• 0

werkschoenen.

Hallo,

 

Even een korte inleiding.

 

Al mijn personeel moet aan een aantal eisen voldoen om de veiligheid van die werknemer te kunnen waarborgen.

Een aantal zaken worden door mij aangeboden, denk hierbij aan:

Gehoorbescherming voor op locatie (eenmalige oordoppen), Gehoorbescherming in de werkplaats (gehoorschelpen), diverse soorten handschoen (afhankelijk van de toepassing) en helmen.

Werkschoenen daarin tegen zijn verplicht (ook voor administratief personeel/leveranciers), maar moeten door de werknemer/leverancier zelf worden aangeschaft.

De belastingdienst ziet deze laatste als loon in natura, omdat ze ook in de vrijtijd gedragen kunnen worden.

Nu is er een nieuwe werknemer die hier problemen mee heeft en aangeeft dat als ik wil dat hij ze draagt, dat ik ze dan ook maar moet betalen. Want zo zegt hij, de werkgever is verplicht voor het creeeren van een veilige werkplaats. Ik ben van mening dat ik daar aan voldoe, door deze verplichtingen op te leggen en de controlle hierop scherp te houden.

 

Wij hebben in onze branche (gelukkig) geen CAO en ook is er geen vakbond oid waar ik deze informatie zou kunnen inwinnen.

 

Want denken/vinden jullie hiervan, met als kanttekening dat het verloop van personeel heel hoog is. Regelmatig gebeurt het dat een werknemer niet langer dan een half jaar bij ons werkt. Met als meest gehoorde oorzaak, dat het te zwaar is en dat het moeilijk te combineren is met school en vrije tijd. En dat icm een oproepkrachtcontract.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe het met verplichting zit kan ik niet zeggen (ik kreeg ze bij voormalig werkgevers wel altijd gewoon van de baas).

 

maar mogelijk is het iets om ze zelf door personeel te laten kopen en daarvoor dan een vergoeding te betalen.

B.v. een paar werkschoenen kost 100 euro.

Deze gaan gemiddeld 2 jaar mee.

Dat is dus 2,09 euro per maand.

 

Je betaald je werknemers dan een extra vergoeding van 2,09 euro per maand uit ter vergoeding van werkschoenen.

 

Gaat een personeelslid dan eerder weg dan die 2 jaar betaal je dus ook enkel voor de periode dat hij bij je gewerkt heeft.

Draagt een werknemer de schoenen ook thuis of is hij er erg onvoorzichtig mee of raakt hij ze kwijt dan is dat een extra kostenpost voor hem zelf maar kost jou dat niks extra.

 

En toch bied je je werknemers een vergoeding voor de veiligheidsschoenen.

Link naar reactie
  • 0

Zover ik weet ben jij als werkgever volgens de arbowet verplicht om beschermende kleding (schoeisel) gratis beschikbaar te stellen.

 

Arboportaal.nl: Wie betaalt persoonlijke beschermingsmiddelen?

 

De persoonlijke beschermingsmiddelen van de werknemer zijn voor rekening van de werkgever. Ook als het gebruik ervan niet wettelijk verplicht is, zo bepaalt de Arbowet. Werknemers zijn weer verplicht de persoonlijke beschermingsmiddelen te gebruiken en met zorg te behandelen.

Site: Incassobureau particulier en bedrijf - E-mail : luuc@luuc.eu

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jasper,

 

De werkgever is verplicht tot het zorgen van een veilige werkplek en werkomstandigheden op zijn kosten.

Als onderdeel, lees als het risico van het werk is dat er iets op de voeten kan vallen dan zal de werkgever daar goed schoeisel voor moeten regelen. Ik zie niet in op basis van welke wetgeving de werknemer zelf en op werknemerskosten voor veiligheidsschoenen moet zorgen. De werkgever zorgt ervoor dat de werknemer veiligheidsschoenen verkrijgt en ze ook draagt (hoe kort de werknemer ook in dienst is).

 

Hoe de werknemer ze verkrijgt zal de wetgever een zorg zijn.

