• 0

"Aarch!!" - deel je ondernemersleed hier!

Van het lezen van al die Yes-momenten word ik altijd blij, maar hebben jullie ook wel eens "Aarch!!" momenten? Momenten dat je het liefst direct wil verhuizen naar een onbewoond eiland?

 

Ik had het vanmorgen: we waren bezig om de laatste hand te leggen aan onze nieuwe webshop. Maanden werk in gestoken, veel testen mee gedaan. Hij zou vanmiddag op een vooraf aangekondigd tijdstip online gaan, dus ik dacht: ik test hem nog een laatste keer om zeker te zijn dat alles werkt.

 

Wat denk je, blijkt de complete winkelwagen het niet meer te doen. Vage foutmelding, heel de boel in de soep. Na uren zoeken nog de oorzaak niet gevonden. Aaaaarch!!

 

Niet te geloven, wat een ellende. Als een speer collega's erbij geroepen, contact gezocht met de softwaremakers... op het allerlaatste moment kwam de oorzaak boven water: een klein stukje foute code was de oorzaak van het leed.

 

Het is dus uiteindelijk op het nippertje toch goedgekomen, maar wel met de hakken over de sloot zeg. Nu de website na al die maanden eindelijk online is gegaan is voor ons dan weer een gigantisch Yes-moment. ;D

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

banken en klanten is nog steeds geen goede combinatie..

 

Ik ben geen klant bij de Rabobank Utrechtse Waarden maar die zijn de enige met een muntrol automaat in deze stad. Dus ja een geld is geld.. het maakt mij niet uit van welk "merk" ik het koop ;D

 

Afijn ik wilde 1 rolletje van 25x 1 euro munten.. 50 centkosten erbij.. ik pin netjes het bedrag, tot mijn verbazing komt er geen rolletje euro munten uit maar een rolletje met 40x 50 cent en 40x 10 cent dat is dus 24 euro.. Op het bonnetje (en op het scherm van de automaat) staat een duidelijke waarschuwingstekst "door een technische storing kan de transactie niet volledig voltooid worden, ga naar een balie medewerker"

 

Prima, kan gebeuren, dus ik met goede moed naar een baliemedewerker in de verwachting dat ik ofwel de ongewenste rolletjes kon inleveren en mijn 25,50 euro terugkrijgen ofwel 1 euro die tekort was te ontvangen, maar nee hoor.. "wij kunnen u niet uitbetalen meneer, we storten alleen terug op uw rekening."

 

Ohh... u bent geen klant ja dan gaat dat helaas niet.. wij kunnen niet op rekeningen van derden storten..

 

Mijn vraag, hoe krijg ik mijn euro kon men niet beantwoorden, het verzoek of de bankmanager misschien zelf even die ene euro kon voorschieten zodat ze het daarna intern konden oplossen, het was tenslotte hun automaat die een fout maakte en niet ik, leidde alleen tot een zeer wazige blik als of ik haar een onzedelijk voorstel had gedaan ter afwikkeling van de schuld ???

ondanks mijn aandringen bleek niets mogelijk om het direct op te lossen..

het bonnetje werd gekopieerd.. mijn contactgegevens eveneens genoteerd en alles werd naar de centrale financiele administratie gestuurd.. afijn, ik heb wel eens op zijn administratie gezeten dus ik voelde het antwoord al aankomen..

 

en ja hoor zojuist een telefoontje.. een medewerker van de centrale administratie, klantvriendelijkheidstraining had ie nog niet gehad aan de wijze van uitleggen te horen, want ze waren niet van plan voor 1 euro allerlei dingen uit te gaan zoeken en ook dat de automaat volgens de facilitaire dienst heeel duidelijk aangeeft dat een muntrol niet op voorraad is.. (kortom het is uw eigen schuld)

 

Natuurlijk mijnheer.. ik negeer altijd hele duidelijke waarschuwingen en ga dan toch door.. Hoe krijg ik nu mijn euro? (het word al bijna een principe kwestie)

Ja nou we hebben even met het filiaal overlegt en het lijkt ons toch het handigst dat u even daar naartoe gaat om uw euro op te halen of uw muntrolletjes om te ruilen..

