• 0

Wat vinden jullie van dit idee: Koffiebar, een mobiele koffiewagen

Dag,

Ik ben nieuw op higherlevel, maar lees wel al maar dan een jaar mee op het forum.

Ik ben 19 jaar heb gedaan met het middelbaar onderwijs en voor dat ik naar het hoger onderwijs stap wil ik eerst een jaar mijn ding proberen.

 

Al meer dan 3 jaar wil ik graag een zaak opstarten.

Mijn eerste idee is om een franchise zaak te starten met voedsel, maar omdat dit voorlopig nog te hoog gegrepen is en mijn ouders er absoluut tegen zijn wil ik met iets kleiners beginnen.

 

Onlangs op het idee gekomen om een oude piaggo APE te kopen en deze om te bouwen tot een soort koffiemobiel.

's morgens op de drukke plaatsen staan met de koffiemobiel (zoals op de markt,...).

Ik zou het niet bij 1 soort koffie houden maar bij verschillende soorten koffie's.

 

Hoofdzakelijk wordt er koffie aangeboden, maar er is plaats om ook thee en misschien ook soep te schenken.

 

Dit is zowat mijn idee snel hierneer geschreven.

 

Graag had ik reacties gekregen, met of dit concept goed klinkt, en of er ergens aan gesleuteld moet worden.

Ook zou ik een busnissplan willen opstellen, maar doordat ik daar nog geen ervaring in heb zoek ik een voorbeeld of reacties hoe ik eraan moet beginnen.

 

Alvast bedankt,

Tanguy

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het concept zit hem namelijk in een rijdende koffiemobiel die op verschillende plaatsen kan staan + ook gevraagd kan worden op gelegenheden.

Het financieren gebeurt door mezelf heb door de jaren heen heel wat gespaard om later mijn ding te kunnen doen.

De vergunningen die ervoor nodig zijn moet ik nog uitzoeken, wat de grootste obstakel zal zijn bij de vergunningen is de staplaats op openbare plaatsen.

 

Ben ook aan het uizoeken welke koffies er zullen geschonken worden, want het is niet de bedoeling om eender welke koffie te verkopen.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het idee sterk. Als je in New York bent heb je veel van die koffiekraampjes met een bagel of een donut.

Hier in Nederland moet je het doen met stationskoffie (Kiosk) van belabberde kwaliteit.

Zelf zou ik zeker op straat een bak goede koffie + brownie kopen.

 

Ik denk verder dat je jezelf kan onderscheiden met eigengemaakte (of van de bakker) appeltaart, brownies en muffins.

 

Verder is het niet al te grote investering en heb je met koffie natuurlijk lage inkoopprijzen. Dus daar ligt de moeilijkheid niet. Maar als je op straat gaat verkopen moet je een ventvergunning hebben. Dat zou je eens bij je gemeente moeten navragen.

Voor een businessplan kan je overal terecht, banken bieden templates aan en als je op google voorbeeld ondernemingsplan intypt krijg je honderden voorbeelden.

 

Succes in ieder geval

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Of je gaat je verhuren aan cateraars - evenementen bureaus etc die een leuke aankleding zoeken voor de door hun georganiseerde evenementen op plekken waar geen facaliteiten zijn (oude fabriekshallen etc). Heb je geen last van die ventvergunningen.

 

Denk wel aan je stroomvoorziening, of zorgen dat er op de ventplek 220 is of zelf een stille generastor inbouwen.

 

Edit: je bent niet de eerste: bijvoorbeeld espressi .nl en coffeebaronwheels .be

Maar doe er je voordeel mee.

Link naar reactie
  • 0

Beste Tanguyc,

 

ik zou je willen aanraden om je plan wat breder of flexibeler te maken: met zo'n Vespakar kun je voor allerlei Italiaanse producten en evenementen promotie maken. Daarnaast hoeven koffie en de Vespakar niet direct aan elkaar gekoppeld te worden.