Of de werkgever verstrekt die schoenen of de werkgever verstrekt de werknemer een budget en de werknemer koop zelf de goede veligheidsschoenen en levert het bonnetje met de resterende gelden weer bij de werkgever in.

U kunt het privegebruik ervan ook voorkomen door de schoenen op de werkplek achter te laten na het werk of door het privegebruik te verbieden. Ook kunt u de schoenen in een mooi roze kleurtje laten leveren waardoor de werknemers ze niet eens prive willen gebruiken (tenzij tijdens de Gay Parade). Of gooi er een logo op van uw bedrijf (of uw initialen JC, zal de echte JC daar genoegen mee nemen?). De Werkkostenregeling kan overigens ook nog uitkomst bieden in mijn ogen.

 

Maar alle gekheid op een stokje: Ik voorzie niet zo snel als u fiscale problemen als het om echte veiligheidsschoenen voor voetrisicovolwerk als het uwe gaat. Of heeft u echt al van uw belastinginspecteur de deksel op uw neus gekregen?

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 2-9-2012

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Kijk luuc was sneller als ik.. maar ik zat ook meteen aan de arbowet te denken die de werkgever zware verplichtingen oplegt qua veiligheid en het is ook zo dat als veiligheidsschoenen of kleding verplicht is op basis van de arbowet dat ze dan onder de onbelaste vergoedingen vallen.

Die "regel" rondom schoenen/kleding die belast zijn is dus volgens mij alleen voor gevallen waarbij de garagehouder zijn verkopers allemaal op zwarte lakschoenen wil hebben voor een uniforme uitstraling.

 

De suggestie van Daniël vind ik ook wel een goede al moet je dan wel even kijken of dat ook voldoende is. Je kunt je namelijk ook afvragen hoe eerlijk het is dat een scholier die een bijbaantje zoekt en onzekere inkomsten heeft 100 euro of meer aan veiligheidsschoenen moet uitgeven om zijn baantje te mogen uitvoeren. Er word toch een beetje van jou als werkgever verwacht dat je een goede inschatting van welke werknemers wel of geen blijvertjes zijn (en dus de benodigde investering in veiligheidsmiddelen) waard zijn.

 

Uit oogpunt van veiligheid zou ik als werkgever ook wel graag willen weten dat de goede veiligheidsschoenen worden gekocht en de werknemer niet met een schoen met verstevigde neus komt terwijl een stalen neus noodzakelijk is.

 

Probleem met dit soort zaken is.. ja het kost een hoop geld, zeker als er ook een hoog verloop is. maar als er een arbeidsongeval is dan heb je een pas echt een kostenpost als de werknemer niet de goede spullen heeft en je als werkgever te weinig hebt gedaan aan toezicht en controle.

Link naar reactie
  • 0

Ik ga hier nog verder induiken, maar anders is het inderdaad slim om helemaal geen werknemers meer aan te nemen en gewoon met freelancers te werken.

Of wat ik kan doen is gewoon schoenen van 14 euro kopen. Ik ben er vandaag achter gekomen dat ze bij bedrijven als engelbert Strauss dit soort schoenen verkopen.

Het is natuurlijk niets bijzonders en het zal ook niet geweldig zitten, maar dat is dan het probleem van de werknemer.

Ik ga dan ook wel verplichten dat de schoenen bij ons op de opslag bewaard worden.

Tot nu toe kocht iedereen gewoon zelf zijn schoenen.

 

Bedankt voor jullie adviezen.

Link naar reactie
  • 0

Het had verder geen toegevoegde waarde aan het topic, dus vandaar dat ik het heb verwijderd. Dit voordeel met oproepkrachten is immers allang bekend.

 

De werknemer is net in dienst en moet net als ieder ander nog veel trainingen krijgen en veel ervaring opdoen, voordat hij/zij een toegevoegde waarde voor het bedrijf heeft.

En ik heb geleerd dat wanneer je gevoel aangeeft dat je iets niet moet doen, dat je het ook beter niet kan doen, anders krijg je er alleen maar spijt van.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ga hier nog verder induiken, maar anders is het inderdaad slim om helemaal geen werknemers meer aan te nemen

 

Dit meen je niet echt toch? Eten die paar schoenen je marge echt dermate op?

