• 0

Energieleverancier zegt eenzijdig contract op.

Goedenavond,

Ik heb een (zakelijk) contract bij Totalenergies.

Klanten kregen deze mail van hen;

 

TotalEnergies Power & Gas Nederland B.V. (“TPGNL”) stopt met de levering van energie.

Ik heb een contract met Totalenergie tot Juli 2024 voor de levering van gas en stroom. Het bedrijf heeft vorig jaar aangegeven te stoppen in Nederland met de levering van haar diensten.  Je mocht destijds wel kosteloos overstappen ondanks dat het bedrijf haar contract wel zou nakomen. Vorige week ontving ik een mail met de volgende tekst;

Concreet, uw opties: 

 

Stap over naar een andere energieleverancier van uw keuze per 1 augustus 2023 én ontvang een financiële vergoeding* van ons. Klik hier
Overstappen via uw adviseur, tussenpersoon of via online vergelijkingssites zoals gaslicht.com is eenvoudig; dit hoeft niet meer dan 10 minuten van uw tijd te kosten.

 

U maakt geen keuze en ziet daarmee af van de eenmalig door ons aangeboden financiële vergoeding. U ontvangt in de nabije toekomst nog energie van TPGNL, maar u begrijpt dat TPGNL haar dienstverlening medio september zal stoppen

 


De vergoeding ligt ergens rond de €600,- echter als ik overstap naar een nieuw contract heb ik tot Juli 2024 een verlies van €1200,- tov mijn lopende contract. 

Kan TotalEnergie per september 2023 eenzijdig het contract opzeggen en stoppen met de levering van gas en stroom?

Bij voorbaat dank voor het antwoord.

Ferry

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0
4 minuten geleden, Ferry R zei:

Kan TotalEnergie per september 2023 eenzijdig het contract opzeggen en stoppen met de levering van gas en stroom?

Wat staat daarover in jouw overeenkomst met de leverancier?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Wat staat er in het contract?

 

Quote

Energieleveranciers mogen alleen een opzegvergoeding vragen voor het tussentijds opzeggen van een contract met een vaste looptijd en een vaste prijs. In het nieuwe systeem betaalt de consument voor het verlies dat de leverancier hierdoor lijdt.

Dan lijkt het ook logisch dat bij opzegging door de leverancier deze het verlies van de klant compenseert (tenzij anders in het contract staat).

 

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Wat staat daarover in jouw overeenkomst met de leverancier?

Niks, er staan enkel punten in mbt opzegging contract door mijzelf of bij eventuele wanbetaling (wat niet aan de orde is) :

 

Dit Vaste Prijs Contract wordt aangegaan voor een vaste periode. Voor afloop van de vaste periode
zal TOTAL een nieuw contractvoorstel doen. In het geval u het verlengingsvoorstel niet uitdrukkelijk
aanvaardt, en ook geen nieuwe overeenkomst met een andere leverancier hebt gesloten, wordt na
ommekomst van de vaste periode de levering voortgezet voor onbepaalde tijd.

 

is een voorbeeld uit het contract

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, Rik · zei:

Wat staat er in het contract?

 

Dan lijkt het ook logisch dat bij opzegging door de leverancier deze het verlies van de klant compenseert (tenzij anders in het contract staat).

 

Precies, dat lijkt mij ook maar wie bepaald dan wat de hoogte is van dat bedrag.... En Total mailt nu dat dit een 'laatste kans' aanbod is en daarna compensatie vervalt en je dus ook je energielevering per september kwijt bent maar hen bellen/mailen/chatten via de site werkt niet omdat ze 'Nederland al hebben verlaten' ...

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ps. Hier staat meer info.

https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/energieleverancier-stopt-levering

 

En een voorbeeld om aan te geven dat je er niet mee akkoord gaat.

 

Zover ik kan zien is het hun intentie om te stoppen maar ze hebben ook aan aan kun contractuele verplichtingen te voldoen. Dus als niet alle klanten vertrekken zullen ze zich echt iets moeten regelen (hogere vergoeding?).

 

Alle info staat op die site... Zoals

Quote

Hebt u financiële schade omdat uw energieleverancier uw contract heeft stopgezet? U kunt uw leverancier vragen om de schade te betalen. Vraag uw rechtsbijstandsverzekering om advies, of kijk of u terecht kunt bij het Juridisch Loket.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
23 minuten geleden, Rik · zei:

Welke van de drie methodes staat er in het contract bij opzegging door klant?

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/energie/afnemers-van-energie/energiecontracten/opzegvergoeding

 

Misschien voer voor een jurist.

 

Die is vrij laag;

 

In het geval van tussentijdse opzegging van dit contract gedurende de initiële periode van de
overeenkomst, zal TOTAL een opzegvergoeding bij u in rekening brengen. De opzegvergoeding
bedoeld in de vorige volzin bedraagt:
Bij een contractduur en een resterende looptijd opzegvergoeding
1 jaar < 1 jaar € 50,00
> 1 jaar < 1,5 jaar € 50,00
> 1 jaar 1,5 - 2 jaar € 75,00
> 1 jaar 2 - 2,5 jaar € 100,00
> 1 jaar > 2,5 jaar € 125,00


Indien en voor zover TOTAL u onder het contract zowel gas als elektriciteit levert, is TOTAL
gerechtigd bij voortijdige beëindiging van het contract met betrekking tot de levering van zowel
elektriciteit als gas (steeds) een afzonderlijke opzegvergoeding te rekenen in overeenstemming met
het bepaalde in de vorige alinea. Overigens zal TOTAL geen opzegvergoeding rekenen in geval van
beëindiging van het contract in de periode van twee weken voor tot twee weken nadat het contract
afloopt.

Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, UwJurist zei:

Dan is het consumentenrecht niet van toepassing.

We hebben het hier ook niet over het consumentenrecht. De leverancier is gewoon verplicht de levering na te komen (zie link acm).

 

Dat weten ze zelf ook heel goed want ze spreken over 'intentie' om te stoppen. Zolang niet alle klanten 'afgekocht' zijn zullen ze moeten blijven leveren. De tekst van acm (zie link) zegt dat ook. Dus als de voorziene schade veel groter is, zal er nog wel (individueel) onderhandeld kunnen worden.

 

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/energie/afnemers-van-energie/energiecontracten/mijn-energieleverancier-wijzigt-mijn-contract-stopt-levering-door-hoge-energieprijzen

Quote

Krijgt u een brief van uw energieleverancier waarin zij zeggen dat ze de levering willen stoppen? Dit mag dus niet zomaar. Stuur de leverancier een brief of e-mail. Wijs de leverancier erop dat u niet akkoord gaat met het stoppen. Geef aan dat u het huidige contract gewoon door wilt laten lopen.

 

Link naar reactie
  • 2
16 minuten geleden, Rik · zei:

We hebben het hier ook niet over het consumentenrecht.


Er wordt juist door jou wel degelijk consumentenrecht bij gehaald.

Zie bijvoorbeeld:

 

Op 6-7-2023 om 22:15, Rik · zei:

...... In het nieuwe systeem betaalt de consument voor het verlies dat de leverancier hierdoor lijdt.

 

en

 

Op 6-7-2023 om 22:46, Rik · zei:

 

Consuwijzer is voor consumenten.

en

 

Op 6-7-2023 om 22:46, Rik · zei:

... Vraag uw rechtsbijstandsverzekering om advies, of kijk of u terecht kunt bij het Juridisch Loket.


Het juridisch loket adviseert niet bij zakelijke contracten.

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 6-7-2023 om 22:08, Ferry R zei:

Overstappen via uw adviseur, tussenpersoon of via online vergelijkingssites zoals gaslicht.com is eenvoudig; dit hoeft niet meer dan 10 minuten van uw tijd te kosten.


De vergoeding ligt ergens rond de €600,- echter als ik overstap naar een nieuw contract heb ik tot Juli 2024 een verlies van €1200,- tov mijn lopende contract. 
 


Er is al veel gezegd en geschreven over energiecontracten de afgelopen jaren.

Wat heeft de vergelijking op de genoemde website je opgeleverd.

Je spreekt nu over toekomstige verliezen, zijn die verliezen aangetoond of geschat.

Over hoeveel energie gaat het hier, wat is het totaal bedrag wat je per jaar betaalt.

Ben je interessant genoeg om bij een andere leverancier te onderhandelen over de prijs.

Of het wel of niet wettelijk is toegestaan, wat je energieleverancier nu wil, daar onthoud ik mij van.

 

aangepast door RiVe
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Is dat zakelijke contract voor je bedrijfspand of woonadres?

 

1200 verlies en 600 compensatie. Als je daarvoor een heel juridisch traject moet starten zou ik het verlies maar nemen. Schouders onder je onderneming dan heb je dat zo weg gewerkt.

aangepast door henkh
typefout
Link naar reactie
  • 0

Het is mij uit deze discussie nog niet helemaal duidelijk wat juiste advies is. Ik zit met zelfde probleem mijn Vergoeding van Total Energies is €1'450.- Maar mijn dit denkt niet mijn huidige verlies als ik overstap naar bijvoorbeeld Eneco daar ben ik €4'300 meer per jaar kwijt als mijn Totaal Energies contract dus nog steeds €1'750 te kort. Heb een contract tot Oct 2024. Ik had ook ergens gehoord dat ze onder bepaald niveau willen komen zodat ze vergunning word in getrokken en kunnen stoppen. Maar als ze dat niveau niet halen verplicht zijn te leveren.? Alle adviwes meer dan welkom.

Link naar reactie
  • 0

Mstolk, allereerst welkom op Higherlevel!

 

1 uur terug, Mstolk zei:

Het is mij uit deze discussie nog niet helemaal duidelijk wat juiste advies is.

 

Als ik het mag samenvatten:

  • consumentenrecht is niet van toepassing op deze zakelijke overeenkomst
  • Je kunt een vordering tot nakoming vereisen. Daarmee dwing je Total om energie te blijven leveren tegen de overeengekomen prijs of dwing je een hogere schadevergoeding af (bijvoorbeeld ter hoogte van je aantoonbaar hogere werkelijke schade)
  • Als het verschil tussen de voorgestelde compensatie en werkelijke schade niet al te hoog is (zie voorbeeld Ferry R: 600 Euro verschil) loont het vermoedelijk qua tijd en juridische kosten niet de moeite om een vordering in te stellen. Principes zijn duur.... 

 

In jouw voorbeeld lijkt de schade een stuk hoger, het inschakelen van een (bedrijfs)jurist voor het instellen van een vordering tot nakoming is wellicht een goede investering. 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.