 

Italiaanse supermarkten hebben bijvoorbeeld ook dikwijls een kop van een schap met self-service-bar waar je verse koffie kun doseren en verpakken. Verhuur jezelf voor een mooi uurtarief en schenk daarbij gratis espresso en capuccino met Italiaanse gebak als animerende of ondersteunende barista.

 

Groet,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 0

Ik denk verder dat je jezelf kan onderscheiden met eigengemaakte (of van de bakker) appeltaart, brownies en muffins.

 

Het is zeker een idee om ernaast nog een gebakje bij te verkopen

 

Of je gaat je verhuren aan cateraars - evenementen bureaus

 

Edit: je bent niet de eerste: bijvoorbeeld espressi .nl en coffeebaronwheels .be

Maar doe er je voordeel mee.

 

Ik zie het langs 2 kanten.

1. 's morgens druk bezochte plaatsen waar mensen een lekkere kop koffie willen drinken.

2. Mezelf verhuren op evenementen.

 

Espress is een mooi verbeeld van hoe het 3 wielertje er zou moeten uitzien, maar de laadbak heeft voor mij 3 kanten.

Ik zou aan de achterkant de coffiemachines plaatsen,

langs de linker zijkant soep/ versgeperst fruitsap maken,

langs de rechter zijkant iets met gebakjes.

 

 

ik zou je willen aanraden om je plan wat breder of flexibeler te maken:

 

Verhuur jezelf voor een mooi uurtarief en schenk daarbij gratis espresso en capuccino met Italiaanse gebak als animerende of ondersteunende barista.

 

Ik wil het zeker flexiblen aanpakken en me niet fixeren op enkel koffie.

Bij het verhuren kan ik inderdaad voor enkel een uurtarief gaan waarin alles inclusies is.

 

 

Alvast bedankt voor alle tips.

Link naar reactie
  • 0

Grappig dat ik vorig jaar een soortgelijk iets al een keer op een festival (in vervoering) voorbij heb zien komen. Het verschil was dat deze jongen het als kunstproject deed en als vraagprijs "wat vind je het zelf waard" aanhield. Misschien kan je wat meer over hem vinden en in contact komen of je ideeën verder uitwerken. Hij kwam mij wel als een relaxte kerel over.

Foto staat helemaal onderaan de pagina hier: http://3voor12.vpro.nl/artikelen/artikel//40649986

Als het niet past, dan maak ik het wel zo dat het past.

Link naar reactie
  • 1

Ook een tipje: haal je SCAE certificering! IMHO niets leuker dan een ondernemer die op een beurs of tentoonstelling met passie en grondige kennis kan praten over zijn/haar dienst/product. En voor wie zich wat meer de tijd gunt is Latte Art natuurlijk ook erg leuk.

 

Brengt me tevens op een heel andere markt: dat van de Barista en latte art workshops voor o.a. bedrijven, of als onderdeel van een festival (bijv inderdaad Festival in vervoering of de parade)

 

Kun je ons in de toekomst op een live HL meeting een mooie workshop latte art geven, bijvoorbeeld "wie maakt het beste zijn/haar eigen HL-avatar - of het HL-logo na") ;)

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het idee sterk. Als je in New York bent heb je veel van die koffiekraampjes met een bagel of een donut.

Hier in Nederland moet je het doen met stationskoffie (Kiosk) van belabberde kwaliteit.

Zelf zou ik zeker op straat een bak goede koffie + brownie kopen.

 

Mooi om te zien dat hier een aantal bruikbare tips in deze zin zitten:

 

- bedenk welke kwaliteit koffie je wilt leveren - en wat er voor nodig is om goede kwaliteit koffie te leveren. Dure machines!

- bedenk wie je klanten zijn en hoeveel tijd die hebben. De kwaliteit zal ten koste gaan wanneer de wachttijd gereduceerd wordt

- kijk naar de locaties waar je wilt gaan staan en wat je concurrentie daar doet (misschien wel niks)

 

Wat mooi is te zien bij de Kios is dat ze sindskort van Douwe Egberts apparaten zijn overgestapt op WMF. De wachttijd is nu langer maar de koffie is iig drinkbare kwaliteit.

