• 0

Ervaren ondernemers: wat was jouw grootste les?

Een vraag aan alle ervaren (5+ jaar) ondernemers hier:

 

Wat was jouw grootste les?

Misschien is dat in jouw geval een persoonlijke valkuil die je moest overwinnen, een situatie die zo pijnlijk was dat je nóg niet echt over de klap heen bent, een manier van denken ontdekken die je heeft bevrijd van beperkingen of je groot succes heeft gebracht ... enzovoorts.

Ik merk dat ik zelf ook geen antwoord paraat heb dus zal er eens goed over nadenken en ben ondertussen razend benieuwd naar jullie inzichten, wijsheid en (levens)ervaringen...

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 1

dat wat Peter net zei, altijd zakelijk blijven. Dat is heel moeilijk, vooral in mijn vak waar je mensen beter leert kennen is het soms best moeilijk om zakelijk te blijven, zelfs na 10 jaar ondernemer zijn is dit nog wel eens het geval.

 

Daarnaast wil ik natuurlijk ook wat toevoegen. Doe altijd wat je beloofd! als je iets niet na kunt komen kom daar eerlijk voor uit en spreek het door, verschuil je niet.

Link naar reactie
  • 2

Leuk topic, ben benieuwd wat we hier aan tips zullen verzamelen! Enkele van m'n belangrijkste tips die wij met Paragin, Paragin|Remindo en Infovester - niet met schande, wel af en toe met schade - in de afgelopen jaren geleerd hebben:

 

Slecht als ondernemer zelf de sales learning curve

 

Niemand kan een idee, een concept, een nieuw product zo goed verkopen als de mensen die zeer nauw betrokken waren bij de idee- en ontwikkelfase. Doorgaans zijn de ondernemers dè mensen daarvoor. Enthousiasme, visie, betrokkenheid, juist de dingen die aan het begin zo belangrijk zijn kun je als relatieve buitenstaander nooit zó bij klanten overbrengen. En de eerste verkopen zijn relatief het moeilijkst, juist omdat er nog geen track record is. En omdat je nog moet uitvinden wat de belangrijkste pijnpunten van je klanten en de beste argumenten om interesse te werken en de verkoop te sluiten zijn.

 

Die combinatie heeft ons tot de conclusie doen komen de eerste 100k zelf te willen binnenhalen, voor we er zelfs maar over na mogen denken om sales uit te besteden (aan samenwerkingspartners of salesmedewerkers).

 

Elke tussenstap is gewoon nodig

 

Als je bij wijze van spreken eerst vooral 10.000 euro deals sloot, mik dan als vervolgstap op 25.000 euro deals. Ga niet meteen voor 100.000+ deals. daar is vaak meer voor nodig dan enkel datgene wat je voor 10.000 euro deed vertienvoudigen. Als je stapsgewijs groeit, ontwikkel je die competenties veel natuurlijk en zijn de stappen veel gemakkelijker. Bijna niemand kan die sprong in één keer maken.

 

Focus

 

Hoe moeilijk het ook is: focus helpt je verder. Zorg ervoor dat >80% van wat je doet in elkaars verlengde ligt. Door te focussen versterkt je werk zichzelf, en doe je steeds specifiekere informatie op zodat je je helemaal kunt verdiepen in een niche en een steeds betere partner voor je klanten wordt. Daarnaast geeft focus rust.

 

Niet het plan, maar actie is 99% van invloed op het eindresultaat

 

Zorg dat je plan zo snel mogelijk van papier of uit je hoofd komt. Pas bij (potentiële) klanten weet je of je plan iets waard is. En in welke richting je je vervolgstappen moet zetten. En bijsturen kan altijd - en zal ook ALTIJD gebeuren.

 

(Er zullen me binnenkort vast meer te binnen schieten!)

Link naar reactie
  • 1

Mijn grootste les was: niet op iemands woord vertrouwen, ook als het een goede vriend is.

 

Wanneer geld een rol gaat spelen zie je mensen helaas vaak veranderen en mindere eigenschappen naar de oppervlakte komen die je eerder nooit opgemerkt had.

 

Ben daar destijds the hard way achter gekomen, betekende ook einde bedrijf. Maar zoals ze zeggen: 'what doesn't kill you, only makes you stronger'.

 

Ben er 3x zo sterk met een nieuw, groter en meer solide bedrijf uit gekomen. Dus uiteindelijk zie ik het boven alles als een goede les.

