• 0

Restaurant loopt niet....

Ik loop hier al een tijdje mee rond en heb eigenlijk geen idee waar het mis gaat. Daarom hoop ik dat jullie wel de vinger op de zere plek kunnen leggen (zoals ik hier best vaak zie).

 

Voorgeschiedenis

We wonen sinds 2007 in Duitsland. Oorspronkelijk voor het visum van mijn vrouw, maar aangezien het hier wel bevalt, zijn we hier gebleven. Aangezien mijn vrouw graag wilde werken, maar het niet wilde lukken om wat voor haar te vinden, hebben we besloten om zelf wat te beginnen. Aangezien ze een horeca en kappers ervaring had, was het kiezen uit die 2. Ze heeft dus gekozen voor een Aziatisch specialiteiten restuarant. Geen Chinees overigens!

 

We hebben in 2009, tijdens de crisis, voor een leuke prijs een pand gekocht waar een kunst cafe zat. Deze pastte al aardig binnen onze visie. Langzamerhand hebben we er een beetje meer een Thais tintje aan gegeven.

 

Hoe het loopt

De eerste maanden na opening waren helemaal super. We hebben de 1e, 2e en 3e maand met winst afgesloten. Best wel een leuke winst zelfs. Daarna ging het mis. We kregen in Oktober een dochtertje er bij, waardoor we al met al wel heel veel langer dicht zijn geweest dan we hadden voorzien. Toen we in November na 2 maand dicht te zijn geweest, konden we eigenlijk weer opnieuw beginnen. Maar dat was voorzien. Wat niet was voorzien was dat alle maanden er na de omzet heel ruim onder break even bleven steken. December was gigaslecht, dankzij het weer. Jan, feb, maart waren slecht, maar dat was ons ook voorspelt. Nu is het April en deze maand is ook nog slecht. We hebben zelfs avonden zonder gasten. Gelukkig hebben we ook avonden dat we het net aan kunnen qua werk, dus dat compenseert iets. Al met al hoop ik in april kiet te spelen.

 

De markt

We zijn hier in de hele wijde omgeving het enige restaurant met deze specialiteit. De Duitsers eten graag Thais, dus dat zou goed moeten zitten. Onze stad heeft 25.000 inwoners maar een hele sterke regiofunctie. Ook komen er veel Nederlanders. We zijn gevestigd op een superlocatie, tegenover een heel druk bezocht winkelcentrum, 1000 parkeerplaatsen en zouden goed in zicht moeten zijn.

 

Onze gasten

Veel Nederlanders, en niet omdat ik Nederlander ben hoor. Ik werk in principe niet mee, daar heeft mijn vrouw een Duitse aushilfe voor. Verder mensen die uit het Ruhrgebiet komen (die bijna allemaal vaker terug komen). Ook hebben we gasten die hier in de stad wonen, maar hier niet geboren en getogen zijn.

 

Hoe is de situatie

We draaien misschien geen winst, maar gelukkig zijn we hier financieel niet van afhankelijk. Ik baal alleen heel erg om mijn vrouw zo hard te zien werken, zonder dat dat tot uitdrukking komt in het resultaat. We hebben het er al wel over gehad om, als het niet verbetert, eind van het jaar de handdoek in de ring te gooien en de zaak te verhuren.

 

Wat zijn de zwakke punten die ik zelf zie

Mijn vrouw is een goede kok, maar geen zakenvrouw. Daarom heeft ze soms moeite om zakelijk te denken en neemt ze wel eens beslissingen die niet handig zijn. Uiteindelijk heb ik dan meestal wel gelijk en zodra ze dat door heeft is er geen probleem.

Het restaurant ademt nog niet de aziatische sfeer die het zou moeten ademen.

Te veel mensen weten niet dat we hier zitten

Er komen geen 'locals'

 

Ik hoop zo een beetje een inzicht gegeven te hebben en ik hoop dat er hier iemand de vinger op de zere plek kan leggen. Tot nu toe konden meerdere mensen met horeca ervaring, een restaurant servicemanager, meerdere ondernemers en goede kennissen het probleem niet vinden.

 

Oh ja, wat eten betreft is er een kleine tweedeling. De gasten die wel eens in het verre oosten zijn geweest becomplimenteren ons met dat het hier echt authentiek smaakt. De gasten die het alleen kennen van kant en klaarmaaltijden en restaurants in Duitsland zeggen soms dat het niet echt authentiek smaakt. De laatste keer dat dat gebeurde, was dat overigens een gast die het slecht vond dat we als toegift ananas uit blik gaven (we hebben alleen maar verse ananas en verse groentes :-).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Siemi,

 

Handdoek in de ring gooien lijkt me niet nodig. Immers McDonald's enz. zijn ook niet in 1 dag opgebouwd.

 

Wat ik zie is dat er op het woord 'Thai Essen' 18.000 keer opgezocht word in Duitsland. Andere zoekwoorden met betrekking op hetgeen wat jullie doen wordt ook redelijk goed op gezocht. Simpele vraag dus, wat doen jullie aan internet? Een goede website is namelijk een essentieel onderdeel om gevonden te worden.

 

 

Link naar reactie
  • 2

Allereerst, voor degene die nieuwsgierig is, je kunt de website van ons restaurant vinden via het blog wat ik aan het opzetten ben: http://www.thaiseten.com. Dat blog is nog niet af, maar daarover hieronder meer.

 

Een stukje terug had ik een lijstje gezet waarbij ik aangaf hoe het liep, die pak ik er even bij om aan te geven hoe dat toen werkte en hoe nu:

Overigens hadden we maandagavond 0 gasten, woensdagavond (buffet) 2 en gisteren (Feestdag in DLD) 6 gasten. Dus omzet.... :-(

Gisteravond (buffet) hadden we 17 gasten (2 Duitsers, 2 Fransen en de rest Nederlanders).

 

De hele voorkant heeft een redesign gehad. Door dom toeval kwamen we in contact met een lokale reclamebordenmaker (en busjesbestikkeraar, foldermaker ed). Deze man bleek getrouwd te zijn met een Thai. Daardoor begreep hij exact hoe het er uit zou moeten zien. Helemaal omdat hij dat kon combineren met zijn kennis van de lokale markt en zijn eigen horeca achtergrond. Het reclamebord wat we hadden bleek niet leesbaar (nee, niet eens slecht, maar gewoon niet). We hadden hem nooit vanuit klantperspectief bekeken. We hebben nu een bord met mega grote letters wat vanuit het hele winkelcentrum te lezen is. Verder zijn er thaise gelukspoppen op het raam geplakt en een omranding met een thais motief. Ook staat op het raam nog wat meer zinvolle info.

Terugverdientijd van deze investering..... Minder dan 1 week!

 

Sinds we de buitenreclame hebben aangepast, is onze omzet verdrievoudigd. En dat letterlijk 'overnight'. We hebben in Maart ongeveer 4 keer de omzet van december gemaakt. In April hadden we ons een omzetdoel gegeven wat onrealistisch hoog was. Daar zijn we dus fluitend overheen gegaan.

 

Al die tijd zijn we vast blijven houden aan ons concept, wat zich nu begint terug te betalen. Altijd zijn alle ingredienten vers. Er zitten geen smaak of conserveringsmiddelen in. Alle ingredienten zijn authentiek zoals er hoort, zonder shortcuts. Kortom, gewoon top kwaliteit. Daarvoor zijn we midden vorig jaar beloond met 3 sterren van een restaurant kritiek website die met mystery guests bij ons zijn geweest. We hebben daar 14 punten op een 20 punts schaal gescoord. Daarmee zijn we het op 1 na beste restaurant van onze regio. We zijn echter wel de enige die op de lijst van 750 restaurants van NRW staan waar prijs en kwaliteit goed is. Kortom, we doen iets goed :-).

 

Doordat we een steeds grotere schare enthousiaste klanten hebben, krijgen we ook vaker verzoeken voor familie buffets ed. We hebben pas een "beerdigungslunch" gedaan voor een paar klanten van wat verder weg waarvan de moeder na een lang ziekbed was overleden. Iedere keer als ze bij hun moeder kwamen, aten ze bij ons omdat ze ons beter vonden als hun vaste Thai :-).

2 Weken geleden hebben we voor een school een buffet voor hun leraren verzorgd. Dat waren dus 70 gasten bij ons in het restaurant. Dat ging helemaal goed, met als enige puntjes van kritiek dat het wat krap was (we hebben normaal plek voor 35...) en dat het extra meubilair (geleend) iets ondermaats was. Ze zijn zo tevreden dat ze aangaven volgend jaar weer te komen.

 

Verder geven we af en toe kookcursussen. Dat is erg leuk om te doen en levert ook weer wat op.

 

We hebben inmiddels extra personeel omdat we het samen niet meer aankunnen. We hebben als door een wonder 4 Thaise medewerkers weten te vinden. Dat zorgt ook voor een stuk verlichting aan mijn kant, want van 7 uur 's ochtends tot 23:00 's avonds werken, 6,5 dag per week begint mij op te breken.

 

Al met al kan ik als punt wat voor de grote ommeslag heeft gezorgd heel duidelijk de buitenreclame aanwijzen. Vanaf de dag dat dat veranderd is, is er een scherp stijgende lijn waar te namen.

 

Waar zijn we nu mee bezig?

Ik heb het domein www.thaiseten.com te pakken gekregen en ben daar een blog van aan het maken. Die staat nog heel erg in de kinderschoenen, dus dat moet nog meer vorm (en inhoud krijgen). Ook ben ik een thaise webshop aan het opzetten waar thaise producten besteld kunnen worden. Denk hierbij aan thaise wijn, bier, kokosmelk maar ook verse thaise groentes. Het blijkt voor veel mensen moeilijk om dat te kopen. Ze ongeveer alles wat daar op komt, hebben we vanwege het restaurant op voorraad, dus de meerkosten zijn nihil.

 

Wat betreft het hier vemelden van de stad waarin we zitten, of de site van ons restaurant. Bitte nicht. Ik kan hier nu vrij schrijven over hoe het gaat en kan dus ook input van jullie krijgen. Als ik er rekening mee moet houden dat dit ook in google staat en dus meteen aan ons restaurant gelinked wordt werkt dat niet. Dus, aub niet de url van het restaurant of de stad waarin we zitten noemen.

 

De retired member die iemand aanhaalde was iemand die hier reageerde die dat als nick heeft, dat ben ik dus niet.

Link naar reactie
  • 0

Omdat ik meer feeling en kennis heb met de Nederlandse internetmarkt/wereld. Ik heb nog een autobedrijf waarmee ik kan bestaan van klanten die via google ed binnen komen. Ondanks dat mijn business zeer goed zou zijn voor Duitsers, hebben Duitsers een andere benadering nodig. En die krijg ik niet werkend.

 

Voorbeeld:

Een Nederlander prijst zijn huis op Funda aan als goed onderhouden een Duitser beschrijft dezelfde woning als liefdevol onderhouden.

 

Zulke finesses zijn voor veel van zulke initiatieven de reden waarom ze niet werken (nu.nl in DLD werkt niet, marktplaats functioneerd niet). Dus ik hou het bij wat ik ken en best wel goed in ben. 8)

Link naar reactie
  • 0

Waarom begin je een Nederlandse blog als het restaurant in Duitsland gevestigd is?

 

Ik denk dat dit de reden is:

 

Gisteravond (buffet) hadden we 17 gasten (2 Duitsers, 2 Fransen en de rest Nederlanders).

 

En er zijn heel wat Duitse steden die zo ongeveer tegen de Nederlandse grens "geplakt" liggen, ik heb zelf een tijdje in Heerlen gewerkt en ik ging net zo vaak naar Aken als naar Maastricht.. Zo geld dat voor de hele grensstreek er is erg veel onderling verkeer en je merkt soms pas waar je ben door de taal waarin je aangesproken word.. Dus je kunt prima een Nederlandse doelgroep aanspreken vanuit een Duitse vestigingsplaats.

edit *grinnik*, ik heb te veel vrije tijd én ik ben toch nog te traag.. siemi had zelf al gereageerd.. ik ga maar eens wat anders doen vanmiddag

Link naar reactie
  • 0

 

Er zijn nog andere dingen die je kan doen (of al gedaan hebt) zoals duidelijke aanwezig zijn op alle maps, met name Google maar ook als POI bij Tomtom en Garmin en wie dan ook satnavs van data voorziet. Je zou kunnen overwegen om een lokale fotograaf op te snorren die geaccrediteerd is door Google Street View om binnenfoto's te maken om een 380' foto te laten maken van een buffet. En maak een paar video's van bereiding bijvoorbeeld voor Youtube. Maak een fanlist op Google+ (trouwe klanten krijgen aanbiedingen) en evt een Twitter-account.

 

Al die dingen stuwen je vindbaarheid in Google enorm op.

 

Misschien kan iemand anders eens uitleggen hoe je een vestiging goed op de maps zet....

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

In google staan we op plaats 2 (en beetje op 1) op het zoekwoord Restaurant . Ook staan we op Maps met een profiel. Die foto's zal ik inderdaad eens bijwerken, want die lopen wel heel erg achter en doen de huidige situatie geen recht. Ook staan we in Yelp (sinds IOS 6 de bron voor iPhones.....), op diverse restaurant sites. Als klanten maar enigszins zoeken via google, tomtom, iPhone oid komen ze bij ons. En dat gebeurt ook best vaak ;D

Overigens, Smulweb.nl is onze grootse bron van doorklikkers.

 

Oh ja, google Streetview werkt in Duitsland niet.....

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de info. Ik lees vaak topics die dan plotseling ophouden terwijl je juist benieuwd bent of er een goede oplossing gevonden is.

 

Lekker eten (kwaliteit), goede sfeer en vriendelijk personeel zijn natuurlijk erg belangrijk aandachtspunten voor een restaurant. Maar als je restaurant onopgemerkt voorbij gelopen wordt kan je wel ophouden. Fijn voor jullie dat dat nu dus is opgelost.

 

Succes verder!

Link naar reactie
  • 1

Je vergeet nog het belangerijke punt van Service en klachtenafhandeling. Overal gaat wel eens iets mis, of dat aan de klant ligt of aan ons maakt niet uit. Het moet wel gewoon opgelost worden. En dat doen we.

 

Voorbeeldje, een tijdje terug een stelletje waarvan de dame in mijn optiek een beetje weinig at. Na taktisch er naar te vragen (handigheidje voor feedback: ik, ik, jij => waarneming, eigen interpretatie en vragen of de interpretatie klopt) bleek dat inderdaad het meerendeel van de gerechten uit het buffet van die avond niet haar smaak trof. Haar een ander gerecht van de kaart laten zoeken (sate) en die extra, gratis klaargemaakt. Gevolg, de klant helemaal happy en ik happy want ik houd niet van ontevreden klanten. Ook zijn ze na tijd vaker terug geweest, zelfs vrienden meegenomen. Op het moment zelf bekenden ze dat ze eigenlijk niet van plan waren weer terug te komen, maar door de goede service dus wel.

 

En de kosten? We hadden een forse fooi, dus ik zeg dat het per saldo niks gekost heeft. Iedereen tevreden :-)

Link naar reactie
  • 0

Beste Siemi, wat een fantastische feedback! Niet alleen de inhoud en het feit dat het nu zo goed gaat, maar ook de manier waarop je het brengt. Dit is wat mij betreft het ultieme Higherlevel gevoel, en buitengewoon leerzaam voor iedere ondernemer.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 2

Helaas hebben we besloten er het bijltje bij neer te gooien. De spreekwoordelijke druppel kwam van de AOK, de duitse Krankenkasse. Die hebben nu met terugwerkende kracht besloten dat de voorhanden zijnde ziektekostenverzekering niet meer toereikend was, aangezien we meer betalen voor het personeel dan de drempelwaarde. De naheffing voor de afgelopen 3 jaar vecht ik nog wel aan, maar de heffing voor de toekomst kan ik niks aan doen. Dat betekend dat mijn vrouw en dochter verplicht zijn een Duitse wettelijke ziektekostenverzekering af te sluiten. De hoogte van de premie wordt door mijn inkomen flink omhoog gedreven. Dat maakt het per saldo onverstanding om door te gaan.

 

Uiteraard was dat niet de hoofdreden, maar de druppel. Als ik kijk naar de inkomsten dit jaar, dan hadden we in Maart onze beste maand ooit, maar April was minder en deze maand is om te huilen. Als er dan dit soort kosten bij komen, dan mogen we zo'n 500 euro per maand betalen om met 2 personen fulltime te werken, voor mij nog naast mijn full time baan.

 

Het restaurant is nog open tot en met 26 mei en staat nu te huur. Verhuur levert in 1 maand meer op dan we vorig jaar aan winst hebben gemaakt. Al met al wel triest en mijn vrouw is er ook kapot van, maar het is de betere keuze :-(

Link naar reactie
  • 0

Dag Siemi, wat jammer zeg. Ik kende dit topic nog niet maar heb je verhaal gelezen. Goed dat je het topic begon om om hulp te vragen. Hopelijk vind je binnen de Duitse regels een nieuwe ondernemerskans. Succes!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan er nog steeds niet over hoe het nu loopt. We hebben vanmorgen nog een gesprek gehad met de Krankenkasse. Daar worden we alleen maar meer depri van. Normaal gesproken wordt het inkomen van de man en vrouw opgeteld en dat is het gezinsinkomen. In ons geval wordt er gekeken naar het inkomen van de niet in Duitsland werkende echtgenoot (dat ben ik) en wordt aan de hand daarvan het te betalen tarief bepaald. Dat kan oplopen tot boven de 600 euro per maand, terwijl we nu minder dan 1000 euro per jaar betalen.

 

Ik snap dat er regels zijn, al zijn de regels zo vaag en onduidelijk dat het zelfs voor een accountant niet te begrijpen is. Een omweg is er niet.

 

Daar sta je dan, 3 jaar bijna 24 uur per dag gewerkt om iets moois op te bouwen. Nu eindelijk zo ver dat er wat positieve cijfers zijn, geen schulden, geen achterstanden, geen financiele problemen en dan komt het moment dat je moet zeggen dat het zo niet meer op te brengen is.

 

Mijn vrouw heeft vanmiddag een sollicitatie in de tuinbouw oid, aangezien ze niet thuis wil zitten, maar het is wel heel zuur.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Siemi,

 

Heel herkenbaar en tegelijkertijd zo jammer om te lezen dat je deze keuze gemaakt hebt. Hier is moeilijk ook maar iets zinnigs op te reageren behalve te zeggen dat het moedig is.

 

Het heeft mij ook 3 jaar geduurt om in de zwarte cijfers te komen, door te gaan waar iedereen je voor gek verklaard en erin blijven geloven. Met een gezin is dat nog moeilijkere keuze want je beslist niet alleen voor jezelf.

 

Sterkte en veel geluk. Ik geloof dat je nooit iets voor niets doet dus doe je voordeel met deze kennis en ervaring op een ander moment.

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt erop dat we aan de ridicule krankenkasse heffing kunnen ontkomen. Door het oprichten van een GmbH welke onder mijn Nederlandse BV hangt, kan mijn vrouw als werknemer werkzaam zijn en toch onder e106 regeling voor de ziektekostenverzekering vallen. De vraag is alleen, doe ik daar goed aan. Dan zou ik graag het restaurant eens door iemand met verstand van zaken beoordeeld willen hebben. Ik kan alleen geen unternehmensberator vinden die affiniteit heeft met gastronomie en deze regio kent. Hier aan de Niederrhein is de clientele anders dan waar dan ook in Duitsland en dat heeft zeker impact op het bedrijf.

 

Weet hier toevallig iemand die op korte termijn het restaurant zowel financieel als operationeel kan beoordelen, zodat ik onderbouwd kan besluiten er met een ingewikkelde constructie die ook weer haken en ogen heeft werk mee door te gaan, of niet. De eenmanszaak van mijn vrouw is per 26 Mei beeindigd, dus die route is afgesloten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.