 

Wees blij dat je geen IT-bedrijf hebt. Computers, twee grote beeldschermen per persoon, iPads, een goede stoel waar je gemakkelijk een dag op kunt zetten, daarbij valt een goed paar schoenen in het niet op :)

Link naar reactie
  • 0

Voor een paar tientjes zijn er prima werkschoenen te koop.

Is het niet voordeliger om te zorgen dat je personeel niet zo snel verloopt? Bijvoorbeeld door een tiller of iets soortgelijks aan te schaffen. Scheelt je een mankracht, scheelt je ziekte verzuim en chagrijnige mensen op de werkvloer door het zware werk en het kan je misschien ook nog een hoge boete schelen als je personeel zo zwaar werk moeten verzetten. ;)

Link naar reactie
  • 0

Tillen doen we bijna niet aan, zeker niet zwaarder dan 20kg per persoon.

Alleen zijn de dagen vaak lang (afhankelijk van het personeel zelf wil) en is het aardig aanpoten in de beperkte opbouwtijd die je hebt.

Meer mensen is vaak ook geen oplossing, omdat men elkaar in de weg loopt.

Met ziekte verzuim heb ik maar 1 keer te maken gehad, maar dit was een werknemer vauit de sociale sector (heet dat zo?), bleek ook dat ons bedirjf daar niet echt geschikt voor is. Ziekte was ook niet fysiek, maar mentaal (teveel mensen/leveranciers/klanten die de werknemer niet kende zorgde voor een tehoog stressmoment).

 

En voor zover ik weet heb ik geen chagerijnig personeel, ook een voordeel van oproepkrachten, als ze niet meer willen, willen ze ook niet ingeroosterd worden.

 

@Jeroen:

Het begint bij werkschoenen, maar daar eindigd het vaak niet bij. En met de hoeveelheid werknemers die wij hebben is dit toch een aardige kostenpost. Maar deze beredenatie was nog voordat ik had gevonden dat de schoenen maar 17 euro kosten. Mijn werkschoenen zijn 300 euro, maarja ik loop er ook gemiddeld 15 uur per dag op.

 

Is de Ipad en de schermen verplicht bij de Arbo of zijn deze noodzakelijk voor de uitvoer van de opdrachten? In dat laatste geval ben ik bang dan de kosten per werkenemer bij mij toch hoger liggen alleen al gezien de transport naar de locaties, het voedsel, het drinken en het gereedschap.

De bureaustoelen heb ik ook moeten kopen, alleen zitten ze er bij mij niet langer dan 4 uur in.

 

-

 

Ik heb de werknemer inmiddels gevraagd zijn schoenmaat door te geven, tevens heb ik een email naar de rest van de werknemers gestuurd dat ze vanaf vandaag recht hebben op de door mij gekozen werkschoenen.

 

Nu maar eens afwachten hoelang de werkschoenen mee gaan en of het dus economisch een goede keuze is geweest.

Link naar reactie
  • 0

 

Of wat ik kan doen is gewoon schoenen van 14 euro kopen. Ik ben er vandaag achter gekomen dat ze bij bedrijven als engelbert Strauss dit soort schoenen verkopen.

Het is natuurlijk niets bijzonders en het zal ook niet geweldig zitten, maar dat is dan het probleem van de werknemer.

Dit is natuurlijk niet netjes, als de werknemer straks met likdoorns, blaren etc. zit, terwijl je wel spreekt van een hoog werktempo of aanpoten zoals je het noemt.

 

Alleen zijn de dagen vaak lang (afhankelijk van het personeel zelf wil) en is het aardig aanpoten in de beperkte opbouwtijd die je hebt.

Nu maar eens afwachten hoelang de werkschoenen mee gaan en of het dus economisch een goede keuze is geweest.

 

Betaal dan 60 of 70 E voor een paar schoenen, zorg ervoor dat het je eigendom blijft, na afloop van het dienstverband worden ze weer ingeleverd, als een paar maand gedragen zijn, zet je ze in een emmer sop, je overhandigt ze schoon aan een nieuwe werknemer met dezelfde maat.

 

Wees zuinig op je personeel, ze verdienen wel het geld voor je.

