Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 02/27/20 in Berichten

  1. Beste Ruud, Wat je in elk geval NOOIT moet doen is extra boekingen maken die gevuld worden door de loonjournaalpost vanuit het salaris pakket, daar komt dit probleem voormoedelijk uit voort. De oplossing is simpel, splits je personeelskosten in 2 groepen rekeningen bijv 40000-40099 voor alle boekingen vanuit het salarispakket tbv van de loonstaat aansluiting(en) en gebruik een tweede groep rekeningen bijv 40100-40199 om andere personeelskosten op te boeken, bijv kosten uitzendkrachten, kosten opleidingen, kosten sociaal budget (team uitjes) maar ook dus de creditering van de doorbelaste lonen. Dan is de accountant blij want hij kan obv rekening reeks 40000-40099 makkelijk de loonstaat aansluitingen maken en is het management blij want zij kunnen als ze de (totale) personeelskosten bekijken de kosten zien zonder doorbelaste kosten naar andere werkmaatschappijen.. Het is mijn ervaring dat het in dit soort situaties handig is om een keer een afspraak met de accountant te plannen buiten de jaarrekeningopstelling om en samen te kijken naar een handiger inrichting van het grootboek zodat hij minder tijd kwijt is aan de controle en allerlei correctie journaalposten en jullie minder geld kwijt zijn aan de accountant omdat hij jullie gerapporteerde kosten niet hoeft door te spitten en opnieuw te gaan rubriceren voor de jaarrekening. Beter een paar grootboekrekeningen extra dan heel veel gemengde journaalposten op 1 rekening, je hebt sneller de totaal saldi van een paar grootboekrekeningen bij elkaar opgeteld dan dat je 1 grote verzamelpot voor jaarwerk moet gaan uitspitten en splitsen over 2 of 3 categorieën..
  2. De feiten zoals ik ze lees: Een goed presterende, betrouwbare medewerker die laks is geweest v.w.b. het behalen van de SVH en nu problemen heeft in de privésfeer, maar dit adequaat aanpakt en hier een proactieve houding (wijkagent) in heeft. Daar tegenover een menselijke werkgever met voldoende ervaring die het bedrijfsbelang niet kan en mag uit het oog verliezen. Ik 'proef' dat beide partijen het liefst geen afscheid van elkaar nemen, want de basis is goed, en dat dat dus ook het uitgangspunt moet zijn: hoe samen verder? Mijn advies: Duidelijk afspraken (op papier) maken m.b.t. SVH, een nieuwe, finale termijn afspreken om dit te behalen. Ondertussen een tijdelijk contract geven (3 of 6 maanden). SVH behaald en prestatie nog steeds goed -> vast contract SVH niet behaald en/of mindere prestatie -> na afloop contract afscheid nemen Voordeel hiervan is dat je ook de tijd hebt om aan te kijken hoe de privéproblemen evolueren. Op deze manier ben je niet een goede werkkracht kwijt (zijn schaars) en loop je alsnog geen al te groot risico. Succes!
  3. Update verplichte AOV (3) Akkoord over verzekering arbeidsongeschiktheid voor ZZP-ers (klik op bovenstaande link voor het volledige artikel van FD, gratis te lezen na registratie )
  4. Wij hebben 8 jaar in D gewoond (net over de grens Groningen -- A7), dus een vergelijkbaar geval. Werken in NL en belasting betalen in NL. In mijn geval zowel mijn BV's als mijn eenmanszaak in een bedrijfsverzamelgebouw in NL gevestigd, waardoor ik gewoon in NL belasting kon blijven betalen. Het is dus wel degelijk mogelijk en naar mijn mening ook aan te raden. De duitse wetgeving is toch echt wel anders... Laat je dus goed adviseren.
  5. bij een eenmanszaak is dat inderdaad het geval. Die is daar gevestigd waar de eigenaar gevestigd is. Dat het werk feitelijk in NL plaatsvindt, doet daar niets aan af. Een oplossing is om de onderneming dan fysiek te vestigen in NL. Dus een loods, kantoor o.i.d. huren en daar de onderneming vestigen zou nog een optie zijn. Dat ontslaat hem vervolgens overigens weer niet van aangifte doen in DLD over zijn winst uit onderneming.
