• 0

Welke domeinnaam gebruiken?

Voor een nieuw concept twijfel ik over het volgende. We willen een aantal webshops gaan openen met als hoofdnaam Xwinkel.nl. Daaronder komen meerdere webshops te hangen met productnamen erin zoals appels, peren, bananen, aardbeien enz.

 

Nu vraag ik me af of ik de domeinnamen met of zonder streepje (-) moet gebruiken in de communicatie en als hoofddomein. We hebben ze allemaal vastgelegd. Wat is het beste voor Google? xaardbeien.nl is namelijk vreemd, ziet google dat als een woord of of is x-aardbeien.nl beter? Het liefste wil ik het ook consequent doorvoeren, dus niet de ene naam met en de andere zonder streepje.... ik ben benieuwd wat de voors en tegens zijn.....

 

Xwinkel.nl of X-winkel.nl

Xperen.nl of X-peren.nl

Xappels.nl of X-appels.nl

Xbananen-nl of X-bananen.nl

Xaardbeien.nl of X-aardbeien.nl

 

(het zijn natuurlijk fictieve voorbeelden)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Vergeet Google. Wat kunnen mensen het makkelijkst onthouden en wat is het minst te verwarren met eventueel reeds bestaande namen?

 

Link de rest door naar de domeinnaam die je daadwerkelijk gebruikt voor de shop. Of, nog beter, zet daar blogs of andere content op.

Link naar reactie
  • 0

Vergeet Google? Naar mijn idee zal het meeste van onze traffic en omzet via Google komen.

Men gaat zoeken op een product en uiteraard willen we dat men dan via een organisch resultaat in onze webshop terechtkomt en besteld.... :)

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard komt het meeste van je bezoek via Google. Weet wel dat het aandeel dat je domeinnaam heeft bij het bepalen van de zoekresultaten nagenoeg nihil is. Een naam uitkiezen met als belangrijkste reden dat hij SEO vriendelijk zou zijn is het minst handige wat je kan doen.

 

Gefingeerd voorbeeld;

 

Iemand verkocht beddengoed. Zijn domeinnaam was kussens-en-hoeslakens.nl. Want dat was een super goede SEO vriendelijke naam.

Zijn concurrenten dachten daar precies zo over. Zijn concurrenten waren dekbedden-en-kussenslopen.nl en kussens-en-dekens.nl

 

Stel dat een klant tevreden is met jouw service en dat wilt vertellen aan zijn kennisen. Hoe groot denk je dat de kans is dat ze dan jouw naam goed onthouden hebben en dat de kennis dit op zijn ook goed onthoud, en niet per ongeluk bij de concurrent terecht komt?

 

Kortom, zorg er eerst voor dat je naam onderscheidend is ten opzichte van concurrenten en dat hij bovendien makkelijk te onthouden is. Als die naam SEO vriendelijk is dan is dat mooi meegenomen, maar laat SEO alsjeblieft niet de reden voor de keuze van een bepaalde naam zijn. Daar krijg je geheid spijt van.

Link naar reactie
  • 0

Ok, bedankt voor je uitgebreide reactie, het is me nu duidelijker.

Heeft het streepje enige invloed? Herkent google bv bij xaardbeien het woord aarbeien, of ziet hij het echt als één woord?

 

Marketing deskundigen zeggen altijd dat je moet proberen om zonder streepje te werken in domeinnamen, maar bij xappels.nl ziet het er wel raar uit. En, ik wil het liefste uniformiteit uitstralen.... dus alles met of alles zonder -

Link naar reactie
  • 0

Tegenwoordig maakt het streepje niet meer uit. Google ziet de verschillende woorden in een domeinnaam zelf. Vroeger moest je wel een streepje er tussen zetten om de verschillende woorden te onderscheiden.

 

Zorg er voor dat het leesbaar blijft. Als xappels niet goed leesbaar is, dan is x-appels veel beter. Als je xappels dan gewoon doorverwijst naar x-appels dan is daar niets mis mee. Vergeet men per ongeluk het streepje bij het intikken van je url dan komen ze alsnog bij jou uit.

Link naar reactie
  • 0

Vanwaar al die twijfel? Komt de x appels terug in een logo? Ik zou het allemaal in één stijl proberen te houden en vrees niet zo voor nadelen van een streepje. Misschien wel voor een naam of cluster met een streepje, maar daar lijkt al voor gekozen te zijn. Steek je energie in iets anders en lekker gaan!

 

Als je trouwens beide geregistreerd hebt, wat zou er dan nog op tegen zijn om een exact voorbeeld te noemen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Overigens: als je toch perce een streepje wilt (of juist niet) kan je ze natuurlijk ook nog redirecten. Streepje werd in het verleden gezien als spatie, maar Google kan tegenwoordig wel ontdekken wanneer het gaat om 2 verschillende woorden en niet een woord.

 

Als je website bijvoorbeeld toffeappels.nl heet, dan zullen andere waarschijnlijk linken met de naam "toffe appels" in plaats van "toffeappels". Via link building kan Google de naam van de website dan ook weer achterhalen. En dan heb ik het nog niet gehad over de on page mogelijkheden die je hebt om Google te vertellen wat je site naam is :)

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0

Zelf zou ik inderdaad ook gaan voor de domein zonder -. Het is wat makkelijker te onthouden is. Zo wordt het ook makkelijker doorverteld en getweet, wat dus meer backlinks op levert, wat je uiteindelijk toch weer hoger in Google brengt.