 

Een perfecte koffie van de betere kwaliteit heeft altijd 13-15sec nodig om door te lopen. Pot koffie zetten en verkopen is niet meer van deze tijd.

Denk dat dit concept alleen echt gaat werken, wanneer je uitspringt op kwaliteit. Dat mensen op hun werk de koffie laten staan om ze bij jou op de hoek te halen.

SKY training presents: 'Your presentation S*CKS' - Because you can be different..

Link naar reactie
  • 0

Beste Tanguyc,

 

ik zou je willen aanraden om je plan wat breder of flexibeler te maken: met zo'n Vespakar kun je voor allerlei Italiaanse producten en evenementen promotie maken. Daarnaast hoeven koffie en de Vespakar niet direct aan elkaar gekoppeld te worden.

 

Italiaanse supermarkten hebben bijvoorbeeld ook dikwijls een kop van een schap met self-service-bar waar je verse koffie kun doseren en verpakken. Verhuur jezelf voor een mooi uurtarief en schenk daarbij gratis espresso en capuccino met Italiaanse gebak als animerende of ondersteunende barista.

 

Groet,

 

Wigbolt

 

Het tentje op de hoek idee bevalt mij persoonlijk beter, waar je de barista-experience mee kan geven. Daar is zeker nog wel vraag naar, aangezien NL langzamerhand steeds beter koffie leert drinken. Goed uitwerken qua sfeer, kwaliteit en beleving.. Daarvoor komen ze naar jou, waardoor de Franchise ooit nog mogelijk gaat worden. Misschien een idee om eerst een tijdje bij de Kaldi of een goede Koffiebar aan de slag te gaan, om de practische problemen boven te zien komen.

SKY training presents: 'Your presentation S*CKS' - Because you can be different..

Link naar reactie
  • 0
Het tentje op de hoek idee bevalt mij persoonlijk beter, ... , waardoor de Franchise ooit nog mogelijk gaat worden.

 

Mijn eerste idee is om een franchise zaak te starten met voedsel, maar omdat dit voorlopig nog te hoog gegrepen is en mijn ouders er absoluut tegen zijn wil ik met iets kleiners beginnen.

 

TS is negentien jaar oud en wil tijdelijk aan het ondernemerschap proeven. Een tentje op de hoek huren is dan niet de eerste optie.

 

Groet,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, wil het nu klein houden.

Zeker niet te groot zien.

Het is eerder de bedoeling om van het ondernemingsschap te proeven en ervaring op te doen.

 

Maar ga bij dit project niet blijven stil zitten, zojuist overlegd met enkele personen.`

Iedereen was positief, dus nu moet ik verder beginnen gaan.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de citaten :) Want ik zie dat ik een stuk niet mee had genomen in mijn vorige post.

 

Ondernemerschap met voedsel is moeilijk, aangezien daar een behoorlijke HACCP-wetgeving achter zit. Daarbij maak je met voedsel altijd veel kosten op je inkoop omdat je daar een bepaald systeem in moet krijgen. Je werkt namelijk met producten die niet langer dan een paar dagen/weken kunnen blijven liggen. Wat niet verkocht wordt, moet of weg of naar de volgende eindgebruiker.

 

Als beginnend ondernemer kan je beter eerst goed ervaring op doen bij andere organisaties die al met jou concept werken. Of een concept aangaan waarbij je inkopen minimaal 4weken houdbaar zijn zoals bijv. een koffiekar op de hoek. Voordeel van een kar is dat je alleen vergunning nodig hebt en relatief weinig vaste lasten na het aanschaffen van de kar. Van daaruit cash kan genereren om daarna de eerste klappen van je food op te vangen.

SKY training presents: 'Your presentation S*CKS' - Because you can be different..