 

Maar mijn tip aan beginnende ondernemers is dus: begin (en run) geen bedrijf op basis van een mondelinge afspraken. Zorg dat alles duidelijk op papier staat.

Mediascape - Hét adres voor betaalbare huisstijlen, reclame en websites.

We heten u van harte welkom op: www.mediascape.nl

Link naar reactie
  • 1

Ik heb in mijn leven het ondernemersbestaan door een onbetrouwbaar gebleken zakenpartner ooit ingewisseld voor de zekerheid van een vaste baan en de laatste keer heb ik dat, om vergelijkbare redenen, weer precies andersom gedaan: een vaste - en uitstekend betaalde - managementfunctie ingeruild voor het ondernemerschap.

 

Daar trok ik mijn belangrijkste lessen / filosofiën uit:

 

- Hoe verfrissend, louterend en energiegevend een totale, onzekere, ommezwaai is

- Nimmer puur voor het geld op de knieën gaan

- Elke dag de kans iets te mogen leren en van betekenis te mogen zijn

 

Succès en groet,

 

Hans

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik merk dat ik niet één grootste les kan benoemen.

Een aantal dingen is me wel duidelijk geworden:

 

Er bestaat niet zoiets als 'zakelijk'; alles is persoonlijk.

Mensen verschuilen zich vaak achter zakelijkheid maar veel wordt ingegeven door een persoonlijke motivatie. Ik heb deze les vooral geleerd door dingen ten onrechte voor 'zakelijk' aan te zien, of gedrag te accepteren dat eigenlijk niet door de beugel kon 'omdat je zakelijk moet blijven'. Per saldo betaal je hier als mens een prijs voor. Daarnaast zijn dingen die in de 'zakelijke' context gebeuren voor mensen meestal toch persoonlijk.

Wat wél kan, is dingen niet persoonlijk opvatten en vanuit grotere, abstractere perspectieven denken dan puur het persoonlijke. Maar dat is in principe een andere benadering dan het als 'zakelijk' te duiden.

 

Er is geen objectief vast te stellen definitie van "professionaliteit".

Men denkt vaak dat er zoiets is als 'professioneel' en 'onprofessioneel' maar in de praktijk heeft iedereen hier, bewust of onbewust, een eigen opvatting over en is intensief communiceren de enige manier om met elkaar af te stemmen wat de verwachtingen zijn. Het verwijt dat iets 'onprofessioneel' zou zijn is flauwekul dus.

Hieraan gerelateerd moet ik trouwens ook denken aan klanten die van iets dat ik oplever zeggen: "Wow, dat ziet er professioneel uit!". Dat is natuurlijk bedoeld als compliment, en zo vat ik het ook op, maar het is natuurlijk wel een beetje vreemd om een professional in te huren en dan verbaasd te zijn dat iets er professioneel uitziet :-) Duh.

 

Mensen verlangen naar echtheid.

Vanuit die veronderstelde 'zakelijkheid' verstoppen mensen zich vaak en vormt veel interactie eigenlijk een soort toneelstuk waar weinig energie in opgebouwd wordt. Er wordt plichtmatig en halfslachtig gemotiveerd wat gedaan en dat is het dan. Je merkt dat mensen heel positief reageren op echtheid en een spontane, open manier van communiceren. En dat begint niet eens bij wat je zegt, maar met het feit of je echt luistert naar wat iemand zegt of niet, of je actief geïnteresseerd bent en verdiepingsvragen stelt. Daarnaast zit het er ook in wat je vertelt- ben je heel strategisch en gereserveerd of laat je wat van jezelf zien?

 

Sommige mensen hebben iets dat niet iedereen heeft- manifesterend vermogen.

Veel ondernemers hebben het: noem het 'creatieve energie' of 'manifesterend vermogen' ofzo, maar feit is dat dit mensen aantrekt en dat ze je 'in hun team willen'. Veel mensen die dit 'manifesterend vermogen' hebben realiseren zich dit niet - vooral omdat ze dit doodnormaal vinden en zich er dus niet van bewust zijn- en verspillen zo veel tijd aan samenwerken met mensen die dit éigenlijk helemaal niet hebben. Als je het vermogen hebt om dingen gedaan te krijgen word je een graag geziene gast. Het is belangrijk om zuinig met deze energie om te gaan, alsof het een kostbaar goedje is. Want dat is het!

 

De onderneming is een uitvergroting van de ondernemer.

