• 0

Gebruik van een coach

Ik heb voor en tijdens de start van mijn onderneming samengewerkt met een personal coach genaamd Resli Costabell. We hebben niet gewerkt aan mijn onderneming, maar aan hoe ik mijzelf als ondernemer en individu zie en manage.

 

Voor mij is dit erg nuttig geweest. Ik werk en onderneem in mijn eentje en ik gebruik Resli als klankbord en als iemand die mijn eigen ontwikkeling versnelt. Ik sta sterk in mijn schoenen en hoef mezelf niet te vinden, dus in plaats van achterstallig onderhoud te plegen is zij er om mij in goede mentale conditie te houden.

 

Met een zus en moeder. als coach, en na het volgen van een NLP opleiding, sta ik open voor het gebruik van een coach. Heck, ik heb zelfs een vijfjarige die al beidehande coaching vragen aan zijn ouders stelt...

 

Maken jullie gebruik van een coach, en zo ja wie en hoe? Hoe is die samenwerking voor jou, wat haal je er wel en niet uit? Als je geen coach in de arm hebt genomen, wat weerhoudt je er dan van dat wel te doen?

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Gast Verwijderd account

Als je geen coach in de arm hebt genomen, wat weerhoudt je er dan van dat wel te doen?

Ik denk dat het menig beginnend ondernemer vrij/te duur is.

Link naar reactie
  • 0

Ja, ik gebruik een coach, en dat bevalt prima. Ik coach zelf ook anderen, en ben inmiddels al een tijdje bezig met een coachingsopleiding. Erg boeiend, en ook aan te raden voor mensen die niet 100% coach willen worden, maar ook hun people skills willen ontwikkelen.

 

@Emiel: ik denk dat de kosten best meevallen, gezien de overige kosten van het ondernemen. Misschien is het meer dat een ondernemer niet duidelijk is wat coaching kan opleveren, en dan is het al snel te duur ;D. Ik heb zelf al eens iemand op no cure no pay basis gecoached (ging over realiseren omzetverhoging). Mijn betaling was een percentage van de extra omzet. En dat was interessant voor beide partijen.

 

@Roozeboos: helemaal mee eens! Nadeel is dat je niet 1 maar wel >100 coaches hebt, die elkaar ook nog wel eens tegenspreken. Maar goed, dat scherpt je onderscheidingsvermogen :D

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik heb al jaren een coach. Het is iemand uit mijn omgeving die me helpt om zaken in het juiste perspectief te plaatsen. De frequentie van coaching verschilt enorm per periode. Bij de start van mijn bedrijf heb ik zelfs een tweede coach gehad die me hielp met ‘ondernemers zaken’. Beide ‘gebruik’ ik nog steeds.

 

Kosten zijn helemaal geen issue. Veel mensen vinden het leuk om anderen te coachen. Ik neem mijn coaches wel eens mee uit eten of koop een goed boek voor ze.

 

Een van hen heeft zelf ook weer een coach. Het is dus een beetje geven en nemen.

 

Daarnaast heb ik voldoende mensen in mijn omgeving waar ik wel eens mee klankbord. Eigenlijk zijn dat een soort wederzijdse coaching sessies. Samen ergens even een gebakken eitje eten en elkaars business bespreken. Is ook een vorm van coaching.

 

Ik kan iedereen alleen maar aanraden om ook een coach te zoeken. Vraag hem/haar vervolgens gewoon of ze je willen coachen (als startend ondernemer). De meeste zullen zich vereerd voelen en volmondig ja zeggen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik had natuurlijk met mijn moeder of zus kunnen werken. We spreken/zien elkaar regelmatig en hebben het dan vaak over ondernemerschap en wie wat beters/anders kan doen. Ze zijn goed in hun vak en helpen me zo af en toe.

 

Maar voor het structurele werk wilde ik graag een buitenstaander hebben, die met een vers paar ogen kijkt en geen belang heeft bij een bepaalde uitkomst.

 

Daarnaast is het betaald, dus kan/mag je meer van je coach verwachten en zal een buitenstaander eerder geneigd zijn harde confrontaties aan te gaan. Besides, ik wil geen coachingsrelatie met mijn familieleden hebben, daar wil ik een andere relatie mee.

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben/heb een coach. Oorspronkelijk begonnen over ondernemenan sich, maar later zijn we toegespitst op verkoop en marketing. Het is een professionele coach, maar niet in dat vakgebied, en hij is niet 'mijn' cooach, we houden elkaar scherp. Hij is onbetwistbaar meer coach dan ik, maar is erg rationeel en weinig creatief. Dat ben ik dan weer en daar plukt hij weer de vruchten van.

 

Het is bijzonder waardevol om regelmatig eens een meetlat te hebben om jezelf langs te leggen. Het moet vooral ook geen enorme vriend zijn (dat kan het altijd nog worden) want je moet wel scherp tegen elkaar kunnen zijn.

Link naar reactie
  • 0

Hi Ilja,

 

Leuk topic! In de prille dagen van mijn onderneming werd ik begeleid door een bedrijfscoach van Starterscentrum West in Amsterdam (inmiddels door gebrek aan subsidie ter ziele) en daarna heb ik meegedaan aan het project "Co-Star". Starters werden gekoppeld aan ervaren ondernemers, die een coachingsopleiding hadden gevolgd (zie http://www.stadia.nl). Ook uit dat project is inmiddels de stekker getrokken :( Het fijne was van die trajecten dat het voor de starter nagenoeg kosteloos was.

