Jump to content
Mikam
Verberg

Factuur wordt niet betaald

vraag

Beste,

 

Ik heb een bedrijf gespecialiseerd in het maken/leveren en/of presenteren van quizzen. Voor een klant heb ik een quiz gemaakt en opgestuurd (quizpakket geleverd) en een factuur gestuurd met de datum 16-7-2009. Op de factuur staat letterlijk:

 

Gelieve het factuurbedrag binnen 14 dagen na factuurdatum over te maken op rekeningnummer xxxxxxxx t.n.v. xxxxxx te xxxxx.

 

Mocht u het niet eens zijn met deze factuur, gelieve binnen 5 werkdagen schriftelijk te reageren.

 

Tot 2 weken geleden was deze factuur nog steeds niet betaald. Ik heb hierover gebeld en de bewuste man aan de telefoon gekregen en zou het aan zijn vrouw doorgeven (die blijkbaar over de financien gaat). Maar tot op heden nog geen resultaat.

 

Wat voor een middelen heb ik? Kan ik een hernieuwde factuur sturen met een verhoogd bedrag? Zo ja wat is redelijk? Is incasso een mogelijkheid?

 

Wie kan mij helpen?

 

Alvast bedankt

 

Groetjes,

 

Maurice

 

Link to post
Share on other sites

17 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Overigens zou ik op mijn factuur niet zetten:

Mocht u het niet eens zijn met deze factuur, gelieve binnen 5 werkdagen schriftelijk te reageren

 

Dat komt over alsof je zelf al twijfelt over de rechtmatigheid van de factuur. Je kunt wel iets neerzetten als:

"Mocht u naar aanleiding van deze factuur vragen hebben, dan verzoeken we u om binnen 5 werkdagen schriftelijk te reageren"

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bedankt,

 

Ik heb deze zin toegevoegd: Mocht u naar aanleiding van deze factuur vragen hebben, dan verzoeken we u om binnen 5 werkdagen schriftelijk te reageren.

 

Is idd wat beter.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Beste,

 

een factuurdatum is al een termijn welke klant mag aanwenden om de factuur te controleren. Klopt de factuur met de pakbon?

 

Dat het een krediet is, is een misverstand. je hoeft dit dus niet te melden.

 

Wij adviseren onze klanten om de factuurtermijn altijd duidelijk te communiceren op de offerte/ website/ orderbevestiging/ algemene voorwaarde

Volg het traject strak op, termijn verlopen? Herinneringsbrief + eventueel een telefoontje

maximaal 8 dagen, dan direct een aanmaning met een termijn van 5 dagen. Meld hierin dat de betaling uit handen gegeven zal gaan worden. Wij geven onze klanten gratis speciale pre-incasso stickers om op de aanmaning te plakken, dit werkt erg goed. Mocht de betaling niet binnen zijn, direct uit handen geven aan een incassobureau.

 

Als er betalingsproblemen zijn, dan moet de debiteur contact opnemen met de leverancier. en zich niet verstoppen, dat is niet zo netjes.

 

[mod-edit: welkom op HL, acquisitie via HL hebben we liever niet]

 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dossier moet je maken. Stuur minimaal 2 x een herinnering. Op 1e herinnering vermeld je dat er wanneer er niet voor .......datum betaald is er 25 euro administratiekosten overheen komen. Als de betaling dan wederom niet binnen is stuur je een laatste 2de herinnering waarbij het bedrag is verhoogd met 25 euro en dat er voor .......datum betaald moet worden omdat anders de wettelijke rente wordt geheven. Deze rente is op het moment 11.07%

 

Zie link: http://www.wettelijkerente.net/wettelijkerente1.aspx

 

succes

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Een termijn van 14 dagen is wel erg kort in deze tijden. 30 dagen is meende ik internationaal het gebruikelijke.

 

Op dit moment houden veel grote bedrijven zelfs een periode van 60 dagen aan voordat ze betalen maar melden dit wel aan de leveranciers.

 

 


'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Een termijn van 14 dagen is wel erg kort in deze tijden. 30 dagen is meende ik internationaal het gebruikelijke.

 

Op dit moment houden veel grote bedrijven zelfs een periode van 60 dagen aan voordat ze betalen maar melden dit wel aan de leveranciers.

Bij opdrachtgevers die dit bij mij doen, krijgen ze bij het eerst volgende project een factuur van 100% van het offerte bedrag. (Nee, niet alleen theoretisch maar doe ik nu echt bij een aantal opdrachtgevers. Tot nog toe zonder problemen, hoewel het bedrijf er natuurlijk niet beter van wordt.)

 

Wel van mij verwachten dat ik op zeer korte termijn aan de slag ga en rapporten lever, maar zelf pas na 60 dagen leveren, kom op!


Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Omdat ik mijn inkoop met de hoogst mogelijke korting betaal zet ik op mijn facturen betaling binnen 8 dagen. Ook al omdat mijn opdrachtgevers vaak klanten zijn van "vandaag besteld gisteren geleverd" maar ja niemand die zich er dus aan houdt. :'(

 

De enkeling die na 30 dagen nog niets betaald heeft bel ik gewoon op en dan is mijn ervaring dat er ineens heel snel betaald wordt.