Link naar reactie
  • 0

Gezien de specifieke situatie van TS:

 

hoe sta je tegenover het idee om prima koffie mee te nemen in zo'n koffie rugzak (het eerste zoekresultaat levert er al eentje op van 11 liter). Weinig investering, flexibel inzetbaar en met een leuk concept, leuke uitstraling eenvoudig uit te rollen als ketentje/franchise.

 

Nog een keer kijken in de zoekresultaten levert een blik op de site van mijnkoffie.com op. Tsja dat heb je met goede ideeën, die worden uitgevoerd.

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

Nog een keer kijken in de zoekresultaten levert een blik op de site van mijnkoffie.com op.

En dat is dan weer een site die al 3 jaar niet is bijgehouden, het gastenboek staat vol met spam. Het idee is dus weer vrij. Of het een goed teken is....

Daarnaast blijf je het probleem van een ventvergunning houden. Dan is zo'n driewieler leuker dan leuren met zo'n rugzak.

Link naar reactie
  • 0

- bedenk welke kwaliteit koffie je wilt leveren - en wat er voor nodig is om goede kwaliteit koffie te leveren. Dure machines!

- bedenk wie je klanten zijn en hoeveel tijd die hebben. De kwaliteit zal ten koste gaan wanneer de wachttijd gereduceerd wordt

- kijk naar de locaties waar je wilt gaan staan en wat je concurrentie daar doet (misschien wel niks)

 

Denk dat dit concept alleen echt gaat werken, wanneer je uitspringt op kwaliteit. Dat mensen op hun werk de koffie laten staan om ze bij jou op de hoek te halen.

 

Het is inderdaad de bedoeling om kwaliteits koffie te leveren en geen slechte/normale koffie.

De koffie zal dus inderdaad gemaakt worden met dure machines.

De klanten waarop ik mik zijn mensen met enkele minuutjes tijd.

Omdat ik van Belgie ben zullen de standplaatsen jullie niet veel zeggen, maar het zullen plaatsen zijn in Gent.

 

 

Het tentje op de hoek idee bevalt mij persoonlijk beter, waar je de barista-experience mee kan geven. Daar is zeker nog wel vraag naar, aangezien NL langzamerhand steeds beter koffie leert drinken. Goed uitwerken qua sfeer, kwaliteit en beleving.. Daarvoor komen ze naar jou, waardoor de Franchise ooit nog mogelijk gaat worden. Misschien een idee om eerst een tijdje bij de Kaldi of een goede Koffiebar aan de slag te gaan, om de practische problemen boven te zien komen.

 

Het is niet de bedoeling om een shop/bar te hebben, dit omdat ik volgend jaar opnieuw ga studeren en niet volledig afhankelijk wil zijn van die plaats. Met de kar kan ik kiezen om later enkel op evenementen te staan zodat ik er minder tijd moet in doorbrengen.

 

Ondernemerschap met voedsel is moeilijk, aangezien daar een behoorlijke HACCP-wetgeving achter zit. Daarbij maak je met voedsel altijd veel kosten op je inkoop omdat je daar een bepaald systeem in moet krijgen. Je werkt namelijk met producten die niet langer dan een paar dagen/weken kunnen blijven liggen. Wat niet verkocht wordt, moet of weg of naar de volgende eindgebruiker.

 

Als beginnend ondernemer kan je beter eerst goed ervaring op doen bij andere organisaties die al met jou concept werken. Of een concept aangaan waarbij je inkopen minimaal 4weken houdbaar zijn zoals bijv. een koffiekar op de hoek. Voordeel van een kar is dat je alleen vergunning nodig hebt en relatief weinig vaste lasten na het aanschaffen van de kar. Van daaruit cash kan genereren om daarna de eerste klappen van je food op te vangen.

 

Het voedsel zou bestaan uit een gebakje, maar dit is een idee die er zojuist bijgkomen is.

Indien ik het food zou doen zou het beperkt zijn,zodat ik er zeker van ben dat ik geen overschot zou hebben de volgende dag.

