Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Ab Bauer
Kritische senaat zet zzp-modelovereenkomst op losse schroeven
Korte samenvatting:
De commissie Financiën van de Eerste Kamer heeft gisteren een brief aan staatssecretaris Wiebes gestuurd met veel kritische vragen die er nog leven rond het vervangen van de VAR-verklaring door een modelcontract. Zelfs zijn eigen partij, de VVD, heeft 'grote reserves' bij zijn wetsvoorstel.
Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:
Als ik met andere ZZP’ers praat zegt de ene helft dat ik te laat ben om nog over dit onderwerp te beginnen als het al bij de Eerste Kamer ligt. De andere helft zegt dat ik eerst moet afwachten hoe het allemaal in de praktijk gaat lopen. Tussen ‘te laat’ en ‘te vroeg’ is het nu dus hét moment om er over te beginnen.
Ik vraag me soms af hoe we hier ooit zijn gekomen. Een jaar of twintig geleden was het allemaal zo overzichtelijk:
Je had de ‘echte’ ondernemers en je had de mensen in loondienst. Een enkele ondernemer was wel een soort van ZZP’er, bijvoorbeeld de vioolbouwer, grafisch vormgever of cameraman (wat we vroegere ‘freelancers’ noemden).
Nu is het de wereld op zijn kop: Dit jaar ben ik een paar mooie opdrachten van bedrijven die een leuke app wilden misgelopen omdat ze ‘uit principe niet met eenpitters’ werken. In plaats daarvan word ik dagelijks gebeld door vage recruitmentbureautjes die niet eens willen zeggen wie de eindklant is en alleen maar vragen of mijn VAR nog geldig is.
Van de week werd ik gebeld of ik interesse had in een opdracht van ‘minstens een jaar’, op locatie bij een grote bank. Dan zit je dus gewoon in een kantoor in Amsterdam, in een team en werkt op aanwijzing van een ‘scrum master’ van 9 tot 5. In de pauze eet je je bammetjes en praat met je collega’s.
Kan iemand mij uitleggen wat dit in hemelsnaam nog met ‘zelfstandig ondernemen’ te maken heeft?
Werkelijk niets toch? In vroeger tijd hadden ze gewoon iemand hier voor aangenomen in (tijdelijke) loondienst.
Ik zie als gevolgen van de hele ZZP’erisering van de samenleving een grote groep mensen die alleen nog maar als ZZP’er aan de slag kunnen tegen een zeer lage vergoeding. Voor werkgevers is deze optie zo aantrekkelijk (genoeg mensen om uit te kiezen), dat werknemers in vaste loondienst zich bijna schuldig moeten voelen.
Ik ben als (echte) ondernemer niet zo van de politieke partijen om dingen voor mij te regelen maar ik voel nu toch sterk de behoefte om mijn stem te laten horen. Een stem voor de ‘redelijkheid’. Waarom kunnen we niet weer terug naar de eenvoudige splitsing tussen mensen in loondienst en ‘zelfstandigen’?
Nu kan ik in mijn eentje op het Binnenhof gaan staan maar dat heeft denk ik weinig effect (hoewel ik wel een mooie petitie van Annedien Hoen zag). Is er een politieke of maatschappelijke organisatie, vakbond of ondernemersclub waar ik mijn stem voor redelijkheid kwijt kan?
Ik sta op het punt om met een spandoek de straat op te gaan.
Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten