• 0

MKB Collectieven overstappen energiemaatschappij

MKB Collectieven levering energie bewerken

 

Goedemorgen,

Via MKB Collectieven benaderd telefonisch voor eventuele overstap tegen gunstigere tarieven voor energie. Via een door hun geregisseerd vragenlijstje waarop je met alleen ja en nee kan antwoorden hier in getuimeld!

Heb een aanbod schriftelijk gekregen die je voor 23 februari jl zou moeten hebben gelezen en bevestigd of niet. Ik was echter in het buitenland en heb deze brief dus niet gelezen. Ik krijg vandaag een bevestiging van Total Gas & Power Nederland dat zij mij gaan uitschrijven en bij hun inschrijven per 1 mei a.s.

MKB Collectieven gebeld dat dit niet zomaar kan maar ze gaan eerst de tape terugluisteren en dan laten ze me weten of ik er aan vast zit of niet. Dit kan toch zo maar niet!! Ik heb geen handtekening of niets geplaatst!

Mijn gevoel zegt dat dit wettelijk helemaal niet kan en ik wil hier graag actie op ondernemen want ik vind dit best een agressieve manier van verborgen verkoop.

Kunnen jullie mij helpen en adviseren wat te doen?

Heb al diverse zaken geprobeerd en ook contact opgenomen met MKB

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Mijn gevoel zegt dat dit wettelijk helemaal niet kan en ik wil hier graag actie op ondernemen want ik vind dit best een agressieve manier van verborgen verkoop.

Wat is verborgen verkoop?

 

Waarom ga jij zo'n vragenlijstje doornemen met een wlldvreemde? Gaan er dan geen alarmbellen af?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dit kan toch zo maar niet!! Ik heb geen handtekening of niets geplaatst!

Toch wel. Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst, zeker als de aanbieder dat kan bewijzen met een geluidsopname en deze daarna schriftelijk is bevestigd door de aanbieder. Vervelend dat je die niet hebt gelezen. Als ondernemer heb je minder mogelijkheden tot herroeping dan een consument.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Beste Kim Dam,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Voor de volledigheid voeg ik een verwijzing toe naar jouw bericht op Klacht.nl: https://www.klacht.nl/mkb-collectieven/klacht/voorstel-energie/

 

Sinds wanneer is een 'herroepingstermijn' van toepassing op een informatiepakket? Ik snap het verhaal in ieder geval niet.

 

Modgroet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Mijn gevoel zegt dat dit wettelijk helemaal niet kan en ik wil hier graag actie op ondernemen want ik vind dit best een agressieve manier van verborgen verkoop.

Wat is verborgen verkoop?

 

Waarom ga jij zo'n vragenlijstje doornemen met een wlldvreemde? Gaan er dan geen alarmbellen af?

 

Ik ben ook benaderd door zo'n partij, ik denk dezelfde, het was ook iets met MKB maar zo heten er meer. Maar omdat ze ook met Total werkten, vermoed ik dezelfde.

 

Het was eerst gewoon een goed gesprek. Ja, een verkoopgesprek, maar dat geeft niet. Vroegen me of ze me een aanbieding mochten doen, nou dat mag altijd natuurlijk (ik zit tenminste net op een punt dat ik over wil sluiten). Maar er waren al twee zaken die ik duidelijk aangaf, en waar ze niet erg duidelijk antwoord op had. Maar geen nood....als ik dan het aanbod kreeg, kon ik er altijd even over bellen.

Toen me duidelijk werd dat het geen vrijblijvend aanbod is, heb ik het afgekapt. Ik ga niet iets waarvan ik nu al vermoed dat het niet passend is eerst aannemen.

 

Toch was me zeer duidelijk wat nog verkoopgesprek was, en wanneer het bandje werd ingestart. Dat geven ze ook aan 'dan start ik nu de geluidsopname in". Vanaf dat moment goed op je tellen passen.

 

Ik vond het niet misleidend, ook al omdat je nog wel degelijk twee weken de tijd hebt om het aanbod af te slaan.

 

Nog iets (en dat vermelden ze niet!): als zakelijke ondernemer zijn de overname boetes een stuk hoger dan bij particulier. De laatsten liggen op €125 per product (gas en licht samen dus €250) en partijen zijn vaak nog wel genegen dit te betalen.

De zakelijke overnameboete ligt echter op €600 voor gas en elektriciteit. Als de nieuwe leverancier niet weet dat je een zakelijk contract hebt, en €250 vergoedt, mag je de resterende €350 dus zelf bijpassen.

Eigenlijk is het veel belangrijker daar goed op te letten.

 

Wwant laten we eerlijk zijn Plaurens, het is wellicht allemaal niet zo gegaan als je had gewild, maar heb je nou een financiële strop? Je bent overgestapt, zal toch wel meevallen?

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, dan wordt het helemaal weer anders. Hoewel ik het met Ron eens dat ook de mondelinge overeenkomst geldt, ligt dit anders. Het is een mondelinge overeenkomst waarin je toestemt in het toezenden van een voorstel. En nu claim je dat dit voorstel je nooit bereikt heeft.

Uiteraard is dit niet aangetekend verzonden,(nemen wij toch aan) dus nu breidt de bewijslast zich uit tot het ontvangen hebben van de brief. En die bewijslast ligt ....bij de energiemaatschappij.

In een korte zoektocht naar bevestiging hierop kwam ik op 'absoluteadvocaten.nl' al snel in een chatsessie, en mevr mr. Marije Jansen bevestigde dit.

 

 

Wat ik bij dergelijke overeenkomsten ook nog vreemd vind, is dat het eigenlijk nauwelijks een overeenkomst ís. In het voorstel staan nog eigenlijk álle belangrijke zaken aangaande die overeenkomst:

- start van de levering

- einddatum van de levering

- prijs van de levering (vooral deze)

- welke partij(en) het betreft

- etc. (ontbindende voorwaarden, algemene voorwaarden...)

 

In hoeverre is dan een vraag, telefonisch, of een partij (MKB collectieven) je zo'n voorstel mogen sturen, al meteen bindend als je niet binnen 14 dagen reageert. Dat zullen ze vast uitgezocht hebben, maar als ik er zo langer over nadenk is het ofwel een vreemd voorstel, ofwel het is vreemd daarop in te gaan.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp niet dat er nu ineens een voorstel van mei ligt, terwijl dit in februari jl. ook al was gestuurd? Is er wat veranderd of mis ik iets?

 

Een voorstel is geen overeenkomst, hooguit een poging om wilsovereenstemming te bereiken en op basis daarvan een overeenkomst te sluiten. Kun je even stapsgewijs aangeven wat er nu wel en niet is verstuurd en of dit een voorstel of overeenkomst betreft? Wellicht kun je je beroepen op dwaling...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ja ik ben akkoord gegaan met het doen van een voorstel. Nadat ik dat voorstel zou ontvangen zou ik een overeenkomst aangaan. Maar ja als je het voorstel niet ontvangt dan gaat de bedenkperiode dus stilletjes voorbij. Aanstaande maandag neemt een mevrouw van de klantenservice contact met mij op. Ik heb weinig vertrouwen in deze organisatie maar heb gelukkig rechtsbijstand. Ik hou jullie op de hoogte!

Bedankt voor het meedenken.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja ik ben akkoord gegaan met het doen van een voorstel. Nadat ik dat voorstel zou ontvangen zou ik een overeenkomst aangaan. Maar ja als je het voorstel niet ontvangt dan gaat de bedenkperiode dus stilletjes voorbij. Aanstaande maandag neemt een mevrouw van de klantenservice contact met mij op. Ik heb weinig vertrouwen in deze organisatie maar heb gelukkig rechtsbijstand. Ik hou jullie op de hoogte!

Bedankt voor het meedenken.

Een niet ontvangen voorstel met een bedenktijd, waarna je eraan vastzit? Lijkt me een punt om te onthouden, want daar zit misschien ruimte om aan te geven dat er nog geen overeenkomst is. Goed dat je rechtsbijstand hebt, succes.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Hier hetzelfde aanbod gehad en erin meegegaan (gegarandeerd 10% goedkoper klonk immers goed, en ze zouden de overstapboete betalen).

