Meer info Akkoord

Let op: deze website vereist cookies om volledig te kunnen functioneren.

Met de nieuwe Telecomwet die begin juni 2012 van kracht is geworden, is elke website wettelijk verplicht jou als gebruiker te informeren over de aard van de geleverde cookies en toestemming te vragen voor het gebruik hiervan.

Higherlevel.nl maakt gebruik van zogenaamde noodzakelijke cookies die nodig zijn voor het gebruik van de website en het forum, bijvoorbeeld om in te kunnen loggen en je voorkeuren te onthouden. Daarnaast worden cookies gebruikt voor het bij kunnen houden van het aantal bezoekers en andere gegevens (dit doen wij via Google Analytics).

Met het accorderen middels onderstaande knop ga je akkoord met het ontvangen van alle cookies die nodig zijn om Higherlevel.nl optimaal te laten werken.

Om Higherlevel.nl te bezoeken zijn deze cookies benodigd. Wanneer je ze niet accepteert, kun je helaas Higherlevel.nl niet bezoeken.

Ik wil geen cookies Ik ga akkoord en wil naar Higherlevel.nl!

Norbert Bakker

Geitiquette

Gepubliceerd op 13 september 2013 | 107 reacties | Ga naar het bijbehorende forumtopic

Het boertje had een probleem, zeg maar gerust een heel GROOT probleem! Van de ene op de andere dag gaven de geiten geen melk meer. Geen enkele aanwijsbare oorzaak. Het grote zomerhok was schoon, de weide groen en sappig vol klaver. Ook waren de geiten actief en speels en leken ze in hun schik. Alleen geen druppel melk. Dit was wel een klein drama. Over 3 maanden moesten de kazen gereed zijn, en verse melk was daarvoor toch echt een vereiste.

Vragen bij de buren was natuurlijk uit den boze. Wat zouden ze hem uitlachen! En direct roddelen bij de kaaswinkel natuurlijk, dat kon hij niet hebben.

Misschien dat dat internet een oplossing bood? Het boertje gebruikte internet eigenlijk nooit. Ja, een beetje goatbooken. Maar nu toch eens proberen met die zoekmachine, Goagle. De allereerste zoekopdracht geit geeft geen melk meer?  gaf direct meer dan 20.000 resultaten, wat een overvloede aan informatie!

De eerste link zag er niet onaardig uit: Goeiegeit.nl, antwoord op al je vragen
Een vraagbaak waar je je vraag kon stellen en jan en alleman daar op kon antwoorden.De vraag was snel gesteld. Alleen vielen de reacties wat tegen, zowel het aantal als de inhoud.  Duidelijk niet veel echte geitenhoeders op deze site.

De volgende link was veelbelovend: Geitto!, daar deel je kennis van Geiten
Een site van de GvG, het Genootschap van Geitenhoeders. Volgens de site hadden ze wel 65.000 leden. ( Beetje vreemd met maar 1.600 geregistreerde  geitenhoeders en hobbyboertjes, maar ja)  Wel wat vreemde vragen op dat forum. 8-jarige meisjes die graag een geit wilden hebben als huisdier, en een ouwe bok die overal op reageerde met hoofdletters.  Verder niet onaardig, maar wel wat vlak: het duurde wel erg lang voor er  reactie kwam, maar met die tips kon hij wel wat.

De derde link was het meest intrigerend : Goaterlevel,  innovatie en geitenhoederschap
Wat een enorme overvloed aan kennis  en wat een dynamiek: hij zag tientallen actuele vragen en honderden reacties. En dan die zoekfunctie! Niet normaal meer! Meer dan 500 Topics over geitenmelk. En hoewel veel vragen leken te gaan over het exporteren van geitenmelkpoeder naar China , las hij in de overige topics al 6 bijna vergelijkbare situaties.

Toch maar eens op dit machtige forum een vraag stellen. Zou het hier zo lang duren voor de eerste reactie kwam? Vast niet, zo te zien zaten hier de kenners en  zelfs een paar echte lactatiedeskundigen!

De eerste reacties kwamen snel,  heel snel, en waren totaal niet wat het boertje er in de verste verte van verwacht had:

Je hebt je geiten vast en zeker geslagen, of erger nog!  We zouden je aan moeten geven bij de Animal cops, lelijke geitenmisbruiker. Dat is de enige reden waarom geiten geen melk meer geven!

Je vertelt niet het hele verhaal. Volgens mij geven die geiten wel melk, maar wil je niet vertellen wat er echt aan de hand is!

Je moet je geiten ook alleen maar appels te eten geven, de rest is rommel

Laten we de zaak breder trekken: hoe gaat het met je kippen, geven die wel eieren? 

Het boertje reageerde verrast:
dat heeft er helemaal niets mee te maken, wilt u aub gewoon mijn vraag beantwoorden?

Reactie volgde per omgaande, binnen 10 seconden:
Wie denk je wel dat je bent, geitenboertje? Komt hier een beetje als lam op dit forum je eerste vraag stellen en geeft gelijk een grote mond terug als iemand durft om door te vragen? Dat zijn onze mores op dit forum boertje. Niet jij stelt de vragen, dat doen WIJ en niemand anders!

Vervolgens nam de discussie een nog vreemdere  wending.  De ene na de ander begon zich te mengen in het krakeel dat overal over ging, behalve over zijn geiten die geen melk meer gaven.  De discussie ging vooral over de discussie zelf.  Ook verrassend waren de rode en groene blokjes die overal opdoken in de discussie. Het leek wel een kerstboom! 

Wat was dit voor een vreemde club die zo nieuwelingen verwelkomde?  Het boertje kreeg er een gek gevoel in zijn maag van. Met bezwaard hart stuurde hij een van de beheerders een mailtje, met verzoek om zijn profiel te verwijderen.

Die avond, onder genot van een biertje, dacht het boertje er nog eens over na. Zoveel kennis, zoveel deskundigen, maar helaas net te weinig beschaving naar nieuwe leden toe. Als die mensen eens wat meer begrip zouden tonen voor nieuwe leden (voor wie alles nieuw en spannend is en de mores nog niet kennen)  zou dat hele geitenforum echt naar een Higher level getild worden.  Wat minder gezever en minder gemoraliseer levert vast en zeker ook minder hanengedrag op. Een beetje Geittiquette!
Norbert Bakker

Norbert Bakker - Bedrijfverzekerd

Norbert is adviseur risicomanagement en verzekeringen

Norbert schrijft columns en blogs op persoonlijke titel

Meer columns door Norbert Bakker

107 Reacties

Ron van der Kolk
Ambassadeur

ronvanderkolk
Briljant. Wie de hoef past, trekke hem aan.

 
Ah.... mijn arme ezeltje.... en de geitenhoedster, die mij zo onbegrensd verwende...... Haar geiten hebben niks te klagen. Genoeg nieuw geitenbloed om inteelt te voorkomen......  
 
Norbert Bakker
Moderator

NorbertBakker
Quote:
Genoeg nieuw geitenbloed
 
Mits dat nieuwe geitenbloed, van Italiaanse geiten bijvoorbeeld, niet direct aan de kook wordt gebracht     
 
Quote:
Wat een enorme overvloed aan kennis  en wat een dynamiek: hij zag tientallen actuele vragen en honderden reacties. En dan die zoekfunctie! Niet normaal meer! Meer dan 500 Topics over geitenmelk. En hoewel veel vragen leken te gaan over het exporteren van geitenmelkpoeder naar China , las hij in de overige topics al 6 bijna vergelijkbare situaties.

Toch maar eens op dit machtige forum een vraag stellen. Zou het hier zo lang duren voor de eerste reactie kwam? Vast niet, zo te zien zaten hier de kenners en  zelfs een paar echte lactatiedeskundigen!
 
Hap hap...

Wat was nu precies de vraag die het boertje stelde?

Wellicht schreef het boertje wel dit: "Mijn geiten geven geen melk. Dat komt door die valse heks op het stadhuis. Hoe kan ik haar op de brandstapel krijgen?"
Of misschien was het zoiets: "Ik zet m'n geiten op het erf en geef ze maandelijks vers water. Toch geven ze geen melk. Wat voor krachtvoer moet ik nu geven?"

Waarom kreeg hij toch zoveel nare reacties? Was het boertje soms blind voor de tientallen positieve reacties en voor de verschillende suggesties die hem vroegen om details om hem daarmee nog beter te kunnen helpen? Had hij niet door dat door zijn boeren botheid niemand meer inhoudelijk reageerde? En dat terwijl in die 6 andere topics wel normaal werd gereageerd en de andere boeren wel goed werden geholpen. Wist hij door die geweldige zoekfunctie misschien al lang wat hij moest doen, maar wilde hij vooral klagen in plaats van kaas maken?

Tja, zoveel boertjes, zoveel reacties...

(P.S. Reusje voor het schrijven van dit leuke artikel. Voor alle duidelijkheid: mijn reactie is niet per se gebaseerd op de topics waar jij de inspiratie voor je artikel uit haalde. Ik had wellicht andere topics uit de afgelopen periode voor ogen...)
 
Al heeft het scoren op lange termijn prioriteit, soms verschuift die prioriteit toch ook naar de korte termijn....... Dat levert dan weer conflicten op met jaloerse geiten en dat houdt de zaak weer levendig.    
 
"En hoewel veel vragen leken te gaan over het exporteren van geitenmelk naar China..."          Fantastisch!
 
Norbert Bakker
Moderator

NorbertBakker
Quote:
"Mijn geiten geven geen melk. Dat komt door die valse heks van het stadhuis. Hoe kan ik haar op de brandstapel krijgen?"
 
Stel, dit was het geval.

2 soorten reacties:

De meest voorkomende:
Quote:
Wat ben jij een lompe boer zeg. Noob op ons geitenforum, maakt gelijk al iemand zwart en speelt rechter, jury en beul tegelijk. We zullen je hier eens flink de les lezen boertje, wacht maar af, wij zijn nog niet klaar met je. Wie pakt de virtuele pek en veren?
 
En nu het alternatief:
Quote:
Beste geitenboer. Allereerst welkom op ons forum. Een paar kleine tips vooraf: probeer, ondanks je woede en frustratie zakelijk te blijven in de vragen die je stelt op dit forum. Dit zorgt voor betere inhoudelijke reacties en een prettige sfeer op dit forum.

Vervelend dat je geiten geen melk geven. Ik stel voor dat je ons wat meer informatie geeft over de omstandigheden.

Met alle begrip voor jouw omstandigheden: iemand beschuldigen of verdacht maken zonder vermelding van feiten stellen we op dit forum niet op prijs Ik adviseer je je tekst op dat gebied aan te passen (als je dat zelf niet meer kunt, kun je een beheerder daar om verzoeken). 

Tot slot: ga niet zelf voor eigen rechter, jury en beul spelen. Laat het recht zijn gang gaan. Benader hiervoor de schout of het steunpunt geitenfraude. Mocht de dame in kwestie - na de proef op de waag - inderdaad een heks zijn en verklaart zij vervolgens onder tortuur dat zij jouw geiten heeft behekst, dan dragen wij op dit forum graag bij aan de verbranding. Sterker nog: diverse leden zijn dan gaarne bereid steres hout, lampenolie en een fakkel aan jou te leveren en gezellig mee te kijken.
 
 
Quote:
"Mijn geiten geven geen melk."
 
Beste melker, het verschil is heel makkelijk op te lossen. Je hebt gekozen voor een kneuzengeit, vervang deze voor een reuzengeit.
 
Norbert Bakker
Moderator

NorbertBakker
Quote : HeRaFin op 13 september 2013, 17:27
Je hebt gekozen voor een kneuzengeit, vervang deze voor een reuzengeit.
 
Bedankt voor de tip. Zal het boertje adviseren deze kneuzengeit te vervangen.


 


Vind je dat HL zo reageert op nieuwkomers, Norbert?

 
TwaBla
Raad van Advies

ToiLevel
Quote : Norbert Bakker op 13 september 2013, 16:41
Quote:
"Mijn geiten geven geen melk. Dat komt door die valse heks van het stadhuis. Hoe kan ik haar op de brandstapel krijgen?"
 
Stel, dit was het geval.

2 soorten reacties...

 
De goeie en de foute. Als je het topic nog eens naleest zie je dat de eerste reacties lomp noch bijzonder verwelkomend waren, maar simpelweg to-the-point.

Zo worden de bokken van de geiten gescheiden.
 
