• 0

Vennoot worden?

(aangepast)

Beste leden,


zal ik voor "mezelf" beginnen onder de vleugels van een ander?

Na voor de zoveelste keer na een 3de contract geen vaste aanstelling te krijgen.. ben ik tijdens de corona gaan doen wat ik als student deed. Pakketten bezorgen. Al snel werd mij gevraagd toe te treden tot een vof van iemand die van zijn eenmanszaak een vof gemaakt heeft en mij hier graag nog aan wil toevoegen.

 

zijn plan:

-Mede vennoot met beperkte aansprakelijkheid
- De werkzaamheden zullen uitgevoerd worden volgens scan volgorde. Deze zullen verloond worden met €17,50,- per uur inclusief reiskosten woon werkverkeer.
- Vakantie of Verlof ruim 4 weken van te voren doorgeven ivm vervanging.
- Gereden schade zit een eigen risico aan van €700,- per schade geval.
- Gereden boetes zijn voor eigen rekening.
- Pakketten die kwijt of zoek raken zijn voor eigen rekening.

 

dit voelt een beetje als een goed contract 

maar besef me dat ik als ondernemer, belasting moet afdragen en mijn eigen verzekeringen moet betalen..

 

hoeveel gaat er ongeveer van die 17,50 af

(ben van plan 50 uur per maand te werken)

 

waar zit mijn voordeel? Is die er überhaupt?

er vanuitgaande dat een beginnend pakketbezorger netto €10,- Per uur verdient en een ervaren chaffeur €12,50 p.u. een zeer ervaren chauffeur misschien meer..

 

wat zou jullie als ervaringsdeskundige doen?

waar kan ik evtueeel tegen kleine vergoeding advies krijgen?

 

aangepast door Marcella11
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 3

Heel kort en duidelijk. NIET DOEN.

 

Beperkte aansprakelijkheid bij een VOF bestaat niet. Enige wat men kan is inschrijven in de KvK dat je niet alleen of maar tot een bedrag van x euro zelfstandig bevoegd bent.

De hoofdelijke aansprakelijkheid is niet uit te sluiten. Bij financiële problemen binnen de VOF kunnen schuldeisers gewoon bij jou aankloppen..

Er is maar 1 ding erger als je contract niet verlengd krijgen en dat is werken in een schijnconstructie feitelijk ga je nu een deal aan met een ondernemer die nog te beroerd is om je fatsoenlijk werknemersbescherming te geven voor een baan.

 

Vergelijk eens goed wat je allemaal kwijt raakt aan rechten, met dit soort tarieven kun je nul reserves opbouwen voor als je ziek bent of als er toch geen werk is.

Het is ronduit stom om al je werknemersrechten op te geven alleen maar omdat werkgevers je geen vast contract willen geven, dan snij je jezelf vooral in de vingers.

Je weet dat het gebeurd, dat betekent dus dat je als werknemer toch gewoon vanaf een halfjaar voor einde contract kunt gaan solliciteren zodat je zo door kan naar de volgende baan en desnoods na een paar maandjes ww weer doorstroomt.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
11 uur geleden, Roel J zei:

Heel kort en duidelijk. NIET DOEN.

 

Beperkte aansprakelijkheid bij een VOF bestaat niet. Enige wat men kan is inschrijven in de KvK dat je niet alleen of maar tot een bedrag van x euro zelfstandig bevoegd bent.

De hoofdelijke aansprakelijkheid is niet uit te sluiten. Bij financiële problemen binnen de VOF kunnen schuldeisers gewoon bij jou aankloppen..

Er is maar 1 ding erger als je contract niet verlengd krijgen en dat is werken in een schijnconstructie feitelijk ga je nu een deal aan met een ondernemer die nog te beroerd is om je fatsoenlijk werknemersbescherming te geven voor een baan.

 

Vergelijk eens goed wat je allemaal kwijt raakt aan rechten, met dit soort tarieven kun je nul reserves opbouwen voor als je ziek bent of als er toch geen werk is.

Het is ronduit stom om al je werknemersrechten op te geven alleen maar omdat werkgevers je geen vast contract willen geven, dan snij je jezelf vooral in de vingers.

Je weet dat het gebeurd, dat betekent dus dat je als werknemer toch gewoon vanaf een halfjaar voor einde contract kunt gaan solliciteren zodat je zo door kan naar de volgende baan en desnoods na een paar maandjes ww weer doorstroomt.


hartelijk dank voor uw antwoord..

voor ieder gewerkt jaar krijg je 1 maand WW

dus over 3 maanden heb ik al 20 arbeidsjaren verbruikt in ruim 3 jaar.. 

 

dat ter zijde

wat stellen jullie voor om als tegen voorstel te doen? Ik begeef me op onbekend gebied en heb totaal geen idee wat ik van mijn uurloon moet uitgeven aan verzekeringen, belasting ed 

 

er is mij gezegd als je weinig verdient krijg je waarschijnlijk terug ipv dat je moet betalen. Plan is om 2dagen per week te werken dus zo'n 50 uur per maand 

 

bedankt voor de reacties

aangepast door Marcella11
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Marcella11,

 

volgens mij was het eerste en tweede advies dat je dit niet moet doen.

 

Het uurtarief is veel te laag om te ondernemen en de sociaaleconomische risico's zijn veel te hoog.

 

Quote

Leg dit eens uit???

Quote

Na voor de zoveelste keer na een 3de contract geen vaste aanstelling te krijgen..

En dan periodiek ongewenst zonder werk zitten tussen tijdelijke contracten in.

 

Quote

ben ik tijdens de corona gaan doen wat ik als student deed. Pakketten bezorgen. Al snel werd mij gevraagd toe te treden tot een vof van iemand die van zijn eenmanszaak een vof gemaakt heeft en mij hier graag nog aan wil toevoegen.

 

Kennelijk doe je dat dus goed en dan zou ik voor een betere optie gaan. Wat heb je gestudeerd?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1
22 uur geleden, Marcella11 zei:

mij gevraagd toe te treden tot een vof van iemand die van zijn eenmanszaak een vof gemaakt heeft en mij hier graag nog aan wil toevoegen.

 

Hoeveel vennoten heeft hij al op deze manier toegevoegd? En wat staat er in het vennootschapscontract? Voor ondertekenen zou ik dat eerst door een jurist laten beoordelen. Zoals eerder gezegd als vennoot ben je volledig aansprakelijk voor de schulden van de vennootschap.

 

2 uur geleden, Marcella11 zei:

wat stellen jullie voor om als tegen voorstel te doen?

 

Vraag eerst eens om de jaarstukken van eerdere jaren waaruit kan blijken dat de vof winstgevend is, ook als die van de eenmanszaak zijn is het de moeite waard om er naar te kijken. Normaal deel je in de winst van een vof en is een afgesproken uurtarief niet gebruikelijk. Verkapt dienst verband ligt op de loer.

 

2 uur geleden, Marcella11 zei:

er is mij gezegd als je weinig verdient krijg je waarschijnlijk terug ipv dat je moet betalen. Plan is om 2dagen per week te werken dus zo'n 50 uur per maand 

 

Neem aan dat je hier inkomstenbelasting mee bedoelt. Te veel ingehouden loonheffing of via voorlopige aanslag betaalde IB kan je terug krijgen maar als dat er niet is krijg je bij weinig inkomen niks terug.  En IB wordt per jaar vastgesteld en niet per maand, een combinatie van WW en winst uit ondernemen kan ook bij lage inkomens toch belastingdruk opleveren als is het alleen maar een aanslag ZVW die je als zelfstandig altijd krijgt naar hoogte van je winst uit onderneming.

 

Klakkeloos instappen kan je nog wel eens slapeloze nachten bezorgen.

Link naar reactie
  • 0
22 uur geleden, Marcella11 zei:

zijn plan:

-Mede vennoot met beperkte aansprakelijkheid
- De werkzaamheden zullen uitgevoerd worden volgens scan volgorde. Deze zullen verloond worden met €17,50,- per uur inclusief reiskosten woon werkverkeer.
- Vakantie of Verlof ruim 4 weken van te voren doorgeven ivm vervanging.
- Gereden schade zit een eigen risico aan van €700,- per schade geval.
- Gereden boetes zijn voor eigen rekening.
- Pakketten die kwijt of zoek raken zijn voor eigen rekening

 

Met die voorwaarden zou ik na de optelsom al gauw uitkomen dat die €12,50 per uur al snel winstgevender is dan €17,50 met al die voorwaarden.

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie
  • 0
Op 26-8-2020 om 00:09, Marcella11 zei:

hoeveel gaat er ongeveer van die 17,50 af

(ben van plan 50 uur per maand te werken)

 

waar zit mijn voordeel? Is die er überhaupt?

 

Voordeel zie ik ook even niet.

 

Waarom zou je een enorm risico willen lopen voor een omzet -die zelfs als er niets af zou gaan- een stuk lager is dan een bijstandsuitkering?

Trots?

Link naar reactie
  • 2
18 uur geleden, Highio zei:

En dan periodiek ongewenst zonder werk zitten tussen tijdelijke contracten in.

 

Do the math:  hoe kun je in 3 jaar / 36 maanden  tijd 20 maanden WW uitkering krijgen/opgebruiken  tussen of naast  3 of 3+3=6 tijdelijke contracten?  Dat kan alleen als je sowieso tussen 2 werkgevers  heel  lang zonder werk zit. Of als je te weinig uren maakt en steeds WW moet blijven gebruiken naast je werk maar dat is een 'héél ander probleem dan steeds geen vast contract krijgen. Het ene heeft te maken met beschikbaarheid van genoeg werk, het andere met de door een werkgever gewenste/vereiste flexibiliteit 

 

Min of meer door financiële noodzaak gedwongen  ondernemerschap raad ik sterk af: laat je dan liever omscholen naar beroepen waar ze wel om zitten te springen én er ook zicht bestaat op vaste aanstellingen, zoals - bijvoorbeeld - in de zorg. 

 

Quote

(ben van plan 50 uur per maand te werken)

 

Bedoel je per week of per maand? indien dat laatste:  waarom "maar" 50 uur? Wat doe je met / in de overige tijd? 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.