In de loop van de jaren kom ik er achter dat ondernemen ook met zich meebrengt dat je als mens wordt 'uitvergroot' door je onderneming. Binnen een baan word er vaker aan je gesnoeid en word je vaak in dingen getemperd door de structuur van het bedrijf waarin je werkt, maar als ondernemer kan je punten waarop je meer een karikatuur van jezelf wordt vaak niet herkennen. Je zwakke plekken slijten in, je krachten worden steeds sterker- zelfs al moet je als ondernemer van alle markten thuis zijn en je eigen zwakkere punten zien te ondervangen.

 

Er zijn vast nog meer lessen die ik geleerd heb, maar deze duit wil ik vast in het zakje gedaan hebben ;-)

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 2

Ik kan niet één grootste les aanwijzen. Ik heb er wel de nodige gehad. Maar of ik er ook iets van geleerd heb, is wat anders ;-) Maar goed, mijn poging toch wat op papier te zetten:

 

Luister altijd, maar dan ook altijd naar dat zilveren alarmbelletje in je hoofd

Ik heb een paar keer dat belletje genegeerd. Het is ook makkelijk te negeren, want een zilveren belletje klinkt heel zachtjes. Maar iedere keer als ik dan toch doorging heeft dat geleidt tot grote problemen. Een bepaald contract aangaan en dan belazerd worden, een samenwerking met een compagnon wat bijna uitdraaide op een gang naar de rechter, een nieuwe klant die toch niet zo goed was voor zijn geld als werd voorgespiegeld. Been there!

 

Zorg dat je de cijfers in je vingers krijgt

Ik ben een ramp als het gaat om het bijhouden van mijn eigen boekhouding, maar de kengetallen en het razendsnel doorrekenen van begrotingen en prognoses liggen me des te meer. Toch heeft dat een hele tijd geduurd voor dat ik dat onder de knie had. Tot ik uiteindelijk een gepensioneerde Register Accountant leerde kennen die zich als mentor over me heeft ontfermd. Ineens viel alles op zijn plaats. Als je de cijfers kunt interpreteren, kun je in iedere branche aan de bak.

 

Zorg voor enkele mentoren om je heen.

Achttien was ik toen ik mijn eerste bedrijf startte. Wist ik toen maar wat ik nu weet. De meerwaarde van ervaring is niet in geld uit te drukken. Onbetaalbaar. Daarom is ondernemen anno tweeduizend-nu ook zo leuk. Netwerken zoals HigherLevel brengt ervaring binnen handbereik voor iedere starter. Maak er gebruik van. Vraag een ervaren ondernemer of hij je wil begeleiden. Het scheelt je de nodige bulten en schrammen.

 

Blijf boos

Boos op de wereld, boos op iedereen. Deze boosheid brengt onvermoede krachten in je naar boven om de wereld te verbeteren. Boosheid is een oerkracht die erg dicht tegen ambitie leunt. Alleen als je boos genoeg bent kun je je doel bereiken.

 

Blijf aardig

Sommige ondernemers kunnen alleen nog maar over hun bedrijf praten. Als dit lang genoeg duurt, raak je vanzelf je sociale vaardigheden kwijt. Blijf genieten van kleine momenten in het leven. Blote voeten door het zand, de regen op je gezicht. Neem voldoende afstand van de waan van alledag.

 

Ik heb er nog wel een paar, maar die komen op een later moment wel.

Link naar reactie
  • 1

Mijn grootste les was dat bij het flink groeien van de onderneming je niet alleen meer van dezelfde problemen krijgt, maar ook helemaal nieuwe problemen die je daarvoor niet had. Dat vind ik ook juist wel weer het leuke aan ondernemerschap: iedere keer krijg je weer nieuwe uitdagingen. De eerste keer dat je bijvoorbeeld een brief van een advocaat krijgt weet je niet zo goed wat je ermee moet doen, bij de derde brief weet je dat je het hoofd gewoon koel kan houden en samen tot een oplossing kan komen.

Link naar reactie
  • 0

-authenticiteit was goed gezegd, is essentieel.

-onderlegd zijn in je materie, maar vergeet niet dat klanten je veel kunnen vertellen/leren.

-een kast vol contracten.

-je woord nakomen.

-op jezelf kunnen vertrouwen, maar niemand vertrouwen.

-de vis is pas binnen als het achter je kiezen zit.

-bereikbaar zijn is niet hetzelfde als beschikbaar zijn.

-bepaal voor jezelf je eigen service, ttz niet de klant: anders wordt het een meerkost

-alles visualiseren, dan nog ga je details overzien.

