Over Kiva.org (online lenen aan ondernemers)

Aanbevolen berichten

Leuk, maar tis het net niet. Het zit tussen kiva en myc4 in en wat nou echt de USP's zijn? Ik zie ze niet.

 

Daarbij krijg je maar 2% rente en waarschijnlijk betaal je 2% transactiekosten voor PeePel (ook een eeeBeij initiatief uiteraard :P) dus per saldo nop, min inflatie.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie

Zo'n microplace, daar wordt ik dan weer allergisch van. Kies nou gewoon: of je geeft geld aan een goed doel, of je gaat erop verdienen.

 

Playitforward.org is een goed initiatief wat mij betreft wat voor de charitatieve approach kiest. Je krijgt insight in waar je geld heen gaat (min of meer a la MyC4 en Kiva), maar het blijft een goed doel.

 

Liever geen halfbakken gedoe met voor een klein rentepercentage lenen... Zo bereiken we met z'n allen nooit de massa die we nodig hebben om dit probleem echt op te lossen.

 

Link naar reactie

Inmiddels zijn 8 van de 9 "leningaanbiedingen" van me actief geworden/uitgeleend (op MyC4). Over twee weken verwacht ik de eerste keer rente + aflossing te mogen ontvangen, ik ben benieuwd.

 

Zijn er nog andere HL'ers die hier inmiddels wat Afrikanen geholpen hebben?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie

Ik heb er 1200 euro gestald. Eens even kijken hoe dat gaat. Ik geloof dat er van de 12 of 13 leningen inmiddels 9 of 10 actief zijn. Ik ben nog een beetje aan het nadenken hoe het moet met de risico's en hoe ver ik hiermee zal gaan. Ik denk dat ik de komende maanden eerst eens even afwacht hoe het loopt voor er nog wat meer in te stoppen.

 

 

 

Link naar reactie

Zou je dat uitgeleende geld ook aan kunnen merken als een durfkapitaal lening (Tante Agaath)?

 

Maakt het nog interessanter om er aan mee te doen.

 

(misschien wordt het om een andere reden fiscaal interessant?)

 

Eerlijk gezegd heb ik me nooit verdiept in ontwikkelingslanden (in Afrika). Het concept van microfinanciering vind ik wel hartstikke goed. Ik vind het zelfs een prima concept voor Nederland zelf.

 

Ben aan het overwegen om dit jaar eens op vakantie te gaan in Afrika (ben nog nooit op het continent geweest!) Ik zal er dan eens mijn licht over laten schijnen.

Link naar reactie
Zou je dat uitgeleende geld ook aan kunnen merken als een durfkapitaal lening (Tante Agaath)?

 

Creatief bedacht, maar helaas... voor een regeling Durfkap moet er een beschikking "startende ondernemer" van de Belastingdienst zijn, en die geven dat alleen af voor ondernemers die in Nederland belastingplichtig zijn.

 

Bovendien geldt een minimum bedrag van € 2.269,- per individuele lening, en dat is wat aan de hoge kant voor microfinanciering.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Ik zit zelf nu in Dar es Salaam, kijken of we MyC4 agent kunnen worden. Ik bezoek hier van de week enkele deelnemers aan de BiD Challenge, die equity nodig hebben. Dat proces duurt vrij lang, in de tussentijd kunnen ze een start maken met leengeld van MyC4. Wonderfull.

 

BTW als direct iets willen doen voor ondernemers in ontwikkelingslanden kan je bij me nieuwe werkgever terecht, Er is grote behoefte aan geld (kleine bedragen) en vooral goede raad.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

@ Yannick - het deel dat het niet lukt zijn lening terug te betalen is maar 2% dat is toch verbazingwekkend? Als je bang bent voor het risico c.q. je wilt zo veel mogelijk opnieuw uit kunnen lenen dan is overigens de beste optie heel veel kleine leningen (bijvb. a $ 25,- of $ 50,-) i.p.v. enkele grote geven. @ Ewout m.b.t. USA - dat is een lastig punt - maar iedereen maakt zelf de keuze aan welke ondernemers hij wel niet leent. Overigens zou ik jullie willen vragen juist ook af en toe iemand uit te kiezen uit een gebied met een iets hoger risico (dan is het nog geen 5%), daar zitten even goed levensvatbare initiatieven bij (iemand die in kunstmest of een paar eenden wil investeren - dat komt bijna altijd goed). Deze mensen hebben echter vaak meer moeite met het krijgen van krediet..

 

Wellicht dat wij een aanleiding kunnen geven voor iedereen die wel over Kiva heeft gelezen, nieuwsgierig is maar nog niet de stap gemaakt heeft om er actief eens iets mee te doen: in de komende weken hopen we namelijk o.a. 100 Kiva giftvouchers a $ 25,- weg te geven aan de beste inzendingen voor de top 100 budget travel tips op onze site Surprisetickets.nl . Deze mag je naar eigen inzicht 'beleggen' op Kiva en jullie zijn allemaal van harte uitgenodigd om mee te doen:

 

(hai Caroline, hoezeer ik Kiva ook concreet steun, de link naar je bedrijf zit net iets teveel in de reclame sfeer. En dat doen we niet op HL. Maar makkelijk opgelost : Zet de link naar je bedrijf in je handtekening, die verschijnt onder elke post die je hier doet. Voor mensen die interesse hebben in de actie van Caroline: ga naar haar bedrijf toe (zie de link in haar handtekening en kijk wat je kan winnen met Kiva) Admin

 

groetjes

 

Caroline

Link naar reactie

Met andere woorden het geld blijft rollen als je 100 euro investeert dan kost je dat in principe maar 3,50 euro per jaar zijnde het rente verlies. Plus het risico dat een van de deelnemers niet kan terugbetalen en dat is waarschijnlijk erger voor de deelnemer dan voor jou. Maar als je je 100 eur verdeeld over 4 projekten dan is de kans heel klein dat je alles kwijtraakt en dus niet kan herinvesteren in een andere projekten.

 

Sorry, hier val ik even over (niet alleen deze quote, meerdere reacties in deze thread). Nee, de kans dat je je geld kwijtraakt verandert niet als je meer verspreid. Het is nog steeds het zelfde percentage. Wel wordt de kans kleiner dat je in 1 keer al je geld verliest.

 

Punt is, dat je Kiva moet zien als een donatie. Dat je het geld terugkrijgt zie ik dus ook als een mogelijkheid om volgende keer meer te doneren/lenen (hoe je het noemen wilt). Goed dat bovenstaande poster dit overigens ook zo ziet (blijkt uit de rest van zijn post). Ik wil dit dus even benadrukken; het gaat om mensen helpen.

 

Als ik dan lees dat mensen hier zeggen 'mja, ik kan het ook uitgeven aan lekker eten of vakantie' dan moet je echt even heel goed bij jezelf gaan nadenken waar je mee bezig bent. Lees eens een boek over Rockefeller of verdiep je in de Bill en Melinda Gates Foundation. Kun je nog wat van leren als je zo gierig met je geld om denkt te moeten gaan.

 

EDIT: Wat ik overigens grappig vind aan het Amerika verhaal is dat ik dan een 'daycare' zie waar de grootste flatscreen TV hangt die ik _ooit_ heb gezien, ik bedoel, de diagonaal is denk ik 2 peuters van 4 jaar... Nou dan haak ik wel af met lenen zonder rente moet ik zeggen...

Lees over modern ondernemen, succes en persoonlijke ontwikkeling op http://www.jessemeijers.com

Link naar reactie

Gaat er dan om dat er mensen op reageren? Het is meer een algemeen punt zoals ik ook al in mijn post aangeef. Maar goed, ik zal volgende keer er voor zorgen dat ik alleen maar op nieuwe posts reageer. Blijkbaar is alles wat 'oud' is ook meteen niet interessant meer. Oh wacht, het was vanochtend nog in het nieuws...

Lees over modern ondernemen, succes en persoonlijke ontwikkeling op http://www.jessemeijers.com

Link naar reactie

Wij willen met ons bedrijf Kiva.org op vaste basis gaan steunen, en bij iedere boeking een lening aangaan voor ondernemers. Maar hoe zit dit fiscaal? Het is een lening wat je weer terug krijgt dus het is officieel geen gift? Kan iemand me ondernemerstechnisch hierbij helpen?

"Een lachend gezicht verblijdt het hart, een goed bericht verkwikt het lichaam" Spreuken 15:30

"Accepteer wat je niet kunt veranderen, verander wat je niet kunt accepteren"

 

Zakelijk of informeel entertainer nodig?

http://www.bartvandenbelt.nl

http://www.artiestboeken.nl

Link naar reactie

Wij willen met ons bedrijf Kiva.org op vaste basis gaan steunen, en bij iedere boeking een lening aangaan voor ondernemers. Maar hoe zit dit fiscaal? Het is een lening wat je weer terug krijgt dus het is officieel geen gift? Kan iemand me ondernemerstechnisch hierbij helpen?

 

Hier ben ik ook benieuwd naar!

Aan het broeden op een nieuwe startup...

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.