  6. Maar wacht eens even... je zegt dat de verkoper spijt heeft en het pand zelf nodig heeft? Waarom gebruik je die info dan niet om te onderhandelen om de koop ongedaan te maken? Ik snap dat je het pand nodig hebt om je zaak draaiende te houden, maar als je het niet kan betalen ben je ook alles kwijt en daarbovenop 60k armer. Want in alle redelijkheid, je krijgt geen enkele financiering binnen 6 dagen rond tenzij je iemand kent die dat geld heeft én een contract heeft waar je onmiddellijk mee akkoord gaat. Ik denk dat je makkelijker een huurpand vind om je bedrijf (al dan niet tijdelijk) in onder te brengen dan dat je 6 ton gefinancierd krijgt binnen paar dagen. Succes!
  7. Ontsmetten met alcohol is altijd een goed idee...
  8. Gelukkig Uit nieuwsgierigheid: Heb je wel metrics van het gebruik van de QR-code? Want als het gebruik niet significant is kun je er ook voor kiezen heel dat QR verhaal achter wegen te laten... Het kan ook juist slimmer worden ingezet door te kijken naar klantgedrag door beter te meten. Bijvoorbeeld: Een andere QR-code per geografische regio of een andere QR-code per marketing campagne. (De waarde van de cijfers is natuurlijk wel erg afhankelijk van / vertekend door het gebruik van de QR-code...) Als je de technische opzet van de URL wilt weten kun je me een PM sturen met de QR-code.
  9. Beste mensen, dank voor jullie reacties. We hebben gezien dat we 10 jaar geleden met een foute strategie gestart zijn door de code niet op ons eigen domein te laten draaien. We kunnen juridisch waarschijnlijk wel iets voor elkaar krijgen, maar dat kost een heleboel tijd en moeite. Na stevige discussies met het bedrijf hebben we besloten om deze qrcode niet meer te gebruiken. Op al onze vroegere uitingen staat ook het webadres www.tiller.eu vermeld. We gaan een QRcode genereren voor onze nieuwe uitingen en deze direct op ons webadres laten draaien. De qrcode hier plaatsen vind ik niet kies, omdat dan de url van onze "dienstverlener" openbaar wordt. Nogmaals dank voor jullie reacties. Het heeft veel duidelijk gemaakt hoe eea werkt.
  10. Ik reageer even op mijn eigen vraag in het belang van personen die hier misschien later op terecht komen: Ik heb vandaag uitgebreid gesproken met de Belastindienst over dit onderwerp, waarbij de volgende conclusies getrokken worden: - BTW is (gedeeltelijk) aftrekbaar, ook wanneer je gebruik maakt van private lease. Zie ook de eerdere berichten in dit topic hierover. - Wanneer er geen sluitende kilometer-registratie plaatsvind, dan kan er inderdaad gebruik gemaakt worden van de forfait-constructie. In dat geval kan dus 100% van de BTW worden teruggevraagd (brandstof, wasstraat, leasecontract, etc), waarbij een correctie plaatsvind bij de laatste BTW-aangifte van dat boekjaar. - Privé facturen voor het leasecontract hoeven niet in de zakelijke administratie te worden opgenomen. Wel is het uiteraard zo dat het controleerbaar moet zijn; wanneer de Belastingdienst hierom vraagt, dan moet je dus in staat zijn om je privé facturen te tonen om zo aan te tonen dat je daadwerkelijk de BTW-bedragen uit de desbetreffende facturen hebt overgenomen. - Wanneer je WEL gebruik maakt van een kilometerregistratie (dus geen forfait wilt toepassen), dan volstaat ook een begin- en eind-stand aan het begin en einde van het boekjaar in combinatie met een registratie van de zakelijk gereden kilometers. Op basis hiervan kan impliciet worden herleid wat de zakelijk/privé ratio is, wat in dit geval voldoende is om het aannemelijk te maken. - Tankbonnetjes moeten uiteraard netjes bewaard worden, zodat ook deze controleerbaar zijn. Het is geen vereiste om de betaling vanaf een zakelijke rekening te doen.
