• 0

Onder KOR (kleineondernemersregeling) factuur sturen naar bol.com-klanten

Ik verkoop op bol, ik maak geen facturen aan voor de verkopen die ik daar doe, want ik krijg elke maand een factuur van bol met een overzicht. 

Maar nu vraagt een (zakelijke)klant die via bol wat bij mij heeft besteld om een BTW-factuur. 

 

1. Ik maak gebruik van de KOR regeling en kan dus enkel 0% btw berekenen op een factuur (terwijl klanten wel 21 % betalen aan bol bij bestelling)

2. Ik kan wel een los factuur aanmaken, maar dan zit ik met dubbele kosten van het artikel, dat lijkt het net alsof ik er 2 heb verkocht toch?

 

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Op 1-10-2021 om 12:16, Mauryce zei:

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

 

Voor zover ik weet, moet je dit zelf aangeven aan bol.com, zodat ze voortaan een goeie factuur sturen.  Wanneer je onder de KOR valt kun je dit aangeven in het affiliate account, bij je bedrijfsgegevens onder het kopje 'account'.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 1-10-2021 om 13:06, prinsrachid zei:

 

Voor zover ik weet, moet je dit zelf aangeven aan bol.com, zodat ze voortaan een goeie factuur sturen.  Wanneer je onder de KOR valt kun je dit aangeven in het affiliate account, bij je bedrijfsgegevens onder het kopje 'account'.

 

Dat zou moeten kunnen inderdaad, ook eerder naar gekeken maar is nergens aan te geven. (hoewel bol dat dus wel beweert).

 

Link naar reactie
  • 0

bol stuurt geen facturen naar de klant en geeft de klant ook niks aan betreft btw. de klant kan dus bij plaatsen bestelling niet zien of hij 21% btw, 9% btw of helemaal geen btw betaald.

Kan zijn dat de klant dus onaangenaam verast is dat hij geen BTW terug kan vragen omdat hij daar wel vanuit ging toen hij kocht. Daardoor is de ondernemer/klant dus 21% duurder uit als hij verwacht had.

Maar valt niks over aan bol door te geven.

Je kan de klant dus enkel aankoopbewijs/factuur zonder btw (dus ook geen 0% btw) verstrekken.

Op 1-10-2021 om 13:06, prinsrachid zei:

Wanneer je onder de KOR valt kun je dit aangeven in het affiliate account, bij je bedrijfsgegevens onder het kopje 'account'

weet niet hoe affiliate accounts werken maar wat ik begrijp is TS een externe verkoper en daarbij kan je dit in elkgeval niet doorgeven.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vrees dat TS een ander probleem heeft, en niet goed gelezen heeft waaraan hij is begonnen.

Voor zover mij bekend is, is het een voorwaarde van Bol om btw-facturen te sturen aan klanten zodra klanten hier om vragen, en moet je hier dus aan kunnen voldoen.

Als je ook in Belgie verkoopt is de uitdaging nog groter, want ook die klanten moet je kunnen voorzien van een btw-factuur, en dit correct in je eigen administratie kunnen verwerken

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 1-10-2021 om 15:48, j14 zei:

Ik vrees dat TS een ander probleem heeft, en niet goed gelezen heeft waaraan hij is begonnen.

Voor zover mij bekend is, is het een voorwaarde van Bol om btw-facturen te sturen aan klanten zodra klanten hier om vragen, en moet je hier dus aan kunnen voldoen.

Als je ook in Belgie verkoopt is de uitdaging nog groter, want ook die klanten moet je kunnen voorzien van een btw-factuur, en dit correct in je eigen administratie kunnen verwerken

 

Nee hoor. Zie ook:

https://partnerblog.bol.com/nieuws/nieuwe-kleineondernemersregeling-kor/ 

 

Ja facturen moet je sturen, maar er word niks gezegd over het btw tarief.