 

Als ik aanmaningen stuur krijg ik altijd het idee dat onder de brievenbus het ronde archief staat voor dit soort post ;D

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Beste,

 

Ik heb een bedrijf gespecialiseerd in het maken/leveren en/of presenteren van quizzen. Voor een klant heb ik een quiz gemaakt en opgestuurd (quizpakket geleverd) en een factuur gestuurd met de datum 16-7-2009. Op de factuur staat letterlijk:

 

Gelieve het factuurbedrag binnen 14 dagen na factuurdatum over te maken op rekeningnummer xxxxxxxx t.n.v. xxxxxx te xxxxx.

 

Mocht u het niet eens zijn met deze factuur, gelieve binnen 5 werkdagen schriftelijk te reageren.

 

Tot 2 weken geleden was deze factuur nog steeds niet betaald. Ik heb hierover gebeld en de bewuste man aan de telefoon gekregen en zou het aan zijn vrouw doorgeven (die blijkbaar over de financien gaat). Maar tot op heden nog geen resultaat.

 

Wat voor een middelen heb ik? Kan ik een hernieuwde factuur sturen met een verhoogd bedrag? Zo ja wat is redelijk? Is incasso een mogelijkheid?

 

Wie kan mij helpen?

 

Alvast bedankt

 

Groetjes,

 

Maurice

 

 

Alvorens een incassotraject te starten zou ik als ik jou was wel eerst even nagaan hoe jouw relatie met deze klant is. Omdat je zegt een maker/presentator te zijn van quizzes (pubquizzes?), ga ik ervan uit dat het hier gaat om klanten die min of meer een abonnement op jouw product hebben, d.w.z. jouw product vaker dan één keer (periodiek) afnemen. Indien dat het geval is, dan kun je beter eerst even informeren bij de klant wat de reden is van het uitblijven van betaling, alvorens de vordering uit handen te geven aan een incassobureau. Dit zou de klantrelatie namelijk kunnen schaden. Wil de klant wel betalen, maar is er een voor jou een aanvaardbare reden waarom er tot op heden niet betaald is, dan kun je de klant een nieuw voorstel doen. Weigert de klant domweg te betalen, dan zou ik wel direct overgaan tot incassomaatregelen. In het laatste geval is er namelijk sprake van een "klant" die je beter kwijt dan rijk kunt zijn.

 

Wat betreft je factuur: deze heeft meer weg van een verzoek tot betaling dan een opdracht tot betaling. "Gelieve te betalen binnen...." en het inmiddels door jou aangepaste "mocht u het niet eens zijn met deze factuur...." zou ik nimmer op een factuur zetten. De klant dient gewoon te betalen binnen door beide partijen overeengekomen termijn. Doet de klant dit niet, dan is hij/zij in gebreke.

 

Voor evt. verdere vragen over incasso: stuur me gerust een PM.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik heb even een vraag over dit onderwerp.

 

Wat moet ik doen als de klant de dienst niet binnen de gestelde termijn van 14 dagen betaald?

 

Eerst moet ik een herinnering sturen zeker? Wat voor termijn kan ik daarop aangeven?

Wat is de kortst mogelijke wettelijke termijn voor de herinnering? 5 dagen, mag dat?

 

Wat kan ik nog meer doen? Mag ik bijvoorbeeld nu al bellen naar het bedrijf om contact te maken

omtrent de niet-betaalde factuur?

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Wat kan ik nog meer doen? Mag ik bijvoorbeeld nu al bellen naar het bedrijf om contact te maken

omtrent de niet-betaalde factuur?

 

Dat moet je ons en jezelf niet afvragen. Bellen kun je altijd. Je kunt dan vragen wanneer je de betaling kunt verwachten.

Wellicht duurt het dan nog een week. Dan weer bellen.

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

Ik heb even een vraag over dit onderwerp.

 

Wat moet ik doen als de klant de dienst niet binnen de gestelde termijn van 14 dagen betaald?

 

Eerst moet ik een herinnering sturen zeker? Wat voor termijn kan ik daarop aangeven?

Wat is de kortst mogelijke wettelijke termijn voor de herinnering? 5 dagen, mag dat?

 

Wat kan ik nog meer doen? Mag ik bijvoorbeeld nu al bellen naar het bedrijf om contact te maken

omtrent de niet-betaalde factuur?

 

 

 

Als een bedrijf niet binnen de gestelde termijn betaalt, kun je vanzelfsprekend even bellen en vriendelijk melden dat je nog een factuur hebt openstaan en vragen of ze deze alsnog willen betalen.

 

Na ca. vijf werkdagen en niet betaald zijn, stuur je een vriendelijke brief waarin je de details van de factuur benoemt, refereert aan het eerder gevoerde telefoongesprek en je verzoekt vriendelijk binnen vijf werkdagen de factuur alsnog te voldoen.

 

Bij wederom niet betalen, herhaal je deze brief, alleen noem je het '2e herinnering' in de onderwerpregel en je voegt toe dat je anders genoodzaakt bent stappen te nemen.

 

Bij wederom niet betalen, sommeer je (aangetekend) dat het factuurbedrag binnen vijf werkdagen moet zijn betaald, en dat je bij niet tijdig betalen de debiteur alsdan in gebreke stelt en de incasso uit handen zult moeten geven aan incassobureau/deurwaarder.

 

Met deze opbouw heeft incassobureau / deurwaarder voldoende 'munitie'om de zaak van je over te nemen.

 

Succès en groet,

 

Hans


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 6 leden online en 125 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept