• 0

Belastingdienst vraagt specificaties BTW aangifte

Hallo,

Ik ben zzper en vorig jaar begonnen met mijn bedrijf en ivm de onverwachte drukte en vele aankopen via mijn bedrijfsrekening is de boekhouding een beetje aan de kant komen te liggen. Ik moet nu voor de belasting het volgende inleveren ivm een voorbelasting terug vraag.

1: Een specificatie van de voorbelasting (rubriek 5-b) waarop de btw van elke factuur afzonderlijk zichtbaar is. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van een uitdraai van de grootboekrekening (en) van de voorbelasting zonder verdichtingen.

2: Wanneer het bedrag van de voorbelasting van de aangifte niet aansluit bij de specificatie, verzoek ik u een verklaring te geven voor het verschil met daarbij de berekening.

3: Kopieën van de tien facturen met de hoogste bedragen voorbelasting. 

Ik heb een voorbelasting bedrag aan geven van 8765 omdat ik veel spullen heb gekocht voor mijn bedrijf. 
nu ben ik veel facturen kwijt met de hoogste bedragen maar heb ik dit wel ingevuld. Zij vragen nu om facturen van de 10 hoogste bedragen voorbelasting . Maar ik heb echt heel veel tankbonnen en andere bonnetjes bijvoorbeeld die ik hier ook in mee neem maar stel ik neem bijvoorbeeld 10 tankbonnen kom ik net uit op 1000 euro , dat kan toch nooit genoeg zijn ? Of gaat het hier niet om? Kan iemand mij hier toelichting over geven en wat kan ik het beste doen.

als het kan in Jip en Janneke taal ;)

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
15 minuten geleden, Kevinvanbrugge zei:

Ik heb een voorbelasting bedrag aan geven van 8765 omdat ik veel spullen heb gekocht voor mijn bedrijf. 
nu ben ik veel facturen kwijt met de hoogste bedragen maar heb ik dit wel ingevuld.

Facturen van online aankopen zijn gemakkelijk te downloaden … tenminste als je de moeite genomen hebt om je bedrijf op de webshop te registreren. Zo niet, dan kan je contact met de (web)winkel opnemen en vragen om een kopiefactuur.

 

15 minuten geleden, Kevinvanbrugge zei:

Zij vragen nu om facturen van de 10 hoogste bedragen voorbelasting . Maar ik heb echt heel veel tankbonnen en andere bonnetjes bijvoorbeeld die ik hier ook in mee neem maar stel ik neem bijvoorbeeld 10 tankbonnen kom ik net uit op 1000 euro , dat kan toch nooit genoeg zijn ?

Ze vragen om de hoogste bedragen, niet om een paar tankbonnetjes.

Hoe komt het dat je wel een paar tankbonnen hebt bewaart en niet de facturen van grote aankopen, die niet zonder uitzondering het bewijs zijn voor garantie?

 

15 minuten geleden, Kevinvanbrugge zei:

stel ik neem bijvoorbeeld 10 tankbonnen kom ik net uit op 1000 euro , dat kan toch nooit genoeg zijn ?

Nee, natuurlijk niet.

Het gaat om de grote inkopen … en wel de 10 grootste, die waarschijnlijk de hoge btw-vordering rechtvaardigen.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat er bij mij om dat ik heel veel kleine aankopen heb allemaal tussen de 100-300 euro en daar meerdere van. Stel ik zou alsnog 10 van deze facturen mee sturen dan kom ik alsnog niet uit op het bedrag wat ik terug vraag , alleen als ik alles bij elkaar op tel dan wel. Maar met 10 bonnen kom ik er niet aan.

Link naar reactie
  • 0

 

Jip hier!  (Of is het Janneke...)

 

Een grootboekuitdraai van de rekening "voorbelasting" zal je vast niet hebben, want ik heb zo het vermoeden dat je helemaal geen (boekhoud/financieel-) systeem gebruikt.

 

Overigens is datgene je ontvangen hebt (de brief/mededeling/vraag dus) standaard bij (startende/"verse") ondernemers die snel een behoorlijk hoog bedrag terugvragen (of verrekenen) qua BTW.