En België klopt, maar daar lever ik ook niet aan.

 

 

 

aangepast door Mauryce
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 1-10-2021 om 18:30, Mauryce zei:

 

Quote

Wanneer je onder de KOR valt is het mogelijk om dit aan te geven in het affiliate account

 

Zoals reeds eerder door anderen aangegeven heeft dat betrekking op het affiliate programma.

Dat is als je een website/blog/youtube kanaal/etc. hebt, en commissie vangt, voor het doorlinken naar bol.com.

En niet hetzelfde als verkopen via het platform.

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0
Op 1-10-2021 om 18:30, Mauryce zei:

Nee hoor. Zie ook:

https://partnerblog.bol.com/nieuws/nieuwe-kleineondernemersregeling-kor/ 

 

Ja facturen moet je sturen, maar er word niks gezegd over het btw tarief.

 

Is het dan ook vooraf zichtbaar voor de klant? Ik vraag meestal achteraf een factuur met btw en die krijg ik tot nu toe altijd. Ik shop met mijn privé account bij BOL maak koop ook wel eens dingen voor mijn bedrijf. Zou het dus wel prettig vinden als ik voor bestellen kan zien of de partner onder de kor valt.

Link naar reactie
  • 0

Om als partner te verkopen op Bol.com moet je ingeschreven staan als bedrijf en heb je een BTW/Vat nummer nodig. Als partner ben je verplicht om een BTW factuur te leveren aan klant indien klant daarom vraagt. Bol.com verstrekt namelijk geen factuur maar alleen een betaalbewijs. 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1
Op 1-10-2021 om 18:30, Mauryce zei:

 

Nee hoor. Zie ook:

https://partnerblog.bol.com/nieuws/nieuwe-kleineondernemersregeling-kor/ 

 

Ja facturen moet je sturen, maar er word niks gezegd over het btw tarief.

En België klopt, maar daar lever ik ook niet aan.

 

 

 

 

Je haalt 2 dingen door elkaar, zoals hierboven ook al door enkele anderen is geschreven. 

 

Als verkoper moet je een btw factuur sturen wanneer de klant hierom vraagt, wanneer je dit niet kunt en de klant dient hierover een officiële klacht in bij bol kost je dat sowieso beleidspunten, en als blijkt dat je geen btw factuur kunt uitreiken kunnen ze zelfs je account sluiten

Link naar reactie
  • 0
Op 1-10-2021 om 21:35, Pomper zei:

Als partner ben je verplicht om een BTW factuur te leveren aan klant indien klant daarom vraagt. Bol.com verstrekt namelijk geen factuur maar alleen een betaalbewijs. 

 

 

Dat verdient een hele stevige nuance. Bol.com kan niet bij individuele orders eisen dat je een BTW factuur moet sturen.

De belastingdienst bepaald of je BTW ondernemer bent en of je onder de KOR valt of niet.

Als jij als ondernemer kiest voor de KOR dan mag je geen BTW facturen sturen en de belastingdienst staat niet toe dat binnen 3 jaar na keuze je keuze wijzigt tenzij je over de 20.000 euro gaat.

 

Bol.com mag wel vooraf als voorwaarde stellen dat je geen gebruik maakt van de KOR om verkooppartner te worden (ik weet niet of ze dat doen).

En als ze dat als voorwaarde hebben gesteld kunnen ze je ook uit het programma gooien als je daar niet aan hebt voldaan.

Maar als je verkooppartner bent van bol.com en je maakt toch gebruik van de KOR dan kan Bol.com je NIET dwingen om toch een factuur met btw te sturen naar de klant die erom vraagt. Dat het net zo onwettig als dat wij afspreken dat we rode stoplichten mogen  negeren als we voor 18u bij de bakker moeten zijn omdat het brood op is. 

nabrander:
deze reactie had ik gemist , kennelijk is er dus al beleid op.

