• 0

Maatschappelijk verantwoord ondernemen? Drank bij de pomp.

Nederlandse ondernemers hebben soms moeite met regels. In plaats van ze in te voeren en zich aanpassen is er verzet. Waar je in Amerika op bepaalde plaatsen zelfs buiten niet meer mag roken en iedereen zich er netjes aan houdt wordt in Nederland nog steeds in een aantal kroegen gewoon doorgerookt.

 

En nu is er een (Shell) ondernemer die een derde soort goud wil toevoegen aan het assortiment. Reden: Zij mogen het ook en ik wil meer verdienen.

Hij wil bij het Europees Hof bewijzen dat het oneerlijk is dat bijvoorbeeld wegrestaurants wel alcohol mogen verkopen.

 

Hij vergeet dat het grote verschil met wegrestaurants is dat drank daar geen impulsaankoop is en er weinig of geen jongeren komen. Bovendien is het signaal, -een pilsje onderweg mag best- helemaal verkeerd.

 

Voor mij overigens een reden om daar uit protest niet meer te tanken.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik begrijp je punt.

 

Benzinepompen zijn vaak langdurig open, in ieder geval ruim na de in Nederland normaal geldende sluitingstijden van andere winkels zoals slijters en supermarkten. In het buitenland komt het voor dat mensen wanneer zij een feestje of zo hebben, even wat drank gaan halen.

 

Dit hoeft niet te betekenen dat de alcohol voor consumptie is voor of tijdens het rijden.

Link naar reactie
  • 0

 

Het is ze juist te doen om de boete. Die gaan ze niet betalen. Wat mij betreft volgende week er een hogere boete overheen en de week daarop dicht. Maar zo zal het niet gaan.

 

Je ziet een verschuiving naar goedkopere pin stations en met de crisis in het vooruitzicht zie ik het daar steeds drukker worden. Dan moet je niet negatief in het nieuws maar juist positief. Gezonde snacks en vers fruitsap bijvoorbeeld,

Link naar reactie
  • 0

Ik sta haaks op de mening de TS'er.

 

Ik irriteer me ook nog steeds over het hele rook gebeuren in de kroegen. Ik rook zelf niet, maar vind uit principe dat als mensen niet naar een kroeg willen waar gerookt mag worden ze dan maar niet naar de desbetreffende kroeg moeten gaan.

 

Naar mijn idee bepaald de eigenaar of er in zijn kroeg gerookt mag worden of niet. Het is zijn zaak. Als mij het aanbod en randvoorwaarden bij webwinkel A niet aanstaat ga ik naar webwinkel B en zo zie ik het ook voor de kroeg. Wil ik niet naar de kroeg toe omdat er gerookt wordt? Prima, zal ik ergens anders naar toe moeten gaan waar ze niet roken. Nu spreekt een grote groep mensen over schande mbt roken in de kroeg, maar dat zijn juist de mensen die met moeite 1 x per week of 1 x per 2 weken naar de kroeg gaan. Imo bepaald de baas en gaat de mening van de vaste klant voor.

 

Zo.. dat is er uit :) Dat gezegd hebbende komt het naar mijn idee redelijk in lijn met de tankstations. Zij willen gewoon hun omzet verhogen, meer winst maken etc. Alcohol is een product wat daar prima in past. Zeker gezien de tijden dat de tankstations open zijn. Indien ik een zaak heb en een product wat "veel" opbrengt wil ik het ook verkopen.

 

Ik zou me meer richten op de bestuurder en dus de eventuele gebruiker van alcohol. Op verschillende technieken en methodieken duidelijk maken dat alcohol kopen een prima zaak is, maar thuis opdrinken nog beter! En misschien...

 

..is dat weer een business case voor een HL'er.

"Leiderschap is mensen laten worden wie ze zijn" - Wessel Ganzevoort

"Trust is good, but control is better." - Vladimir Lenin

Link naar reactie
  • 0

Stel dat de drank al bestemd is voor consumptie onderweg, wie zegt dat dat voor de bestuurder bedoelt is? Hoewel de gemiddelde auto in Nederland inderdaad zelden meer dan 1 persoon te vervoeren heeft -de oorzaak van het fileprobleem als je het mij vraagt- ga ik zelf bijvoorbeeld vaak uit met 4 of 5 mensen in 1 auto, en de passagiers willen wel eens een biertje drinken voordat we bij de kroeg aan gekomen zijn.