 

Je kan ook een 'handmatige' lijst maken van 10 grote bedrag en kopieën van de facturen opsturen.

Maar ik lees dat je de (meeste) grote facturen kwijt bent...

 

Da's niet best eerlijk gezegd.

Misschien een idee om kopieën op te vragen bij de leveranciers?

 

Anders wordt het een lastig verhaal vrees ik.

 

Een tiental 'tankbonnetjes' zal het 'm niet worden vrees ik.

 

Succes!

  

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

 

Jip hier!  (Of is het Janneke...)

 

Een grootboekuitdraai van de rekening "voorbelasting" zal je vast niet hebben, want ik heb zo het vermoeden dat je helemaal geen (boekhoud/financieel-) systeem gebruikt.

 

Overigens is datgene je ontvangen hebt (de brief/mededeling/vraag dus) standaard bij (startende/"verse") ondernemers die snel een behoorlijk hoog bedrag terugvragen (of verrekenen) qua BTW.

 

Je kan ook een 'handmatige' lijst maken van 10 grote bedrag en kopieën van de facturen opsturen.

Maar ik lees dat je de (meeste) grote facturen kwijt bent...

 

Da's niet best eerlijk gezegd.

Misschien een idee om kopieën op te vragen bij de leveranciers?

 

Anders wordt het een lastig verhaal vrees ik.

 

Een tiental 'tankbonnetjes' zal het 'm niet worden vrees ik.

 

Succes!

  

Dat vermoeden had ik al , heel lastig inderdaad want ik heb veel inkopen gedaan maar niet alles is een groot bedrag, aan welk bedrag moet ik dan denken per factuur als ik deze voorbelasting terug vraag. Want volgens mijn berekening heb ik wel echt deze voorbelasting betaald verspreid over meerdere betalingen.

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Kevinvanbrugge zei:

Want volgens mijn berekening heb ik wel echt deze voorbelasting betaald verspreid over meerdere betalingen.

 

Je moet dan wel voor ruim € 50.000 ingekocht hebben. Je kan natuurlijk ook een lijst maken van vele honderden uitgaven met bijbehorende BTW bedragen, die dan in totaal bijna € 9.000 qua BTW is.

En vervolgens dan ook de (300-1000?) bijbehorende bewijzen (facturen/bonnetjes) kopiëren en hopen dat zij (de belastingdienst) het acceptabel vinden.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Jammer dat ik niet alle bonnen / facturen kan/mag insturen want dat is natuurlijk wel waar het omgaat , de terug gevraagde voorbelasting is overigens niet fictie en ik heb inderdaad rond de 42000 aan inkopen gedaan waarvan bijna 9000 belasting. 
 

ik zit hier erg mee in de knoop vooral omdat ik veel kleine bonnen heb en de belasting gaat geen akkoord geven voor 10 bonnen/facturen van tussen de 100 en de 300 euro terwijl ik misschien wel 100 bonnen heb liggen.

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

 

Je moet dan wel voor ruim € 50.000 ingekocht hebben. Je kan natuurlijk ook een lijst maken van vele honderden uitgaven met bijbehorende BTW bedragen, die dan in totaal bijna € 9.000 qua BTW is.

En vervolgens dan ook de (300-1000?) bijbehorende bewijzen (facturen/bonnetjes) kopiëren en hopen dat zij (de belastingdienst) het acceptabel vinden.

Jammer dat ik niet alle bonnen / facturen kan/mag insturen want dat is natuurlijk wel waar het omgaat , de terug gevraagde voorbelasting is overigens niet fictie en ik heb inderdaad rond de 42000 aan inkopen gedaan waarvan bijna 9000 belasting. 
 

ik zit hier erg mee in de knoop vooral omdat ik veel kleine bonnen heb en de belasting gaat geen akkoord geven voor 10 bonnen/facturen van tussen de 100 en de 300 euro terwijl ik misschien wel 100 bonnen heb liggen. Daarom vraag ik jullie hulp en misschien dat ik er dan uit kom 

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, herman van der helm zei:

Stuur gewoon alle bonnen op.

 

Wel met de gevraagde lijst/specificatie dan!