Norbert Bakker
Moderator

NorbertBakker
Quote : Christine op 13 september 2013, 18:10
Vind je dat HL zo reageert op nieuwkomers, Norbert?
 
Ja, dat vind ik. Maar veel belangrijker nog: een hele hoop nieuwkomers vinden dat, Christine.

We (niet per sé jij en en ik, maar gewoon algemeen: leden) kunnen als "ouwe hap" onderling van mening verschillen of dat terecht is of niet, maar laten we het er dan hopelijk wel over eens zijn of worden dat die perceptie of dat imago ongewenst is.

Quote:
Als je het topic nog eens naleest
 
Dit blog is niet gebaseerd op dat ene topic Twa, het vormde alleen een deel van de aanleiding, net als het italië topic en nog 2-3 recente discussies. 
Quote:
Zo worden de bokken van de geiten gescheiden
 
Dat is jouw mening. Ik ben een andere mening toegedaan en denk dat het inderdaad tijd is daar een wat bredere discussie over te voeren. Ik wil geen Romeinse Arena maar ook geen Poolse landdag.
 
Bla lijkt geen geitenspecialist. Slechts enkelen van de geitenbokken worden geselecteerd om met de bokkenblokken hun bokkenkunstjes te gaan vertonen. Bijna alle bokken verdwijnen dus als Saté Cambing. Nagenoeg 3/4 seizoen worden de bokken en gieten gescheiden gehouden en juist dat ene seizoen krijgen de bokjes een gekleurd bokkenblokje omgehangen, zodat het boertje kan zien wat door het bokje met het rode blokje is gedekt en welk deel door het bokje met het blauwe blokje is gedekt. Als de dekprestaties van een bokje teruglopen kan hij dat dus door een nieuwe vervangen. Zo dom waren die boertjes nog niet hé? Het kan natuurlijk ook zijn dat het boertje van Norbert, kleurenblind is geworden.......  

 
Marjan
Retired Mod

Stien
Hmmm ik bespeur in Norbert toch een persoon die zich het lot van dieren wel aantrekt. Mocht je, naast je mod-werkzaamheden hier nog vrije tijd over houden en deze nuttig willen besteden.... de dierenambulance kan nog wel wat mensen gebruiken!   
 
TwaBla
Raad van Advies

ToiLevel

Voor wie benieuwd is naar de afloop van deze parabel...

Het boertje trok zich teleurgesteld terug van dat platform, beu van het gebrek aan begrip en moe van die eindeloze discussies. Hij klaagde bij zijn boerin in de stee. Die vroeg prompt of hij nu eindelijk wist waarom die geiten geen melk meer gaven. Daar kon het boertje nog steeds geen antwoord op geven, want hij was zo van slag door de diversiteit aan reacties dat hij die paar goeie vragen en behulpzame tips niet eens meer opgemerkt had.

De geitenhouderij ging dus helaas failliet.

Op zoek naar een nieuwe uitdaging, besloot het geitenhouderspaar in verzekeringen te gaan met een beetje hulp van een ZZP-uitkering. Dat liep echter ook verkeerd af. De barmhartige boer betaalde namelijk elke claim uit. Er werden geen vragen gesteld, er werden geen alternatieven bekeken. De boerin waarschuwde nog: "Je kan niet elke claim kritiekloos accepteren. Je moet onderzoek doen, zodat je de echte probleemgevallen kan helpen." De boer was echter een gul mens en hij had op de lachendeboerenlanddag met honderden vriendelijke lotgenoten van zijn multilevel coach geleerd dat hij met een vierurige werkdag snel een fortuin kon verdienen. Dat viel dus tegen. Zijn verzekeringsbedrijf werd bedolven onder gratis-geld claimers, en de premies werden veel te duur voor de non-claimers.

Het verzekeringsbedrijf ging dus ook failliet. En de boerin pakte haar koffers.

Toch heeft dit verhaal een happy end. De boer vond namelijk een warm onthaal in katholieke kring en opende een bed & breakfast met een weide voor ondernemersevenementen.

(Nu weten we nog steeds niet waarom die verrekte geiten geen melk gaven)

 
Marjan
Retired Mod

Stien
LOL, dacht even dat je refereerde aan Hans
 
Bla, alle geiten staan wel eens droog. Dat weet zelfs het domste boertje! Het boertje kan ook aan het experimenteren zijn geweest met de brokken en gedacht hebben dat zijn geitjes geen brandnetels meer hoefden te eten. In brandnetels zitten heel goede stoffen om zuren aan te maken, waarmee de melkproductie wordt gestimuleerd. Bovendien bieden die zuren een mooie natuurlijke (duurzame) bescherming tegen de Q-koorts.
 
Quote : P.J. op 13 september 2013, 22:49
Bla, alle geiten staan wel eens droog.
 
Zolang ze weten hoe een schroefdop werkt valt dat best mee...   
 
Marjan
Retired Mod

Stien
Schroefdop??? Je hebt het toch niet over *unplopped* he?
 
Quote : Norbert Bakker op 13 september 2013, 18:39
Quote : Christine op 13 september 2013, 18:10
Vind je dat HL zo reageert op nieuwkomers, Norbert?
 
Ja, dat vind ik. Maar veel belangrijker nog: een hele hoop nieuwkomers vinden dat, Christine.
 
Het was maar een vraag, ik ervaar dat niet zo, maar ik ben ook geen nieuwkomer. Ik weet wel dat in het algemeen online forums soms wat lastig toegankelijk zijn voor nieuwkomers, zonder dat de oudkomers zich daarvan bewust zijn.

Wat kunnen we er aan doen, behalve ons bewust zijn van het probleem en proberen wat vriendelijker te zijn tegen nieuwkomers?

 
Alle geiten worgden graag achter de oren gekrabbeld, of ze nu jong of oud zijn.
 
TwaBla
Raad van Advies

ToiLevel

Een welkomstcommitee opzetten. HL hula hula ritueel!
 
Goed verhaal!
Quote:
Wat kunnen we er aan doen, behalve ons bewust zijn van het probleem en proberen wat vriendelijker te zijn tegen nieuwkomers?
 
Misschien is het handig om een soort voorsteltopic te maken, waarin nieuwe mensen zich in het kort even kunnen voorstellen? Of is er bewust voor gekozen om dat op dit forum niet te doen? Ook wellicht een sticky topic waarin in het kort de normen en waarden van dit forum worden uitgelegd? Dat geeft voor nieuwkomers, mits ze het lezen, duidelijkheid.

 
Ron van der Kolk
Ambassadeur

ronvanderkolk
Quote : Nicoline van Klaveren op 14 september 2013, 07:17
Misschien is het handig om een soort voorsteltopic te maken, waarin nieuwe mensen zich in het kort even kunnen voorstellen?
 
Die is er al, namelijk hier.
Quote : Nicoline van Klaveren op 14 september 2013, 07:17
Ook wellicht een sticky topic waarin in het kort de normen en waarden van dit forum worden uitgelegd?
 
Bij het registreren moeten nieuwkomers zelf actief akkoord gaan met de voorwaarden. Maar die worden vaak niet gelezen, zo blijkt uit de vele vragen van medewerkers, over stamrecht, studievragen enzovoort.
 
Quote : TwaBla op 13 september 2013, 22:35
(Nu weten we nog steeds niet waarom die verrekte geiten geen melk gaven)
 
Rustig, rustig. Ik weet dat je nieuw bent op deze materie, maar met het volgende kom je al een heel eind:
Neem 5 hectare grond.

Zet op de eerst hectare de geiten waarvan je denkt dat ze er zo al zijn.
Zet op de  tweede hectare de geiten waarvan je denkt dat ze het nooit kunnen.
Zet op de derde de geiten waarvan je denkt dat ze het (nog wel) zouden kunnen.
Zet op de vierde de geiten waarvan je denkt dat ze het nooit  meer zouden bereiken.
Zet op de vijfde (zucht) wat ze van de boer nog nodig hebben om het te kunnen.

Succes en groet  
 
Treffend gekozen bewoordingen in deze column.

[GEITEN) De beesten gedragen zich als jonge meiden (crypt.) 2) Giechelen 3) Giechelend aanstellen 4) Het zijn beesten die meisjesachtig lachen (crypt.) 5) Meisjesachtig giechelen 6) Meisjesachtig giebelen Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/GEITEN/1

Alle geiten verzaaaaaaaaamelen!
 
Je moet als boertje er rekening mee houden dat bokkigheid een belangrijke rol speelt in het productieprooces. Als een geit maar niet van haar bokkigheid af kan komen loopt de zaak in de soep.
 


We kunnen wel geitegrapjes maken maar het probleem dat Norbert aankaart is reeel, en de oplossing heb ik hier nog niet voorbij zien komen.
 
De oplossing ligt bij ierdere deelnemer aan HL!

Column goed lezen, wellicht verplichte kost.
 
Quote : Marco van den Maagdenberg op 14 september 2013, 12:47
De oplossing ligt bij ierdere deelnemer aan HL!

Column goed lezen, wellicht verplichte kost.
 
Waarmee je suggereert dat de mening van Norbert, zelfs als die door diverse anderen gedeeld wordt, bepalend is voor hoe iedereen zich moet gedragen...   
 
Norbert Bakker
Moderator

NorbertBakker
Quote:
Waarmee je suggereert dat de mening van Norbert, zelfs als die door diverse anderen gedeeld wordt, bepalend is voor hoe iedereen zich moet gedragen... 
 
Totdat ik de macht grijp met behulp van 7 kolonels en een gepensioneerde ex-Shell kapitein is dat niet het geval,... helaas   .

FF serieus: voor zover mij bekend is er consensus onder de mods dat de ontvangst van en reacties naar nieuwe leden moet veranderen. Laat deze blog a.u.b. een opmaat zijn naar een bredere discussie onder de leden over of en zo ja hoe dat moet. Mijn eigen mening is daar onderdeel van,  maar die is niet maatgevend voor en ook niet doorslaggevend in deze discussie
 
TwaBla
Raad van Advies

ToiLevel
Quote : Christine op 14 september 2013, 12:35
We kunnen wel geitegrapjes maken maar het probleem dat Norbert aankaart is reeel, en de oplossing heb ik hier nog niet voorbij zien komen.

 
De beleving is reëel. Of het per saldo (als je de voor- en nadelen afweegt) een probleem is, weet ik nog niet. Er is in de loop der jaren een filter ontstaan dat toegepast wordt op vragen van nieuwkomers om van alles vroegtijdig uit te filteren: studievragen, spam, helpdesk-issues, verzoeken om assistentie bij belastingfraude, enz. Die is onderdeel van de cultuur geworden. Voeg daarbij de neiging om bij vragen ook tussen de regels door te lezen (wat is nou het achterliggende probleem) en de ontvangst kan al snel als kritisch, onvriendelijk of zelfs agressief opgevat worden. En dan heb je nog het probleem van de stamtafel: mensen die elk topic vullen met prietpraat en ongein. Om over bekvechtende experts nog maar te zwijgen.

Dat is een terugkerend thema. Al jaren. En zal best een aantal nieuwkomers afschrikken.

Die filters juist afstellen is echter knap lastig. Er vindt bijvoorbeeld achter de schermen een hele discussie plaats over bv 'mag een vraag hinten naar wat wel eens opgevat kan worden als misleiding'? En een kritische benadering verdeelt de spraakgemeente al snel in twee kampen. Of talloze kampen. Maar laat je die houding varen, dan duiken er ineens columns op van allerlei snelgeld-coaches en andere clowns.

Wat blijft er hangen in de filters? HL doet erg vijandig tegen bv mensen van de pers en omroepen. HL is allergisch voor mensen die bij grote ondernemingen of adviesbureaus werken. Die worden weggehoond. HL is knap ongeduldig met studenten, ook niet aardig. En geiteboeren? Volgens mij valt dat reuze mee. Er zal best eens kritische vraag teveel gesteld worden, maar als ik naar andere fora en vraagbakens kijk is er geen plek in Nederland waar een kleine (beginnende) ondernemer zo snel een goed antwoord krijgt of zelfs een kritische analyse van zijn/haar probleem.

Misschien dat in dat laatste wel de pijn zit. Mensen vragen vaak niet om een kritische analyse. Die willen gewoon een direct antwoord. Maar worden de antwoorden beter als de opgeworpen vragen minder kritisch bekeken worden?

Of in geitiquette: gaan die geiten melk leggen als je de boer niet doorzaagt?
 
Quote : Peter Bonjernoor op 14 september 2013, 14:11
Quote : Marco van den Maagdenberg op 14 september 2013, 12:47
De oplossing ligt bij ierdere deelnemer aan HL!

Column goed lezen, wellicht verplichte kost.
 
Waarmee je suggereert dat de mening van Norbert, zelfs als die door diverse anderen gedeeld wordt, bepalend is voor hoe iedereen zich moet gedragen...   
 
Ik suggereerde helemaal niets!

De laatste alinea bevat twee woorden, beschaving en begrip, is daar iets mis mee om daar een beroep op te doen?

Als ik bij jou op bezoek kom, zal ik me toch ook moeten aanpassen aan de mores zoals die bij jou thuis gebruikelijk is.
 
Norbert Bakker
Moderator

NorbertBakker
Quote : Marco van den Maagdenberg op 14 september 2013, 14:34
Ik suggereerde helemaal niets!
De laatste alinea bevat twee woorden, beschaving en begrip, is daar iets mis mee om daar een beroep op te doen?
Als ik bij jou op bezoek kom, zal ik me toch ook moeten aanpassen aan de mores zoals die bij jou thuis gebruikelijk is.
 
Fantastisch voorbeeld ( idem mijn wat onbedoeld felle reactie op Christine en haar reactie "het was maar een vraag hoor" daarop) van hoe zelfs mensen met 20 jaar forum- en nieuwgroep ervaring nog dagelijks moeite hebben met het zenden,  ontvangen en interpreteren van content zonder context. Zonder meta-informatie als intonatie, mimiek en lichaamstaal moeten we volledig afgaan op een geschreven boodschap, informatie die doorgaans minder dan 10% uitmaakt van de totale communicatie.
Kun je dan voorstellen hoe moeilijk dat is voor een nieuwkomer? Die spreekt eigenlijk een totaal andere taal dan een lid dat hier al jaren rondloopt.
 
Als de probleemstelling vanaf de eerste post duidelijk is valt dat wel mee. Dan wordt er netjes en inhoudelijk gereageerd, heb ik de indruk. Daarbij heeft iedereen vanuit zijn vak/branche-gebied zijn eigen expertise opgebouwd en deelt wat hij wel of niet wil delen. Daarnaast hebben we ook allemaal nog eens een eigen karakter. En dat karakter uitschakelen is iets wat je niet zou moeten willen. Dat zou ik een verarming van HL vinden en laat dat dus maar over aan ambtenaren. HL is een medium voor ondernemers, door ondernemers en ook door adviseurs, die er op een andere manier zijn opgerold en een belangrijke rol spelen.

Ik ben zelf behoorlijk relaxed in mijn zaken doen en dus ook in de manier waarop ik hier soms post. In mijn dagelijkse business zijn contactuele eigenschappen cruciaal. En daarbij moet je voorbij durven gaan aan het inhoudelijk-correcte en ook op een ander vlak een relatie met je klanten op kunnen bouwen. Dat is ook een verschil in ondernemen en ik begrijp best wel dat b.v. internet-ondernemers, hier normaliter nauwelijks mee te maken krijgen.
 
De kern zit hem volgens hierin:
Quote:
Reactie volgde per omgaande, binnen 10 seconden:
Wie denk je wel dat je bent, geitenboertje?
 
en ik denk dat dat meer door de actualiteit gemotiveerd is dan door structureel voorkomen - dat soort reakties komen niet vaak voor, en ik ben het er mee eens dat je je daar als nieuw lid niet heel welkom door zult voelen.

Los van het voorbeeld uit Norbert's blog - het kan ook prima zijn dat het boertje door zijn eigen opmerkingen reakties als bovenstaande uitlokt. Is dat dan niet een beetje zijn eigen schuld? We zitten hier met een stel volwassen geitofielen bij elkaar, en met tere kinderzieltjes hoeven we niet echt rekening te houden.
Quote : Marco van den Maagdenberg op 14 september 2013, 14:34
Als ik bij jou op bezoek kom, zal ik me toch ook moeten aanpassen aan de mores zoals die bij jou thuis gebruikelijk is.
 
Zeker weten, anders sta je heel rap weer buiten!   

Ik doelde er meer op dat Norbert deze blog volgens mij op eigen titel heeft geschreven, en dat het daarmee dus zijn mening is en niet de mores van HL.

Wat beschaving en begrip betreft - dat zijn en blijven natuurlijk twee concepten waarvan de invulling vaak volledig subjectief is.
 
Norbert Bakker
Moderator

NorbertBakker
Quote:
het kan ook prima zijn dat het boertje door zijn eigen opmerkingen reakties als bovenstaande uitlokt. Is dat dan niet een beetje zijn eigen schuld?
 
wat mij betreft : zeker!
Quote:
We zitten hier met een stel volwassen geitofielen bij elkaar, en met tere kinderzieltjes hoeven we niet echt rekening te houden.
 
Wat mij betreft mogen we er iets meer rekening mee houden. Niet alleen richting topicstarter zelf, maar ook hoe het overkomt naar andere nieuwe leden.

Ik herinner me een topic van een maand of langer geleden waarbij een noob een vraag stelde die uitgelegd "kon" worden als het ontduiken van belasting. En een nog beter voorbeeld: onze relaxte moneymaking machine  Jimmy van een paar maanden geleden.

In beide topics  ontstond er een storm van reacties met gezever, gemoraliseer en hanengedrag. Wat IK persoonlijk interessant en leerzaam aan die discussie vond was hoe enorm imponerend en overrompelend een forum voor een nieuw lid eigenlijk kan zijn als je zo'n "tricky" vraag stelt. Je krijgt er op iedere reactie minstens 3 terug, zo niet meer, en in 3 verschillende richtingen: de zeveraars die de zaak breder trekken, de moralisten die schande prediken, de haantjes die onderling naar elkaar pikken enz enz.

Aan het einde van de dag zijn beide leden weggejaagd. Opgeruimd staat netjes roept de ene dan, toch alleen maar een zelfpromo van een zelfhulpgoeroe zegt de ander. Maar weet je wat een willekeurig ander nieuw of vers lid zegt? Die zegt: "wat een rattenclub is dat HL zeg, zonde van mijn tijd."

Nee, ik ben geen voorstander van tere zieltjes, maar iets meer consideratie (begrip, beschaving)  met hoe het af en toe overkomt op anderen zou - wat mij betreft - prettig zijn.

 
Quote : Norbert Bakker op 14 september 2013, 16:52
Maar weet je wat een willekeurig ander nieuw of vers lid zegt? Die zegt: "wat een rattenclub is dat HL zeg, zonde van mijn tijd."
 
Is dat zo, of schat je dat zo in?

De andere kant van het verhaal kan namelijk zijn dat je alles met begrip en beschaving tegemoet treedt en dat die leden denken "Wat een ruggegraatloze troep is dat HL zeg, zonde van mijn tijd"...  
 
Quote : Norbert Bakker op 14 september 2013, 14:42
Quote : Marco van den Maagdenberg op 14 september 2013, 14:34
Ik suggereerde helemaal niets!
De laatste alinea bevat twee woorden, beschaving en begrip, is daar iets mis mee om daar een beroep op te doen?
Als ik bij jou op bezoek kom, zal ik me toch ook moeten aanpassen aan de mores zoals die bij jou thuis gebruikelijk is.
 
Fantastisch voorbeeld ( idem mijn wat onbedoeld felle reactie op Christine en haar reactie "het was maar een vraag hoor" daarop) van hoe zelfs mensen met 20 jaar forum- en nieuwgroep ervaring nog dagelijks moeite hebben met het zenden,  ontvangen en interpreteren van content zonder context. Zonder meta-informatie als intonatie, mimiek en lichaamstaal moeten we volledig afgaan op een geschreven boodschap, informatie die doorgaans minder dan 10% uitmaakt van de totale communicatie.
Kun je dan voorstellen hoe moeilijk dat is voor een nieuwkomer? Die spreekt eigenlijk een totaal andere taal dan een lid dat hier al jaren rondloopt.
 
Zoals je weet heb ik ruime ervaring met eenvoudig verkeerd te interpreteren bijdragen.  En niet alleen hier, overigens. Voor een deel verwacht je van de lezer dat ze even extra nadenken of een post serieus is of niet, maar van nieuwkomers, speciaal die zonder uitgebreide forum-ervaring elders, kun je dat niet verwachten. Ik probeer daar altijd aan te denken, en ik denk dat ik er in slaag hen niet bloot te stellen aan mijn crypto-onserieuze bijdragen. Maar je weet nooit hoe iemand gaat reageren.

Ik ben erg blij dat Norbert het onderwerp hier heeft gepost, en ik hoop dat iedereen voortaan twee seconden extra nadenkt alvorens te reageren op een bijdrage van iemand met minder dan vijf bijdragen op HL. Het codewoord is nu ook vastgesteld: als je reageert op een bijdrage van een newbie en iemand gebruikt iets geitigs in de reactie, dan moet je een lichtje gaan branden.

 
Norbert Bakker
Moderator

NorbertBakker
 
Tot aan mijn machtsovername met eerdergenoemde 7 kolonels en een gepensioneerde ex-shell kapitein, ben ik zo bescheiden om het mijn inschatting te noemen.
(Na mijn machtsovername is het zo, is het altijd zo geweest, zal het altijd zo blijven en zal iedereen die een andere mening is toegedaan de consequenties ondervinden)
Quote:
dat je alles met begrip en beschaving tegemoet treedt en dat die leden denken "Wat een ruggegraatloze troep is dat HL zeg, zonde van mijn tijd"...
 
Kom nou Peter   , sinds wanneer kunnen begrip, beschaving én ruggengraat niet samengaan?
 
Quote : Norbert Bakker op 14 september 2013, 17:02
(Na mijn machtsovername is het zo, is het altijd zo geweest, zal het altijd zo blijven en zal iedereen die een andere mening is toegedaan de consequenties ondervinden)
 
Vanzelfsprekend, maar tot die tijd...   
Quote:
Kom nou Peter   , sinds wanneer kunnen begrip, beschaving én ruggengraat niet samengaan?
 
Quote:
Wat beschaving en begrip betreft - dat zijn en blijven natuurlijk twee concepten waarvan de invulling vaak volledig subjectief is.
 
 
Ik heb op een ander forum ook wel eens geprobeerd een "protocol" te gaan handhaven in de manier waarop de aangedragen problemen worden opgelost. Maar het verschil van aanpak is van iedereen veel te groot om daar enige structuur in aan te brengen. Buiten het netjes en beleefd zijn, ben ik zelf meestal een "indirecte" antwoorder/helper. Ik probeer de vragenstellers eerst aan het denken te zetten en via een omweg naar het antwoord te werken. Dat levert vaak de meeste informatie op en daarvan blijft dan veel meer bij de vragensteller hangen. Met name de vragen over import en export naar China, beginnen nu wel wat lachwekkend te worden, omdat je bijna doorlopend naar de zoekfunctie van HL kunt verwijzen. Bovendien zijn er ook topics bij, waarvan je al op voorhand kunt inlezen dat de vragensteller in een dusdanig stadium verkeerd, dat je het op voorhand al niet serieus meer kunt nemen.
 
henkh
Organisatie HL Dag

henkh
Quote:
Met name de vragen over import en export naar China, beginnen nu wel wat lachwekkend te worden, omdat je bijna doorlopend naar de zoekfunctie van HL kunt verwijzen.
 
In de voorwaarden van HL opnemen "vraag niet naar leveranciers, gebruik google" ?   

Komt er wel weer een filter bij.   
 
Norbert Bakker
Moderator

NorbertBakker
Quote:
In de voorwaarden van HL opnemen "vraag niet naar leveranciers, gebruik google" ? 
Komt er wel weer een filter bij. 
 
Beste Henk.

Heb je zelf wel eens op Google gezocht naar leveranciers? Weet je waar je dan uitkomt? Meestal hier

Get the problem?  ;  

Zie deze redelijk vaak voorkomende zoekopdracht en resultaten eens HL is link 3, 7,8,9, en 10. De helft van de eerste 10 resultaten verwijst dus naar dit forum!

Jouw reactie is dus niet de oplossing, maar meestal juist de oorzaak/aanleiding dat mensen met die vraag op dit forum terecht komen.

Snap je nu ook hoe vreemd de opmerking "ga zoeken op google" overkomt op zo'n nieuw lid?
 
Dat kan soms vreemd overkomen, maar je verwijst toch meestal naar de zoekfunctie op HL, of je plaatst meteen een link naar een zoekresultaat. Het is me trouwens ook wel opgevallen dat bepaalde figuren (soms ook irritante) na verloop van enige tijd ook weer verdwijnen. Ik vind het persoonlijk al een teken aan de wand, als iemand hier alleen maar komt om informatie te halen en geen enkele intentie heeft om informatie te brengen. Als je dat enige tijd meemaakt, heeft dat ook invloed in de manier waarop je de vragen leest/benadert.
 
henkh
Organisatie HL Dag

henkh
Ik zoek regelmatig op Google naar producten voor mijn bedrijf en kom eigenlijk weinig HL in de resultaten tegen. En ja het is logisch dat je in Google HL tegen komt met zoekopdrachten als "zoek leveranciers kleding zonder merk"

De meeste topics voor leveranciers beginnen met "Ik ben op zoek naar leveranciers voor......"

En verder begrijp ik best dat een dergelijk antwoord vreemd over komt bij nieuwe leden. Maar dat zal ook gelden voor het sluiten van studievragen e.d. Tenslotte gaan alle nieuwe leden akkoord met de voorwaarden (die ze niet lezen)   Kunnen we die voorwaarden net zo goed afschaffen.  
 
Quote : henkh op 14 september 2013, 20:34
De meeste topics voor leveranciers beginnen met "Ik ben op zoek naar leveranciers voor......"
 
Die vraag hoort niet op HL, en dat kunnen we posters toch gewoon vertellen? HL is een plek waar ondernemers andere ondernemers helpen met ondernemersproblemen en ondernemersvragen. Maar branche-specifieke vragen vallen daar niet onder, volgens mij. Immers, als je ondernemer bent in een branche dan hoor je die dingen zelf beter te weten dan de gemiddelde HL'er.
 
TwaBla
Raad van Advies

ToiLevel
Quote : Norbert Bakker op 14 september 2013, 16:52
Ik herinner me een topic van een maand of langer geleden waarbij een noob een vraag stelde die uitgelegd "kon" worden als het ontduiken van belasting.

 
Ik herinner me een discussie rond dezelfde tijd of zulke vragen uberhaupt toegestaan waren op dit ondernemersforum. Dan had deze noob sowieso geen kans gekregen zijn vraag voor te leggen. Naarmate er meer normen toegevoegd en vervolgens gehandhaafd worden die te maken hebben met de wettelijkheid van ondernemersgedrag, met de moraal en het fatsoen van vragenstellers en reageerders, wordt het risico op debat en conflict een stuk minder.

Dat is ook een manier om de sfeer te verbeteren: gewoon alles verwijderen wat niet in het gewenste sfeerbeeld past en conflct kan veroorzaken. Vragen over belastingontwijking of ongevraagde verzending van email. Topics over drugs en adult entertainment. Ideeën om personeel te ontslaan of weg te stimuleren. Ruw taalgebruik en dronkenmansgebral. Alles op basis van aanvullende sfeer- en fatsoensnormen. Zo kan er snel ingegrepen worden en voelen nieuwkomers zich verwelkomd in een gastvrije en smetvrije sfeer.

In plaats van negatief gedrag te bestrijden, kan je overigens ook positief gedrag bevorderen. Dus iets aardigs zeggen tegen een onwennige nieuwkomer. Iemand in bescherming nemen die kritiek krijgt. Zelfs als je het inhoudelijk niet met hem/haar eens bent. Geef maar onderdak aan vreemde snuiters, aan eigenwijze ondernemers, aan kritische geesten. Stel eventueel naast de knokploeg (bezemploeg) een knuffelploeg in die speciaal in de gaten houdt of nieuwkomers goed op weg geholpen worden. Of vragen niet genegeerd worden: (recent voorbeeld) en (nog een recent voorbeeld). Misschien met buddies werken, als optie voor nieuwkomers?

Tenslotte nog een opmerking: het afhaken van mensen die schrikken van de reacties op hun vraag wordt wellicht wel gecompenseerd door het toetreden van mensen die het juist prima vinden dat ze heel uiteenlopende reacties krijgen op wat ze aandragen.
 
Joost Rietveld
Moderator

denarius
Ik denk niet dat vragen bewust genegeerd worden. Ze kunnen zakken op HL home en zo buiten het zicht belanden van degenen die die vragen zouden kunnen beantwoorden. Ik check nooit de boards, maar altijd home voor recente topics. Nu ben ik veel online dus mis ik vrijwel niets, maar als anderen ook alleen home volgen en eens per 3 dagen HL bezoeken dan missen ze wel eens wat. Ik denk eerder dat daar de reden ligt dat deze vragen nog niet beantwoord zijn.

Zal ze ook even kicken  
 
Mooie blog en parabel, Norbert.

Wie de schoen past trekke hem maar aan.
Het moderatie-team zal niet alles kunnen voorkomen, maar het lezen van een vraag van een newbie en die wel of niet beantwoorden op vriendelijke toon zonder daarbij meteen iemand in een hoek te drukken en te denigreren zal toch mogelijk zijn.

Daarbij zet ik wel de vraag of het moderatie-team niet eerder moet ingrijpen bij boertjes die absoluut niet op een forum thuishoren, ik denk dan aan een eerlijke autohandelaar die hier dagelijks verscheen met een gecompenseerd karma van -35, on-gecompenseerd was het een karma van -70.  Of een toptoptopboekhouder die ronduit agressief is en aan het provoceren was. Provoceren was ook duidelijk de insteek van de eerlijke autohandelaar.

Wat er op zulke momenten achter de schermen bij het moderatie-team gebeurt is mij niet bekend, maar gezien de reacties van overige HL leden zat eigenlijk iedereen te wachten op een ban van zulke boertjes.

Door deze excessen toe te laten haal je ook heel veel agressie binnen wat langere tijd doorwerkt en dan meer normaal gaat worden.
 
Dennis_van_Dijk
Moderator

Dennis_van_Dijk
Quote : RiVe op 15 september 2013, 10:07
Het moderatie-team zal niet alles kunnen voorkomen, maar het lezen van een vraag van een newbie en die wel of niet beantwoorden op vriendelijke toon zonder daarbij meteen iemand in een hoek te drukken en te denigreren zal toch mogelijk zijn.
 
Het moderatieteam kan niets voorkomen, wij lopen altijd achter de feiten aan. Pas als het leed geschied is kan er orden ingegrepen. Dus als er een vraag beantwoord is door iemand in een hoek te drukken of te denogreren dan is dat gebeurd en het enige wat de mods dan kunnen doen is (achteraf) modereren.
Quote:
Daarbij zet ik wel de vraag of het moderatie-team niet eerder moet ingrijpen bij boertjes die absoluut niet op een forum thuishoren, ik denk dan aan een eerlijke autohandelaar die hier dagelijks verscheen met een gecompenseerd karma van -35, on-gecompenseerd was het een karma van -70.  Of een toptoptopboekhouder die ronduit agressief is en aan het provoceren was. Provoceren was ook duidelijk de insteek van de eerlijke autohandelaar.
 
Het forum heeft ook een zelfreinigend vermogen. De actieve leden sturen ook op hun manier bij. Het kan niet zo zijn dat de mods ieder topic dat enigszins provocerend is sluiten of een lid dat een andere toon aanslaat geband wordt. Jij haalt twee extreme voorbeelden aan waarin het allemaal te lang geduurd heeft. Maar ook deze mensen hebben een kans gehad en zijn op een gegeven moment heel kort gehouden en zelfs geband.
Vergeet niet dat het modereren van HL iets is dat erbij gebeurt, naast een drukke baan of onderneming. Aansturen moet dus primair vanuit de community komen en ingrijpen door mods pas als dat ontspoort. We hebben zelfs een hele mooie knop om ongeregeldheden te melden, en die wordt iij goed gevonden   
Quote:
Wat er op zulke momenten achter de schermen bij het moderatie-team gebeurt is mij niet bekend, maar gezien de reacties van overige HL leden zat eigenlijk iedereen te wachten op een ban van zulke boertjes.
 
Snap ik, maar de mods zijn er ook voor om de belangen van deze boeren te behartigen. We zijn immers geen dictatuur. De autohandelaar begon altijd met goede vragen, de boekhouder had goedbedoelende bijdragen. Pas als er geen houden meer is moet je terugvallen op je meest ingrijpende instrument, en dat gebeurt dus ook.
Maar als gemeenschap kunnen wij deze mensen ook gewoon negeren en hun daarmee hun provocatieve werking onthouden. Blijkbaar is er in de gemeenschap ook behoeft om hier op in te gaan.
Quote:
Door deze excessen toe te laten haal je ook heel veel agressie binnen wat langere tijd doorwerkt en dan meer normaal gaat worden.
 
Mods handelen primair vanuit de forumregels. Hierin staat ook een stukje over onverdraagzaamheid:
Quote:
Hatelijke, racistische, fascistische, bedreigende, seksueel getinte, denigrerende, lasterende of schokkende berichten en afbeeldingen plaatsen is ongewenst en kan gevolgen hebben voor de deelname aan het forum. Plaats ook geen persoonlijke gegevens van derden (zoals naam, adres, telefoonnummer, e.d.) op het forum.
 
Als dit wordt gezien wordt er actief gemodereerd. Bij de autohandelaar werd er ingegrepen toen hij niet langer alleen maar provocerend was maar de regels echt ging overtreden.

In mijn optiek moet forumhygiëne uit de gemeenschap komen, een gemeenschap waartoe moderatoren ook behoren. Pas als dat niet werkt moet er actief ingegrepen worden. Moderen is dus als de noodoverloop in de wasbak: je kunt de bak rustig vol laten lopen zonder dat de kamer overstroomt, maar het is handiger om de kraan dicht te draaien of de stop eruit te trekken.
 
Ik vind het moeilijk om een zinnige bijdrage aan deze discussie te leveren.

Als een newbie met een vraag komt waar ik al eerder een antwoord op heb gegeven heb ik niet zo'n behoefte meer om het nog weer een keer te doen. Meestal doet iemand anders dat dan wel, of de newbie heeft via de zoekfunctie toch een van mijn of andersmans antwoorden gevonden.

Als ik wil weten of ik in de HL gemeenschap op een gereserveerde en nette manier, maar met een rechte rug antwoorden plaats kijk ik af en toe naar mijn eigen lijst met rode en groene blokjes. Waarbij niet de optelsom belangrijk is, maar wel de lijst met de afzonderlijke kleuren en hun inhoud.
Dit is een goede leidraad voor mij (alhoewel behoorlijk subjectief) hoe een newbie met mijn manier van antwoorden om zou kunnen gaan.

Ik weet, door schade en schande wijs geworden, dat een woord op papier of scherm tien keer zo doordringt bij de ontvanger dan een gesproken woord met alle lichaamstaal en omstandigheden er om heen.
Dus mijn formulering is tien keer doorgekeken, tien keer gecorrigeerd en tien keer doorgedacht voor ik hem verstuur. Zodat een newbie of een ervaren lezer op HL wel mijn boodschap begrijpt, maar niet weggejaagd wordt door mijn rechte rug.

Ik weet ook dat ik een vraag of reactie van iemand eigenlijk nooit impulsief van een antwoord moet voorzien.
Een tweede keer lezen verhoogt de kwaliteit van mijn antwoord denk ik altijd maar.

Maar of die geitenboer nu meer melk gaat krijgen door mijn antwoorden?
 
Quote : Dennis_van_Dijk op 15 september 2013, 10:46
Quote : RiVe op 15 september 2013, 10:07
Het moderatie-team zal niet alles kunnen voorkomen, maar het lezen van een vraag van een newbie en die wel of niet beantwoorden op vriendelijke toon zonder daarbij meteen iemand in een hoek te drukken en te denigreren zal toch mogelijk zijn.
 
Het moderatieteam kan niets voorkomen, wij lopen altijd achter de feiten aan. Pas als het leed geschied is kan er orden ingegrepen. Dus als er een vraag beantwoord is door iemand in een hoek te drukken of te denogreren dan is dat gebeurd en het enige wat de mods dan kunnen doen is (achteraf) modereren.
 
HL is een afspiegeling van de samenleving, om een cliché te gebruiken.

Algemene voorwaarden worden niet gelezen, als een newbie een vraag neerzet die al dertig keer behandeld is, kun je daarop een sneer geven of deze de goeie richting op sturen. Dat is geheel aan degene die zich geroepen voelt de vraag te beantwoorden. Wordt er een sneer gegeven, dan is de newbie waarschijnlijk weg en wordt er negatief gesproken over HL.

Zo heb ik nu ook een mailtje ontvangen, "mag ik een offerte voor het plaatsen van een stopcontact bij de meterkast, ik woon in Dordrecht." Ga ik deze man een sneer geven, of stuur ik fatsoenlijk een mailtje terug met de boodschap iemand uit Dordrecht te zoeken, want ik woon in Leiden. Twee uur rijden v.v. voor een half uur werk, dan ben ik prijstechnisch veel te duur. Ik stuur een fatsoenlijk mailtje terug.

Of de moeite nemen om een offerte te maken en de klant neemt niet de moeite ooit nog iets van zich te laten horen, ook niet na het zenden van een mailtje. En dat heb je ook bij HL.

Daarom is het wel goed er eens bij stil te staan, en beantwoord een vraag alsof je een vraag van een klant beantwoordt. En ongetwijfeld ben ik ook wel een kort geweest, gelukkig is het geen model-forum, er mag best wel wat leven in de brouwerij zijn  

Dat maakt dit forum zoals het is, daarbij iets meer rekening houdend met newbies, zodat ze willen blijven. Sommigen komen eenmalig langs om iets te halen, dat is dan zo.

Tot volgende week op een gezellige dag. Ik zag je naam erbij staan. Dennis.


 
Quote:
als een newbie een vraag neerzet die al dertig keer behandeld is, kun je daarop een sneer geven of deze de goeie richting op sturen. Dat is geheel aan degene die zich geroepen voelt de vraag te beantwoorden. Wordt er een sneer gegeven, dan is de newbie waarschijnlijk weg en wordt er negatief gesproken over HL.
 
Hoe vaak gebeurt dat nou eigenlijk? Is er een cijfertijger onder de mods die even kan kijken naar de newbee's van 2013?
  - Hoeveel nieuwe leden waren er?
  - Hoeveel daarvan hebben een topic gestart?
  - Hoeveel daarvan hebben buiten hun eerste topic niet verder gereageerd?
  - Hoeveel afhakers hadden we dit jaar door gesneer?
  - Hoeveel hebben er om andere reden nooit meer van zich laten horen?

Voor zover ik kan zien krijgen verreweg de meeste newbee's gewoon nette antwoorden en zijn er zelden topics waarbij er alleen maar gesneerd wordt. Daarbij hebben we zoals Herman al schreef best wel de nodige sociale controle. In gevallen waarbij de reactie iets te rauw is, zie je vaak ook dat andere lezers hierop gepast reageren, al dan niet ondersteund door de kneuzen-knop.
 
Quote : mmint op 15 september 2013, 14:58
Quote:
als een newbie een vraag neerzet die al dertig keer behandeld is, kun je daarop een sneer geven of deze de goeie richting op sturen. Dat is geheel aan degene die zich geroepen voelt de vraag te beantwoorden. Wordt er een sneer gegeven, dan is de newbie waarschijnlijk weg en wordt er negatief gesproken over HL.
 
Hoe vaak gebeurt dat nou eigenlijk? Is er een cijfertijger onder de mods die even kan kijken naar de newbee's van 2013?
  - Hoeveel nieuwe leden waren er?
  - Hoeveel daarvan hebben een topic gestart?
  - Hoeveel daarvan hebben buiten hun eerste topic niet verder gereageerd?
  - Hoeveel afhakers hadden we dit jaar door gesneer?
  - Hoeveel hebben er om andere reden nooit meer van zich laten horen?

Voor zover ik kan zien krijgen verreweg de meeste newbee's gewoon nette antwoorden en zijn er zelden topics waarbij er alleen maar gesneerd wordt. Daarbij hebben we zoals Herman al schreef best wel de nodige sociale controle. In gevallen waarbij de reactie iets te rauw is, zie je vaak ook dat andere lezers hierop gepast reageren, al dan niet ondersteund door de kneuzen-knop.

 
Nu licht je specifiek 1 reactie op een Blog die met een bepaalde reden is geschreven eruit. Dan hoef je niet mijn reactie erop er uit te lichten, maar kun je je beter richten op het waarom de Blog is geschreven.
Quote:
Wat was dit voor een vreemde club die zo nieuwelingen verwelkomde?  Het boertje kreeg er een gek gevoel in zijn maag van. Met bezwaard hart stuurde hij een van de beheerders een mailtje, met verzoek om zijn profiel te verwijderen.

Die avond, onder genot van een biertje, dacht het boertje er nog eens over na. Zoveel kennis, zoveel deskundigen, maar helaas net te weinig beschaving naar nieuwe leden toe. Als die mensen eens wat meer begrip zouden tonen voor nieuwe leden (voor wie alles nieuw en spannend is en de mores nog niet kennen)  zou dat hele geitenforum echt naar een Higher level getild worden.  Wat minder gezever en minder gemoraliseer levert vast en zeker ook minder hanengedrag op. Een beetje Geittiquette!
 
 
Quote : Dennis_van_Dijk op 15 september 2013, 10:46
Snap ik, maar de mods zijn er ook voor om de belangen van deze boeren te behartigen. We zijn immers geen dictatuur. De autohandelaar begon altijd met goede vragen, de boekhouder had goedbedoelende bijdragen. Pas als er geen houden meer is moet je terugvallen op je meest ingrijpende instrument, en dat gebeurt dus ook.
 
Sorry, maar da's alleen maar leuke PR-praat - de autohandelaar heeft misschien goede vragen gesteld, maar heeft ook vanaf dag 1 alle antwoorden die hij kreeg naast zich neergelegd. Daarnaast maakte hij er een hobby van om andere discussies te ontsporen en maakte hij racistische opmerkingen, en dat is minstens een jaar te lang doorgegaan.

Ik vind het prima om uit te gaan van het goede in de mens, maar je kan het ook overdrijven. Op HL wordt wat dat betreft in sommige opzichten heel erg veel toegestaan.
 
TwaBla
Raad van Advies

ToiLevel

Het topic gaat erover dat we goedwillende nieuwkomers soms afschrikken, niet dat we kwaadwillende nieuwkomers soms niet voldoende of niet tijdig afschrikken.
 
Oftewel - hoe gaan we om met ongewenst gedrag?   
 
@peter Wat is gepast en ongepast? ( buiten deze specifieke garagehouder om)

Op HL vond (vind) ik je "persoonlijk" soms overkomen als een botte lul. Tegendraads om het tegendraads zijn en veelal de snel de scherpte opzoekende. En soms vond ik die scherpte ongewenst. Dit geld hetzelfde voor TwaBla (mijn mening). He ik moet leren en een beetje eelt krijgen op die ziel :-)

Maar dit geld voor hoe ik het vond/zag in het begin als newbie en hoe ik net nu soms ook ervaar. Alleen ik heb nu meer ervaring, dus ik kan dingen nu beter plaatsen (misschien meer eelt of ervaring blijkbaar). En iedereen is anders.

Maar goed ik ben ik, en jullie zijn jullie. En volgens mij hebben wij allemaal hetzelfde belang "een leuke en leerzame community van verschillende mensen en inzichten".

Dus (persoonlijk en bescheiden) ben het wel eens met Norbert. Wat meer terughoudendheid en meer uitgaan van het goede bij een nieuw lid en zijn misschien "onbehouwen, korte of slechte" eerste instap op HL zou soms wenselijk zijn. Maar sommige van mijn laatste reacties verdienen ook geen prijs voor "genuanceerdheid"...

Mijn twee centjes,

Micha
 
 
Daar leg de vinger op de zere plek - dat kan niemand je vertellen.

Natuurlijk heeft iedereen er een mening over, maar daar houdt het dan ook mee op. Vandaar dat er onduidelijkheid is over wat wel en niet gewenst is op HL - het ligt er namelijk helemaal aan aan wie je dat vraagt, en in wat voor bui die persoon is.
 
TwaBla
Raad van Advies

ToiLevel
Quote : Micha van Veen op 15 september 2013, 23:27
Dit geld hetzelfde voor TwaBla (mijn mening). Heb ik moet leren en een beetje eelt krijgen op die ziel :-)
 
Weet ik. Beetje achtergrond. Peter B et moi hebben actief gemodereerd in een periode van hevige groei van dit forum (veel steiler dan nu) en een enorme aanwas van (behalve de doelgroep) ook spammerts, mlmers, studenten, hobbyisten en ander onkruid (knipoog) en toen ook snel en gericht gesnoeid met het oog op Innovatie & Ondernemerschap. Daar werd ook weleens een bloempje het slachtoffer van.

Inmiddels is er meer balans in de aanwas en kan het allemaal veel vriendelijker. Dat snap ik ook wel (Peter kan prima voor zichzelf spreken) al komt soms de eeltige drilsergeant nog weleens naar boven. Bijvoorbeeld als de sfeer zo belangrijk wordt dat het verzandt in een koterclubje van de stamgasten - die ook weer massaal meedoen aan dit topic. Of als het toelatingsbeleid zo gemoedelijk wordt dat column- en blogkolommen vollopen met zelfpromotors en andere praatjesmakerts.

Maar dat is een ander onderwerp.
 
Stel je voor dat we het "3 strikes" model gaan aanhouden...

Iedereen is een goedbedoelde slagman, maar bij "fout" nr 3 gaan de alarmbellen aan.  Eerst een zachte onderhandse bal, daarnaa een goeie pitch maar pas  daarna maak je zijn elleboog kapot.

He ik bedenk ook maar iets :-)


 
Huh.... was het nu de bedoeling om stamgasten buiten deze discussie te houden? Ik ben van mening dat je dit nooit eenduidig kunt oplossen, tenzij je dit aan een forumbot-mod over zou kunnen laten, die gevoelloos kan snijden en modereren. Overigens merk ik hier nauwelijks iets van botheid. Ik zit op een forum in de Vs, waar zo'n 23000 geregistreerde ondernemers verkeren en daar is men veel strenger in het handhaven van regels. Zo streng dat ik ze soms zelfs enigszins discriminerend vind.

Ik zou het zelf onprettig vinden als het persoonlijke karakter verloren gaat door regeltjes en overdadige mod-ijver. Geven en nemen is een van de belangrijkste factoren in leven en zaken doen en dat mag hier ook best zo blijven.
 
Norbert Bakker
Moderator

NorbertBakker
Quote:
Huh.... was het nu de bedoeling om stamgasten buiten deze discussie te houden?
 
Zou ik dan dit blog hebben geschreven P.J?   

FF Serieus: ik (op persoonlijke titel dus) zie juist heil een brede discussie onder de (actieve) leden.

 


Ik denk dat we aan de reuzen en kneuzen ook "geiten" moeten toevoegen. Dan kun je iemand een geit geven als 'ie onaardig doet tegen een newbie.

 
TwaBla
Raad van Advies

ToiLevel

Reuzen, kneuzen, geiten en geuzen: zou zo maar een nieuw game kunnen zijn.
 
Quote : TwaBla op 16 september 2013, 18:00
Reuzen, kneuzen, geiten en geuzen: zou zo maar een nieuw game kunnen zijn.
 
Beeeehhhehehe!!
 
Adds, awards and likes......  

Als er toevallig een mod tussen zit die met een botte bijl werkt, is dat een goede zaak. Ik vermaak me opperbest met zo'n hakkertje!  
 
TwaBla
Raad van Advies

ToiLevel

Actueel voorbeeld waarin je kan zien dat simpelweg een vraag beantwoorden niet hetzelfde is als even kritisch doorvragen. Hoe wordt deze ondernemer nou echt geholpen? Met een doorverwijzing naar kredietbronnen of met vragen naar zijn motieven?
 
Linda Maas
Moderator

L-MO
Wat een gemèkker    Leuke column Norbert.

Laten we er vanuit gaan dat iedereen die hier komt (op de studenten- en werknemersvragen na) iets wil gaan ondernemen en dat wij hem of haar daarbij willen helpen. Zoveel mensen, zoveel wensen en andere handelswijzen.

Diegene die hier komen en de zoveelste vraag stellen die wellicht via google opgezocht had kunnen worden, zijn juist diegene die de meeste aandacht kunnen gebruiken! Ook zonder HL-hulp zullen zij wellicht aan de slag gaan, terwijl het juist beter kan zijn wanneer deze (soms zeer) kritische groep deze beginnende ondernemer aandachtspuntjes meegeeft.