Op 1-10-2021 om 22:10, j14 zei:

Als verkoper moet je een btw factuur sturen wanneer de klant hierom vraagt, wanneer je dit niet kunt en de klant dient hierover een officiële klacht in bij bol kost je dat sowieso beleidspunten, en als blijkt dat je geen btw factuur kunt uitreiken kunnen ze zelfs je account sluiten

 

Link naar reactie
  • 0
Op 2-10-2021 om 11:32, Mauryce zei:

In de voorwaarden is hier niks over te vinden. En er word ook niet gesproken over welk btw tarief. 0% kan feitelijk wel een btw percentage zijn?

Alleenin gevalvan KOR/OVOB mag je ook geen 0% rekenen. Je mag HELEMAAL geen btw vermelden. Dus ook geen 0%.

 

Vraag me af of er voor klanten iets staat over berekende btw op de bol-site (zodat ze wel konden verwachten de btw af te kunnen trekken).

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 2-10-2021 om 11:43, Rik · zei:

Vraag me af of er voor klanten iets staat over berekende btw op de bol-site (zodat ze wel konden verwachten de btw af te kunnen trekken).

 

Hoewel er vooraf geen BTW bedrag vermeld wordt, adverteren ze wel nadrukkelijk dat als je daar zakelijk besteld je altijd een BTW factuur kan krijgen.

Dan heeft een zakelijke afnemer in ieder geval wel de redelijke verwachting dat er iets af te trekken valt, ja...

 

altijd-een-btw-factuur.thumb.png.836e8ec4d27b798a1031119b74b0abeb.png

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0
Op 2-10-2021 om 11:32, Mauryce zei:

In de voorwaarden is hier niks over te vinden. En er word ook niet gesproken over welk btw tarief. 0% kan feitelijk wel een btw percentage zijn?

 

Dat maakt op zich niet uit voor mijn uitleg.. Er zal NOOIT iets in de voorwaarden staan van bol of welke onderneming dan ook, welk btw tarief geldt want dat bepaald niet de onderneming maar de wet op de omzetbelasting en jou status als btw ondernemer. jij mag als KOR ondernemer NOOIT btw rekenen over je verkopen. Alleen als je over de 20.000 euro omzet gaat en dan ben je verplicht het te rekenen.

 

Het enige wat er op jou factuur zou mogen over btw is het volgende: 'factuur vrijgesteld van OB o.g.v. artikel 25 Wet OB'. of een andere formulering is ook acceptabel.

zie dit artikel bij KvK https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/wetten-en-regels/kleineondernemersregeling-gebruiken/

 

op de site van de belastingdienst is alleen een heel korte uitleg te vinden via de pagina over aangepaste regels voor facturen

 

Link naar reactie
  • 0
Op 2-10-2021 om 13:10, Roel J zei:

 

Dat maakt op zich niet uit voor mijn uitleg.. Er zal NOOIT iets in de voorwaarden staan van bol of welke onderneming dan ook, welk btw tarief geldt want dat bepaald niet de onderneming maar de wet op de omzetbelasting en jou status als btw ondernemer. jij mag als KOR ondernemer NOOIT btw rekenen over je verkopen. Alleen als je over de 20.000 euro omzet gaat en dan ben je verplicht het te rekenen.

 

Het enige wat er op jou factuur zou mogen over btw is het volgende: 'factuur vrijgesteld van OB o.g.v. artikel 25 Wet OB'. of een andere formulering is ook acceptabel.

zie dit artikel bij KvK https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/wetten-en-regels/kleineondernemersregeling-gebruiken/

 

op de site van de belastingdienst is alleen een heel korte uitleg te vinden via de pagina over aangepaste regels voor facturen

 

 

Oke helder, daar was ik grotendeela van op de hoogte. Ik weet dat er meer mensen met KOR regeling op bol zitten. Ik ga proberen die even te vragen

Link naar reactie
  • 0
Op 2-10-2021 om 10:35, Roel J zei:

 

Dat verdient een hele stevige nuance. Bol.com kan niet bij individuele orders eisen dat je een BTW factuur moet sturen.