Wat zijn voor jullie redenen om wel of niet op het voorstel in te gaan?

 

Ik heb nog bedenktijd tot halverwege volgende week (dan zijn de 14 dagen afgelopen en gaan ze alles regelen). Dus als het een slechte zaak is zou ik nog terug kunnen.

Link naar reactie
  • 0

Gegarandeerd 10% goedkoper klinkt inderdaad goed. En dat is op elke mogelijke aanbieder? Staat dat ook zo zwart op wit in het voorstel? Heb je de tarieven in het voorstel al vergelijken met je eigen huidige tarieven (en tarieven van andere aanbieders) ook i.c.m. de duur van het contract?

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om een 3 jarig contract, alleen daarom zou ik het al niet willen. Leveringskosten zijn 4.50 voor gas en 4.50 voor elektra bij mijn huidige betaal ik maar 1 euro. Ook energie en gas kom ik duurder uit. Ga je over de termijn van 14 dagen dan betaal je een fikse boete. Alleen al om deze redenen wil ik niks met dit bedrijf temaken hebben. Op deze manier klanten binnenharken wekt bij mij geen vertrouwen

Link naar reactie
  • 0

Ze hebben mij ook al eens benaderd, idd. met de goedkoopste tarieven, bij narekenen van het aanbod waren ze niet goedkoper, ik heb ze dan ook binnen de termijn opgezegd, bij mij ging het makkelijk en probleemloos.

 

Ik heb de indruk dat dat deze onderneming niks anders doet als telefonisch contact maken met hun doelgroep, klanten werven en met dit "vergaarde klantenbestand" de markt opgaat om zo collectief een klantenbestand aan te kunnen bieden bij de energieleveranciers, daar zal een leuke fee opzitten en vervolgens gaan ze verder met werven van klanten.

 

Link naar reactie
  • 0

Een langduriger contract sluit ik wel vaker af, de boete wordt namelijk eigenlijk altijd overgenomen door de energiemaatschappij waar je naar overstapt waardoor je er niet zoveel jaren aan vast zit als volgens het contract lijkt. Tot nu toe heb ik altijd een particuliere overeenkomst gehad, hoe dit bij een zakelijke overeenkomst zit zou ik moeten uitzoeken, ik las hier geloof ik al dat de boete dan hoger uitkomt.

 

Ik ben even gaan rekenen en de vaste leveringskosten per aansluiting zijn voor mij wel wat goedkoper in hun aanbod (scheelt 3 euro per maand, niet schokkend veel). Maar de leveringstarieven van zowel gas als elektriciteit zijn juist hoger. Ik heb een screenshot van mijn huidige tarieven doorgestuurd, aangezien ze beloven alsnog 10% onder je huidige prijs te gaan zitten als je kunt aantonen dat dit niet zo is. Ik ben benieuwd waar ze mee komen.

Link naar reactie
  • 0

Beste allemaal,

 

Na veel bellen en mailen gisteren een belletje van mkb collectieven. Ze gaan het contract ( dat ik niet heb ) annuleren. Eerst zien dan geloven natuurlijk. Krijg volgende week de bevestiging. Dus dat lijkt op een goede afloop. Dank allemaal voor het advies

Link naar reactie
  • 0

Deze partij belt me al sinds 2012 / 2013 en ze willen me maar niet met rust laten. Ik heb nu al rond de 10 keer gevraagd of mijn telefoonnummer van hun lijst verwijderd mag worden en nog steeds wordt ik gebeld. Ik heb het vaak beleefd gevraagd maar ik ben ook zelfs gewoon een keer kwaad geworden en dat had ook geen zin. Ik vind dit heel erg onbeschoft hoe hun mensen benaderen en ik vind dat er nu iets tegen deze partij ondernomen moet worden! Ze geven zichzelf ook iedere keer een andere naam. Eerst was het 'MKB collectieven' maar vandaag bijvoorbeeld was het 'Energie collectief'. Het heeft in ieder geval altijd iets te maken met besparen op je energierekening, MKB en iets met een collectief. Ik hoop dat met het plaatsen van dit bericht er al 1 stapje verder genomen wordt tegen deze partij.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Gisteren gebeld door MKB Collectieven met het verzoek hun te machtigen mijn bedrijf te vertegenwoordigen voor het regelen van een voordelig aanbod bij Total Gas & Power Nederland.

