• 0

Uurtarief

Beste mensen,

 

Als ondernemer van een adviesbureau zit ik met het dilemma van het te rekenen uurtarief. Het gaat hier om bedrijfskundig advies wat naar mijn idee in de eerste opzet meer uitgaat naar marketing dan verandering van het proces. Echter, zijn wij beginnend adviesbureau met erg weinig ervaring en ben daarom van mening dat ons uurtarief van €35,- per uur dan ook op zijn plek is.

 

Er wordt niet gepromoot met dit tarief zodat er ruimte zich bied om te onderhandelen. Op dit moment zijn wij in staat een grote organisatie binnen de recreatiebranche als opdrachtgever te krijgen. De opdracht ligt binnen onze macht (+/- 300 uur) om uit te voeren. Ons portfolio heeft nog niet zo'n mooie opdrachtgever.

 

De opdrachtgever werkt op Benelux niveau en trekt een ruim budget voor deze opdracht. Vraag is of het verstandig is om ons lage uurtarief aan te houden voor deze opdrachtgever of juist flink te verhogen om gewoonweg te cashen?

 

Met vriendelijke groet,

 

Dirk

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zorgen dat je output het benodigde niveau gaat hebben en dan een normaal (hoger) tarief rekenen. Dit komt erg wiebelig over, zo. Gewoonweg cashen: waarom denk je in die termen? Je kunt toch afspraken maken over de output en zorgen dat je hieraan voldoet, en daar een passende vergoeding voor vragen? Het klinkt allemaal nog wat junior ;-) Dat zeg je zelf ook, maar zadel je opdrachtgever daar niet mee op.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Dirk,

 

Met een te hoog tarief kun je jezelf uit de markt prijzen. Een te lage vraagprijs kan het idee geven dat jullie werk weinig waard is. Bepaal daarom goed je tarief ook al ben je een beginnend adviesbureau.

Informatie over het berekenen van een uurtartief kun je vinden via: uurtarief berekenen.

 

Veel succes met jullie onderneming!

 

Groet, Hermia van Ginkel

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reacties.

 

Met enige ervaring ga je met bedrijfskundige adviezen al gauw richting €75,- a €100,-. Concurrenten die hun prijzen bekend hebben hanteren deze categorie. Echter, kan bij grote bedrijven het uurtarief op maat wel 10 x hoger zijn als er maar een meerwaarde gecreëerd wordt. Logisch als wanneer je miljoenen bespaart je jezelf een paar duizend euro toe kan rekenen. Terug naar de realiteit als pas afgestudeerde bedrijfskundige is er weinig tot geen ervaring. Het idee was om met kleine opdrachtgevers te werken en zodoende je portfolio uit te breiden waardoor je steeds een hoger uurtarief kunt rekenen.

Nu biedt zich de kans om een voor ons grote opdrachtgever aan de slag te gaan. Met een prijs van €35,- kom je naar mijn idee inderdaad wiebelig en junior over zoals eerder werd aangegeven.

 

Wat is ondernemend? Omdat het kan een hogere prijs rekenen? Of een prijs rekenen waarbij je 100% zeker weet dat je opdrachtgever met de uitkomst tevreden gaat zijn?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is ondernemend? Omdat het kan een hogere prijs rekenen? Of een prijs rekenen waarbij je 100% zeker weet dat je opdrachtgever met de uitkomst tevreden gaat zijn?

 

Want het was goedkoop en dus hoefde hij/zij ook niet veel te verwachten? Het lijkt erop dat jullie je nu al aan het indekken zijn voor mindere kwaliteit. Zoals al eerder aangekaart: denk je werkelijk dat je de klant kunt bedienen?

 

Een uurtarief van € 35,-- voor 'bedrijfskundig advies' is erg mager. Zelfs de genoemde € 75,-- zit al echt aan de ondergrens hoor. ZZP'ers werken nog wel eens voor dergelijke tarieven, maar bureaus zeker niet. Denk maar gauw aan het dubbele. Maar er spelen uiteraard allerhande factoren een rol. Zoals wat je precies gaat doen. Is het heel operationeel, of strategisch? Is het eenmalig of met perspectief op vervolg? Lastig om daar zo een oordeel over te vellen. Zoals ik het nu lees, is het voor jullie ook een leertraject en van belang voor het opbouwen van jullie referenties. Dat kan een prima argument zijn om richting de opdrachtgever een lager tarief te hanteren. Bespreek dat dan ook gewoon. Je kunt ook overwegen om tegen een dergelijk tarief te werken, maar met de afspraak dat de klant zelf bepaalt hoeveel meer hij/zij wil betalen na de opdracht o.b.v. tevredenheid. Laat hem/haar bepalen wat hij/zij een redelijk uurtarief vindt voor de geleverde diensten.