De belastingdienst bepaald of je BTW ondernemer bent en of je onder de KOR valt of niet.

Als jij als ondernemer kiest voor de KOR dan mag je geen BTW facturen sturen en de belastingdienst staat niet toe dat binnen 3 jaar na keuze je keuze wijzigt tenzij je over de 20.000 euro gaat.

 

Bol.com mag wel vooraf als voorwaarde stellen dat je geen gebruik maakt van de KOR om verkooppartner te worden (ik weet niet of ze dat doen).

En als ze dat als voorwaarde hebben gesteld kunnen ze je ook uit het programma gooien als je daar niet aan hebt voldaan.

Maar als je verkooppartner bent van bol.com en je maakt toch gebruik van de KOR dan kan Bol.com je NIET dwingen om toch een factuur met btw te sturen naar de klant die erom vraagt. Dat het net zo onwettig als dat wij afspreken dat we rode stoplichten mogen  negeren als we voor 18u bij de bakker moeten zijn omdat het brood op is. 

nabrander:
deze reactie had ik gemist , kennelijk is er dus al beleid op.

 

 

Het beleid van Bol is dat elke verkooppartner ingeschreven staat in het handelsregister en een BTW/Vat nummer heeft. Een van de beleidspunten is dat als klant vraagt om een BTW factuur, jij verplicht bent om deze te leveren. Nogmaals dat is het beleid van Bol. 

 

Van de Belastingdienst hoef je geen factuur te leveren maar mag je dit wel doen. Indien je dit doet dan dien je dit correct op de factuur aan te geven dat de BTW is vrijgesteld

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/nieuwe-kleineondernemersregeling/wat-betekent-meedoen-met-de-nieuwe-kleineondernemersregeling/

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 2-10-2021 om 14:39, Pomper zei:

Het beleid van Bol is dat elke verkooppartner ingeschreven staat in het handelsregister en een BTW/Vat nummer heeft. Een van de beleidspunten is dat als klant vraagt om een BTW factuur, jij verplicht bent om deze te leveren. Nogmaals dat is het beleid van Bol. 

 

Nogmaals:  Bol.com heeft echt helemaal NIETS te zeggen over BTW op facturen van jouw onderneming! BTW op je factuur zetten terwijl je dat niet mag is strafbaar.

Als je voor de rechter staat wegens het ongeoorloofd vermelden van BTW terwijl je geen BTW ondernemer bent of geopteerd hebt voor de KOR dan kom je echt niet onder een straf uit door te zeggen "Het moest van Bol.com"

 

Het gaat "mis" bij BOL omdat ook een KOR ondernemer een KvK en BTW nummer heeft dus als je die invult op je zakelijk account dan wordt je geaccepteerd.

Ik vermoed dat Bol.com bij acceptatie niet actief controleert op KOR. Ze managen dat wel via de strafpunten. Het probleem zal zich echt niet zo vaak voordoen.. of het zal een redelijk nieuw probleem zijn. Want in 2020 heeft bol.com heel lang een partnerstop gehad en los daarvan is het een klein risico voor hun want er zullen relatief weinig handelaren zijn met zo'n lage omzet en ook het aantal zakelijke bestellingen is klein in verhouding tot het totaal aantal. Het probleem zal zich dus niet zo vaak voordoen.

 

Dus ja de verkoper krijgt strafpunten en bij teveel strafpunten wordt account gesloten.