 

Na machtiging (die niet is gegeven) zou er 14 dagen de gelegenheid zijn om de deal af te wijzen.

 

 

Domein 158 - https://www.158.nl

- Registratie van nieuwe domeinnamen

- Verkoop van mooie domeinnamen

- Dropcatchen van quarantaine domeinnamen

Link naar reactie
  • 0

Ik ben er ook door gebeld. Een vrijblijvende offerte sturen mag altijd.

Ze sturen echt aan op misverstanden. Pas toen ik het woordje vrijblijvend erbij vermeldde, schikten ze enigszins in. Wilden toch een opname starten. Maar waarom, bij een vrijblijvende offerte?

Da's al nattigheid 1.

Ik zou van hun aanbod af kunnen binnen 14 dagen. Maar iets zegt me dat dat als consument is (colportatiewet), en niet als bedrijf. Da's al nattigheid 2.

Iets waarvan ik helemaal geen zin in heb uit te zoeken hoe het precies zit, de twijfel is al genoeg.

 

Bovendien moet je iets aankopen waarvan noch de prijs noch het product duidelijk is. Allemaal onder het mom van als het je niet bevalt, dan moet je bellen en dan kun je het zo weer annuleren.

Maar wie moet ik bellen, zijn daar kosten aan verbonden, en zijn die mensen te bereiken? En heb ik rechtsgeldigheid bij een annuleringsbelletje? da's al nattigheid 4 en 5.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb veertien dagen geleden een contract iq bevestigingsbrief gekregen van Total GP. Echter nooit een contract met hun afgesloten nog met de vermelde intermediair (EGI consultancy).

Per mail direct gereageerd en telefonisch idem. Ik moest het contract annuleren via de website. Maar als er geen contract door mij afgesloten kan het ook niet geannuleerd worden. Dus dit principieel geweigerd en hen per mail verzocht om binnen twee werkdagen met een bewijs van een contract te komen. Hun reactie hierop was dat ik binnen 7 werkdagen antwoord zou krijgen. Deze termijn is verstreken zonder reactie.

Volgens mijn Energie Leverancier kunnen ze zonder mijn toestemming (de vrije markt) het contract per einde contractdatum overnemen. Dus nu juridische ondersteuning aangevraagd cq.

 

Eva : Ik kan noteren dat je het er niet mee eens bent, zeker. Dat heeft mijn collega Patrick op 10-04 ook met je besproken. Echter, als zij een overname indienen kunnen en mogen wij dit niet weigeren. We kunnen alleen een verzoek indienen om de levering terug te nemen, maar daar moeten ze mee akkoord gaan.

martin: Ik blijf dit vreemd vinden: het lijkt het wilde westen wel. Het is dus mogelijk zonder contract een oversluiting te doen!

Eva : Dit heeft te maken met de vrije overstapregeling in de markt. Dit maakt overstappen mogelijk. Het kan ook de andere kant opwerken helaas.

 

 

 

Van harte welkom bij Total!

 

Geachte heer / mevrouw,

 

Onlangs bent u klant geworden bij Total Gas & Power. In de bijlage vindt u de officiële bevestigingsbrief. Daarin staat belangrijke informatie over onder andere:

• ingangsdatum en looptijd van het contract

• het leveringsadres en de netbeheerder

• tarieven en leveringsvoorwaarden

• Gegevens over verblijfsfunctie en complexbepaling

Controleer deze gegevens goed en geef eventuele wijzigingen aan ons door via e-mail aan contracten@totalgp.nl. Kunt u ons als de gegevens over verblijfsfunctie en complexbepaling niet kloppen een WOZ verklaring sturen met de juiste gegevens?

Mocht u onverhoopt uw contract willen annuleren dan kunt u dat binnen twee weken na ontvangst van deze mail aangeven op www.total-energie.nl/annuleren.