Hiermee bedoel ik niet dat diegene die hier komt de antwoorden ook moet opvolgen, iedereen doet het namelijk anders. Het is aan de ondernemer zelf wat hij/zij hiervan meeneemt.

Een simpele 'welkom op ons forum, het antwoord op je vraag is hier te vinden.....maar heb je wellicht ook gedacht aan.......' is misschien iets in de goede richting? #toon

Ps. hoeveel van jullie lezen eerst aandachtig ALLE voorwaarden en huisregels voordat men iets gaat posten op een forum?
 
ook maar even mijn 2 centen (die kan ik nog wel missen na Prinsjesdag):

Ik denk dat de echte kracht en waarde van HL inderdaad ligt in het feit dat er vaak relatief goed advies gegeven wordt voor zover mogelijk op een forum en niet zoals op veel fora iedereen maar wat roept. Bij beter advies hoort nou eenmaal wat meer achtergrond en soms dus ook een beetje meer doorvragen en alternatieven aanwijzen.

Twabla geeft een topic aan wat daar naar mijn mening ook op aansluit. En vaak is het ook goed dat iemand met zn neus op de feiten wordt gedrukt en/of aangespoord meer eigen initiatief te nemen.

Maar belangrijkste boodschap uit de blog lijkt mij dat het ook hier de toon is die de muziek maakt en deze meldingen aan (zeker nieuwe) mensen ook op wat normalere manier kunnen. Ieder zn ding natuurlijk (een forum is nou eenmaal een verzamelplek waar iedereen met elkaar mag communiceren op de eigen manier) maar persoonlijk vond ik de laatste tijd veel posts ook vrij snel al uitdraaien op geblaf en gesneer in plaats van dat je duideiljk kon zien dat hier de mensen zitten die je goed en direct op weg kunnen helpen met een probleem.
 
TwaBla
Raad van Advies

ToiLevel
Quote : Linda Maas op 17 september 2013, 14:51
Laten we er vanuit gaan dat iedereen die hier komt (op de studenten- en werknemersvragen na) iets wil gaan ondernemen en dat wij hem of haar daarbij willen helpen. Zoveel mensen, zoveel wensen en andere handelswijzen.

 
Lief of naief? Misschien kan iemand deze vraag beantwoorden? Van mij mag dat dus snel dicht, maar nou durf ik niet meer.   
 
Dennis_van_Dijk
Moderator

Dennis_van_Dijk
Quote : TwaBla op 18 september 2013, 02:11
Lief of naief? Misschien kan iemand deze vraag beantwoorden? Van mij mag dat dus snel dicht, maar nou durf ik niet meer.   
 
Daarom is modereren ook teamwerk   
 
Quote : TwaBla op 18 september 2013, 02:11
Lief of naief? Misschien kan iemand deze vraag beantwoorden? Van mij mag dat dus snel dicht, maar nou durf ik niet meer.   
 
Discussiëren over Geitiquette is leuk, maar het komt uiteindelijk toch op de praktijk aan. Ik vraag me af of deze vraag niet ook op een andere manier had kunnen worden beantwoord.

In dit geval wilde TS na 3 jaar werkeloosheid samen met een vriend een onderneming beginnen, heeft zich ingeschreven bij KvK en Belastingdienst, maar op de een of andere manier is dat niet van de grond gekomen. Waarom dan niet de vraag gesteld wat TS precies wilde beginnen, wat hij allemaal gedaan heeft om daar een succes van te maken, welke problemen hij is tegengekomen?

In plaats daarvan verwijzen we hem naar een uitzendbureau of adviseren hem auto's te gaan wassen. Of raden hem aan zich uit te laten schrijven bij de KvK. Dat kan uiteindelijk heel goed het beste voor TS blijken te zijn, maar in mijn optiek komt zo'n advies ná een paar gerichte vragen over zijn eerste stappen in het ondernemerschap.

De vraag is wellicht wat onhandig geformuleerd, en we kunnen daarom heel gemakkelijk aannemen dat dit geen ondernemersvraag is en het topic sluiten. Maar in plaats van de aanname "er is nog niet eens een product of dienst dat je aanbiedt" (waarbij ik met name struikel over de toon van het "nog niet eens" in deze zin) en het topic te sluiten hadden we hier de daad bij het woord kunnen voegen en deze nieuweling wat hartelijker kunnen behandelen.

Eén vraag om nadere toelichting (eventueel "achter de schermen") was in mijn optiek zowel voor deze TS als voor anderen die hier nieuw binnenkomen en dit topic lezen een stuk prettiger geweest.

Zo, nu ben ik mijn twee centen ook kwijt.
 
Dennis_van_Dijk
Moderator

Dennis_van_Dijk
Quote : John Bouwmans op 18 september 2013, 07:57
Discussiëren over Geitiquette is leuk, maar het komt uiteindelijk toch op de praktijk aan. Ik vraag me af of deze vraag niet ook op een andere manier had kunnen worden beantwoord.
 
Als moderatoren kunnen wij alleen werken met de forumregels. Die beginnen als volgt:
Quote:
Wij hebben gekozen voor een scherpe focus op actief en innovatief ondernemerschap. Dit houdt in dat vragen buiten deze focus niet worden toegestaan en worden gesloten of verwijderd.
 
De vraag heeft niets met deze vormen van ondernemerschap te maken en daarom is deze conform de regels gesloten.
Quote:
In dit geval wilde TS na 3 jaar werkeloosheid samen met een vriend een onderneming beginnen, heeft zich ingeschreven bij KvK en Belastingdienst, maar op de een of andere manier is dat niet van de grond gekomen. Waarom dan niet de vraag gesteld wat TS precies wilde beginnen, wat hij allemaal gedaan heeft om daar een succes van te maken, welke problemen hij is tegengekomen?
 
Ik lees toch echt 36 weken werkloosheid en geen 36 maanden. Mede vanwege zijn leeftijd lijkt mij 36 weken ook waarschijnlijk. Verder geeft TS aan dat deze periode van werkloosheid de reden is waarom hij geen recht heeft op WWB. Dat klopt gewoon niet en dan gaan er bij moderatoren alarmbellen af (althans, bij deze moderator in ieder geval). Maar WWB-vragen zijn gelijk te stellen aan werknemersvragen en horen dus niet op dit forum thuis.
Quote:
In plaats daarvan verwijzen we hem naar een uitzendbureau of adviseren hem auto's te gaan wassen. Of raden hem aan zich uit te laten schrijven bij de KvK. Dat kan uiteindelijk heel goed het beste voor TS blijken te zijn, maar in mijn optiek komt zo'n advies ná een paar gerichte vragen over zijn eerste stappen in het ondernemerschap.
 
Maar in dit geval is er dus geen ondernemer. Er is een man zonder inkomen maar met een inschrijving. Een inschrijving die het recht op WWB ontneemt. Dus als wij schrijven dat hij recht heeft op WWB maar bij een bezoekje aan de GSD hoort dat dat recht er niet is omdat hij ingeschreven staat is dat lijden in last. Vandaar: eerst uitschrijven en dan melden.
Quote:
De vraag is wellicht wat onhandig geformuleerd, en we kunnen daarom heel gemakkelijk aannemen dat dit geen ondernemersvraag is en het topic sluiten. Maar in plaats van de aanname "er is nog niet eens een product of dienst dat je aanbiedt" (waarbij ik met name struikel over de toon van het "nog niet eens" in deze zin) en het topic te sluiten hadden we hier de daad bij het woord kunnen voegen en deze nieuweling wat hartelijker kunnen behandelen.
 
Ik begon al met de eerste regel van het forum: "Wij hebben gekozen voor een scherpe focus op actief en innovatief ondernemerschap." Daar sloeg de term nog niet eens op. In de vraag staat nog niet eens dat TS ondernemer wil zijn, TS wil inkomen. Dat snap ik, maar als dat buiten de focus van HL valt is dat geen vraag voor HL. Net zo min als schrijnende werknemersvragen of oprechte stamrechtvragen ook niet op HL thuis horen - ook al zou ik vanuit mijn sociaal rechtvaardigdheidsgevoel met name de werknemersvragen graag zou willen beantwoorden. Dat gebeurt dan ook wel, buiten HL om.

Ik ben veel meer van de knuffelmentaliteit dan de botte bijl. Dat is dan ook de reden dat ik niet simpel het topic sluit maar ook uitleg waarom het gesloten wordt en wat de volgende stap voor TS zou kunnen zijn. Waar ik wel heel erg voor ben is duidelijkheid en consequentheid. Daar valt in ieder geval actief modereren op de scope van HigherLevel onder.
 
Quote : TwaBla op 18 september 2013, 02:11
Quote : Linda Maas op 17 september 2013, 14:51
Laten we er vanuit gaan dat iedereen die hier komt (op de studenten- en werknemersvragen na) iets wil gaan ondernemen en dat wij hem of haar daarbij willen helpen. Zoveel mensen, zoveel wensen en andere handelswijzen.

 
Lief of naief? Misschien kan iemand deze vraag beantwoorden? Van mij mag dat dus snel dicht, maar nou durf ik niet meer.   
 
Denk dat iedereen blij is met een strenge moderatie en behoud van focus en het tijdig sluiten van topics, dus daar ligt de discussie helemaal niet. Volgens mij blijft het in dit blog en volgende discussie gaan om het verschil tussen 'helaas past jouw vraag niet op dit forum, succes met je zoektocht' en 'ga lekker auto's wassen' wat voor vele nieuwkomers en bestaande leden een bepaald gevoel meegeeft waarop wordt geattendeerd.
 
Norbert Bakker
Moderator

NorbertBakker
Quote:
Volgens mij blijft het in dit blog en volgende discussie gaan om het verschil tussen 'helaas past jouw vraag niet op dit forum, succes met je zoektocht' en 'ga lekker auto's wassen' wat voor vele nieuwkomers en bestaande leden een bepaald gevoel meegeeft waarop wordt geattendeerd.
 
Yep. Als ik de reacties/suggesties tot dusverre mag resumeren:

  • verwelkomen
  • tone of voice
  • corrigeren indien nodig, maar op gepaste wijze en met toelichting van het hoe en waarom
  • verwijzen naar de zoekfunctie (of beter nog: linken naar de zoekresultaten of specifieke topics)
  • aanvullende informatie vragen maar uitleggen waarom dat nodig / wenselijk is

    Voel je vrij om dit aan te passen of aan te vullen


  •  
    In dit laatste geval ging het om een werkzoekende die ons vroeg hem "met een geweldig idee verder kunnen helpen aan een uitkering of inkomsten." Midden in de nacht krijgt hij binnen een half uur antwoord. De autowas reactie was kort en krachtig, maar voor zover ik kan zien wel serieus antwoord op zijn vraag. In plaats van rustig verdere reacties af te wachten reageert TS vrij agressief met "Met serieuze reacties graag... bedoelde ik zeker geen kleutelklas reactie waar ik helemaal niks aan heb. Deze reactie heeft absoluut niets met mijn vraag te maken.". Bij iemand die zo reageert ben ik niet gemotiveerd om nog verder iets aan te dragen en wellicht velen met mij.

    In dat topic blijft het vervolgens stil waarop Dennis om half acht besluit om het topic met uitgebreide toelichting en antwoord te sluiten. Volgens mij betrof dit inderdaad geen ondernemersvraag en is deze dus terecht gesloten. Wellicht had Dennis een aanmoediging kunnen geven voor TS om zijn vraag anders te formuleren en er een ondernemersvraag van te maken, maar dat was vast niet op de door TS gewenste manier verlopen en in plaats daarvan heeft Dennis dus inhoudelijk antwoord gegeven op zijn vraag.

    De enige andere gepaste reactie was volgens mij indien het moderatieteam de TS met een PM zou hebben terecht gewezen op zijn kleuterklas opmerking en de intentie om te helpen en dat TS dan zelf zijn topic zou hebben aangepast of verwijderd. Maar met afwikkeling per PM hou je gegeven antwoorden privé terwijl ze wellicht toekomstige WWB-zoekers verder kunnen helpen. (Of misschien wil je dat juist niet vanwege de aanzuigende werking...)

    Verder eens met Norbert, alhoewel dergelijke werkwijze niet zomaar bij alle forumleden te plaatsen is. Dit klink eerder als een moderatortaak. Dus als we willen dat newbees bij afwijkende vragen eerst verwelkomt worden, dan moet een eerste topic gesloten blijven totdat een moderator ernaar heeft gekeken en waar nodig verwelkomt cq. bijgestuurd. Dit gaat dan wel ten koste van de reactietijd en moeten de newbees voortaan eerst wachten tot hun nieuwe topic toegelaten is.
     