 

De belastingdienst is geen administratiekantoor waar je allerlei losse bonnetjes naar op kan sturen en hopen dat zij jouw aangifte op basis daarvan zal goedkeuren.

 

Het wordt wel iets meer verwacht van belastingplichtige ondernemers.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Joost Rietveld zei:

Je zegt de hele tijd dat het in heel veel kleine bonnen gaat. Maar hoe zit het dan hiermee?

Bedrijfs gerelateerde aankopen , gaat niet persee om grote uitgaven per keer maar alles bij elkaar opgeteld. Dus ook de bonnetjes die ik bewaar zoals bijna elke ondernemer die zijn aankoop bewijzen bewaard om dit te declareren. 

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, Kevinvanbrugge zei:

ik heb inderdaad rond de 42000 aan inkopen gedaan waarvan bijna 9000 belasting. 

 

Dus heb je dat zelf zitten 'terugrekenen' (wat niet mag als het om BTW gaat! - het bedrag aan voorbelasting moet op de factuur/ het 'bonnetje' apart vermeld staan...) en dan ook nog verkeerd uitgerekend ook...!

 

Want als je 42.000,00 uitgegeven had, dan was hooguit 7.289,26 aan BTW berekend.

 

Vind je het gek dat de belastingdienst allerlei vragen stellen - ik niet.

 

Ik ben weg!!

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Kevinvanbrugge zei:

Bedrijfs gerelateerde aankopen , gaat niet persee om grote uitgaven per keer maar alles bij elkaar opgeteld. Dus ook de bonnetjes die ik bewaar zoals bijna elke ondernemer die zijn aankoop bewijzen bewaard om dit te declareren. 

Dat strookt niet met je eerdere uitspraak … “nu ben ik veel facturen kwijt met de hoogste bedragen maar heb ik dit wel ingevuld”.

 

Alsdan, heb je een groot probleem, niet allen dat je nu de BTW terugvraagt, maar ook dat je later de winst verlaagt met niet aantoonbare kosten.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Op zich is dit toch even een avondje zitten. Je hebt in de administratie de 10 grootste bedragen staan. Anders ben je nooit op de 8K voorbelasting terecht gekomen. Vervolgens de bonnetjes/facturen van de 10 grootste bedragen gaan opzoeken.

Dit moet toch gewoon lukken? Vind nog dat ze coulant zijn eigenlijk.

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik denk dat dit een mooi moment is om een boekhouder in de arm te nemen en te stoppen met doe het zelven. Ook al om beterschap te tonen richting de belastingdienst. 

 

Het zal nog lastig worden om iemand te vinden die dit wil doen, maar ik twijfel of je veel keus hebt. Echt degelijk ziet het er niet uit en dat zal een belastinginspecteur waarschijnlijk ook vinden. Dus ik denk dat je alle reden hebt om daar wat mensen in ieder geval nog een beetje gunstig te stemmen. 

 

Hoe kom je trouwens aan het idee dat je max 10 in mag sturen? Ik zie dat ze om de 10 hoogste vragen, maar ik lees dat toch een beetje als een indicatie ipv als een echte harde richtlijn en jij hebt gezien je verdeling in factuurbedragen wel een goede reden ervan af te willen wijken. Of heb je redenen om aan te nemen dat het echt precies 10 zijn? 

 

Let wel, als je facturen mist, door wat slimme keuzes net een setje bij elkaar weet te sprokkelen waar de belastingdienst net mee akkoord gaat en het komt dan later vervolgens nog een keertje uit zijn de rapen echt heel erg gaar. 

aangepast door Peter73
Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, Peter73 zei:

Ik denk dat dit een mooi moment is om een boekhouder in de arm te nemen en te stoppen met doe het zelven. Ook al om beterschap te tonen richting de belastingdienst. 

 

Het zal nog lastig worden om iemand te vinden die dit wil doen, maar ik twijfel of je veel keus hebt.

Ik denk dat er best boekhouders te vinden zijn die dit wel een leuk projectje vinden, maar ik denk dat ze gezien de BTW-aangifte van Q4 voor hun bestaande klantenbestand daar op z'n vroegst pas in februari tijd voor hebben. Desalniettemin geen reden om niet nu alvast iemand te gaan zoeken.

