Korte samenvatting: ik heb op mijn site een bericht gepubliceerd over de malafide handelswijze van een uitgeverij, waarover ik nu een brief van een advocatenkantoor heb ontvangen om dat bericht binnen 5 dagen te verwijderen. Mijn vraag is of ik in mijn recht sta en het bericht kan laten staan, of het beter kan verwijderen om erger te voorkomen.
Maandag 27 april 2009 ben ik gebeld door een uitgeverij die mij advertentieruimte probeerde aan te smeren. Dit ging erg doordacht, ze zouden mij eerder gebeld hebben en ik zou toen toegezegd hebben. Ik heb ze daarop gevraagd mij de afspraken die we volgens hen gemaakt hadden, schriftelijk toe te sturen. Vreemd genoeg (of toch niet?) kon dit niet. Exacte details over het telefoongesprek en de reden dat ik ze verdenk van malafide verkooppraktijken zijn te vinden op de nieuws-sectie van mijn bedrijfssite (gezien de strekking van de brief van de advocaten, zal ik de directe url niet posten):
Naar aanleiding van dat telefoongesprek heb ik (zoals in de twee berichten te vinden is) e.e.a. nagezocht op internet. Daar kwam ik gelijkende berichten maar ook extremere berichten over andere uitgeverijen tegen. Dit was voor mij een aanleiding om een bericht te schrijven, welke zo uitgebreid werd dat ik ze in twee nieuwsberichten heb gesplitst.
In de nacht van 3 op 4 mei 2009 verschenen de berichten in de zoekresultaten van Google bij het zoeken op hun bedrijfsnaam (in combinatie met de plaatsnaam of een ander relevant trefwoord). Al dezelfde middag, 4 mei, werd ik gebeld door de betreffende uitgeverij. Ze zagen mijn bericht graag verwijderd worden. Het gesprek verliep niet heel soepel, men liet mij nauwelijks uitpraten, op bepaalde vragen werd niet ingegaan (o.a. of ze het toeval vonden dat berichten met dezelfde strekking over hun bedrijf te vinden was) en de meeste mensen waren volgens hen azijnzeikers en het internet werkte dat alleen maar in de hand vonden ze.
Uiteindelijk heb ik aangegeven dat ik mijn bericht pas zou aanpassen, als ik vernam dat ze daadwerkelijk iets aan de wijze van acquisitie zouden veranderen en de berichten over hun uitgeverij op andere sites (zoals tros radar) ook verwijderd waren. Uiteraard was dit niet hun insteek, ik heb er toen bewust voor gekozen om het verder schriftelijk af te handelen. Hierbij heb ik aangegeven dat ze het naar mijn persoonlijk adres mochten sturen, aangezien ik daar vaker te vinden ben (mijn correspondentie komt namelijk niet overeen met mijn persoonlijk adres).
Via mijn statistieken kan ik zien dat ze sindsdien vrijwel elke dag nog een kijkje nemen op mijn website (en specifiek het bericht over hen). Met smart wachtte ik op een brief, aangezien ik nieuwsgierig was op grond waarvan ik mijn bericht zou moeten verwijderen. Een brief kwam nooit, tot deze week.
Vanmiddag, 27 mei, heb ik op mijn correspondentieadres een brief ontvangen van een advocatenkantoor die ze ingeschakeld hebben. De brief heeft 25 mei als datum. Hierin staat onder andere dat er op mijn forum/site een schadelijk bericht is geplaatst over een cliënte van hen, oftewel de betreffende uitgeverij. Volgens de brief bevat het onwaarheden, de termen en gedragingen die door mij aan de cliënte zijn gekoppeld, zorgen ervoor dat cliënten bij cliënte vandaan blijven zonder dat dat cliënte weerwoord heeft kunnen voeren en de aantijgingen heeft kunnen verwerpen. Ze verzoeken mij binnen 5 dagen na heden het bericht van internet te halen waarbij tevens zorg moet worden gedragen voor verwijdering van de naar het bericht verwijzende zoekresultaten van Google. Enkel dan kan volgens hen verdere schade worden voorkomen. Indien tijdige medewerking uitblijft heeft het advocatenkantoor van de cliënte opdracht om zonder nadere aankondiging over te gaan tot het treffen van rechtsmaatregelen. Reeds geleden schade alsmede de daarbij behorende kosten zouden dan voor mijn rekening komen.
