Ik hoop dat jullie ons wat wegwijs kunnen maken, want er is momenteel flinke paniek hier.
Het is moeilijk ons verhaal te vertellen, zonder in details te treden..maar we gaan het proberen.
We hebben een eigen zaak, al jaren. Tevens al die jaren bij dezelfde boekhouder geweest, werkelijk alles altijd ingeleverd en alles aan de boekhouder overgedragen, want een drukke zaak runnen en geen verstand van betreffende te cijfertjes hebben, leek ons dit de prettigste manier. Alles hebben we in vertrouwen uit handen gegegeven, omdat wij er destijds gewoonweg geen kaas van gegeten hadden.
Jaarlijks kwamen er keurig samengebonden mapjes met alle cijfers erin. Er werd elk kwartaal OB betaald en maandelijks een voorschot op de IB etcetc..Logischerwijs komt er achteraf nog altijd een naheffingsaanslag over de IB van dat jaar en de prognose van het komende jaar, wat meteen betaald moet worden.
Doordat alle boekjaren keurig in bewaring zijn gebleven, hebben wij nooit zelf inzage gehad in de boeken, niet wetende dat dit zo belangrijk is, maar je vertrouwd op je boekhouder...je betaald gewoon alles keurig en gaat door met de zaak draaiende te houden.
Begin 2011 hadden we de jaarcijfers nodig van een aantal jaar, maar die bleken nooit opgemaakt te zijn al die jaren, terwijl daar wel al voor betaald was. Ok, prima, daar gaat het grootste probleem niet over..We kregen het vermoeden dat er iets niet klopte, maar doordat we er geen verstand van hebben, konden we onze vinger er niet op leggen.
Ons wantrouwen begon op het moment dat we onze boekhouding terugvroegen over de voorgaande jaren, omdat we alles in de computer wilde invoeren, om zelf ook een administratie te hebben..maar die boekhouding kregen wij niet terug, alles kon ingescand worden en gemaild worden en dat was dat..over dat scannen moest ook nog een hoog bedrag betaald worden, terwijl het om onze eigen boeken ging!
We kregen opeens van de belastingdienst naheffingen IB over 2008! 2009 en 2010(die laatste is logisch begin 2011). Bleek dat de boekhouder de zaakjes niet op orde had en alles achteraf nog in orde moest maken. Onvoorstelbaar voor ons, want we kregen ook nog eens extra facturen van zijn kantoor, voor de verrichte werkzaamheden, die al elk kwartaal keurig betaald waren en daar zaten de jaarcijfers bij inbegrepen. Ok, ontzettend verdrietig, maar je betaald het en dan hebben we het niet over een klein bedrag, maar over een jaarsalaris boven minimum! Ik heb de boekhouder gebeld en gevraagd om uitleg, want dit ging om vreselijk hoge bedragen, wat ons in 1 klap failliet zou maken..de uitleg kregen we minimaal..met als kado een hoge factuur voor telefonisch advies!
Enfin, alle zeilen bijgezet, alle belasingen betaald en hun facturen ook, opgezegd en wegwezen daar. We zijn op zoek gegaan naar een fijne andere boekhouder en die hebben we gevonden, al onze problemen op tafel gegooid en ook open geweest over ons wantrouwen naar de oude boekhouder toe.
De nieuwe boekhouder had de jaarstukken nodig van de oude boekhouder en die hebben ze uiteindelijk na 10 maanden in orde en gezonden..met als gevolg dat ze zo te zien de cijfertjes moesten veranderen en er nu een naheffingsaanslag 2009 is gekomen, met een misselijkmakend bedrag, wat we gewoonweg niet kunnen betalen, Alle belastingen zijn immers betaald over 2009, dus ook de OB die elk kwartaal betaald is en nu opeens moet er een ziekelijk hoog bedrag bij betaald worden, mét rente! Rente over een bedrag waar wij 2 jaar niets van wisten, die de boekhouder ZELF te laat heeft ingediend.
We zouden ontzettend graag heel 2009 opnieuw willen laten uitzoeken en herbeoordelen, maar de zaak loopt erg slecht en we kunnen ons niet permitteren de nieuwe boekhouder dit te laten uitzoeken..dus moeten dit zelf gaan doen en hopen dat we er wegwijs uit worden.
We zitten met ons handen in het haar, weten niet meer welke wegen te bewandelen. Collega ondernemers die bij diezelfde boekhouder zitten/zaten hebben hetzelfde probleem en ellende en krijgen hun boeken maar niet terug en ontvangen vreselijk hoge facturen, met een beknopte omschrijving als 'verrichte werkzaamheden'.
Excuus voor dit lange verhaal (en die is nog maar zeer beknopt en zonder teveel details omdat we niet herkenbaar willen worden op dit moment), maar ik moest wel om het wat duidelijker te maken voor eventuele adviezen.
Vraag 1: De belasing is gebeld en gevraagd wanneer die naheffing is ingediend, tot maximaal 6 weken terug. Belastingadviseur zei zelf letterlijk al "Dus ze wilde je nog even een hak zetten" en gaf ons het advies onze nieuwe boekhouder dit bedrag op 0 te laten zetten, zodat alles uitgezocht kan worden. Hoe is het mogelijk dat er nog een naheffing komt op de OB 2009? (vervelend genoeg verwacht ik nog een geintje over 2010 OB naheffing na deze aanslag). Klopt et dat een naheffinsaanslag op 0 gezet kan worden, terwijl het bedrag zo enorm hoog is?
Vraag 2: Bestaat er een mogelijkheid om iets te ondernemen richting de oude boekhouder? Er zijn bewijzen genoeg dat zij hun zaakjes niet op orde hadden (facturen sturen over begin 2008 in april dit jaar!, ze gaven aan ruim een jaar tot anderhalf jaar achter te lopen met alles). Zoja, hoe pakken we dit aan, zonder onszelf in de vingers te snijden? Boekhouder is nl zelf aan het studeren voor belastinginsopecteur en eerlijk is eerlijk, zij hebben altijd het hoogste woord, tenzij je over de financieen beschikt om dit uit te laten zoeken, als je zelf niet zo vindingrijk en cijfermatig bent ingesteld.
Enfin, ik weet het eigenlijk niet zo goed allemaal en weet al helemaal niet waar te beginnen..Ik ben mij er zeer van bewust dat de eindverantwoordelijkheid bij onszelf ligt, maar als je geen inzage in de boeken krijgt, die ze zelf wilden houden en voor elk kopietje of scan een enorme factuur krijgt, dan laat je het even voor wat het is, omdat de zaak slecht loopt en je met man en macht probeerd je hoofd boven water te houden..stom, stom, stom! Hebben we van geleerd, maar als hadden komt, is hebben te laat..eveneens van het niet hebben van een rechtsbijstand..ook, stom, stom, stom!
Ik hoop dat jullie tips hebben, niet alleen antwoorden op mijn vragen, maar wellicht dat jullie nog iets opvalt in het verhaal en aan dehand daarvan nog tips hebben? Heel graag..mvg, een doodzenuwachtig, paniekerig jong stel.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Hulpgezocht
Hulpgezocht
Goedendag allemaal,
Ik hoop dat jullie ons wat wegwijs kunnen maken, want er is momenteel flinke paniek hier.
Het is moeilijk ons verhaal te vertellen, zonder in details te treden..maar we gaan het proberen.
We hebben een eigen zaak, al jaren. Tevens al die jaren bij dezelfde boekhouder geweest, werkelijk alles altijd ingeleverd en alles aan de boekhouder overgedragen, want een drukke zaak runnen en geen verstand van betreffende te cijfertjes hebben, leek ons dit de prettigste manier. Alles hebben we in vertrouwen uit handen gegegeven, omdat wij er destijds gewoonweg geen kaas van gegeten hadden.
Jaarlijks kwamen er keurig samengebonden mapjes met alle cijfers erin. Er werd elk kwartaal OB betaald en maandelijks een voorschot op de IB etcetc..Logischerwijs komt er achteraf nog altijd een naheffingsaanslag over de IB van dat jaar en de prognose van het komende jaar, wat meteen betaald moet worden.
Doordat alle boekjaren keurig in bewaring zijn gebleven, hebben wij nooit zelf inzage gehad in de boeken, niet wetende dat dit zo belangrijk is, maar je vertrouwd op je boekhouder...je betaald gewoon alles keurig en gaat door met de zaak draaiende te houden.
Begin 2011 hadden we de jaarcijfers nodig van een aantal jaar, maar die bleken nooit opgemaakt te zijn al die jaren, terwijl daar wel al voor betaald was. Ok, prima, daar gaat het grootste probleem niet over..We kregen het vermoeden dat er iets niet klopte, maar doordat we er geen verstand van hebben, konden we onze vinger er niet op leggen.
Ons wantrouwen begon op het moment dat we onze boekhouding terugvroegen over de voorgaande jaren, omdat we alles in de computer wilde invoeren, om zelf ook een administratie te hebben..maar die boekhouding kregen wij niet terug, alles kon ingescand worden en gemaild worden en dat was dat..over dat scannen moest ook nog een hoog bedrag betaald worden, terwijl het om onze eigen boeken ging!
We kregen opeens van de belastingdienst naheffingen IB over 2008! 2009 en 2010(die laatste is logisch begin 2011). Bleek dat de boekhouder de zaakjes niet op orde had en alles achteraf nog in orde moest maken. Onvoorstelbaar voor ons, want we kregen ook nog eens extra facturen van zijn kantoor, voor de verrichte werkzaamheden, die al elk kwartaal keurig betaald waren en daar zaten de jaarcijfers bij inbegrepen. Ok, ontzettend verdrietig, maar je betaald het en dan hebben we het niet over een klein bedrag, maar over een jaarsalaris boven minimum! Ik heb de boekhouder gebeld en gevraagd om uitleg, want dit ging om vreselijk hoge bedragen, wat ons in 1 klap failliet zou maken..de uitleg kregen we minimaal..met als kado een hoge factuur voor telefonisch advies!
Enfin, alle zeilen bijgezet, alle belasingen betaald en hun facturen ook, opgezegd en wegwezen daar. We zijn op zoek gegaan naar een fijne andere boekhouder en die hebben we gevonden, al onze problemen op tafel gegooid en ook open geweest over ons wantrouwen naar de oude boekhouder toe.
De nieuwe boekhouder had de jaarstukken nodig van de oude boekhouder en die hebben ze uiteindelijk na 10 maanden in orde en gezonden..met als gevolg dat ze zo te zien de cijfertjes moesten veranderen en er nu een naheffingsaanslag 2009 is gekomen, met een misselijkmakend bedrag, wat we gewoonweg niet kunnen betalen, Alle belastingen zijn immers betaald over 2009, dus ook de OB die elk kwartaal betaald is en nu opeens moet er een ziekelijk hoog bedrag bij betaald worden, mét rente! Rente over een bedrag waar wij 2 jaar niets van wisten, die de boekhouder ZELF te laat heeft ingediend.
We zouden ontzettend graag heel 2009 opnieuw willen laten uitzoeken en herbeoordelen, maar de zaak loopt erg slecht en we kunnen ons niet permitteren de nieuwe boekhouder dit te laten uitzoeken..dus moeten dit zelf gaan doen en hopen dat we er wegwijs uit worden.
We zitten met ons handen in het haar, weten niet meer welke wegen te bewandelen. Collega ondernemers die bij diezelfde boekhouder zitten/zaten hebben hetzelfde probleem en ellende en krijgen hun boeken maar niet terug en ontvangen vreselijk hoge facturen, met een beknopte omschrijving als 'verrichte werkzaamheden'.
Excuus voor dit lange verhaal (en die is nog maar zeer beknopt en zonder teveel details omdat we niet herkenbaar willen worden op dit moment), maar ik moest wel om het wat duidelijker te maken voor eventuele adviezen.
Vraag 1: De belasing is gebeld en gevraagd wanneer die naheffing is ingediend, tot maximaal 6 weken terug. Belastingadviseur zei zelf letterlijk al "Dus ze wilde je nog even een hak zetten" en gaf ons het advies onze nieuwe boekhouder dit bedrag op 0 te laten zetten, zodat alles uitgezocht kan worden. Hoe is het mogelijk dat er nog een naheffing komt op de OB 2009? (vervelend genoeg verwacht ik nog een geintje over 2010 OB naheffing na deze aanslag). Klopt et dat een naheffinsaanslag op 0 gezet kan worden, terwijl het bedrag zo enorm hoog is?
Vraag 2: Bestaat er een mogelijkheid om iets te ondernemen richting de oude boekhouder? Er zijn bewijzen genoeg dat zij hun zaakjes niet op orde hadden (facturen sturen over begin 2008 in april dit jaar!, ze gaven aan ruim een jaar tot anderhalf jaar achter te lopen met alles). Zoja, hoe pakken we dit aan, zonder onszelf in de vingers te snijden? Boekhouder is nl zelf aan het studeren voor belastinginsopecteur en eerlijk is eerlijk, zij hebben altijd het hoogste woord, tenzij je over de financieen beschikt om dit uit te laten zoeken, als je zelf niet zo vindingrijk en cijfermatig bent ingesteld.
Enfin, ik weet het eigenlijk niet zo goed allemaal en weet al helemaal niet waar te beginnen..Ik ben mij er zeer van bewust dat de eindverantwoordelijkheid bij onszelf ligt, maar als je geen inzage in de boeken krijgt, die ze zelf wilden houden en voor elk kopietje of scan een enorme factuur krijgt, dan laat je het even voor wat het is, omdat de zaak slecht loopt en je met man en macht probeerd je hoofd boven water te houden..stom, stom, stom! Hebben we van geleerd, maar als hadden komt, is hebben te laat..eveneens van het niet hebben van een rechtsbijstand..ook, stom, stom, stom!
Ik hoop dat jullie tips hebben, niet alleen antwoorden op mijn vragen, maar wellicht dat jullie nog iets opvalt in het verhaal en aan dehand daarvan nog tips hebben? Heel graag..mvg, een doodzenuwachtig, paniekerig jong stel.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/34395-naheffingsaanslag-2009-paniek/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
33 antwoorden op deze vraag