    Marjan
    Retired Mod

    Stien
    Wat de laatste suggestie van mmint betreft: misschien is het mogelijk om nieuwelngen te verplichten zich est voor te stellen in het voorsteltopic? Kan kort maar geeft ons wel een idee met wie we te maken hebben, al dan niet anoniem, en vanuit welke achtergrond de vraag wordt gesteld. De newbee kan dan ook op gepaste wijze welkom worden geheten. Pas na zich voorgesteld te hebben kan een vraag gepost worden.
     
    Quote : Marjan op 18 september 2013, 09:50
    Wat de laatste suggestie van mmint betreft: misschien is het mogelijk om nieuwelngen te verplichten zich est voor te stellen in het voorsteltopic? Kan kort maar geeft ons wel een idee met wie we te maken hebben, al dan niet anoniem, en vanuit welke achtergrond de vraag wordt gesteld. De newbee kan dan ook op gepaste wijze welkom worden geheten. Pas na zich voorgesteld te hebben kan een vraag gepost worden.
     
    Is wat mij betreft veel te zwaar, het ging erom dat sommige mensen af en toe onbeleefd reageren op nieuwkomers en dit af kan schrikken. Om dan de oplossing te zoeken in 'laat ze zich eerst maar even voorstellen' vind ik dan weer te ver gaan. Net zoals het nu genoemde topic komt een 'snel' antwoord met een link naar randstad en auto's wassen gewoon niet serieus en/of helpend over. Dan krijg je natuurlijk weer een sneer terug vanuit teleurstelling (en is ook niet goed natuurlijk) en houdt het op.

    Ik begrijp ook niet goed waarom mensen zich dan geroepen voelen om een sneer of opvoedende reactie zo snel te plaatsen. Als je niet wilt bijdragen omdat het een rare of onterechte vraag is, doe je dat niet en gaat het topic vanzelf wel op slot nadat een mod het heeft gelezen (die zijn ook vrij snel). Is er wel iemand die wil helpen (ook al is het een vraag die simpel gevonden kan worden op google of wat dan ook), so be it, dan doet die persoon dat toch gewoon, maakt voor de rest weinig uit.
     
    Hans van den Bergh
    Ambassadeur

    jhvdb
    Poeh, toch even een 'hand in eigen boezem' moment bij het lezen van Norberts Blogpost, zo van: "Ben ik soms ook zo?" En inderdaad, ook ik lees terug dat ik weleens een reactie geef, die behoorlijk tegen het 'afserveren' aanschurkt. Maar ik zie er wel een beetje een lijn in, want een nieuwkomer die heel open een vraag stelt en daarbij blijk geeft zelf nog weinig denkwerk of onderzoek eraan te hebben besteed, wordt door mij inderdaad eerst terugverwezen naar zichzelf, dat is althans mijn bedoeling, al kan dat anders overkomen. Puntje van aandacht voor mij dus hoe dat overkomt! Ik ben daar wel stellig in: iemand met een vaag idee die hier een balletje opgooit dat vaak eindigt met 'alle suggesties zijn welkom', raakt mijn irritatiegrens soms en daarvan vind ik dat degene eerst op zichzelf moet worden teruggeworpen.

    Ik heb ook het vermoeden dat een mod soms net even te welwillend is - of wil zijn - in de beantwoording van een vraag die buiten de focus van HL valt, dan krijgt betreffende TS wel een advies mee of  een weblink waar de vraag dan wellicht wel gesteld kan worden, wel gevolgd door een slotje. Tegen het licht van de focus van HL en tegen het licht van Norberts post, vraag ik mij soms wel af of dit dan wellicht toch teveel de andere kant van de 'afserveermedaille' is en dat het voor andere nieuwkomers wellicht uitnodigend werkt of kan werken om toch de vraag hier maar te stellen? Kortom, de focus in dat soort antwoorden ook beter bewaken misschien?

    Succes en groet,

    Hans
     
    Quote : TwaBla op 18 september 2013, 02:11
    Quote : Linda Maas op 17 september 2013, 14:51
    Laten we er vanuit gaan dat iedereen die hier komt (op de studenten- en werknemersvragen na) iets wil gaan ondernemen en dat wij hem of haar daarbij willen helpen. Zoveel mensen, zoveel wensen en andere handelswijzen.

     
    Lief of naief? Misschien kan iemand deze vraag beantwoorden? Van mij mag dat dus snel dicht, maar nou durf ik niet meer.   
     
    Ik las dat en ik zou bijna posten "hoe kom je met deze vraag op HL terecht" maar iemand anders had al iets dergelijks gepost. Ik denk dat zo'n vraag wel op slot mag, met een vriendelijke verwijzing van de moderator.

     
    Quote : J H (Hans) van den Bergh op 18 september 2013, 11:59
    Maar ik zie er wel een beetje een lijn in, want een nieuwkomer die heel open een vraag stelt en daarbij blijk geeft zelf nog weinig denkwerk of onderzoek eraan te hebben besteed, wordt door mij inderdaad eerst terugverwezen naar zichzelf, dat is althans mijn bedoeling, al kan dat anders overkomen.
     
    Yep - en die discussie is 4 jaar geleden ook al een keer gevoerd, en blijkbaar zonder resultaat...   
    Quote : Peter Bonjernoor op 20 augustus 2009, 18:59
    Maar dan nog kun je dat op verschillende manieren aanpakken. Welk van de twee hieronder zou de meeste kans maken op zinnige reakties?

    Digibeet 1
    Quote:
    hoi hoi i kwil dus mijn draadloze internet aansluiten maar het werkt niet. WAT DOE IK FOUT!!?!1?
     
    Digibeet 2
    Quote:
    Ik heb vandaag de hele dag geprobeerd mijn mobiele internet aan de praat te krijgen, maar het wil maar niet lukken. Ik heb eerst de standaard installatie gedaan zonder succes. Daarna heb ik de laatste drivers geinstalleerd, enm ook dat werkte niet. Daarna op een forum gevonden dat het soms te maken hebben met het dwarsliggende fiepje tussen de halve bits, maar ook nadat ik die weer recht had gelegd gebeurde er niets. Heeft iemand een idee wat ik nog zou kunnen proberen?
     
    Beide dezelfde vraag, in essentie, maar Digibeet 1 krijgt de wind van voren, en Digibeet 2 krijgt een antwoord. Vreemd he?   
     
     
    Linda Maas
    Moderator

    L-MO
    Quote : TwaBla op 18 september 2013, 02:11
    Quote : Linda Maas op 17 september 2013, 14:51
    Laten we er vanuit gaan dat iedereen die hier komt (op de studenten- en werknemersvragen na) iets wil gaan ondernemen en dat wij hem of haar daarbij willen helpen. Zoveel mensen, zoveel wensen en andere handelswijzen.

     
    Lief of naief? Misschien kan iemand deze vraag beantwoorden? Van mij mag dat dus snel dicht, maar nou durf ik niet meer.   
     
    Misschien lief én naief dan. Maar aansluitend op de laatste post van Peter, ik denk dat digibeet 2 er zonder hulp ook wel komt en digibeet 1 JUIST onze (sturende) hulp nodig heeft. Kom vaak genoeg 'gevallen' tegen waarbij ik had gehoopt dat ze ergens hun vraag (hoe geformuleerd dan ook) hadden gesteld voordat ze er mee aan de slag gingen.....

    Mooi Topic haal je aan TwaBla   , na de openingspost is de reactie van Espen in mijn ogen prima. De reactie van TS is daarna gewoon ondankbaar. Ik zeg ook niet dat je 'lief' moet blijven, hier mag best kritisch op gereageerd worden in de trant van dat dit een antwoord is op zijn zeer brede en algemene vraag.

    Maar goed, ik heb het 'probleem' ook niet geconstateerd en was gewoon mee aan het denken.
     
    Quote : Linda Maas op 18 september 2013, 12:57
    ... na de openingspost is de reactie van Espen in mijn ogen prima.
     
    Daar verschillen we dan dus duidelijk van mening ...
     
    Quote : Linda Maas op 18 september 2013, 12:57
    Mooi Topic haal je aan TwaBla   , na de openingspost is de reactie van Espen in mijn ogen prima. De reactie van TS is daarna gewoon ondankbaar. Ik zeg ook niet dat je 'lief' moet blijven, hier mag best kritisch op gereageerd worden in de trant van dat dit een antwoord is op zijn zeer brede en algemene vraag.
     
    En ik ben het daar uitdrukkelijk mee eens.
     
    Quote : Linda Maas op 18 september 2013, 12:57
    ...ik denk dat digibeet 2 er zonder hulp ook wel komt en digibeet 1 JUIST onze (sturende) hulp nodig heeft.
     
    Maar willen we hulp bieden, of handjes vasthouden? Nummertje 2 komt er met een beetje hulp wel uit, nummertje 1 wekt de indruk dat 'ie een luie donder is die te beroerd is om zelf ook maar het kleinste beetje moeite te doen - het tegengestelde van ondernemen, dus. Ik vind #1 hier op die manier niet thuishoren.
     
    Linda Maas
    Moderator

    L-MO
    Daarom, iedereen pakt alles weer op een andere manier op. Dit zal op deze manier nog een lang discussiepunt blijven.

    @Peter, misschien ben ik dan te 'lief en naief' om juist deze mensen te willen beschermen omdat ik bang ben dat ze het anders op hun manier gaan doen. Verder denk ik dat je met opbouwende kritiek #1 ook tot #2 kunt brengen of komt dan het naïeve weer om de hoek kijken? Maar ik snap je standpunt, en ben het er ook wel mee eens dat deze ondernemers ook juist van hun fouten kunnen leren.

    Verder heb ik nog niet eerder een probleem constateert, maar daarvoor reageer ik zelf misschien nog te weinig.
     
    Quote : Linda Maas op 18 september 2013, 13:38
    @Peter, misschien ben ik dan te 'lief en naief' om juist deze mensen te willen beschermen omdat ik bang ben dat ze het anders op hun manier gaan doen.
     
    Ik niet - daarom moet mijn dochter ook zelf haar werkstukken maken. Ze leert er niets van als ik dat voor haar doe.   
    Quote:
    Verder heb ik nog niet eerder een probleem constateert, maar daarvoor reageer ik zelf misschien nog te weinig.
     
    Die quote hierboven is uit 2009, dus het is absoluut geen nieuw issue.
     
    Linda Maas
    Moderator

    L-MO
    Dat probeer ik ook niet te zeggen. Maar net zoals bij bijvoorbeeld kinderen, kun je deze nieuwkomers, dit op een normale toon vertellen in plaats van ze weg te jagen (want ik begrijp dat dit regelmatig gebeurd gezien deze column)?
     
    Daarom komt deze discussie nooit tot een conclusie - hoe je daarmee omgaat is van persoon tot persoon verschilllend. De een vindt een schop onder de kont toepasselijk terwijl de ander een aai over het bolletje verkiest, en sommigen interpreteren een duwtje in de rug als een trap in de onderrug.
     
    TwaBla
    Raad van Advies

    ToiLevel

    Als het goed is, merkt de doorsnee bezoeker amper wat door moderatie gefilterd wordt. Dat is al verwijderd of weggezakt in de ranking. Volgens mij gaat dat meestal snel, netjes en tamelijk correct.

    Wat overblijft zijn incidentele berichten die tot discussie leiden, en soms wordt die discussie fel of vals. Daar kunnen we met z'n allen wat aan doen, gewoon door even de adem in te houden (voor degenen die ongeduldig zijn) of tegenwicht te bieden als je het waarneemt bij een ander.

    Wie heeft een creatief idee om eindeloos gehakketak op een zijspoor te zetten, want daar zouden we iets aan hebben?
     
    Quote : TwaBla op 18 september 2013, 14:55
    Als het goed is, merkt de doorsnee bezoeker amper wat door moderatie gefilterd wordt. Dat is al verwijderd of weggezakt in de ranking. Volgens mij gaat dat meestal snel, netjes en tamelijk correct.

    Wat overblijft zijn incidentele berichten die tot discussie leiden, en soms wordt die discussie fel of vals. Daar kunnen we met z'n allen wat aan doen, gewoon door even de adem in te houden (voor degenen die ongeduldig zijn) of tegenwicht te bieden als je het waarneemt bij een ander.

    Wie heeft een creatief idee om eindeloos gehakketak op een zijspoor te zetten, want daar zouden we iets aan hebben?
     
    LIjkt mij het meest efficient als er een situatie ontstaat waarbij diegenen die geen mod zijn, ook niet de eerste 'negatieve' reactie plaatsen. iedereen weet dat de mods er heel snel (en soms hard maar verreweg altijd netjes en eerlijk) een slotje op zetten als iets al vaker te vinden is op HL of hier niet thuishoort. Als dan een 'normaal' lid perse eerder antwoord wil geven en dat flauw of onaardig doet, heeft dat werkelijk waar geen enkele toegevoegde waarde. Mocht een lid wel normaal antwoord willen geven, is de stemming al meestal omgeslagen. Dus als een ieder een nieuwe post ziet die volgens jezelf niet voldoet, dan reageer je gewoon niet tot een mod dit wel doet. Heeft zelfde effect en wellicht is iemand anders wel in een hele gulle bui en wil die wel een antwoord geven, dat maakt dan toch ook niemand uit. Waarom zou iemand anders het interesseren als iemand een te makkelijke vraag stelt en een ander geeft er antwoord op?
     
    Quote : Peter Bonjernoor op 18 september 2013, 14:26
    ... en sommigen interpreteren een duwtje in de rug als een trap in de onderrug.
     
    Interessant voorbeeld. Want als je de rest van dat topic doorleest, dan zie je hoe het afloopt met deze oorspronkelijk niet op dit forum thuishorende vraag.

    De vraagsteller krijgt na zijn oorspronkelijk zure reactie een keurige uitleg over het hoe en waarom en krijgt vervolgens - omdat het topic niet direct wordt gesloten - ook nog eens de kans om op zijn "vergissing" te reageren. Dat doet hij in mijn optiek heel netjes en daarna wordt hij ook nog eens geholpen met een aanbod voor gratis hulp en een uitgebreid antwoord.

    Het resultaat voor de vraagsteller is dubbel: een antwoord op zijn vraag en duidelijkheid over waar hij hier wel of niet mee terecht kan, zonder dat er een onaangenaam gevoel blijft hangen.

    Wat dat betreft vind ik je voorbeeld van die twee digibeten ook bijzonder. Want jij vindt de vraag van #1 hier niet thuishoren, maar mij lijken vragen over de installatie van mobiel internet hier sowieso niet op zijn plaats. Of wel?
     
    Quote : John Bouwmans op 18 september 2013, 15:34
    De vraagsteller krijgt na zijn oorspronkelijk zure reactie een keurige uitleg over het hoe en waarom en krijgt vervolgens - omdat het topic niet direct wordt gesloten - ook nog eens de kans om op zijn "vergissing" te reageren. Dat doet hij in mijn optiek heel netjes en daarna wordt hij ook nog eens geholpen met een aanbod voor gratis hulp en een uitgebreid antwoord.
     
    Dat was een beetje mijn punt - het is maar net hoe iemand iets opvat.
    Quote:
    Wat dat betreft vind ik je voorbeeld van die twee digibeten ook bijzonder. Want jij vindt de vraag van #1 hier niet thuishoren, maar mij lijken vragen over de installatie van mobiel internet hier sowieso niet op zijn plaats. Of wel?
     
    Klopt, maar het was ook maar een voorbeeldje. We hebben ongeveer letterlijk vragen als "nou ik ga dus voor mezelf beginnen en moet ik nou ook belasting betalen?" gehad - dat was misschien een betere geweest...   
     
    Grappig trouwens hoe geitiquette collectief de deur uit gaat als het een onderwerp als Open Circles betreft...   
     
    Quote : Peter Bonjernoor op 20 september 2013, 12:04
    Grappig trouwens hoe geitiquette collectief de deur uit gaat als het een onderwerp als Open Circles betreft...   
     
    of sectes in het algemeen...
     
    TwaBla
    Raad van Advies

    ToiLevel
    Quote : Peter Bonjernoor op 20 september 2013, 12:04
    Grappig trouwens hoe geitiquette collectief de deur uit gaat als het een onderwerp als Open Circles betreft...   
     
    Nee hoor. Ons luistert.
    Quote : TwaBla op 19 september 2013, 17:35
    En welkom op dit forum Alexander.   
     
     
    Heb het (niet geheel toevallig) gisteren bij The Next Event met oppergeit Mikky nog even over de geitenbrij van hoeder Norbert gehad.

    Het is een onderwerp dat elke paar jaar op Higherlevel voorbij komt. Een aantal jaren geleden hebben we afgesproken dat de eerste die ziet dat iemand als eerste bericht een vraag heeft geplaatst, die nieuweling in de eerste zin even welkom heet op HL. Dan voelt de nieuweling zich welkom en worden de actieve leden er even aan herinnerd dat het een draadje van een nieuweling is. Dat heeft toen een tijdje goed gewerkt. Maar de actieve leden veranderen en dus is ook dat wat naar de achtergrond gegaan.

    Ik gok dat we allemaal snappen dat (aspirant-) ondernemers over een drempel stappen als ze hier als nieuweling meteen een vraag stellen - zeker degenen die in vooral in de 'echte' wereld leven en geen ervaring hebben met online fora. Veel van die nieuwelingen zijn door hun gebrek aan ervaring met ondernemerschap en met online fora, de eerste keer niet in staat om de juiste informatie te geven en hun vraag precies goed te formuleren.

    Het doel van Higherlevel is wat mij betreft nog altijd zo veel mogelijk ondernemers zo goed mogelijk helpen. Bij nieuwelingen kunnen we dat  onder andere doen door hen online het gevoel te geven dat hun vraag welkom is op HL en door hen het gevoel te geven dat we hen en hun vraag serieus nemen.

    Door de veelheid aan discussies die hier voorbijkomen is het best moeilijk er altijd bij stil te staan of het gaat om een vraag van iemand met ervaring op HL of van een nieuweling. Zeker als iemand anders in zijn enthousiasme al op die vraag heeft gereageerd. Ik heb Mikky gevraagd of het mogelijk is dat er onder elke eerste post van een nieuweling die meteen een vraag durft te stellen, een automatisch berichtje van een paar regels kan komen waarin de nieuweling online welkom wordt geheten. Dan weten wij allemaal dat het om een nieuweling gaat en kunnen we wat makkelijker rekening houden met de - niet alleen door Norbert gewaardeerde - Geitiquette richting nieuwe boeren.

    Tot zover de twee centen van een hele oude boer die maar zo af en toe langs deze wei komt en het jammer vindt dat er tussen de bergen prachtige hulpvaardige berichten waarin collega-boeren belangeloos hun agrarische kennis delen, ook regelmatig wat zure brei voor startende HL-boeren staat.



     
    TwaBla
    Raad van Advies

    ToiLevel
     
    Quote : Karen op 22 september 2013, 15:38
    Ik heb Mikky gevraagd of het mogelijk is dat er onder elke eerste post van een nieuweling die meteen een vraag durft te stellen, een automatisch berichtje van een paar regels kan komen waarin de nieuweling online welkom wordt geheten. Dan weten wij allemaal dat het om een nieuweling gaat en kunnen we wat makkelijker rekening houden met de - niet alleen door Norbert gewaardeerde - Geitiquette richting nieuwe boeren.
     
    In basis kan men direct al zien dat het om een newbee gaag als men de tijd neemt om aan de linkerkant aandacht te besteden aan het profiel van de nieuwe deelnemer. Daar staat heel duidelijk "newbee" en het aantal berichten dat hij/zij geplaatst heeft. Na 10 berichten van een newbee veranderd zijn/haar status in junior en mag je verwachten dat men inmiddels ervaart hoe je op een forum aanwezig bent.
    Ik verwacht dat een geautomatiseerde extra regel onderaan net zo weinig aandacht krijgt.

    Waar het in basis om gaat is, dat men zo nu en dan niet aardig is. En dan druk ik het nog zacht uit. En dat is iets wat je als deelnemer aan ons forum bij jezelf moet zoeken en niet direct bij de nieuwkomer.
    Ditzelfde geldt trouwens ook bij deelnemers die al langer in ons forum aanwezig zijn maar waarvan de reacties over-en-weer ook niet al te vriendelijke richting elkaar overkomen.

    En nee... We zijn geen knuffelforum. Maar een beetje empatisch vermogen in de antwoorden mogen we toch bij iedereen verwachten.


     
     
    Het is in mijn optiek en ervaring onzinnig om een nieuweling te gaan pamperen. Als ondernemer krijg je hobbels voor je kiezen en als je die hobbels niet kunt nemen, red je het niet. Het is dus juist goed dat een starter al meteen aan het denken wordt gezet.
     
    Norbert Bakker
    Moderator

    NorbertBakker
    Quote : P.J. op 11 oktober 2013, 13:16
    Het is in mijn optiek en ervaring onzinnig om een nieuweling te gaan pamperen. Als ondernemer krijg je hobbels voor je kiezen en als je die hobbels niet kunt nemen, red je het niet. Het is dus juist goed dat een starter al meteen aan het denken wordt gezet.
     
    We vallen in herhaling PJ   . Het is vooral de toon die de muziek zet. Tuurlijk mag je kritisch zijn, zeer kritisch zelfs, maar a.u.b. wel op gepaste wijze naar nieuwe leden toe. Dat is nu juist de essentie van mijn blog!

    Inhoudelijk vind ik overigens jouw eerste reactie in dat topic niet zo bezwaarlijk, maar je ziet al dat een newbie het anders opvat en de discussie vervolgens al snel over toon ipv inhoud gaat.
     
    Ondanks dat deze blog niet onlangs geplaatst is, is de inhoud van deze blog nog steeds iets waar we dagelijks wel rekening mee mogen houden.

    Ik zie zo nu en dan weer deelnemers die het nodig vinden om flink te gaan vlaggen in plaats van de goede kant op te sturen.
    Ook zie ik flauwe opmerkingen voorbij komen. Deze zijn wellicht voor insiders grappig bedoeld en zit men al lachend voor het beeldscherm. Maar bij nieuwkomers zal dit niet direct zo overkomen. En als je geen nieuwkomer bent, maar een forum fossiel zoals ik begrijp ik best dat je het in sommige topics niet kan laten, maar toch mijn verzoek: 

    Ga bij met name nieuwe topicstarters niet direct als reactie grappig en/of sarcastisch doen. Speel het sowieso niet direct op de man/vrouw. Stuur ze bij i.p.v. ze weg te fluiten.
    Als men uit de bocht vliegt en je wil daarover een opmerking plaatsen, laten we dan met zijn allen daar weer wat meer bedachtzaam bij zijn.
    En nee... We zijn geen knuffelforum. Maar i.p.v. direct een opmerking plaatsen die je zelf grappig vindt maar in basis niet on topic is en zelfs voor anderen bot overkomt, kunnen we ook begip tonen voor het "nog wennen om hier aanwezig te zijn". En dat gaat wel lukken. Toch?






     
    Highio
    Moderator

    Highio
    Zonder gekkiggeit gekkigheid even grazen kijken bij een ouwe bok ander forum: Reddiquette

    Groet,

    Highio
     
    Highio
    Moderator

    Highio
    Leesvoer of stof tot nadenken. De eerder geplaatste column geitiquette van Norbert Bakker.

    Groet,

    Highio
     
    Quote : Highio op 31 juli 2014, 12:41
    Zonder gekkiggeit gekkigheid even grazen kijken bij een ouwe bok ander forum: Reddiquette
     
    Een verwijzing naar de Nederlandstalige versie bevordert het hoe en waarom misschien iets beter...

    Met de vriendelijke groeten vsn Nedzhibe
     
    Om een reactie te plaatsen moet je ingelogd zijn

    HIGHERLEVEL.NL COLUMN

    1, 2, 3, 4, rietje van papier

    Octrooiblog

    Octrooiblog | 10 reacties

    Op een hete dag aan het eind van de 19e eeuw dronk Marvin Stone een frisse muntcocktail door een rietje. Zoals gebruikelijk in die tijd was het rietje gemaakt van...

    Column insturen?

    Heb je een interessant artikel geschreven over innovatie en/of ondernemerschap?

    We publiceren hem graag!

    COLUMNISTEN

    Deze columnisten hebben dit jaar columns voor Higherlevel.nl geschreven:

    Ontmoet andere HL-leden!

    Kom met andere HL-leden bier proeven bij Jovius
    26 oktober 2018, 7 HL-leden aanwezig

    Partners

    HL wordt gefinancierd door

    Volg ons