 

Succes!

Heeft u een briljant idee? Of wilt u uw organisatie versterken? Ik help u graag: http://www.vlemminxcompany.com

Link naar reactie
  • 0

"Er wordt niet gepromoot met dit tarief zodat er ruimte zich bied om te onderhandelen."

Wat is dit voor zinsconstructie, eigenlijk.

 

Nog even wat anders:

je zegt dat het eigenlijk een marketingopdracht is.

1. In hoeverre wijkt dit af van je eigenlijke expertise?

2. In hoeverre is dit veel resultaatgeoriënteerder dan een adviesklus en hoe word je afgerekend op resultaat?

3. Hoe heb je je gekwalificeerd voor deze opdracht, als het een gerenommeerd bedrijf is en het werk inhoudelijk niet is waar je je op richt?

 

Zitten toch wel wat rode vlaggetjes in dit verhaal.

Link naar reactie
  • 0
Echter, kan bij grote bedrijven het uurtarief op maat wel 10 x hoger zijn als er maar een meerwaarde gecreëerd wordt. Logisch als wanneer je miljoenen bespaart je jezelf een paar duizend euro toe kan rekenen.
Daarom zou je eens andere prijsmodellen moeten overwegen. Een vriend van me vraagt maar eenmalig 10% van de besparing die hij voor opdrachtgevers realiseert. De ene keer is dat een paar dagen rondbellen om € 100.000 te besparen, de andere keer drie maanden aanpoten voor een besparing van € 1 miljoen, maar deze invulling van no cure no pay legt hem bepaald geen windeieren. Het is een ijzersterk verkoopargument.

 

Terug naar de realiteit als pas afgestudeerde bedrijfskundige is er weinig tot geen ervaring. Het idee was om met kleine opdrachtgevers te werken en zodoende je portfolio uit te breiden waardoor je steeds een hoger uurtarief kunt rekenen.
Ik denk (als bedrijfskundige) dat je jezelf en ons vak tekort doet wanneer je niet minstens een bodemprijs vanaf € 50 à € 55 per uur vraagt. Daarboven hangt het vooral van je specialisme en reputatie af; een uurtarief van € 185 is niet ongebruikelijk…

 

Of een prijs rekenen waarbij je 100% zeker weet dat je opdrachtgever met de uitkomst tevreden gaat zijn?
Opdrachtgevers willen zekerheid in de vorm duidelijke deliverables met heldere milestones. Een uurtarief kan dat in de weg staan: een vast bedrag voor een duidelijk omkaderd advies/project is vaak beter. Houd daarom voor jezelf een intern rekentarief achter de hand: wat moet je per uur minimaal verdienen.

 

Zitten toch wel wat rode vlaggetjes in dit verhaal.
Eens. Ik krijg visioenen van een dag lang bezoekers van de Albert Heijn aanklampen met "maar drie vragen" en andere spookbeelden.

 

Link naar reactie
  • 0

Of een prijs rekenen waarbij je 100% zeker weet dat je opdrachtgever met de uitkomst tevreden gaat zijn?

He, ja - reken gewoon 5 euro per uur! :)

 

Je bepaalt je uurtarief op basis van de kwaliteit die je gegarandeerd kunt leveren, niet op basis van waar je mee weg denkt te kunnen komen.

 

Vindt de klant je te duur, dan is dat pech en gaat het niet door, want kwaliteit kost nou eenmaal geld. Vindt de klant je te goedkoop, dan komt dat doordat je waarschijnlijk niet de gewenste kwaliteit kunt leveren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Of een prijs rekenen waarbij je 100% zeker weet dat je opdrachtgever met de uitkomst tevreden gaat zijn?

He, ja - reken gewoon 5 euro per uur! :)

 

Je bepaalt je uurtarief op basis van de kwaliteit die je gegarandeerd kunt leveren, niet op basis van waar je mee weg denkt te kunnen komen.

 

Vindt de klant je te duur, dan is dat pech en gaat het niet door, want kwaliteit kost nou eenmaal geld. Vindt de klant je te goedkoop, dan komt dat doordat je waarschijnlijk niet de gewenste kwaliteit kunt leveren.

 

 

 

Ja en als je door je hoge prijs (omdat jij zelf vind dat je kwaliteit oh zo goed is) geen klanten binnen harkt? Ik zou niet zo stand vast zijn in je prijs, voor jou 3 anderen, ook al zou je uitzonderlijke kwaliteit leveren, mensen moeten wel bereid zijn dit te betalen.