 

 

hoe sta je tegenover het idee om prima koffie mee te nemen in zo'n koffie rugzak (het eerste zoekresultaat levert er al eentje op van 11 liter). Weinig investering, flexibel inzetbaar en met een leuk concept, leuke uitstraling eenvoudig uit te rollen als ketentje/franchise.

 

Dit vind ik iets minder, zie mezelf niet rondlopen met een koffieruzak.

Het is een leuk idee, indien het echt zeer druk is, om de mensen te bedienen die niet de tijd hebben om te wachten op een verse kop koffie.

Maar dit zou moeten gebeuren in samenwerking met het karretje.

 

Link naar reactie
  • 0

Zelf ben ik koffiegek en heb een aantal jaren met plezier in dit wereldje meegedraaid. Ik krijg er letterlijk kippevel van nu ik zie dat mensen koffie steeds meer gaan waarderen en zich niet meer laten afschepen met het DE Roodmerk maar ook andere variaties gaan ontdekken. Het is een lang proces. Iets waar ik mij in vergist heb. Waar in andere landen de volautomaat of pistonmachine allang zijn intrede in de keuken heeft gedaan, blijven wij NL-ers toch achter. Gelukkig zet de trend zich voort. Nu nog de senseo in de ban (die wel de oorzaak is van het bekender worden van koffie in al zijn vormen).

 

Terugkomend op jouw idee. Je bent jong, ambitieus en wilt wat "proberen". Toppie! Wel geef je aan dat je volgend jaar gaat studeren. Zou je dan voldoende tijd hebben om je idee volwaardig in de markt te zetten? Zou je dan niet kansen moeten laten schieten of missen waardoor je idee niet tot volle bloei komt? Het gevolg kan zijn dat door het achterblijven van:

-naamsbekendheid

-omzet

-afnames (volumekorting)

-inzetbaarheid

je idee moeilijker door te ontwikkelen kan zijn.

 

De investering:

Ik kan niet in je geldzakje kijken maar heb je enig idee wat het je zal gaan kosten voordat je je eerste kop koffie met muffin verkoopt? Ga je het zelf ophoesten? Financiering nodig? Je gaat ook nog studeren.

 

Uiteindelijk wil je een

franchise zaak te starten met voedsel
. Dus je koffiebar met aanverwante artikelen is niet je idee om verder uit te denken. Om je tijd, geld en moeite te besparen kan je wellicht meeliften op bestaande formules of een partij vinden die al in de markt zit en de nodige ingangen heeft om je verder te helpen.

 

Even wat voorbeelden:

Kaldi is een concept dat redelijk in de markt staat. Deze mannen (Hans Tietema en Jeppe Teensma) zijn commerciële rakkers en staan open voor ideëen. Zij hebben al de connecties met leveranciers (koffie, koffiemachines, gebak, juices etc.). Voordeel is dat jij die kortingen dan ook krijgt. Wellicht zegt een dealer wel: ik lever jouw die machine onder gunstige condities. Kan je veel geld schelen.

 

Misschien vindt je hun formule niets en wil je een andere soort koffie hebben. Benader dan een handelaar/ brander. Deze hebben er altijd voordeel bij om meer koffie af te zetten. Er zijn zat branders in NL maar Algra is ook benaderbaar.

Mocht een van deze branders/ formules geen interesse hebben dan kan je altijd nog hun afnemers benaderen. Kaldi heeft ook een franchisenemer in Antwerpen. Wellicht kan hij/ zij je hierbij helpen?

 

En zoals gezegt: zorg voor de nodige kennis over je producten. Een barista die vol passie over zijn koffie praat. Hoe is de melange tot stand gekomen? Welke soort bonen zijn er gebruikt? Welk soort melk werk jij nu het liefst mee?

Die muffin is handgemaakt, mevrouw. Die kersen die erin zitten komen van een bioboomgaard uit de Betuwe!

Deze truffel komt uit Umbrië! (zomaar even wat).