 

Heeft u nog vragen?

Bezoek onze website total-energie.nl, of bel een van onze medewerkers. Zij helpen u graag. Wij zijn op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur bereikbaar op telefoonnummer 088 33 45 055.

 

Met vriendelijke groet,

 

Total Gas & Power Nederland

 

 

 

 

Martin Maharadja Tenten

www.maharadja-tenten.nl

06-15489363

Link naar reactie
  • 0
Ik heb veertien dagen geleden een contract iq bevestigingsbrief gekregen van Total GP. Echter nooit een contract met hun afgesloten nog met de vermelde intermediair (EGI consultancy).

Per mail direct gereageerd en telefonisch idem. Ik moest het contract annuleren via de website. Maar als er geen contract door mij afgesloten kan het ook niet geannuleerd worden. Dus dit principieel geweigerd en hen per mail verzocht om binnen twee werkdagen met een bewijs van een contract te komen. Hun reactie hierop was dat ik binnen 7 werkdagen antwoord zou krijgen. Deze termijn is verstreken zonder reactie.

Volgens mijn Energie Leverancier kunnen ze zonder mijn toestemming (de vrije markt) het contract per einde contractdatum overnemen. Dus nu juridische ondersteuning aangevraagd cq.

 

Ik heb hier wat op zitten Googelen, e.e.a. lijkt mede af te hangen van de vraag of je een kleingebruiker of een grootgebruiker bent.

 

Er zijn codes energie waarin onder andere bepaald wordt hoe overgesloten moet worden.

 

Het lijkt er inderdaad op dat een 'nieuwe' leverancier de oude leverancier opdracht kan geven een 'klant' over te sluiten.

 

De code heeft zelfs een apart hoofdstuk over wat te doen bij onterechte oversluitingen.

 

Of ze de overeenkomst zonder meer kunnen overnemen, is mij niet duidelijk geworden. Als de oude leverancier vindt dat zij geen overeenkomst meer met je hebben, zullen ze de oversluiting ook wel terecht uitgevoerd vinden.

 

Een overeenkomst komt tot stand door middel van een aanbod en de aanvaarding daarvan. Misschien dat daar voor energiecontracten uitzonderingen op bestaan, maar dat weet ik dan niet. Het gaat om een nutsvoorziening en volgens mij heb je dan juist extra bescherming.

 

Aangezien de codes voor kleingebruikers ook op consumenten van toepassing zijn, zou je bij uitzondering (en er wederom van uitgaande dat je een kleingebruiker bent) eens Consuwijzer kunnen bellen om te vragen wat je mogelijkheden zijn.

 

Dit hele verhaal doet me trouwens denken aan hoe vroeger domeinnamen werden overgezet. Daar hebben ze sindsdien verhuiscodes voor bedacht, die de contractant aan de oude registrar moet vragen en aan de nieuwe moet doorgeven. Zo heeft de contractant altijd de regie in eigen handen. Misschien moet zoiets ook bij andere nutsvoorzieningen worden ingevoerd.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben inmiddels van het " contract" af. Het blijft heel trickie wat er gebeurt. het telefoongesprek is gevoerd met mijn partner (niet tekenbevoegd), het gaat in een razendtempo waarbij mensen amper kunnen ademhalen om antwoord te geven

 

Tijdens de samenvatting van het telefoongesprek stellen ze je bijvoorbeeld in een keer tien vragen waarbij je maar een keer gevraagd wordt om een antwoord. Je bent dan geneigd om op de laatste gestelde vraag te antwoorden en de overige vragen vergeet je dan. Maar vermoedelijk onder druk van juridische hulp ben ik er vanaf, maar ook na de bevestiging van hun kant direct annuleren!

 

 

 

Geachte heer, mevrouw,

 

Onze excuses voor het uitblijven van een reactie van onze zijde. Wij hebben uw opzegging in goede orde ontvangen en verwerkt. Wij zullen de levering niet overnemen.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Indien u vragen of opmerkingen heeft, vernemen wij deze graag. Uw casenummer is .

 

Martin Maharadja Tenten

www.maharadja-tenten.nl

06-15489363

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.