Bovenstaand is de strekking van de brief. Het eerste waar ik over val, is dat mijn bedrijfsnaam verkeerd gespeld is (bue ipv blue), het tweede dat het niet naar het adres is gestuurd dat ik kenbaar had gemaakt (alhoewel dat zal komen doordat de schriftelijke afhandeling uit handen is gegeven). Verder heeft, in tegenstelling tot wat ze beweren, de uitgeverij/cliënte wel degelijk de mogelijkheid om te verweren, dit kan gewoon via het nieuwsbericht (reacties). Het bericht zou ik wel kunnen verwijderen, maar de Google resultaten niet, terwijl ze dit volgens mij ook van me eisen. Daarnaast vind ik een termijn van 5 dagen wel erg krap en vraag ik me af in hoeverre ze kosten op mij kunnen verhalen. Eigenlijk vraag ik me af in hoeverre ze uberhaupt mij kunnen dwingen het bericht te verwijderen.
Uiteraard vind ik dat ik in mijn recht sta, mijn bevindingen zijn zeker ergens op gebaseerd en het is, gezien de strekking van het telefoontje, duidelijk dat er een bewuste poging tot misleiding heeft plaatsgevonden. De reacties op het bericht bevestigen alleen maar dat ik niet de enige ben die dit is overkomen, terwijl men voor de telefoon aangaf dat mijn verhaal niet bekend was.
Wie kan mij helpen/adviseren. Wat is het verstandigst om te doen of welke stappen kan ik ondernemen zonder dat ze in hun recht staan om kosten op mij te verhalen. Kunnen ze bijvoorbeeld direct overgaan op strafrechtelijke stappen? Het liefst zou ik ze een factuur sturen voor de uren die ik in de berichten heb gestopt inclusief administratiekosten voor het verwijderen van het bericht. Maar goed, dan zal ik me aan het eind van de rit als zelfstandig ondernemer alleen maar in de vingers snijden.
Groet,
Erwin
*edit: enkele termen veranderd om te voorkomen dat daarmee hoog gescoord wordt in Google
Blue 2 Blond voorziet het MKB van gebruiksvriendelijke, toegankelijke, functionele CMS gestuurde maatwerk websites en webapplicaties
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
erwin h
erwin h
Korte samenvatting: ik heb op mijn site een bericht gepubliceerd over de malafide handelswijze van een uitgeverij, waarover ik nu een brief van een advocatenkantoor heb ontvangen om dat bericht binnen 5 dagen te verwijderen. Mijn vraag is of ik in mijn recht sta en het bericht kan laten staan, of het beter kan verwijderen om erger te voorkomen.
Maandag 27 april 2009 ben ik gebeld door een uitgeverij die mij advertentieruimte probeerde aan te smeren. Dit ging erg doordacht, ze zouden mij eerder gebeld hebben en ik zou toen toegezegd hebben. Ik heb ze daarop gevraagd mij de afspraken die we volgens hen gemaakt hadden, schriftelijk toe te sturen. Vreemd genoeg (of toch niet?) kon dit niet. Exacte details over het telefoongesprek en de reden dat ik ze verdenk van malafide verkooppraktijken zijn te vinden op de nieuws-sectie van mijn bedrijfssite (gezien de strekking van de brief van de advocaten, zal ik de directe url niet posten):
http://www.blue2blond.nl/nieuws/tag/advertentiefraude.html -> onderste bericht
Naar aanleiding van dat telefoongesprek heb ik (zoals in de twee berichten te vinden is) e.e.a. nagezocht op internet. Daar kwam ik gelijkende berichten maar ook extremere berichten over andere uitgeverijen tegen. Dit was voor mij een aanleiding om een bericht te schrijven, welke zo uitgebreid werd dat ik ze in twee nieuwsberichten heb gesplitst.
In de nacht van 3 op 4 mei 2009 verschenen de berichten in de zoekresultaten van Google bij het zoeken op hun bedrijfsnaam (in combinatie met de plaatsnaam of een ander relevant trefwoord). Al dezelfde middag, 4 mei, werd ik gebeld door de betreffende uitgeverij. Ze zagen mijn bericht graag verwijderd worden. Het gesprek verliep niet heel soepel, men liet mij nauwelijks uitpraten, op bepaalde vragen werd niet ingegaan (o.a. of ze het toeval vonden dat berichten met dezelfde strekking over hun bedrijf te vinden was) en de meeste mensen waren volgens hen azijnzeikers en het internet werkte dat alleen maar in de hand vonden ze.