-verborgen gebreken, zo goed mogelijk anticiperen.

 

above all else, don't forget to smile, there's always worse.

 

 

If you do what you always did, you'll get what you always got.

Link naar reactie
  • 1

Zijn dit niet meer wijsheden, dan echt in de praktijk geleerde lessen? Die laatste zijn veel interessanter in mijn ogen, veel leerzamer.

 

Thanks for the compliment. Het was een lijstje conclusies uit situaties. Beknopt. De beste lessen zijn belevenissen.

Zal een beetje duiden:

 

-authenticiteit was goed gezegd, is essentieel.

Door mijn passie voor mijn materie hebben de mensen de nijging om eerder met mij in zee te gaan.

Die passie geeft uiteraard ook eens per jaar een conflict, maar weegt niet op tegenover de leercurve.

 

-onderlegd zijn in je materie, maar vergeet niet dat klanten je veel kunnen vertellen/leren.

Als standhouder op vakbeurzen/particuliere beurzen zag ik snel waar mensen naar op zoek waren, en waar mede standhouders mee bezig waren, naast de hype die zo een beurs genereert, vind je altijd wel een paar leuke opmerkingen.

Als een klant creatief wordt of lyrisch over je product of dienst dan spreek je een andere taal, daardoor voel je beter de noden en wensen aan van wat een potentiele klant wilt. Klanten wijzen je soms op welke beurzen ze je nog zouden willen zien bvb (jij kiest uiteindelijk daarin).

In een praktisch on site vb een aantal jaar terug had ik ooit een mooie klant die door zijn functie (crisismanager) mij een paar waardevolle lessen leerde in processen en overleg, ik was een klein niet onbelangrijk wiel in het geheel, en voelde mijn waarde stijgen naarmate het project vorderde, gewoon omdat hij geloofde in mij en mijn kunnen.

 

-een kast vol contracten.

 

Elke situatie is anders, en elke klant iemand nieuw, als de afspraken niet 's avonds per mail worden bevestigd dan heb je geen garantie.

Ik ben ooit veel geld verloren doordat de klant tussen neus en lippen opperde dat ik een paar tonnen (kilos) van A naar B zou voeren, het ging over 100m en enkel mankracht.

Ik had in mijn jeugdig enthousiasme "no problem" gezegd en trapte in mijn eigen val.

 

-je woord nakomen.

 

self evident, maar mensen staan nog steeds verbaasd als je dat doet.

 

-op jezelf kunnen vertrouwen, maar niemand vertrouwen.

 

Zelfredzaamheid is een les die ik in mijn tienerjaren heb geleerd door tal van kleine en grotere expedities in Schotland en Engeland te verwezelijken.

Later leer je daar veel uit, en mensen mogen je nog zo veel beloven als de stelling hieronder niet opgaat is het warme lucht.

 

-de vis is pas binnen als het achter je kiezen zit.

 

 

-bereikbaar zijn is niet hetzelfde als beschikbaar zijn.

 

Sommige klanten eisen véél aandacht en willen het maximum voor hun geld, dat is geen probleem.

Duidelijkheid is de enige boodschap als je voelt dat je mensen hun tijd aan het invullen bent.

Voor mijn consults spreek ik van tevoren af dat het 50minuten van mijn tijd is.

Een gsm alarm is daar een perfecte tool voor.

 

-bepaal voor jezelf je eigen service, ttz niet de klant: anders wordt het een meerkost.

 

Mensen houden van extra's, die bepaal je zelf.

Als klanten binnen een project ervan uitgaan dat je dat wel even doet voor hen dan, dien je af te spreken wat dat gaat meerkosten.

 

-alles visualiseren, dan nog ga je details overzien.

 

Zeer belangrijk bij prijsoffertes, om je compleet voor stellen wat de werkgang gaat zijn, hoelang, hoeveel, de complicaties, backups, noodsituaties enz.

 

-verborgen gebreken, zo goed mogelijk anticiperen.

 

Ik was op een project bezig en in de bouwzone voor een ondergrondse parkeergarage ernaast (50 op 50m) was een aannemer op een muur gestoten 3m diep.

Op het eind van de dag vroeg ik hem hoe dat financieel ging aflopen voor de klant.

"geen probleem" zei hij "we maken altijd "worst case" offertes, waarbij in ons geval dat om gewapend beton gaat..."

