• 0

'Functioneringsgesprek' freelance docent

Hallo allemaal,

 

Ik werk als freelance docent af en toe bij een particuliere school. Ik ben allang ondernemer en werk voor veel klanten sinds een jaar of 15. Nu wilde ik het tarief aankaarten. Wat sinds 2017 niet is verhoogd. 

Mijn contactpersoon heeft daarop geantwoord door een 'EVALUATIEgesprek' te willen houden, en van daaruit het tarief te verhogen. Wel gaf hij al aan wat er mogelijk was aan verhoging, wat niet veel is maar dat terzijde.

 

Vervolgens heb ik een R&O formulier gekregen met daarop de benaming 'Evaluatie van de opdracht'. De afspraak per e-mail had echter als onderwerp: 'functioneringsgesprek'.

Ik wil best een gesprek hebben over de samenwerking en plannen voor de toekomst, maar ik vraag me af wat mag en wat niet?

Ik ben ingehuurd op basis van mijn diploma's en heb tevens een lerarenbevoegdheid dus ik versta mijn vak.

 

Zaken die erin staan zijn o.a.:

-omschrijving van de werkzaamheden

-functioneren

-algemene indruk functioneren

 

Hoe beoordeelt u de onderstaande competentieaspecten? - Dan staat er: leiderschapskwaliteiten, organisatorische kwaliteiten, beïnvloedende kwaliteiten, intellectuele kwaliteiten, persoonlijke kwaliteiten, communicatieve kwaliteiten. 

 

Vervolgens een stuk over houding en gedrag. Of ik passie en plezier heb in het werk, vakmanschap bezit en resultaatgericht ben.

 

Dan persoonlijkheid: sterke punten en zwakke punten. Of ik me in mijn werk heb kunnen ontwikkelen zoals afgesproken. Conclusie beoordeling en algemene waardering: uitstekend tm onvoldoende. 

 

 

Mijn vraag:

Wat vinden jullie van de inhoud van dit formulier? Hebben jullie tips hoe hiermee om te gaan?

Zelf kan ik me niet aan de indruk onttrekken behandeld te worden als een werknemer. Overigens vind ik de punten ook best apart. Het punt: hoe beoordeelt u? Die 'u' zal wel gaan over de manager met wie ik dat gesprek ga houden. 

Ik wil best een gesprek houden over de invulling van de opdracht en het tarief in de toekomst, maar wel als een gelijkwaardig gesprek. 

 

Bedankt alvast!

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 3

Zelfstandig ondernemer zijn is ook een houding. Dan moet je dus wel onderhandelingspositie innemen. Niet door op alle slakken bij de tegenpartij zout te leggen, maar door zelf een puntenlijstje te maken en dat door te nemen. Het heeft niet zoveel zin de tegenpartij over zijn houding en aanpak te gaan doceren, als je die minpunten ook kan negeren. Tussen onderdanig en opstandig bestaan tal van alternatieven.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

What’s in a name ... ‘Evaluatie van de opdracht' of 'functioneringsgesprek'.

 

Ik ga geheel mee in de reactie van TwaBla, inclusief die slakken en het zout.

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, TwaBla zei:

Zelfstandig ondernemer zijn is ook een houding. Dan moet je dus wel onderhandelingspositie innemen. Niet door op alle slakken bij de tegenpartij zout te leggen, maar door zelf een puntenlijstje te maken en dat door te nemen. Het heeft niet zoveel zin de tegenpartij over zijn houding en aanpak te gaan doceren, als je die minpunten ook kan negeren. Tussen onderdanig en opstandig bestaan tal van alternatieven.

 

Spijker op de kop! +2 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik adviseer je het klantgerichter, als opdrachtnemer, op te vatten.  Zie de aangevoerde punten als de eisen en wensen die de opdrachtgever stelt aan de uitvoering van de opdracht.  Dat geeft jou ook mogelijkheden een doorvertaling te maken naar - onderhandeling over - jouw tariefstelling: "U wilt dat en dat zo en zo uitgevoerd hebben, dat kost zoveel..."

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Met vijftien jaar werkervaring (als ondernemer) en 'veel' klanten mag ik toch hopen dat jouw tariefstelling leidend is boven diploma's en lesbevoegdheid en een functionerings oops evaluatiegesprek!? Dat een tarief de laatste twee jaar niet wijzigt is m.i. niet zo vreemd als het aanvankelijke tarief in orde was, maar vermelden jouw AV dan geen jaarlijkse indexering?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wat reken jij voor dat gesprek, vraag ik me dan af.

 

Werknemer: vraagt zijn baas om loonsverhoging.

Ondernemer: kondigt zijn klant een tariefverhoging aan.

Even heel cru gesteld. In de praktijk zul je een goede klant willen behouden en daartoe water bij de wijn doen; bijvoorbeeld door desgewenst op gesprek te gaan.

 

Dus eigenlijk wat Twabla zegt.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    2 leden, 357 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.