;)

Link naar reactie
  • 1

De belastingdienst ziet deze laatste als loon in natura, omdat ze ook in de vrijtijd gedragen kunnen worden.

 

Ten behoeve van je werknemers:

Kleding die wordt verstrekt in verband met het arbeidsomstandighedenbeleid is onbelast, art. 43 Uitv. reg. LB 2001

 

Ten behoeve van jou als ondernemer:

Werkkleding wordt uitgezonderd van niet aftrekbare kleding o.g.v. artikel 3.16 Wet IB 2001

 

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

hmm dat ga ik wel gebruiken die wetten, ik heb hier in het verslag van de controlle staan dat werkkleding niet aftrekbaar als kosten zijn wanneer kleding ook gedragen kan worden in vrij tijd. Di tzou te verkomen zijn door reclame op de kleding aan te brengen of door de kleding in te nemen na het werk.

Omdat het toen maar 1 paar schoenen betrok was een correctie niet noodzakelijk.

 

Vergeet niet dat het hier om oproepkrachten gaat, deze werken niet meer dan 1 a 2 keer per week en soms gewoon een maand niet. Dus dure schoenen vind ik dan niet echt noodzakelijk.

De meeste andere werknemers hadden geen problemen met het zelf aanschaffen en zullen toch wel kiezen voor de btere meer confortable schoenen.

 

Ik had al eerder nagedacht over opslag van kleding etc, op de zaak, maar heel vaak reizen de medewerkers meteen door naar de locatie.

 

@ Riva, je spreekt jezelf een beetje tegen. Beter goedkope nieuwe schoenen, dan duurdere tweedehands schoenen. Schoenen gaan immers naar je voeten staan.

Dus ik hou het gewoon bij deze schoenen en koop gewoon nieuwe voor een nieuwe werknemer.

Link naar reactie
  • 0

Hoi jasper, ik kreeg bij een bedrijf als bezoeker zulk soort neusjes aangereikt:

http://www.ergostore.eu/index.php?action=article&aid=3859&group_id=10000002&lang=NL

Zitten comfortabel en ze blijven in het bedrijf.

 

slim en goed idee! Ik vraag mij alleen af of deze goedgenoeg 'gekeurd" zijn... Ik zie dit nergens staan..

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

klnkt goed, ik heb een email gestuurd om te kijken of ze aan het S2 of S3 nen norm voldoen.

 

Heb ook nog andere neusjes gezien. Een stalen neus met een elastich bandje dat je om de schoen heentrekt. Ik kom binnenkort weer bij dit bedrijf (produceert autostoelen voor audi en mitsubishi dus geen kleintje dus zal het met de eisen wel goed zitten) en zal even vragen waar zij ze vandaan hebben.

Link naar reactie
  • 0

We verkopen al vele jaren werkschoenen aan bedrijven en particulieren en hebben hier veel ervaring mee.

(mod edit: verkapte spam)

 

Vaak is het zo dat er bij vast personeel een bepaald bedrag ter beschikking wordt gesteld varierend van 25 tot 100 euro.

Of de werkgever spreekt met ons een budget per werknemer af waarbij zij zelf via onze webwinkel kunnen bestellen.

Bij personeel op uitzendbasis wordt vaak een borg in rekening gebracht wat direct de waarde van de werkschoenen dekt.

Wij leveren veel aan uitzendbureau's en deze werken vaak op dezelfde manier.

Verder zou ik niet snel voor de zooltjes gaan omdat deze relatief duur zijn en niet aan de meeste normeringen voldoen.

Er zijn betere en goedkopere oplossingen.

 

 

Klaar voor de toekomst!

 

http://www.wear2work.nl/

Link naar reactie
  • 0

 

B.v. een paar werkschoenen kost 100 euro.

Deze gaan gemiddeld 2 jaar mee.

Dat is dus 2,09 euro per maand.

 

 

Verkoop jij ook op afbetaling? ;D

 

Bij Lidl kosten prima werkschoenen 24 euro. Dat is volgens de Methode Vossie dus 0,50 per maand (per schoen waarschijnlijk) uitgesmeerd over twee jaar.

 

(prijs aangepast)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.