En de onfortuinlijke koper?  die krijgt excuses van Bol.com met in het slechtste geval de opmerking dat de verkoper is aangesproken en "bestraft" en in het beste geval stuurt bol een cadeaubon ter compensatie

Pas als er teveel klachten gaan komen dan zal bol bij nieuwe partners beter gaan controleren op het voldoen aan de eisen

 

Maar het is echt belangrijk om een heel duidelijk onderscheid te houden tussen wat bol vraag in voorwaarden om partner te worden en wat ze van je mogen vragen om op een factuur voor een order te zetten. en wat jij als ondernemer mag volgens de wet. Dat is echt 100% je eigen verantwoording.

en daarom dat ik er ook meerdere keren op terugkom.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 2-10-2021 om 17:15, Roel J zei:

 

Nogmaals:  Bol.com heeft echt helemaal NIETS te zeggen over BTW op facturen van jouw onderneming! BTW op je factuur zetten terwijl je dat niet mag is strafbaar.

Als je voor de rechter staat wegens het ongeoorloofd vermelden van BTW terwijl je geen BTW ondernemer bent of geopteerd hebt voor de KOR dan kom je echt niet onder een straf uit door te zeggen "Het moest van Bol.com"

 

Het gaat "mis" bij BOL omdat ook een KOR ondernemer een KvK en BTW nummer heeft dus als je die invult op je zakelijk account dan wordt je geaccepteerd.

Ik vermoed dat Bol.com bij acceptatie niet actief controleert op KOR. Ze managen dat wel via de strafpunten. Het probleem zal zich echt niet zo vaak voordoen.. of het zal een redelijk nieuw probleem zijn. Want in 2020 heeft bol.com heel lang een partnerstop gehad en los daarvan is het een klein risico voor hun want er zullen relatief weinig handelaren zijn met zo'n lage omzet en ook het aantal zakelijke bestellingen is klein in verhouding tot het totaal aantal. Het probleem zal zich dus niet zo vaak voordoen.

 

Dus ja de verkoper krijgt strafpunten en bij teveel strafpunten wordt account gesloten.

En de onfortuinlijke koper?  die krijgt excuses van Bol.com met in het slechtste geval de opmerking dat de verkoper is aangesproken en "bestraft" en in het beste geval stuurt bol een cadeaubon ter compensatie

Pas als er teveel klachten gaan komen dan zal bol bij nieuwe partners beter gaan controleren op het voldoen aan de eisen

 

Maar het is echt belangrijk om een heel duidelijk onderscheid te houden tussen wat bol vraag in voorwaarden om partner te worden en wat ze van je mogen vragen om op een factuur voor een order te zetten. en wat jij als ondernemer mag volgens de wet. Dat is echt 100% je eigen verantwoording.

en daarom dat ik er ook meerdere keren op terugkom.

 

 

Je gaat het punt voorbij. Ik zal het proberen beter te definiëren. Bol heeft niets te zeggen over het BTW bedrag Bol heeft wel wat te zeggen over het leveren van een BTW factuur. Ik zal het nu gewoon factuur noemen om een misverstand uit de weg te gaan. Belastingdienst noemt het ook gewoon factuur en niet BTW factuur of betaalbewijs. 

 

Als je wilt verkopen op Bol dan ben je, conform beleid van Bol, verplicht om een factuur te leveren als de klant daarom vraagt. Of je daar nu 21% BTW, BTW verlegd of BTW vrijgesteld op neerzet is de verantwoordelijkheid van de partner conform zijn eigen BTW status. Daar heeft Bol niets over te zeggen. Een verkooppartner die onder de KOR valt heeft een BTW nummer. Volgens de Belastingdienst mag je dus een factuur leveren. Echter moet je dus neerzetten BTW vrijgesteld. 

 

In het geval van TS die onder de KOR valt moet hij, conform beleid van Bol, een factuur leveren waarop staat BTW vrijgesteld. Daarmee voldoet TS aan het beleid van Bol. Of de klant dat acceptabel vindt is een 2de. Immers hij kan geen BTW terugvorderen. 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 2-10-2021 om 18:25, Pomper zei:

In het geval van TS die onder de KOR valt moet hij, conform beleid van Bol, een factuur leveren waarop staat BTW vrijgesteld. Daarmee voldoet TS aan het beleid van Bol. Of de klant dat acceptabel vindt is een 2de. Immers hij kan geen BTW terugvorderen. 