 

Hoewel het voornamelijk om bedrijfsmatige zaken ging, stond ook de balans tussen werk en privé op de agenda, en of je binnen je bedrijf wel echt je tijd besteedt aan de dingen die je leuk/de moeite waard vind. Dat laatste vind ik nog steeds een heel nuttige toets voor mijzelf bij alle beslissingen.

En natuurlijk kun je dat soort zaken ook met mede-ondernemers (hier!) bespreken, maar ik ben het met Ilja eens dat de visie van een onpartijdige derde heel effectief kan zijn.

Link naar reactie
  • 0

Er bestaan natuurlijke verschillende vormen van coaching een aantal worden hier bovenin al benoemd. Je kan je je dus voorstellen dat je voor verschillende fasen of momenten een verschillende coach in de hand neemt.

 

Persoonlijk gebruik geen coach maar ik bezoek regelmatig MasterClasses waar ik mij weer (aan)scherp hou door de interactie met andere mensen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Na mijn prive ondergang in Nederland ben ik naar het buitenland vertrokken om opnieuw te beginnen. Ik ben nu een tweetal jaren verder en moet concluderen dat ik mijn zakelijke en prive ondergang niet heb verwerkt. Let wel we praten over een faillissement zowel prive als zakelijk.

 

Zakelijk gaat het goed maar kan zeker beter, wat mijn behoefte is om een "sparring partner" te vinden waar je zonder dat er een emotionele band is, zakelijk en prive van gedachte kan wisselen.

 

Bestaat er een instantie of organisatie die dit doet?

 

Groeten,

 

Anthony

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Leuk topic!

 

Ik ben nog echt in de pre-start fase en heb via New Venture deze week te horen gekregen dat ik een coach toegewezen heb gekregen. Over drie weken (vanwege afspraken aan beide kanten) hebben we onze eerste afspraak en ik zie daar erg naar uit. Als leerdoel heb gesteld dat ik meer wil weten van de do's en dont's in de financiële/bancaire wereld, want daar komt hij vandaan. Hoe het in de praktijk gaat, weet ik dus nog niet..

Ook via het Ondernemerskompas (KvK Friesland) heb ik een coach aangevraagd, ook uit de fin. wereld. Eigenlijk zelfde reden en ook vooral voor het vergroten van mijn netwerk. Want als je wat wilt, red je het niet met de info die je op de sites vindt, hahah..

 

En toevallig heb ik vorige week ook een ex-werkgever gevraagd of hij als coach/klankbord wil fungeren. Hij kent mij al heel wat langer en weet waar mijn zwakke en sterke punten liggen. Ik heb bewondering voor hem als ondernemer en zou het heel fijn vinden als hij ongeveer 1 x per maand een paar uurtjes tijd voor me heeft.

 

Het lijkt misschien wat veel, hé? Maar ik heb zoiets van: ik moet nog zoveel leren, daar moet ik bij geholpen worden. Oh ja, voor het Ondernemerskompas moet ik € 40,- per maand betalen. Hier kun je ook nog gebruik maken van het Ondernemersklankbord, en zij vragen een vrijwillige bijdrage van min. € 75,-.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik weet niet (nog niet) of drie teveel van het goede is; een coach klinkt misschien wat zwaar, maar als je met een (zaken)partner of je vader/moeder praat over je ideeën kun je het ook 'coaching' noemen. Toch?

 

Enne.. wellicht dat ik mijn coaches 'gebruik' voor het opdoen van kennis. Daar is m.i. toch helemaal niks mis mee? Persoonlijke ontwikkeling hierin staat voor mij voorop, en of ik dat nu doe middels het lezen van een boek, een gesprek met een coach of met mijn vader...

 

Ben wel nieuwsgierig naar meer meningen hierover!

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Een goede coach laat je bewust worden van de vragen waarop je het antwoord al hebt, alleen heb jij jezelf die vraag nog niet gesteld.

 

Nou ja, dat bedoel ik maar! Ben wel iemand die op zoek is naar bevestiging maar eigenlijk heel goed weet wat ik wil...

Link naar reactie
  • 0

Of gebruik maken van een personal coach goed is voor je of niet dat bepaal je zelf. ik ben nu zo'n 12 jaar werkzaam als personal coach en merk wel dat ondernemers vaak hulp nodig hebben met het maken van beslissingen zowel prive als zakelijk. Soms zijn het kleine beslissingen die voor enorm veel onzekerheid zorgen en soms mega beslissingen die ook impact hebben op anderen.

 

Er zijn veel mensen die zich Personal Coach noemen en daar een aardig som geld voor vragen, ten eerste zul je je moeten afvragen of de factuur wel gelijk staat met wat er voor tegenover staat want uiteindelijk moet het een tool zijn om of meer omzet in je ontwikkeling te krijgen of meer omzet binnen je bedrijf.

 

Het kan is mijn ervaring heel verhelderend werken om een personal coach eens objectief naar je vraagstukken te laten kijken en dan vooral zakelijk omdat ondernemers (ben ik ook) nogal de neiging hebben om moeilijk over zaken te denken tewijl de oplossing voor een probleem vaak akelig simpel is.

 

Je zult dus zelf een goed moeten kijken of een personal coach in jouw geval zinvol is, bijvoorbeeld ben je zakelijk en prive in balans of niet. Of kan ik problemen makkelijk de baas. heb je een klankbord die niet thuis is in je branche maar er wel voor open staat. Kun je alle zaken zoals hiervoor beschreven met Ja beantwoorden dan is het prima toch. Wat betreft de opmerking dat personal coaches duur zouden zijn, dat hangt af van waar je zoekt. Kijk eens naar coaches die naar draagkracht een vergoeding vragen want als het goed is gaat het beter door een coach en zul je dus meer omzetten,maar gaat het minder dan kun je ook wat minder missen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.