Uiteindelijk heb ik aangegeven dat ik mijn bericht pas zou aanpassen, als ik vernam dat ze daadwerkelijk iets aan de wijze van acquisitie zouden veranderen en de berichten over hun uitgeverij op andere sites (zoals tros radar) ook verwijderd waren. Uiteraard was dit niet hun insteek, ik heb er toen bewust voor gekozen om het verder schriftelijk af te handelen. Hierbij heb ik aangegeven dat ze het naar mijn persoonlijk adres mochten sturen, aangezien ik daar vaker te vinden ben (mijn correspondentie komt namelijk niet overeen met mijn persoonlijk adres).
Via mijn statistieken kan ik zien dat ze sindsdien vrijwel elke dag nog een kijkje nemen op mijn website (en specifiek het bericht over hen). Met smart wachtte ik op een brief, aangezien ik nieuwsgierig was op grond waarvan ik mijn bericht zou moeten verwijderen. Een brief kwam nooit, tot deze week.
Vanmiddag, 27 mei, heb ik op mijn correspondentieadres een brief ontvangen van een advocatenkantoor die ze ingeschakeld hebben. De brief heeft 25 mei als datum. Hierin staat onder andere dat er op mijn forum/site een schadelijk bericht is geplaatst over een cliënte van hen, oftewel de betreffende uitgeverij. Volgens de brief bevat het onwaarheden, de termen en gedragingen die door mij aan de cliënte zijn gekoppeld, zorgen ervoor dat cliënten bij cliënte vandaan blijven zonder dat dat cliënte weerwoord heeft kunnen voeren en de aantijgingen heeft kunnen verwerpen. Ze verzoeken mij binnen 5 dagen na heden het bericht van internet te halen waarbij tevens zorg moet worden gedragen voor verwijdering van de naar het bericht verwijzende zoekresultaten van Google. Enkel dan kan volgens hen verdere schade worden voorkomen. Indien tijdige medewerking uitblijft heeft het advocatenkantoor van de cliënte opdracht om zonder nadere aankondiging over te gaan tot het treffen van rechtsmaatregelen. Reeds geleden schade alsmede de daarbij behorende kosten zouden dan voor mijn rekening komen.
Bovenstaand is de strekking van de brief. Het eerste waar ik over val, is dat mijn bedrijfsnaam verkeerd gespeld is (bue ipv blue), het tweede dat het niet naar het adres is gestuurd dat ik kenbaar had gemaakt (alhoewel dat zal komen doordat de schriftelijke afhandeling uit handen is gegeven). Verder heeft, in tegenstelling tot wat ze beweren, de uitgeverij/cliënte wel degelijk de mogelijkheid om te verweren, dit kan gewoon via het nieuwsbericht (reacties). Het bericht zou ik wel kunnen verwijderen, maar de Google resultaten niet, terwijl ze dit volgens mij ook van me eisen. Daarnaast vind ik een termijn van 5 dagen wel erg krap en vraag ik me af in hoeverre ze kosten op mij kunnen verhalen. Eigenlijk vraag ik me af in hoeverre ze uberhaupt mij kunnen dwingen het bericht te verwijderen.
Uiteraard vind ik dat ik in mijn recht sta, mijn bevindingen zijn zeker ergens op gebaseerd en het is, gezien de strekking van het telefoontje, duidelijk dat er een bewuste poging tot misleiding heeft plaatsgevonden. De reacties op het bericht bevestigen alleen maar dat ik niet de enige ben die dit is overkomen, terwijl men voor de telefoon aangaf dat mijn verhaal niet bekend was.
Wie kan mij helpen/adviseren. Wat is het verstandigst om te doen of welke stappen kan ik ondernemen zonder dat ze in hun recht staan om kosten op mij te verhalen. Kunnen ze bijvoorbeeld direct overgaan op strafrechtelijke stappen? Het liefst zou ik ze een factuur sturen voor de uren die ik in de berichten heb gestopt inclusief administratiekosten voor het verwijderen van het bericht. Maar goed, dan zal ik me aan het eind van de rit als zelfstandig ondernemer alleen maar in de vingers snijden.
Groet,
Erwin
*edit: enkele termen veranderd om te voorkomen dat daarmee hoog gescoord wordt in Google
Blue 2 Blond voorziet het MKB van gebruiksvriendelijke, toegankelijke, functionele CMS gestuurde maatwerk websites en webapplicaties
http://www.linkedin.com/in/erwinhofman
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/21095-brief-van-advocaat-ivm-schadelijk-nieuwsbericht-over-hun-client/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
45 antwoorden op deze vraag