 

Grote kans dat je zo'n bestelling retourkrijgt, of een officieel klacht via bol van de koper tegemoet kunt zien. 

Zij bestellen immers met de verwachting dat ze btw kunt terugvorderen, waardoor er ineens 21% verschil in de prijs komt waardoor je mogelijk "te duur " bent. 

 

Bol klanten zijn daarin heel makkelijk wat betreft terugsturen, ten koste / op kosten van verkopers

Link naar reactie
  • 0
Op 3-10-2021 om 18:02, j14 zei:

 

Grote kans dat je zo'n bestelling retourkrijgt, of een officieel klacht via bol van de koper tegemoet kunt zien. 

Zij bestellen immers met de verwachting dat ze btw kunt terugvorderen, waardoor er ineens 21% verschil in de prijs komt waardoor je mogelijk "te duur " bent. 

 

Bol klanten zijn daarin heel makkelijk wat betreft terugsturen, ten koste / op kosten van verkopers

Het platform van Bol is gestandaardiseerd. Maatwerk is niet mogelijk. Hetzelfde geldt als bijv. een Belgische klant de BTW wilt verleggen. Via het platform is het niet mogelijk. 

Of als je een gedeeltelijke teruggave wilt doen. Ook dat is niet mogelijk. Alleen volledig of niets. 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

Heb inmiddels ook wat reacties van Bol verkopers in dezelfde situatie, zij sturen gewoon een factuur, btw vrij.

 

En anders moeten ze het maar retour sturen, die paar euro gaat het verschil ook niet maken. Heb ook maar 1 vraag gekregen dit hele jaar voor een factuur.

 

 

Link naar reactie
  • 2

moest net Bol toch bellen dus gelijk zoals makkelijkste is het even aan Bol gevraagd.

Antwoord was heel eenvoudig: ja je mag als je van KOR gebruikt gewoon op bol verkopen, hoeft dat verder ook niet bij bol te melden of iets dergelijks.

BTW berekening is iets tussen verkoper en belastingdienst.

Dus als je vraag om BTW factuur krijgt moet je factuur uitreiken maar mag je daar gewoon dus opzetten dat je van BTW vrijgesteld bent.

 

Dat is dus niet iets waarvoor je als BOL verkoper door bol voor gestraft zal worden als je geen btw op factuur kan vermelden.

 

Meer info over facturen: https://partnerplatform.bol.com/nl/hulp-nodig/financien/factuur-zakelijk-klanten/

waarbij je dus in geval van BTW tarief moet lezen dat je vermeld dat je btw vrijgesteld bent.

Verder hebben ze geen speciale info of regels over gebruik van de KOR aangezien ze daar geen partij in zijn.

 

Kan dus enkel voor de klant nog tegenvaller zijn doordat hij 21% duurder uit blijkt te zijn als hij vooraf verwacht had en dus risico dat hij daarvoor gaat terugsturen (klanten sturen soms terug als ergens anders 10 cent goedkoper blijkt (en dat gebeurd dus letterlijk zeer regelmatig)

Link naar reactie
  • 0

Artikel 11.5 van de algemene voorwaarden van bol.com zegt:

 

Quote

5. De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw.

 

Dat klopt dan dus ook niet want in geval van KOR zit er geen btw in de prijs. Misschien foutje of verouderde voorwaarden van bol.com :face-savoring-food: (of mag je het in dat geval nog steeds wel over inclusief btw hebben?)

 

Maar goed. Ze spreken daar ook herhaaldelijk over consumenten en niet zakelijke kopers. (Zouden ze andere voorwaarden voor zakelijke kopers hebben?)

 

Quote

 

Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit;

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.