 

Joh? echt? weet je het zeker? dat is wel erg praktisch gedacht.. moet ik niet nog een formulier ondertekenen of 2? vingerafdruk? kopie paspoort? nee ik kan gewoon mijn 1 euro ophalen

 

gefeliciteerd Rabobank.. uw procedures zijn zo goed georganiseerd dat het 4-6 medewerkers ruim een dag kost om te bedenken dat als een klant storing ondervind aan de automaat, dat je dat het beste oplost door die klant terplekke het verschil bij te passen of de ongewenste producten terug te nemen.. Net een winkel eigenlijk als iets niet bevalt of toch niet precies was wat je bedoelde kun je het gewoon ruilen of terugbrengen.. maar goed.. als je product geld is moet je natuurlijk extra voorzichtig zijn.. voor je het weet voert iemands een snode wisseltruc uit ofzo..

 

Ik ben niet boos. alleen een beetje teleurgesteld aan het volstrekte gebrek aan oplossend vermogen en klantgericht denken van baliemedewerkers of is dit er vakkundig uit getraind door de Rabobank.. procedures eerst klanten later.

Link naar reactie
  • 0

het innemen van de verkeerde muntrollen was nog steeds niet mogelijk maar ook het verkrijgen van mijn euro was ook wel komisch.. baliemedewerker die er vandaag zat wist van niks dus moest een collega vragen die wist er wel van, en die zei wat "o ja dat moeten we uit 'de pot' halen" met enig gezucht werd er daadwerkelijk een orgineel spaarvarkentje onder de balie vandaan getoverd om daar met veel omhaal een euro uit te halen. ik moest me inhouden om niet te gaan lachen.

Op mijn vraag waarom dit gisteren niet kon kwam niet echt een duidelijk antwoord, opmaar ik had nog steeds het gevoel dat ik iets fout gedaan had (en lastig was) hun uitnodiging om alsnog 1 euro munten uit de automaat te halen heb ik vriendelijk bedankt met de opmerking "nee hoor, dat is mij veel te ingewikkeld, ik ga wel naar mijn eigen bank..

 

uiteindelijk ben ik de lokale ijssalon binnengelopen die komen vaak om in het klein geld en ik heb met een briefje van 20 euro 25 euro 23 goud eerlijke euromuntjes gekregen en een heelijk ijsje van 2 euro.. eigenaar vertelde dat hij regelmatig wisselkantoor is voor de lokale ondernemers die kleingeld willen scheelt beide partijen een hoop transactiekosten, klein geld storten of opnemen is duur..

 

ik denk dat ik de volgende keer maar gelijk naar de ijssalon ga.. wel jammer dat ze in de winter dicht zjin.. misschien in eind augustus maar euro muntjes gaan hamsteren om de winter door te komen ;D

 

enne ik zie op twitter al de afgelopen weken al een heel actief miepje de lokale rabo promoten, misschien dat ik haar of rabo webcare eens lastig ga vallen.. aan de andere kant denk ik ook, laat maar veel te ingewikkeld gedoe..

Link naar reactie
  • 0

enne ik zie op twitter al de afgelopen weken al een heel actief miepje de lokale rabo promoten, misschien dat ik haar of rabo webcare eens lastig ga vallen.. aan de andere kant denk ik ook, laat maar veel te ingewikkeld gedoe..

Subtiel linkje naar je vorige bericht en de vraag wat ze daar van vindt?

Link naar reactie
  • 0

Gaan jullie klanten ook steeds later betalen?? >:(

 

Ik hanteer eigenlijk een betalingstermijn van 14 dagen op mijn facturen, niemand die zich er aan houd maar op 30 dagen heb ik normaal mijn geld wel binnen. Maar vanmiddag heb ik voor het eerst sinds het bestaan van mijn bedrijf diverse klanten tegelijk na moeten bellen die nu op minimaal 6 weken (eentje al op 10 weken!) zitten en nog steeds niet betaald hadden.. (op 30 dagen doe ik een herinnering op de post + email met kopie factuur, dan herhaal ik dit wekelijks en als ik ze zie heb ik het er nog een keer over..)

 

En wat wordt ik moe van de reacties van sommige klanten >;( :

 

Ow is dat zo?? Ik regel dat nooit, mijn vrouw / boekhouder doet de betalingen... Nooit geen facturen gezien... Ik wacht op betalingen van mijn opdrachtgever want in deze tijd ga ik een factuur pas betalen als ik zelf het geld ontvangen hebt..

 

Het ergste vindt ik dat ik alle materialen al lang en breed betaald heb natuurlijk (duizenden euros) en ik straks ook de btw al moet betalen terwijl ik zelf nog niets ontvangen heb..