 

Met betrekking tot 'de 10 hoogste'; Als een onderneming veel BTW terugvraagt over een kwartaal dan is dat vaak om dat er 1, 2 of misschien een handvol uitschieters tussen zitten. Bijvoorbeeld als een bedrijf een nieuwe productiemachine aanschaft voor de komende 20 jaar omdat de oude (die 20 jaar geleden aangeschaft werd) inmiddels z'n beste tijd gehad heeft. Dan is er bijvoorbeeld 1 factuur van een miljoen, terwijl de volgende facturen 50K, 20K en dan verder 'klein bier' van onder de 10K zijn. Door dan te vragen naar 'de 10 hoogste' krijgt de belastinginspecteur daar wat gevoel bij, en is het hem al snel helder waarom 'ie zoveel geld moet overmaken dit kwartaal.

 

Als je voor 50K in een kwartaal getankt hebt, dan heb je niet zo'n verdeling (en is een tankpas wel echt heel handig). Ook dan kan je natuurlijk uitzoeken wat de 10 hoogste zijn, maar dan zal de uitleg wellicht nog belangrijker zijn dat over hoe het bedrag opgebouwd is. 

Link naar reactie
  • 2
(aangepast)
7 uur geleden, Peter73 zei:

Let wel, als je facturen mist, door wat slimme keuzes net een setje bij elkaar weet te sprokkelen waar de belastingdienst net mee akkoord gaat …

Die vlieger gaat niet op, want het 1e verzoek betreft …

“1: Een specificatie van de voorbelasting (rubriek 5-b) waarop de btw van elke factuur afzonderlijk zichtbaar is. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van een uitdraai van de grootboekrekening (en) van de voorbelasting zonder verdichtingen.”

TS kan dus niet zomaar 10 willekeurige facturen bij elkaar sprokkelen. Een vreugdevuur gaat dit niet opleveren.

 

7 uur geleden, Peter73 zei:

Hoe kom je trouwens aan het idee dat je max 10 in mag sturen? Ik zie dat ze om de 10 hoogste vragen, maar ik lees dat toch een beetje als een indicatie ipv als een echte harde richtlijn en jij hebt gezien je verdeling in factuurbedragen wel een goede reden ervan af te willen wijken. Of heb je redenen om aan te nemen dat het echt precies 10 zijn? 

Dat is “gewoon” de standaard procedure.

Het inleveren van het inkoop-overzicht samen met de 10 hoogste inkoopfacturen, geeft een goede indicatie hoe de hoge terugvordering van de BTW tot stand is gekomen.

 

Het verzoek van de belastingdienst geeft geen ruimte tot creatieve interpretatie. Met andere woorden … geef wat ze vragen.

 

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Freeaqingme zei:

Ik denk dat er best boekhouders te vinden zijn die dit wel een leuk projectje vinden …

Een leuk projectje wel, met een leuke rekening en zonder het gewenste resultaat.
Ik denk dat er geen boekhouder te vinden is die hier nog iets moois van kan maken, anders dan inboeken van wat er nog wel is en een suppletie indienen.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Door TS ook makkelijk zelf te doen.

Alle bonnen inboeken in Excel, 4 kolommen: datum, bruto, BTW, netto

Als er bonnen ontbreken blijft het BTW-veld leeg en kan geen BTW teruggevraagd worden.

Bedragen kunnen veelal aan de hand van de bankafschriften worden ingevoerd?

 

Als alles is ingevoerd sorteer je de kolommen op BTW-bedragen en zo komen vanzelf de 10 hoogste te voorschijn. Excelbestand stuur je naar de belastingdienst met een kopie van de 10 hoogste facturen waar BTW op staat en klaar.

Avondje doorwerken dus.

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, DaMedia zei:

Als er bonnen ontbreken blijft het BTW-veld leeg en kan geen BTW teruggevraagd worden.

Als er bonnen ontbreken blijven alle velden leeg.

 

10 minuten geleden, DaMedia zei:

Bedragen kunnen veelal aan de hand van de bankafschriften worden ingevoerd?