 

Wel zou ik ook de X-naam registreren en deze doorlinken. Gewoon om concurrentie voor te zijn

Link naar reactie
  • 0

 

Heb geen verstand van SEO. Maar volgens mij is het logaritme van Google primair gebaseerd op autoriteit, af te lezen aan het aantal inkomende links en de waarde van de bronnen. Al die tijd die aan dat verbindingsstreepje wordt verspild, wordt dus niet besteed aan de wezenlijke vraag: hoe maak je die site relevant voor je doelgroep?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

(Zonder naar de vorige reacties te hebben gekeken..)

Gebruik een zo simpel mogelijke naam, vermijd streepjes en andere tekens. Dat scheelt je weer tekens.

 

Als je naam ABCDE-FDSGH.nl is, zou ik abcdefdsgh.nl én abcde-fdsgh.nl registreren. :)

Met vriendelijke groet,

Joey

Link naar reactie
  • 0

Gewoon een eenvoudige domeinnaam gebruiken. Vervolgens voor alle belangrijke zoektermen (herleiden met keyword tool van Google) een goede landingspagina opzetten en linken vanaf je homepage of vanaf een achterliggende pagina op het 2e niveau.

Onthoud goed dat de info in de heading tags, meta tags, in samenwerking met overige inhoud op de pagina's goed bij elkaar aan sluiten. Tevens moet je broncode w3c strict, met een optimale html tekstverhouding en semantisch zijn. Dat is voor onpage zoekmachine optimalisatie belangrijk.

Wil jij een website laten maken, een webshop laten maken of een online platform opzetten? Ik sta graag voor jou klaar. Ik doe dat met een PaaS oplossing via Start-platform.com of met maatwerk via Vwebdesign.nl.

Link naar reactie
  • 0

Als ik zo eerlijk mag zijn in deze vrijdagnacht; Ik denk dat de gemiddelde lezer van dit forum een encyclopedie en een vertaalrobot nodig heeft om je antwoord te ontcijferen, Jvreeswijk.

Een gemiddelde lezer van dit forum is geen SEO guru die in jargon mee kan kletsen. En ik ben ook niet geheel onbekend met de materie, maar 'zelfs' ik moest hulp van wikipedia inschakelen om te ontdekken wat je precies wilt vertellen.

 

Tip van mij; De beste hulp geef je door gewoon simpele taal te gebruiken. Dan snapt iedereen het. :)

Link naar reactie
  • 0

Gewoon een eenvoudige domeinnaam gebruiken. Vervolgens voor alle belangrijke zoektermen (herleiden met keyword tool van Google) een goede landingspagina opzetten en linken vanaf je homepage of vanaf een achterliggende pagina op het 2e niveau.

Onthoud goed dat de info in de heading tags, meta tags, in samenwerking met overige inhoud op de pagina's goed bij elkaar aan sluiten. Tevens moet je broncode w3c strict, met een optimale html tekstverhouding en semantisch zijn. Dat is voor onpage zoekmachine optimalisatie belangrijk.

 

Om het kort te zeggen wat Wouter zegt: huh?

 

(Ben een leek idd)

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Gewoon een eenvoudige domeinnaam gebruiken. Vervolgens voor alle belangrijke zoektermen (herleiden met keyword tool van Google) een goede landingspagina opzetten en linken vanaf je homepage of vanaf een achterliggende pagina op het 2e niveau.

Onthoud goed dat de info in de heading tags, meta tags, in samenwerking met overige inhoud op de pagina's goed bij elkaar aan sluiten. Tevens moet je broncode w3c strict, met een optimale html tekstverhouding en semantisch zijn. Dat is voor onpage zoekmachine optimalisatie belangrijk.

 

Om het kort te zeggen wat Wouter zegt: huh?

 

(Ben een leek idd)

 

Wat de beste heer bedoelt is niet allemaal verschillende domeinnamen registreren voor Google, dit is achterhaald en in feite webspam. Je kan er mee wegkomen indien je unieke webshops hebt (net als bv Coolblue) maar als het weinig inhoud heeft en heel erg op elkaar lijkt ben je snel de lul. Je kan gereport worden namelijk en een Google webspam medewerker kan hier handmatig actie op ondernemen.

 

Een betere oplossing is een goede pakkende naam verzinnen en vanuit daar handelen, bijvoorbeeld toppieshop.nl/aarbeien, toppieshop.nl/peren. Je kan profiteren van Google maar een merk opbouwen daarnaast is een stuk logischer dan 50 domeinnamen die 50 verschillende producten aanbieden. Helemaal als de webshops gerelateerd zijn.

 

Uiteindelijk bepaalt zoals al aangegeven werd de authoriteit van je website of je bovenaan komt te staan, hoewel een keyword domeinnaam + authoriteit nog steeds overtreft. Gebruik geen streepjes en maakgeenhelelangedomeinnamen.nl beperk je tot twee woorden het liefst. Authoriteit is inkomende links, dit zou je tweede prioriteit moeten zijn na het live zetten van je webshop.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.