Ga naar inhoud

Grens aan de hulp via HL? Ja of nee?

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator

Bij mij begonnen n.a.v. wanhopige hulpverzoeken op HL bepaalde gedachten op te komen, die ik ook teruglas in de topics van hulpvragers. Vandaar dat ik dacht dat het wellicht een apart Topic waard zou zijn om daar eens met elkaar over te brainstormen? Want enerzijds willen we zelf ondernemen, dus zelf een boterham met beleg verdienen, anderzijds willen we hier aan serieuze hulpvragen tegemoet komen, maar aan de meest wanhopige hulpvragen zoals ook in dit topic valt geen boterham te verdienen, dus wordt er 'pro bono' te hulp geschoten.

 

Waar is een grens te trekken? Moet er wel een grens getrokken worden, omdat HL straks wellicht een laatste toevluchtsoord voor wanhopige ondernemers wordt, puur omdat het daar gratis is? Hier is inderdaad snel en effectief een taskforce of knokploeg samen te stellen, die hulp kan bieden, maar moet dat het imago worden van HL of mag er op een gegeven ogenblik een tegenprestatie gevraagd worden voor de geboden hulp?

 

Afijn dat soort vragen, nogmaals: misschien goed om dit in dit topic eens met elkaar door te kauwen?

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Featured Replies

Geplaatst:

Nico Schouten

Komende vrijdag om 11.30 of volgende week, dat kan ook.

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator
  • Auteur

Komende vrijdag om 11.30 of volgende week, dat kan ook.

Thnx, ga ik mijn agenda even naast leggen, kom ik z.s.m. op terug.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Geplaatst:

Gast Verwijderd account

Komende vrijdag om 11.30 of volgende week, dat kan ook.

 

Ik kan alleen as vrijdag.

 

Danny

Geplaatst:

Nils de Witte

Ik ben er denk ik ook wel bij.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Geplaatst:

Rene van Zandwijk

Is alleen het wachten op Hans of het a.s. vrijdag door kan gaan.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator
  • Auteur

Vrijdag as. gaat mij niet lukken, ik probeer z.s.m. duidelijkheid te geven over volgende week.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Geplaatst:

Gast Verwijderd account

Ik kan volgende week niet. Dus zal er niet bij aanwezig zijn.

 

Danny

  • 4 weeks later...
Geplaatst:

Ard-Sc

(kick)

 

Is er nog iets te melden over de voortgang in dit topic?

Geplaatst:

Gast Verwijderd account

helaas niks uitgekomen...

 

En na een bizarre pm wisseling met een mod,overigens niet over dit onderwerp, is bij mij de HL motivatie compleet verdwenen....

 

Wellicht pakken andere dit idee verder op!!

 

Danny

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator
  • Auteur

Ehh, neen, de motivatie is zeker nog aanwezig, echter mijn agenda is zeer gevuld, waardoor ik mij vrijdags maar moeilijk vrij kan plannen om naar Utrecht te gaan. Via pm heb ik begrepen dat het als een voorwaarde wordt gezien dat ondergetekende - min of meer als initiatiefnemer - erbij is. Misschien goed om bij dezen - met de kick omhoog - opnieuw te inventariseren wie er precies aan mee zou willen doen om vervolgens een hade afspraak te maken? (dan zal ik mij wel moeten vrij plannen ;D)

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Geplaatst:

Nico Schouten

Goed idee om weer even te inventariseren wie er belangstelling voor dit onderwerp heeft.

Wat mij betreft zou volgende week wel kunnen bij Seats 2 Meet in Utrecht.

 

Geplaatst:

Rene van Zandwijk

Goed idee om weer even te inventariseren wie er belangstelling voor dit onderwerp heeft.

 

 

Ik stel voor een iets langere aanloop tijd te nemen en zoals je al aangeeft eerst een inventarisatie te maken van wie er belangstelling heeft en op welk vakgebied betreffende persoon wil bijstaan.

 

Bij deze wil ik me aanmelden voor B2C marketing en sales voor zowel snel resultaat op ( zeer) korte termijn als voor een lange termijn strategie.

 

ZIE OOK: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=53;action=display;threadid=36554;start=0#lastPost

 

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

  • 4 months later...
Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator
  • Auteur

Even een punt van zorg dat ik hier - na lang afwegen - wil delen en waarmee de discussie misschien weer gericht kan worden opgepakt:

 

Zoals meerderen onder ons reik ik ondernemers, die zich met hulpvragen op HL melden - mits binnen mijn expertise - graag en kosteloos de helpende hand. Dat kan zijn met een gratis huiskamer- c.q keukentafelsessie, maar ook in gevallen waarbij 'het water tot de lippen staat' bied ik hulp die zodanig van opzet is dat er een plan van aanpak ontstaat waarmee betreffende ondernemer gericht aan de slag kan om met de juiste prioriteiten de problemen aan te pakken.

 

Tot op heden zijn de reacties hierop onverminderd positief, want je biedt een luisterend oor, inzicht en oplossingsrichtingen. Ik ben ook heel duidelijk over de kosten: het is gratis, omdat ik hoop dat het mij aanbevelingswaardig(er) maakt voor betaalde opdrachten en in het geval dat er een vervolg voor op komt, bijvoorbeeld omdat er meer begeleiding van mijn kant nodig is, gaat uiteraard 'de teller wel lopen' (tegen gunstig tarief, vind ik zelf).

 

Nu bereiken mij al geruime tijd signalen - soms heel concreet met naam en toenaam - dat hier de hulpvragers ook via HL worden benaderd door hulpbiedenden, maar dat er voor die geboden hulp dan bij vooruitbetaling moet worden afgetikt, soms zelfs een fors bedrag. Juist de doelgroep met 'het water aan de lippen' is mijns inziens kwetsbaar en dat is dan ook mijn punt van zorg.

 

Is dit iets waar we - in het licht van dit topic - over kunnen brainstormen?

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Geplaatst:

Gast Verwijderd account

 

 

Nu bereiken mij al geruime tijd signalen - soms heel concreet met naam en toenaam - dat hier de hulpvragers ook via HL worden benaderd door hulpbiedenden, maar dat er voor die geboden hulp dan bij vooruitbetaling moet worden afgetikt, soms zelfs een fors bedrag. Juist de doelgroep met 'het water aan de lippen' is mijns inziens kwetsbaar en dat is dan ook mijn punt van zorg.

 

 

 

Succès en groet,

 

Hans

 

Ik denk dat dit niet uit te roeien is. Het speelt al een lange tijd. Er zullen vast meer PM's verzonden worden in andere sectoren om klanten te winnen. Het grote verschil is wel dat er hier gevraagd wordt om vooruit betaling. Dat is ook de reden waarom ik vaak om terugkoppeling op het openbare forum vraag.

 

Nu is vooruit betaling in deze sector niet ongewoon. Bij ons op kantoor werken wij voor ongeveer 50 gemeenten die onze kosten vergoeden voor hulp en begeleiding aan ondernemers. Inwoners uit de andere 400 gemeenten moeten de kosten zelf betalen. En dit gebeurd bij alle kantoren die deze dienstverlening aanbieden op basis van vooruitbetaling. In dat opzicht is vooruit betalen dus geen vreemd argument.

 

Wel is het uiteraard zo dat deze doelgroep een makkelijke prooi is. Bij mooie praatjes geven sommige ondernemers graag hun laatste centen aan wie dan ook die ze wijs maakt het allemaal wel even op te lossen.Dit is uiteraard een probleem in onze markt. Plaats deze personen op een soort van blacklist zou ik zeggen waar HL leden kunnen kijken waar ze voor moeten uitkijken.

 

Danny

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator
  • Auteur
... Wel is het uiteraard zo dat deze doelgroep een makkelijke prooi is.... Bij mooie praatjes geven sommige ondernemers graag hun laatste centen aan wie dan ook die ze wijs maakt het allemaal wel even op te lossen.Dit is uiteraard een probleem in onze markt. Plaats deze personen op een soort van blacklist zou ik zeggen waar HL leden kunnen kijken waar ze voor moeten uitkijken... Danny
Of andersom: laat er iets worden gecommuniceerd dat er voor noodhulpvragers (binnen kaders) een gratis eerste advies mogelijk is. Inderdaad is niet iedereen die een vooruitbetaling verlangt meteen van kwade wil.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Geplaatst:

Gast Verwijderd account

Of andersom: laat er iets worden gecommuniceerd dat er voor noodhulpvragers (binnen kaders) een gratis eerste advies mogelijk is. Inderdaad is niet iedereen die een vooruitbetaling verlangt meteen van kwade wil.

 

Succès en groet,

 

Hans

 

Ik was een groot voorstander om dit goed en uitgebreid aan te pakken via HL. De HL taskforce. Maar als je ziet hoe vaak er mensen problemen plaatsen,HL leden erg veel willen gaan met online en offline adviezen, en je zovaak niets meer van ze hoort is mijn motivatie daarin wel verdwenen.

 

 

Danny

 

ps

 

Er zijn enkele die wel gebruik hebben gemaakt van deze diensten en er is 1 die zelfs een taart heeft gestuurd met een bedank kaartje. Als ik daaraan denk komt de motivatie wel weer naar boven -:)

Geplaatst:

P.J.

Ja.

Geplaatst:

-retired member-

Beste Hans,

 

Ik ben zelf pas kort actief op HL, dus ik weet niet of ik hier al volledig recht van spreken heb.

 

Persoonlijk is het niet mijn doelstelling om via HL "klantjes te scoren". Door te reageren op een aantal topics binnen mijn vakgebied (faillissementen en crisismanagement) ben ik middels PM door een aantal mensen benaderd waarvan er inmiddels 3 betalende klanten zijn. Voor mij ligt de grens tussen online of offline ondersteuning. Zolang ik zaken per email af kan wikkelen doe ik dit graag, tussendoor of in de avonduren. Wanneer iemand mij vraag om in de auto te stappen en actief te komen helpen breng ik hiervoor een bedrag in rekening. Soms zijn de vragen ook dermate ingewikkeld dat ik die niet in een paar mailtjes kan beantwoorden.

 

Het bedrag wat ik in rekening breng, dient inderdaad vooraf voldaan te worden. Iets wat binnen het segment "faillissement" geen onredelijke eis is lijkt mij.

 

Daarnaast beschouw ik mijzelf als professional. Ik doe niets anders dan ondernemers in crisis situaties bij staan. Dit kan zowel op verzoek van de ondernemer zelf zijn, maar soms ook op verzoek van een bank, investeringsmaatschappij, accountantskantoor, advocatenkantoor etc. etc.

 

Persoonlijk vindt ik HL een prachtig platform. Het predikaat voor en door ondernemers is denk ik nergens zo op zijn plaats als hier. En ik probeer daar ook van harte aan bij te dragen, oprecht en zonder verder bijbedoelingen.

 

Echter in het geval van een zware bedrijfscrisis en vooral in gevallen waar sprake is van een naderend faillissement moet je er als HL denk ik vooral voor waken dat het juiste advies gegeven wordt. Al dan niet betaald.

 

Een faillissement is een bijzonder ernstige zaak welke onder geen beding onderschat mag worden. De gevolgen van een faillissement kan een ondernemer de rest van zijn/haar leven met zich meedragen. Naast de gevolgen voor de ondernemer heb je ook te maken met de belangen van iedereen die aan de onderneming verbonden is, van personeel tot leveranciers en in sommige gevallen zelf vrienden of familie die geld geïnvesteerd hebben.

 

Ik kom in de praktijk te vaak tegen dat men verkeerd geadviseerd is door een "bevriende ervaren ondernemer". Ondanks dat het advies in veel gevallen oprecht en positief bedoeld is, zijn de gevolgen niet te overzien. Puur door het gebrek aan kennis, ervaring en overzicht.

 

Vroeger waren er enkele beroepscuratoren. Een reguliere advocaat kreeg 1 a 2 faillissementen per jaar toegewezen en dat was het dan. Tegenwoordig heeft ieder middelgroot advocatenkantoor tenminste 1 beroepscurator (of zoals ze zelf graag zeggen insolventiespecialist) die beschikking hebben over een forse backoffice. Er zijn curatoren bekend die tientallen faillissementen beheren. Dit zijn ook professionals. Die jongens zijn niet meer te onderschatten, die weten precies waar ze mee bezig zijn.

 

Juist wanneer een bedrijf langs de afgrond loopt moet je bijzonder voorzichtig zijn en je heel bewust zijn van de risico's bij iedere beslissing die je neemt.

 

Ik wil hier niemand zijn kennis, kunde of ervaring te niet doen. Maar iemand die met zijn bedrijf aan de afgrond staat kan je als forum zo goed mogelijk helpen en dat moeten we ook vooral met z'n allen blijven doen, maar het is mijn heilige overtuiging dat deze mensen het meest geholpen zijn bij het advies van iemand die ECHT weet waar hij mee bezig is. Met alle respect, maar de mogelijke gevolgen zijn in mijn ogen te groot om die af te doen met een huis- of keukentafelsessie...

 

Wellicht een strenger moderator beleid in dit soort gewichtige zaken met zulke verregaande consequenties?

 

Groet,

 

Steven

 

 

 

Geplaatst:

Quibke

Moeilijk om te reageren, maar het blijft me knagen....

 

Ik ben nogmaals een voorstander van de HLKP, maar uit eigen ervaring en intussen ook uit de praktijk, weet ik dat veel mensen in dit soort situaties ook zitten te wachten op een luisterend oor. De "keukentafel-sessies" zoals Hans ze zo mooi benoemd. Eindelijk even je verhaal kwijt, even uithuilen, boos zijn , vloeken, tieren en nog een kop koffie of thee.

 

Daarna kan men weer terug naar de specialisten en is er een groot stuk spanning weggenomen.

Ik denk dat ook deze " ervarings-specialisten" niet weg gecijferd moeten worden.

 

Deze kunnen vanuit ervaring vertellen wat er namelijk gebeurd wanneer er een deurwaarder op de stoep staat dag voor Kerst, en waarom jouw eigen specialist even niet reageert. De mensen in dit soort situaties reageren niet met verstand, maar uit pure emotie.

 

Marcel

Geplaatst:

StevenK

Mijn gevoel zegt dat de grens overschreden wordt op het moment dat de reactie - via PB of openbaar - op een probleem is 'tegen betaling wil ik je helpen'.

 

Ik vergelijk dat met de gratis virusscanners op internet, die op het moment dat je een - al dan niet terecht - gedetecteerd virus wil verwijderen, eerst betaling willen ontvangen voor het 'full product'.

 

De juiste aanpak is volgens mij dat je - juist als helpende in nood - op geen enkel moment binnen de discussie, het initiatief neemt om in het verlengde van je HL-bemoeienis die bemoeienis betaald voort te zetten. Er zijn namelijk voor elke HL adviseur die zijn werk goed doet, genoeg andere HL-ers die iemand met een probleem adviseren om die adviseur in te schakelen.

 

Het probleem wanneer de adviseur zelf het initiatief neemt om de advisering betaald voort te zetten is namelijk juist voor die mensen die daar op dat moment niet aan toe zijn of daar geen ruimte voor hebben dat ze het gevoel krijgen met een aasgier te maken te hebben en dat ook communiceren. En voor je het weet heeft HL dan de naam dat als je daar een probleem neerlegt, je bestookt wordt door mensen die tegen vooruitbetaling je wel willen proberen te helpen.

 

En juist voor mensen die helemaal klem zitten is niets zo belangrijk als het vertrouwen in de adviseurs.

 

Overigens heeft Lowfield volstrekt gelijk dat vooruitbetaling in insolventiegerelateerde kwesties zeer gebruikelijk is, maar een groot probleem vind ik persoonlijk dat er in dat gebied veel adviseurs actief zijn die bijvoorbeeld niet de mensen erop wijzen dat er ook zoiets als gefinancierde rechtsbijstand of bijzondere bijstand bestaat.

 

Het idee van de HL Task Force blijf ik een warm hart toedragen. Maar ik vraag me ook nog steeds af hoe dit moet vormgeven. Ik heb daar wel een aardig idee over, op basis van wat hierboven staat: er zou bovenaan een apart tabje met 'HL Taskforce' kunnen staan, waar de adviseurs die meedoen worden gepresenteerd. En daar wordt *ook* aangegeven dat die mensen actief adviseren op HL en dat de advisering op HL, zowel openbaar als privaat 'om niet' is, alsmede dat die adviseurs *nooit* op basis van een casus zullen het initiatief tot betaalde dienstverlening zullen nemen, maar dat het de 'klant' uiteraard vrij staat één of meer van die adviseurs in te schakelen.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Geplaatst:

Gast Verwijderd account

Beste Hans,

 

Ik ben zelf pas kort actief op HL, dus ik weet niet of ik hier al volledig recht van spreken heb.

 

Persoonlijk is het niet mijn doelstelling om via HL "klantjes te scoren". Door te reageren op een aantal topics binnen mijn vakgebied (faillissementen en crisismanagement) ben ik middels PM door een aantal mensen benaderd waarvan er inmiddels 3 betalende klanten zijn.

 

 

 

Dit geloof ik dus niet. HL leden kunnen hier ook gratis hulp krijgen van ervaren mensen die al jaren in dit vakgebied werkzaam zijn. Dit wordt ook openbaar op het forum aangeboden in de topics en dan wil je zeggen dat er HL leden zijn die een net nieuw lid als jezelf per pm benaderen om betalend advies te krijgen??

 

Dit komt ook niet overeen met gegevens die ik onder ogen heb gehad waarin jij onder andere een partij bent die zelf partijen benaderd op HL. Dat is verder prima maar dan vind ik jou bovenstaand bericht een verkeerd signaal.

 

 

 

Danny

Geplaatst:

Iwan van Geelen

Misschien een ander extra idee! Maak een button op het forum waar leden acquisitie en "over de top" aanbiedingen kunnen melden, ik word de laatste tijd ook te vaak gebeld met de meest rare aanbiedingen waarbij ze me bij HL hebben gevonden.

 

Nu kan iedereen dan zijn mening kwijt over zo'n aanbieder en kan iedereen 'ff checken" voordat ze verder gaan met zo'n 'gast'

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Geplaatst:

Johannes Regelink

Mag ik de bovenstaande posts proberen samen te vatten als:

 

Het is niet gewenst dat via HL ongevraagde acquisitie gevoerd wordt dmv PM, mail, telfoon, post of iets vergelijkbaars?

 

Zoja, is het een idee dat in de forumregels op te nemen? De keren dat ik ongevraagd aanbod kreeg was het iig niet op het niveau waar ik iets mee wil... Actieve HL-ers weet ik zelf prima te vinden en ander gebruik ik het Vraag en aanbod gedeelte.

 

Wat betreft de knokploeg vind ik het idee van Steven een goede, realistische en simpel uit te voeren. Automatisch krijgen de posts van deze mensen meer waarde voor de TS, niet meer dan terecht.

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Geplaatst:

DonLorenzo

De knokploeg/taskforce of hoe je het ook wilt noemen is toch eigenlijk al een feit? Het zijn altijd dezelfde lieden die gedegen en uitgebreid advies geven, terwijl de rest (mezelf incluis) wel eens een hart onder de riem kan steken of een richting aan kan geven, waar dan later de knokploeg de nodige diepte en nuance aan geeft. Een badge daarbij lijkt me een prima idee, is op zijn minst een beetje extra credit voor al die belangeloze (nouja, bijna) hulp.

 

Wat betreft ongewenste acquisitie, dat blijf je toch houden, evenals de 1-post spammers en dat soort. Misschien in het board 'herrie...' een disclaimertje zetten in de trant van PAS OP, maar verder lijkt het me toch echt dat iedereen prima zelf kan uitzoeken (of dat in ieder geval zou moeten kunnen) of een aanbod aantrekkelijk of niet is.

Party & Reisverhalen http://www.donlorenzo.eu

Geplaatst:

Iwan van Geelen

 

Wat betreft ongewenste acquisitie, dat blijf je toch houden, evenals de 1-post spammers en dat soort. Misschien in het board 'herrie...' een disclaimertje zetten in de trant van PAS OP, maar verder lijkt het me toch echt dat iedereen prima zelf kan uitzoeken (of dat in ieder geval zou moeten kunnen) of een aanbod aantrekkelijk of niet is.

 

Maar..... HL is veel bezocht forum en ook begrijpelijk dat cold callers hier gebruik van maken.....dat begrijp ik. Dat iedereen een eigen keuze* maakt ben ik ook voor. Maar omdat deze 'gasten' verwijzen naar HL in hun script telefoon gelul is het een mooi tegengas; beste beller, als je mensen telefonisch gaat lastig vallen en verwijst naar HL zal dit op diezelfde HL gemeld worden en voor iedereen zichtbaar zijn.

 

Hier is toch niet zoveel op tegen?

 

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.