 

Als dit zo doorgaat maken de wanbetalers nog een wanbetaler van mij! Ik ben geen bank! Ik moet ook de vaste lasten betalen en een gezin onderhouden!!! :(

 

 

 

 

 

 

Zo moest het even kwijt ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tussen 14 of 30 dagen en 6 weken of meer zit een behoorlijk verschil. Heb je geen wekelijks contact met klanten, bijvoorbeeld over nieuwe opdrachten? Gewoon ter sprake brengen. Reken de trage betalers opstartkosten of eis een aanbetaling (op materialen). Truc kan een bezorgservice zijn na ontvangst van betaling, afhankelijk van het soort opdrachten.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Als dit zo doorgaat maken de wanbetalers nog een wanbetaler van mij! Ik ben geen bank! Ik moet ook de vaste lasten betalen en een gezin onderhouden!!! :(

 

 

Zo wordt die sneeuwbal dus steeds groter. Jij kan straks jouw mensen die meer betalen, die dan dezelfde reactie geven en hun mensen weer niet kunnen betalen.

 

Ik het voor jou niet mogelijk om in ieder geval de materiaalkosten vooruit betaald te krijgen van je klanten? Ik heb zelf weinig kosten bij het starten van een project, maar ik laat nieuwe klanten ook een deel vooruit betalen.

Link naar reactie
  • 0

Ik doe eerlijk gezegd tot de 30 dagen (4 weken) helemaal niets... Dan stuur ik een herinnering via post en mail (gebeurd eerlijk gezegd ook weleens nog een weekje later..) en herhaal dit wekelijks tot de ongeveer 6 weken en dan bel ik er om.

 

Klanten die op meer dan 30 dagen staan en weer wat bestellen of langs komen attendeer ik dan nogmaals op het feit dat er nog een factuur openstaat en bij sommige klanten lever ik dan niets meer.

 

Opstartkosten en aanbetalingen zou ik heel graag willen maar is in deze sector niet gebruikelijk (ik praat over facturen met een gemiddeld bedrag tussen de 750 en 5000 euro)

Link naar reactie
  • 1

Ik hanteer eigenlijk een betalingstermijn van 14 dagen op mijn facturen, niemand die zich er aan houdt ...

Hoe kom je die betalingstermijn overeen? Want in je algemene voorwaarden lees ik:

 

 

17.2. Tenzij anders overeengekomen vindt betaling als volgt plaats:

a. bij balieverkoop contant;

b. bij termijnbetaling:

- 40% van de totale prijs bij opdracht;

- 50% van de totale prijs na aanvoer van het materiaal

of als de levering van materiaal niet in de opdracht is begrepen na aanvang van de werkzaamheden;

- 10% van de totale prijs bij oplevering;

c. in alle overige gevallen binnen dertig dagen na factuurdatum.

Link naar reactie
  • 0

Zeker scherp! :)

 

Laat ik het anders zeggen, in mijn algemene voorwaarden (metaalunie) staat 30 dagen maar omdat ik het sinds het begin van het jaar merk dat steeds meer mensen later gaan betalen zet ik tegenwoordig op de factuur: gelieve binnen 14 dagen te betalen. Dit heeft dus niet echt effect.

 

Maar zoals ik eerder zei maak ik er ook niet zo'n punt van als men op 30 dagen betaal.

Link naar reactie
  • 0

Ik doe eerlijk gezegd tot de 30 dagen (4 weken) helemaal niets... Dan stuur ik een herinnering via post en mail (gebeurd eerlijk gezegd ook weleens nog een weekje later..) en herhaal dit wekelijks tot de ongeveer 6 weken en dan bel ik er om.

 

 

 

Hoi Peter,

 

Strakker bovenop zitten. Eerst brieven sturen en dan pas bellen is te passief. Ik bel (bij bepaalde klanten) al vóór dat de factuur verloopt en vraag of er nog vragen of problemen zijn. Zo niet dan verwacht ik dat de betaling eind van de week gedaan is. Klanten doen nooit moeilijk over deze actie.

 

Als je dit niet aan durft of wil doen dan bel je in de week dat de factuur verlopen is en vraagt direct waarom er geen betaling heeft plaats gevonden. Wel direct melden dat er ook per post/ email een herinnering aankomt (ivm dossiervorming, mocht betaling uitblijven). Hoe moeilijk ook, altijd blijven praten.