Maar goed, eigenlijk hoort iedere ondernemer vol passie over zijn toko te praten.

 

- bedenk wie je klanten zijn en hoeveel tijd die hebben. De kwaliteit zal ten koste gaan wanneer de wachttijd gereduceerd wordt

 

Klopt, en ik heb de ervaring dat mensen graag dat minuutje langer wachten voor kwaliteit. Ik had een machine staan om op warme dagen ijskoffie mee te maken. Liep leuk. Toen die een keer kapot was en er wel vraag was moest ik improviseren en maakte het met de hand. De reacties waren top! Duurt wat langer maar je kan de smaak beter aanpassen op de klant en mensen zien graag hoe jij met passie hun lekkernij bereidt. Uiteindelijk de prijs iets omhoog gegooid omdat de grondstoffen wat duurder zijn maar er werd voor betaald.

 

Geluk!

 

Ferry

(Geen enkele connectie met genoemde bedrijven en dus ook geen belang erbij om TS te tippen)

 

 

 

 

Altijd opzoek naar het "That's it!"- moment.

Link naar reactie
  • 0

 

Het is niet de bedoeling om een shop/bar te hebben, dit omdat ik volgend jaar opnieuw ga studeren en niet volledig afhankelijk wil zijn van die plaats. Met de kar kan ik kiezen om later enkel op evenementen te staan zodat ik er minder tijd moet in doorbrengen.

 

Tentje op de hoek bedoelde ik eigenlijk 3wieler op de hoek. Zelf een tijdje in Cambridge gewoond, waar een man op de markt stond met een gave 3wieler en een goed espresso-apparaat. Zeker wanneer je daar ter plekke staat te melk staat te schuimen met Latte-Art ligt er nog wel een markt voor je open. Probleem is eerder om een goede plek te krijgen met krachtstroom, op een goede locatie. Mooi apparaat met pistons heeft praktisch gezien krachtstroom nodig.

 

Even voor de combinatie van studie en opzetten van je koffie(kar)bar. Kijk zeker wat voor investeringen je moet doen, en of je deze redelijk eenvoudig kan ophoesten. In NL zijn de meeste studenten het weekend en nog 1 a 2 extra dagen in de week vrij, waardoor er talloze fantastische ondernemingen zijn opgezet. Zeker aan het begin van je studie heb je veel tijd om dit te doen.

 

Zelf nog een keer een project gedaan waarbij er werd gekeken wat nodig was om Biologische Koffie te importeren. Onze conclusie was dat België een erg goed land was om mee te beginnen, de argumenten ervoor moet ik nog ergens hebben liggen. Dankzij de haven van Antwerpen zijn er veel koffiebranders in het westen van België te vinden.

SKY training presents: 'Your presentation S*CKS' - Because you can be different..

Link naar reactie
  • 0

Zelf nog een keer een project gedaan waarbij er werd gekeken wat nodig was om Biologische Koffie te importeren. Onze conclusie was dat België een erg goed land was om mee te beginnen, de argumenten ervoor moet ik nog ergens hebben liggen. Dankzij de haven van Antwerpen zijn er veel koffiebranders in het westen van België te vinden.

 

Wellicht, als je voor ecologisch verantwoorde koffie wil gaan, is het een idee om je koffie ook met groene stroom te maken (ik denk aan een paar zonnecellen o.i.d. (of is dat te ambitieus?)

Als het niet past, dan maak ik het wel zo dat het past.

Link naar reactie
  • 0

een hoop goede tips waar TS wel wat aan heeft, maar onderstaande van Chris vind ik nog wel het benadrukken waard:

 

Misschien een idee om eerst een tijdje bij de Kaldi of een goede Koffiebar aan de slag te gaan, om de practische problemen boven te zien komen.

zeker als je nog geen ervaring hebt op dat gebied moet je natuurlijk eerst het koffiezetten leren en het omgaat met klanten is ook een goede leerschool.

 

succes! ;)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.