  11. Volgens mij moet je een vaste inrichting in NL blijven aanhouden (dus een kantoor, werkplaats of zoiets) wanneer je emigreert, anders wordt de onderneming fiscaal gezien gestaakt met alle gevolgen van dien. In de praktijk wordt (waarschijnlijk) de 'methode' omschreven door Edo hier boven vaak/soms toegepast om het staken te omzeilen.
  12. Dat volgt uit het oeso modelverdrag dat NL ondersteunt en in jouw geval uit het verdrag met Duitsland, artikel 4 lid 2. Daarbij gaat het niet om waar de werkzaamheden plaatsvinden, maar om waar je fiscaal gevestigd bent.
  13. https://www.toezicht.dnb.nl/2/50-202240.jsp Inhoud van portemonnee was (enkel) voor toekomstige verplichtingen en daardoor niet een opvorderbaar geld in de zin van Artikel 3:5, eerste lid WFT.
  14. Ok, dus TS het al een ordernummer voor deze koopactie? (Volgens mij was het voor toekomstige aankopen van diensten of goederen. Lijkt mij niets concreets aan.)
  15. Update: Met een deel van de opbrengst uit de verkoop van de boerderij afgelopen zomer in het monumentje wat cosmetische aanpassingen gedaan en redelijk vaak contact gehad met gemeente en verhuurder inzake de formele klacht. De klacht is door een nieuwe leidiggevende van betreffende gemeente-afdeling voortvarend opgepakt en er zijn volgens hem inderdaad wat zaken verkeerd gegaan, wat nu in kaart wordt gebracht om op te lossen. Verhuurder (voor 57% eigendom van gemeente) heeft inmiddels een nieuwe directeur die wel alles in het werk wil stellen om het pand aan te passen, zodat het aan de eisen voor het door ons beoogde en gewenste gebruik gaat voldoen, behartigt hij het traject van vergunningen, etc... Saillant detail is dat hij tekeningen heeft gevonden van de oorspronkelijke situatie, zodat er nu bewijs is dat het pand ooit wel aan de eisen heeft voldaan, maar dat een vorige uitbater nooit betrapt is op het illegaal veranderingen aanbrengen. Advocaat heeft aangegeven dat dit allles als voorzichtig positief mag worden gezien, maar dat hij het dossier vooralsnog open houdt... Tot zover!
  16. Je gaat emigreren naar Duitsland. Als je op dit forum zoekt naar "emigreren" vind je al veel antwoorden op je vragen.
  17. Beste dream on, Op basis van jou beschrijving wordt mij niet duidelijk wat de feitelijke situatie nu is? Hebben jullie al een huis gekocht in Duitsland en kun je eigenlijk al niet meer terug (voor je gevoel) of is het allemaal nog in de planfase. Zoals ik het lees zit het probleem in het feit dat je partner zowel in Duitsland woont als (hoofdzakelijk) opdrachten in Duitsland wil aannemen. Als dat zo is dan is er inderdaad nog weinig grond om een NL onderneming aan te houden. Want als je niet in NL woont als ondernemer dan is de andere vereiste om ingeschreven te mogen blijven dat er (voldoende) activiteiten in Nederland zijn. Bij de bouw is dat vrij objectief vast te stellen, het te metselen muurtje of te leggen dak ligt onherroepelijk in Nederland of niet. Voor ondernemers met een fysieke werklocatie is dus veel sneller duidelijk of er nog sprake is van (voldoende) activiteiten in NL om ingeschreven te blijven. Terwijl dienstverleners zoals een journalist heel makkelijk vanuit elk willekeurig land artikelen kan schrijven voor een NL bedrijf en zo kan aantonen dat er (hoofdzakelijk) activiteiten in NL zijn..
  18. Wat zijn de zakelijke activiteiten van je partner?
Deze erelijst is ingesteld op Amsterdam/GMT+01:00

Je kan ons ook vinden op LinkedIn:

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.