• 0

Geen ADSL over ISDN bij Telfort. En nu?

Telfort heeft aangekondigd dat ze per mei 2015 geen ADSL meer aanbieden als je een ISDN-lijn hebt. Deze innovatie is ingegeven volgens Telfort "door nieuwe technieken en ontwikkelingen".

 

Omdat we zo'n 8 telefoonnummers in gebruik hebben, kunnen we dus ons ISDN2-abonnement bij KPN niet opzeggen, maar stopt het ADSL-abonnement bij Telfort dus wel automatisch being mei.

 

Het vinden van een nieuwe ISP die ADSL over ISDN aanbiedt lijkt moeilijker dan gedacht. Het lijkt erop dat XS4All er één is. Tele2 ook maar daarvoor moet je volgens mij ook meteen met je telefonie over. Maar verder nog niets kunnen vinden. Heeft iemand misschien tips?

 

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Uit ervaring moet ik zeggen dat ik VoIP geen volwaardig alternatief voor serieuze zakelijke telefonie vind. Het is gewoon ronduit inferieur.

 

1. De (compressie)vertraging op de lijn is uitermate storend (vergelijkbaar met mobiel) nog afgezien van het af en toe wegvallen van pakketjes geluid. Het is erg vervelend als je merkt dat je door die tijdsvertraging ongewild steeds door je klanten heen zit te praten. Die paar honderd ms maken toch echt uit.

 

2. Daar komt bij dat als het internet eruit ligt, dat je dan ook meteen niets meer met je VoIP begint. Dat gaat immers via het internet.

 

3. Ook fax over VoIP is niet te doen, vanwege het feit dat een faxsignaal het niet overleeft. De helft van alle lijnen wordt gebruikt voor faxen uit het buitenland. We moet er zeker van zijn dat die goed aankomen.

 

4. Last but not least hechten we ook aan een zinnige CLI (nummerherkenning), zowel in- als uitgaand. Via VoIP was er altijd wel iets mis mee, mede omdat er door least-cost-routing steeds andere bedrijven werden gebruikt.

 

5. In dit specifieke geval werd overigens inderdaad ook aangeboden om de verbinding over te zetten naar ADSL over POTS/PSTN (analoog) met VoIP voor telefonie, maar dan voor maximaal 2 nummers. Alleen daarom al geen optie.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Uit ervaring moet ik zeggen dat ik VoIP geen volwaardig alternatief voor serieuze zakelijke telefonie vind. Het is gewoon ronduit inferieur.

 

1. De (compressie)vertraging op de lijn is uitermate storend (vergelijkbaar met mobiel) nog afgezien van het af en toe wegvallen van pakketjes geluid. Het is erg vervelend als je merkt dat je door die tijdsvertraging ongewild steeds door je klanten heen zit te praten. Die paar honderd ms maken toch echt uit.

Dat ligt eerder aan je verbinding dan aan je VoIP provider.

2. Daar komt bij dat als het internet eruit ligt, dat je dan ook meteen niets meer met je VoIP begint. Dat gaat immers via het internet.

Voor de meesten geldt dat er zonder Internet toch niet gewerkt kan worden. Daarnaast zijn er steeds meer providers die heel mooie vast-mobiel integratie bieden, waarbij je simkaart in je VoIP centrale hangt en er dus geen afhankelijkheid is van je Internet.

3. Ook fax over VoIP is niet te doen, vanwege het feit dat een faxsignaal het niet overleeft. De helft van alle lijnen wordt gebruikt voor faxen uit het buitenland. We moet er zeker van zijn dat die goed aankomen.

Daar heb je tegenwoordig uitstekende faxproviders voor.

4. Last but not least hechten we ook aan een zinnige CLI (nummerherkenning), zowel in- als uitgaand. Via VoIP was er altijd wel iets mis mee, mede omdat er door least-cost-routing steeds andere bedrijven werden gebruikt.

Dat is een eigen keuze. Nummerherkenning en -weergave werkt via VoIP net zo goed als vast.

5. In dit specifieke geval werd overigens inderdaad ook aangeboden om de verbinding over te zetten naar ADSL over POTS/PSTN (analoog) met VoIP voor telefonie, maar dan voor maximaal 2 nummers. Alleen daarom al geen optie.

Weer een schoolvoorbeeld waarom je de telefonienummerdienst gescheiden wilt hebben je verbinding en je ook je in- en outbound niet gekoppeld wilt hebben.

Link naar reactie
  • 0

Ja, op de één of andere manier is het draadje verzand in een lofzang op VoIP in plaats van een antwoord op de oorspronkelijke vraag. Is het gebruik van betrouwbare telefonie via ISDN met meer dan 2 telefoon- en/of faxnummers binnen een zakelijke context inmiddels echt zo buitenaards?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ja, op de één of andere manier is het draadje verzand in een lofzang op VoIP in plaats van een antwoord op de oorspronkelijke vraag.

In jouw vraag wordt een probleemstelling gelezen en daarvoor worden oplossingen aangedragen.

Is het gebruik van betrouwbare telefonie via ISDN met meer dan 2 telefoon- en/of faxnummers binnen een zakelijke context inmiddels echt zo buitenaards?

Nee, helemaal niet, maar de combinatie van high-end digitale telefonie (ISDN) met een consumenten internetoplossing (ADSL) loopt wel op zijn laatste benen.

 

ISDN klanten zijn nu eenmaal aan het overstappen naar VoIP (daar waar het gaat om beperkt aantal lijnen en/of nummers) of glasvezel (grotere afnemers), waardoor DSL over ISDN niet meer lonend is. Want DSL over ISDN gebruikt een andere frequentieband, met als gevolg dat er voor de ISDN klanten aparte apparatuur nodig is. En juist de ontwikkeling naar hogere bandbreedtes over DSL maakt het blijven ondersteunen van DSL over ISDN een (kennelijk te) kostbare zaak.

Link naar reactie
  • 0

Wat is de configuratie van je ISDN? Ofwel hoeveel aderparen zijn in gebruik en hoeveel heb je er? Normale woning heeft 2 aderparen dus als je ISDN2 met 8 nummers hebt kun je op dat andere paar ADSL aanvragen. Bedrijfsgebouwen hebben vaak meer dan twee aderparen. Alterntief is wellicht ISDN30 op het ene paar en ADSL op het andere.

 

Daarnaast heb je nog glas (afhankelijk van je locatie éénmalige flinke investering) en kabel voor internet en telefonie.

 

Heb je al naar dat soort opties gekeken?

 

Wat betreft VOIP kan ik bovenstaande bevestigen: draait hier prima ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

@willemj Ik heb momenteel ook al ISDN2 (KPN) met ADSL (Telfort). Alleen stopt Telfort simpelweg met ADSL voor klanten met een ISDN-aansluiting. Ik moet dus op zoek naar een alternatief. Eén optie is om een andere ADSL-aanbieder te vinden die nog wél ADSL aanbiedt aan klanten met een ISDN-aanlsuiting.

 

Uiteraard wordt er ook nog gekeken naar internet via de kabel (UPC/Ziggo) of glas. Glas gaat op deze lokatie alleen niet verder dan de verdeelkast. Voor beiden zou de hele bekabeling moeten worden omgegooid (ze komen op verschillende punten het pand binnen), vandaar dat ik toch nog ADSL over ISDN2 overweeg.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

@ward Ja, KPN heeft dat nog wel. De prijzen waren alleen wel wat fors. Een abonnement met de helft van de doorvoersnelheid was meer dan de helft duurder. Dat waren 2 helften de verkeerde kant op! :)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het opgelost door 1 analoge lijn te hebben bij KPN met een apart nummer (BACKUP)

 

De standaard telefoonnummers heb ik via VOIP over glasvezel, werk prima en was voor mij goedkoper dan 6 SIDN lijnen. (mocht VOIP toch even een storing hebben dan worden de nummers doorgeschakeld naar mijn analoge lijn)

Link naar reactie
  • 1

@willemj Ik heb momenteel ook al ISDN2 (KPN) met ADSL (Telfort). Alleen stopt Telfort simpelweg met ADSL voor klanten met een ISDN-aansluiting. Ik moet dus op zoek naar een alternatief. Eén optie is om een andere ADSL-aanbieder te vinden die nog wél ADSL aanbiedt aan klanten met een ISDN-aanlsuiting.

 

Er komen vier draadje je huis binnen, twee hiervan zijn nodig voor één telefoonlijn. In de meeste gevallen zijn de andere twee draadjes ongebruikt en kun je, zonder daar een telefoonabonnement op te hebben, ADSL op aan laten sluiten. Op het ene setje draadjes zit dan je ISDN op je het setje internet.

Link naar reactie
  • 0

@willemj Bij ons worden volgens mij alle vier draadjes gebruikt voor telefonie (bijvoorbeeld bij tegelijk bellen en faxen of 2 gesprekken tegelijkertijd). ADSL wordt vóór het NT1-kastje 'afgetapt' met een splitter naar een ZyXEL-modem/router, de rest gaat direct naar ISDN-telefoons en via een ISDN-terminal-adapter naar wat oude analoge apparaat (o.a. fax).