 

Die hoge prijs kan je alleen berekenen naar mate je agenda steeds voller raakt.

Link naar reactie
  • 0

Die hoge prijs kan je alleen berekenen naar mate je agenda steeds voller raakt.

Dat ben ik niet met je eens - ik doe liever 1 opdracht van 10.000 euro dan 10 opdrachten van 1000 euro.

 

En natuurlijk - als je tarief zo absurd hoog ligt dat je helemaal geen klanten krijgt, dan heb je jezelf overschat. Maar meestal onderschatten mensen zichzelf, dus zo snel zal dat niet gebeuren.

Link naar reactie
  • 0

Tsja...bedrijfskundig advies voor € 35 per uur? Ik weet niet of ik het dan serieus zou nemen, eerlijk gezegd.

 

Mee eens. Als je serieus genomen wilt worden moet je ook serieuze tarieven rekenen, en 35 euro per uur is geen serieus tarief in de consultancy wereld. Daar zullen veel klanten op afknappen, en de klanten die je wel inhuren wil je liever niet... die verwachten namelijk heel veel voor zo weinig mogelijk geld.

 

Ik kan het weten, want ik rekende een paar jaar geleden ook maar 35 euro per uur. Die klanten kwamen steeds met allerlei aanpassingen, vragen en andere dingen waardoor de klus dubbel zoveel tijd kostte als begroot, terwijl de klant natuurlijk niet bereid was daar extra voor te betalen... hij heeft immers niet voor niets gekozen voor de goedkoopste aanbieder die hij kon vinden.

 

Nu reken ik 60 euro per uur, en doordat ik nu een professioneler tarief reken krijg ik ook klanten die professioneler (serieuzer) met hun website bezig zijn en bereid zijn daar in te investeren.

 

Overigens komt het nu natuurlijk nog steeds wel voor dat een klus flink wat meer tijd kost dan vooraf begroot was, maar mijn huidige klanten hebben daar meestal wel begrip voor. En als ik er onverhoopt wat extra uurtjes in moet steken die ik niet kan of wil doorberekenen heb ik nog steeds een redelijk uurtarief.

 

Daarnaast reken ik tegenwoordig ook altijd wat meer tijd dan ik verwacht nodig te hebben in de offerte zodat ik wat speling heb.

 

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Beste Dirk,

 

ga je reis-, scholings- of inhuurkosten maken voor deze opdracht? Zitten die bij het uurtarief inbegrepen of zijn er binnen het project declaratiemogelijkheden?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dirk, welkom op HL.

 

Ik zou me niet alleen zorgen maken om het tarief maar ook om de omvang van de opdracht. Jullie presenteren je als bedrijfskundigen, maar krijgen in feite een marketingklus aangeboden van 300 uur! En al wat jullie denken is "Ka-Ching"! € 10.500! omzet. Je kunt ook denken, OEI, € 10.500 risico!

 

Als een opdrachtgever 300 uur bij een bureau neerlegt voor een marketingklus terwijl het bureau zich profileert als (jonge) bedrijfskundigen dan gaat er aan de vraagkant van de overeenkomst al iets mis. Voor mij is het evident dat de opdrachtgever zijn inkooporder niet goed gekwantificeerd en gekwalificeerd heeft. Kortom, hij denkt een X resultaat in te kopen tegen een mooie prijs, maar hij legt de opdracht (met alle respect) bij een partij neer waarvan het nog maar zeer de vraag is of deze partij gaat leveren wat hij verwacht. Dat is in eerste aanleg een foute inschatting van de inkopende partij, maar dat vrijwaart jullie niet als jullie niet leveren waarom gevraagd wordt EN waarvan jullie gezegd hebben dat jullie het kunnen! Welke voorbehouden hebben jullie gemaakt? Is er sprake van een inspannings- of resultaatverplichting?

 

Wat als de opdrachtgever valt over het eindresultaat? Sterker nog, wat als hij daardoor schade lijdt?

 

Kortom, de eerste vraag is niet of je tarief klopt, maar of je de klus überhaupt moet aannemen!?

 

Verplicht leesvoer voor jullie: Olifanten!

 

Verder ben ik het van harte met iedereen eens: je komt niet bij de klant langs om zijn ramen te lappen of zijn tuin te doen. Gedraag je daar dan ook naar en stel een zakelijk tarief.

 

groet en veel wijsheid gewenst

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    1 lid, 477 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.