Uitsluitend Bankafschriften zijn geen bewijsmiddelen voor de fiscale administratie … niet voor de btw, ook niet voor de kosten.


Blijft over het aannemelijk maken dat de bankmutaties te maken hebben met zakelijke transacties in de hoop - geen enkele garantie - dat een welwillende belastinginspecteur hierin mee wilt gaan.

Dat aannemelijk maken bestaat uit orderbevestigingen, afleverbonnen én de bankafschriften … een drie-eenheid dus. Contante betalingen zonder betalingsbewijzen zijn helemaal kansloos.

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
29 minuten geleden, DaMedia zei:

Avondje doorwerken dus.

 

Ware het niet dat naar alle waarschijnlijkheid er weinig klopt van de teruggevraagde voorbelasting van bijna € 9.000...

 

Want de totale uitgaven waren zo'n € 42.000 dus TS heeft (lijkt het althans) gewoon een berekening (en een foutieve ook!) gemaakt: 41.738 x 21% = bijna 8.765,-

 

  Althans zo lijkt het. En zo werkt het uiteraard niet.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 1
30 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

En zo werkt het uiteraard niet.

Natuurlijk werkt het zo niet.

Wat mij vooral verontrust is dat hierover nogal laconiek wordt gedacht en geschreven. Ik hoop dat andere ondernemers hun administratieve zaakjes wel goed op orde hebben en zo niet dat ze deze wel op orde gaan brengen.

 

In de verklaring van TS … “nu ben ik veel facturen kwijt met de hoogste bedragen maar heb ik dit wel ingevuld.” … ontbreekt het woordje ‘toevallig’

 

Waarom wel een stapel brandstofbonnetjes en geen facturen van de grotere aankopen die waarschijnlijk ook nog eens tot de categorie ‘investering in bedrijfsmiddelen’ behoren. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
16 uur geleden, Kevinvanbrugge zei:

vorig jaar begonnen met mijn bedrijf

(...)
nu ben ik veel facturen kwijt

(...)

wat kan ik het beste doen

Welkom op Higherlevel, Kevin!

 

Gefeliciteerd met de start van je onderneming. Zo te horen was je meteen druk en had je een vliegende start. Vervelend dat de administratie daardoor niet de aandacht heeft gekregen die het nodig had, maar zo gaat dat soms in de praktijk. 

 

Ik heb ook wel eens moeite gehad om een factuur terug te vinden (niet ontvangen, in de spam, naar een vorig adres gestuurd, computer stuk, kwijt in een verhuizing, opgegeten door de hond, ...). En natuurlijk wilde de inspecteur tijdens een controle nou net die ene factuur zien die spoorloos was geraakt, terwijl hij wel correct was ingeboekt in de administratie.

 

Wat te doen: rustig blijven, kijken welke facturen je wel hebt of alsnog ergens kunt opvragen, alles netjes in een administratie inboeken(*), de gevraagde gegevens voor de Belastingdienst aanleveren en verklaren waarom deze gegevens waarschijnlijk afwijken van je eerdere aangifte. Accepteer dat je waarschijnlijk minder terug krijgt en mogelijk zelfs een boete moet betalen voor een onjuiste aangifte. En het belangrijkste: leer hier van voor de toekomst.

 

Succes!

 

NB: Niet blijven piekeren, maar actie ondernemen, de Belastingdienst heeft je vast een deadline gegeven. Als je hier stress van hebt, stuur dan even een PB, dan kunnen we bellen.

 

(*) uiteraard met zorg en aandacht voor de fiscale regels, dus alleen inboeken wat volgens de regels kwalificeert als zakelijke kosten/investeringen, afschrijven waar nodig, privé correcties waar nodig enzovoorts.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Maar even voor alle duidelijkheid: voor de bedragen waarvoor TS geen factuur heeft, bestaat geen recht op vooraftrek. Want de vooraftrek is gebaseerd op het op de factuur vermelde bedrag aan omzetbelasting, niet op één of andere berekening op basis van een bedrag dat uitgegeven is.

 

Los daarvan is het precies zoals al gezegd: de inspecteur vraagt specifieke informatie. Die moet je verstrekken, niet iets anders. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.