Let maar op, binnen een paar maandjes heb je veel sneller en makkelijker je centen binnen.

 

Groet,

 

Ferry

 

Altijd opzoek naar het "That's it!"- moment.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ferry,

 

Bedankt voor je tip, ik weet dat je helemaal gelijk hebt maar ik ben inderdaad soms een beetje "bang" om te bellen als de factuur nog maar net verlopen is. Laat staan vóór de verloopdatum. Angst om de klant te verliezen doordat ze het irritant vinden of iets dergelijks.

 

 

Dat is begrijpelijk, maar draai het ook eens om. Als jij te laat bent, en iemand belt jou in de week na de einddatum, zou je diegene dan irritant vinden, of zou je je toch een beetje schamen dat je te laat bent met betalen? Je kunt het op een manier brengen dat diegene ook aanvoelt dat jij gewoon je ding doet als ondernemer.

Link naar reactie
  • 1

Ik zou me inderdaad een beetje schamen maar ik heb niet het idee dat dat voor iedereen geldt afgaande van de reacties die ik vaak hoor als ik ernaar vraag.

 

Maar jullie hebben hier dus geen last van? Zal ik toch wat strenger moeten worden ::)

 

Wel last van, want ik eet nog liever bonen uit blik dan dat ik achter m'n debiteuren aan ga. ::) En je hebt gelijk: sommige klanten zijn redelijk schaamteloos als het op betalen aan komt. Maar je moet je echt af gaan vragen of je nou bang moet zijn om dit soort klanten te verliezen. Iemand zei ooit tegen mij dat je klanten moet opvoeden. Als je altijd je betalingstermijn laat overschrijden, gaan klanten op een gegeven moment denken dat ze er bij jou mee weg komen. En daar word je helemaal niet vrolijk van.

 

Ik heb trouwens een leuke boekhouder die ik dit soort klusjes tegenwoordig laat doen. :)

Link naar reactie
  • 0

Dat is misschien wel een hele goede oplossing die je daar geeft. Misschien moet ik iemand anders die wat "harder" is en het met de juiste woorden wel voor elkaar krijgt laten bellen in het vervolg.

 

Voor mij was in ieder geval wel een uitkomst. En het vreemde is dat veel 'moeilijk' betalende klanten ineens met veel minder excuses en meer centen aan kwamen zetten toen mijn boekhouder begon te bellen. Soms heb ik namelijk het gevoel dat juist dat persoonlijke contact tussen jou en een klant er bij sommige klanten voor kan zorgen dat je iets lager op het betaalprioriteitenlijstje komt te staan. Dan kan een neutrale partij best een voordeel zijn.

Link naar reactie
  • 2

Misschien iets voor de Vraag&Aanbod rubriek?

"Ik bel jouw debiteuren, en jij belt de mijne". Ruilhandel dus met gesloten beurzen. Bellen voor andermans geld is altijd makkelijker dan bellen voor je eigen centen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Meer een 'Aarch!!' moment dan echt 'leed' :

 

Normaal lees ik de krant 's ochtends... vandaag een keer niet. Stond een stukje in met een leuke header, leek me een leuk domein. Helaas was iemand me voor... de naam is vandaag geregistreerd. AARCH!!

Link naar reactie
  • 0

>:( >:( >:( Ik ben even flink pissig. Ik ben er bijna ingetrapt, in zo 'n drukkerij oplichter die je gehaast belt over dat ze de bestanden voor de advertentie kwijt zijn en of je die alsnog kan leveren. Het zou voor kinderpuzzelboeken zijn voor ziekenhuizen. Ik trapte er bijna in, want daar ben ik begin dit jaar nog mee akkoord gegaan. Maar er gingen gelukkig toch wat belletjes rinkelen....

voordat ik de contactgegevens hier post wacht ik even af of ik nog wat van ze hoor. Maar pas dus op als je gebeld wordt door 'n drukkerij, je trapt er zo in.

 

Link naar reactie
  • 0

Aarch!! Drie pagina's over slangen...

Heeft er dan niemand een echte aarch!! te melden?

 

Mijn aargh!! is deze maand dat overijverige spammers mijn domeinnaam gebruiken om verzend adressen mee te verzinnen. Gevolg: dagelijks eerst pagina's vol geweigerde-mail-antwoorden van mailservers verwijderen plus de wetenschap dat mijn domeinnaam door ontvangers mogelijk geassocieerd wordt met die irritante spam...

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.