 

 

 

If you do what you always did, you'll get what you always got.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben stinkend jaloers op jullie, omdat ik niets gevonden heb in mij carriere die ik tot lessen kan bestempelen. Maar dat komt misschien doordat ik als homo sapiens 34.000 jaar geleden (na de ijstijd) de opdracht kreeg voor mezelf en de van mij afhankelijken te zorgen. Coût que coût, binnen de grenzen van fatsoen. Misschien had ik een paar dingen anders moeten doen (niet eens eigenlijk). Ik pieker me rot om iets te vinden die ik als les kan beschouwen om bij te dragen maar kom er niet op.

 

Avé Karel

Link naar reactie
  • 0

Een belangrijke praktijkles voor mij is dat je je gevoel moet volgen, ook als de ratio anders zegt, ook als andere mensen anders zeggen. Bij Tryllian zijn we indertijd een weg ingeslagen waar ik het gevoelsmatig niet mee eens was. Maar wat doe je als jij zegt linksaf en iedereen zegt rechtsaf en jij bent niet meer de baas? Achteraf hadden we linksaf moeten gaan, daar zijn mensen het nu wel over eens.

Een andere les uit dezelfde context is dat je de touwtjes stevig in handen moet nemen. Bij Tryllian wilden de commissarissen en aandeelhouders dat ik een "ervaren CEO" aannam. Dat bleek, in dat stadium althans, een misvatting.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Karel:

 

Je hebt helemaal niets over jezelf, de mensen om je heen, en de wereld daaromheen geleerd? Je zou nooit eens eenzelfde situatie anders aanpakken, omdat een vorige situatie je nieuwe inzichten heeft verschaft? Je hebt nooit eens van te voren het ene gedacht, gewild of gewenst, wat helemaal anders in elkaar bleek te zitten toen het eenmaal gebeurde? Dat lijkt me vrijwel onmogelijk, en - met alle respect - héél saai :)

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring is wees selectief met personeel.

 

Indien je nog geen personeel heb en die aan wil gaan nemen. Denk er nog een keer over. Het hangt veel af op welk niveau je personeel zoekt en is het een 9 van 5 kantoorbaan of een internationale baan met veel vrijheid. Een cursus personeelsmanagement en psygologie kan een aanrader zijn. Personeel kan je bedrijf maken maar ook heel goed breken als je even niet oplet.

 

Voor mij geld, nooit meer personeel. Daarnaast zeg ik verdomd vaak zeg nooit nooit.

Link naar reactie
  • 1

Ik had aanvulling beloofd, en het omhoog kicken van het topic herinnert me eraan: Nog wat wijze lessen die Ome Ruben zelf heeft moeten ervaren.

 

Wees eerlijk, altijd, overal en tegen iedereen.

Wie veel de waarheid verdraait of de zaken mooier voorstelt dan dat ze zijn moet veel onthouden. Onthouden wat je tegen wie hebt gezegd. Je moet er eigenlijk een complete mentale administratie voor bijhouden, en dat leidt alleen maar af van jouw focus: Je eigen bedrijf op de kaart zetten. Slechts weinigen zijn het gegund de kunst van het liegen ten volle te beheersen. Wie dat wel ten volle beheerst mag zich tooien met de titel "psychopaat".

 

Wees eerlijk, vooral tegen jezelf.

We doen allemaal wel eens iets tegen beter weten in. Dat is niet erg. Maar als dat structureel wordt, dan is het tijd om maatregelen te nemen. Voorkom naïviteit. Als je bij vier banken geen krediet kunt lospeuteren, zou het dan misschien kunnen zijn dat "ze" gelijk hebben en dat je plan nog enige aanpassingen behoeft? Natuurlijk kennen we allemaal wel de successtory van die ene Amerikaan die bij 200 banken heeft aangeklopt en pas bij bank 201 tegen speciale voorwaarden toch het krediet los kreeg en nu multi-miljonair is. Maar dat is slechts één successtory tegenover duizenden gevallen die het niet halen.

 

Focus is geen hokuspokus.

Je hebt maar een bepaalde hoeveelheid energie te verdelen per 24 uur. Hoe meer energie je stopt in één project hoe verder je daarmee komt. Doe liever één ding goed dan twee dingen half. Het maakt ook je herkenbaarheid veel groter. Als je bekend staat als specialist, dan mag je ook de daarbij behorende tarieven rekenen.

 

Bij goed ondernemerschap hoort ook dat je weet wanneer je moet stoppen.

