Opzich denk ik ook na over g-marketing, maar valt nog niet mee >:(

 

Weinig kosten, hoge impact en geweldig qua creatiiviteit, ga er maar aan staan!

 

Hmmm, weer ff denken....

 

En dan het format om het idee te verkopen. Wat doe je met je tarieven dan?

"Take a method and try it. If it fails, admit it frankly, and try another. But by all means, try something."

This quote is from a speech by Franklin D. Roosevelt

--- www.mopini.com ---

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.