 

Maar goed, want betreft het vinden van ISP's die ADSL over ISDN aanbieden, kom ik hier niet echt verder (op het ontopic antwoord van @ward na dan). Ik denk dat ik alle ISP's apart een mailtje ga sturen ofzo.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

OK, bedankt iedereen voor de reacties! Mocht er nog iemand geinteresseerd zijn: ik heb uiteindelijk het antwoord op een wat onverwachte plek gevonden:

 

http://www.breedbandwinkel.nl/abonnement/kpn-basis-internet-thuis-10mb/vodafone-thuis-internet-20mb/xs4all-internet-compact?ref=internet

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

@norbertbakker Nee, dat weet ik niet. Het ging me alleen om te weten welke aanbieders ADSL over ISDN aanbieden. Vervolgens is het uiteraard even uitzoeken welk specifieke (al dan niet zakelijke) abonnement mag of kan.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Er komen vier draadjes je huis binnen, twee hiervan zijn nodig voor één telefoonlijn. In de meeste gevallen zijn de andere twee draadjes ongebruikt en kun je, zonder daar een telefoonabonnement op te hebben, ADSL op aan laten sluiten. Op het ene setje draadjes zit dan je ISDN op je het setje internet.

 

Willem, ik heb hier naar aanleiding van je bericht toch nog even specifiek naar geïnformeerd en er ligt inderdaad nog een vrij aderpaar! Op dit vrije aderpaar is blijkbaar ADSL mogelijk tot maximaal 70 Mbit/s, terwijl op het aderpaar waarop ISDN2 zit slechts 13 Mbit/s wordt gehaald (mede vanwege de combinatie ISDN en relatief grote afstand tot de centrale). We laten binnenkort even iemand kijken naar de mogelijk om het vrije aderpaar te gaan gebruiken.

 

Bedankt voor de goeie tip!

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dat extra aderpaar is absoluut een handige oplossing:

 

ISDN klanten zijn nu eenmaal aan het overstappen naar VoIP (daar waar het gaat om beperkt aantal lijnen en/of nummers) of glasvezel (grotere afnemers), waardoor DSL over ISDN niet meer lonend is. Want DSL over ISDN gebruikt een andere frequentieband, met als gevolg dat er voor de ISDN klanten aparte apparatuur nodig is. En juist de ontwikkeling naar hogere bandbreedtes over DSL maakt het blijven ondersteunen van DSL over ISDN een (kennelijk te) kostbare zaak.

 

De combinatie van ADSL en ISDN zal zeker lastiger worden, en het is inderdaad een technische kwestie. Voor ISDN lijnen heb je andere modems en andere apparatuur in de centrales nodig (annex B).

 

Op zich is dat wel mogelijk, maar er zijn relatief weinig ISDN aansluitingen waardoor die gewoon een grote last zijn voor providers.

 

Gebruikers van ADSL over annex B zullen dit geheid gaan merken: bestaande verbindingen zullen wel blijven werken, maar wellicht wel upgrades gaan missen waardoor de snelheid minder toeneemt dan bij annex A abonnees.

Link naar reactie
  • 1

Waarom niet die nummers migreren naar VoIP? Stuk goedkoper dan ISDN.

wanneer heb je VOIP voor het laatst fatsoenlijk onderzocht?

wat jij allemaal schetst geldt echt niet voor alle Voip verbindingen/aanbieders.

Wat betreft VOIP kan ik bovenstaande bevestigen: draait hier prima ;)

Hoewel ik dit topic bijna een jaar geleden startte, bleven de meeste van deze reacties wel in m'n achterhoofd zeuren. Vandaar dat ik er toch even op wil terugkomen en iedereen met een lange vertraging wil bedanken. :)

 

Ik had inderdaad in een grijs verleden (erg) slechte ervaringen met VoIP. Maar na lang wikken, wegen en zoeken, heb ik een aanbieder gevonden die alle 8 geografische ISDN-telefoonnummers kon en wilde overnemen, waarna ik de stoute schoenen toch maar heb aangetrokken.

 

Ik moet eerlijk toegeven dat het inderdaad als een tierelier werkt, als je het eenmaal aan de praat hebt. Dropped packets, slechte kwaliteit, robot-geluid, merk er niets van. Tot mijn verbazing kon ik de DECT-toestellen direct op de router/modem/pbx zetten. Zelfs een oud analoog faxje blijkt nog gewoon goed via de analoge telefoonpoortadapter te blijven werken - zelfs over VoIP! (ja, we hebben soms klanten die hun order nog per se willen faxen)

 

Enige dat wel moest gebeuren was het vervangen van de ISDN-telefoons door IP-telefoons. Dat scheelde meteen een stuk of drie stroomadapters, een NT1-kastje en een Webvox nogwat (Byeeeee!). En die IP-telefoons zijn even prutsen om goed in te stellen, maar het werkt nu als een zonnetje!

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.