Ondernemen is niet alleen dóen, maar ook laten gaan. Ik heb eens binnen anderhalf jaar de stekker uit een retailproject getrokken. Iedereen verklaarde me voor gek ("Jij als geen ander weet toch dat je een nieuw bedrijf minimaal drie jaar de tijd moet geven om winstgevend te zijn"). Klopt, maar als je na anderhalf jaar nog steeds geen positieve cashflow hebt, wordt het tijd om eerlijk tegen jezelf te zijn, naar het zilveren belletje te luisteren en de cijfers te laten spreken. Het heeft veel geld gekost, maar ik ben blij dat ik de moed heb gehad om die beslissing te nemen. Doorgaan was zeker uitgelopen op een catastrofe.

 

Doe geen zaken binnen je eigen sociale kring (inclusief familie).

Als je beiden dezelfde achtergrond hebt, dan ligt het gevaar op de loer dat de ander je automatisch wel begrijpt. Een typerend voorbeeld is het volgende: Een ondernemer is zeer actief binnen een bepaalde geloofsgemeenschap. Hij besteedt werk uit in onderaanneming aan een geloofsgenoot. Het project kent een strikte deadline, en de onderaannemer loopt al iets achter op de planning. Groot was de verbazing op het gezicht van de ondernemer toen hij één dag voor de deadline zijn onderaannemer tegen komt op een grote religieuze bijeenkomst. De ondernemer was in alle staten dat de onderaannemer daar rondliep in plaats van ervoor te zorgen dat de deadline gehaald werd. De onderaannemer op zijn beurt was hoogst verontwaardigd dat de ondernemer geen begrip had voor zijn aanwezigheid aldaar "want je weet toch dat ik deze bijeenkomsten nooit mis?". Saillant wordt het pas toen deze ondernemer op dezelfde bijeenkomst een werknemer (met dezelfde religieuze achtergrond) tegenkwam die eigenlijk gewoon op zijn werk had moeten zijn. De werknemer had geen vrij gevraagd omdat hij ervan uitging dat de ondernemer wel wist dat hij die dag niet zou werken....

 

Als het te mooi lijkt om waar te zijn... dan is het dat ook.

Behoeft geen toelichting lijkt me.

Link naar reactie
  • 0

Heel waar dat laatste punt: als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat ook. :D

Mijn leerpuntjes:

 

Vaar je eigen koers

Ik bedoel daarmee dat je je bedrijf moet opzetten/inrichten/voeren zoals jij het voor je ziet. Dan krijg je een authentieke onderneming die bij je past. Natuurlijk hoort zoveel mogelijk informatie inwinnen er wel bij, vanuit verschillende invalshoeken, maar bepaal dan je eigen koers. Pas vooral op voor goedbedoelde adviezen over hoe je snel veel geld kunt verdienen.

 

Stap voor stap

Is al eerder genoemd maar roerend mee eens: don't try to run before you can walk.

 

Adverteren

Alleen met heel veel beleid zodat je weet wat je krijgt voor je geld. Mijn duurste financiële les was adverteren via De Gouden Gids. Tjongejonge wat een weggegooid geld. :P

 

Leuk topic!

 

www.deblijeekster.nl * www.edelsteenkralen.nl * www.steinperlenwelt.de

Link naar reactie
  • 0

Mijn belangrijkste les is misschien wel dat de soep nooit zo heet wordt gegeten als dat hij wordt opgediend. Heb al heel wat keren gedacht in mijn handel dat ik nu flink in de problemen zou zitten omdat er iets verkeerd geleverd werd, of te laat, of wat dan ook, maar meestal liep het dan toch weer met een sisser af.

 

Zo leer je dus wel om rustiger te blijven op momenten dat het allemaal even somber lijkt.

Link naar reactie
  • 0

Mijn belangrijkste les is geweest:

- kleine opdrachten daargelaten doen wij alleen zaken op basis van een schriftelijke opdracht. Mondelinge overeenkomsten

werken niet.

 

Daarnaast zijn er nog een aantal belangrijke lessen te noemen:

- houd elke maand je cijfers in de gaten; weet wat er in je bedrijf gebeurt; houd van maand tot maand bij of je

geld verdient of verliest. Vraag je ook af hoe het komt dat je dit resultaat hebt.

- manage je eigen tijd; houd overzicht; besteed elke ochtend een half uur om al je post en mail te ordenen en je takenlijst op te

schonen en te ordenen. Bepaal je taken voor deze dag.

 

 

 

 

www.reith.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.