 

Verder, als een bestuurder inderdaad besluit dat hij wilt drinken tijdens het rijden, dan zal hij zich niet laten tegen houden door het feit dat zijn benzine pomp geen alcohol verkoopt. Zulke idioten nemen dan wel drank vanuit huis mee of gooien zich daar al vol.

 

Ik vind dat de consument zelf wel wat meer verantwoordelijkheid mag nemen voor wat betreft deelnemen aan het verkeer.

Link naar reactie
  • 0

Sja, zolang de bijrijder het alleen op een zuipen zet.. waarom niet. Helaas kan je dat niet controleren. Anderzijds zitten mensen vaak bezopen achter het stuur als ze van een feestje af komen, niet omdat ze onderweg drank hebben gekocht.

 

De drempel om bier te drinken wordt wel kleiner maar ik zie niet zo'n groot probleem.

 

[eigenbelang]Kan ik tenminste ergens drank halen wanneer alle winkels gesloten zijn.[/eigenbelang]

Site: Incassobureau particulier en bedrijf - E-mail : luuc@luuc.eu

Link naar reactie
  • 0

Ach ik denk dat de hele actie nog geen week gaat duren. Het namelijk een gecoördineerde actie van de belangenvereniging voor tankstationhouders. zodra de 1e boete binnen is word de actie weer gestopt om dan een proefproces te starten. Dus in dat opzicht vind ik de actie verantwoord.

 

Of uiteindelijk alcohol wel of niet verkocht moet worden in benzinestations? Ik denk dat het effect op de verkeersveiligheid nauwelijks meetbaar zal zijn en met hetzelfde gemak zou je ook kunnen betogen dat het verkopen van sigaretten en aanstekers bij een benzinestation verboden moet worden want roken en benzinedamp is (ook) levensgevaarlijk.. toch komt bijna niemand op het idee om een sigaret op te steken tijdens het tanken.

 

 

 

Uiteindelijk is het rookverbod is ook niet ingevoerd in wetgeving vanwege volksgezondheid omdat dit te veel inbreuk maakte op het recht op zelfbeschikking (geloof dat dit de goede term is). Daarom is het rookverbod ingestoken vanuit werknemersbescherming / arbo wetgeving, Het roken is verboden omdat iedere werknemer het recht heeft op een veilige werkomgeving, de gevolgen van roken en meeroken zijn bekend en bedienend personeel voorzien van beschermingsmiddelen bleek niet mogelijk of zeer onpraktisch, ik bedoel bedienen met een gasmasker is nu niet echt praktisch en watjes in je neus is ook niet afdoende.. (of charmant)

 

Ik denk dat een verbod dat je instelt vooral ook een probleem moet bestrijden en vraag me af of bij alcoholverkoop bij een tankstation het geval is, de achtergrond van de instelling was namelijk niet primair ingestoken vanuit verkeersveiligheid maar ook concurrentievervalsing. Dit alcoholverbod vloeide voort uit een langdurige discussie over het assortiment van tankshops die door het ontbreken van (verplichte) sluitingstijden oneerlijk zouden concurreren met supermarkten en andere winkeliers die aan de winkeltijdenwet moeten voldoen, het verbieden van alcohol verkoop was toen min of meer een compromisbesluit zodat beide partijen een beetje hadden gewonnen..

 

Er is daardoor wel een raar onderscheid ontstaan, inderdaad bij wegrestaurants, maar ook bij gewone restaurants en cafés is nauwelijks controle op alcoholgebruik en verkeersdeelname daarna, dan valt het vooral onder de eigen verantwoordelijkheid, maar als er bier in een tankstation word verkocht worden wij burgers ineens roekeloze (en vooral laveloze) drankmisbruikers? ik denk het niet.

 

Kortom gezien de beperkte omvang van de actie en het doel een proefproces uit te lokken om dan weer te stoppen met de verkoop en vervolgens via de rechter een uitspraak te krijgen vind ik een verantwoorde manier.

Link naar reactie
  • 0

Afgezien van dit hele verhaal, vind ik dat de laatste tijd veel ondernemers de weg een beetje kwijt zijn. Bij de Gamma kun je al witgoed, tv's en speelgoed kopen, bij de C1000 verkopen ze kleding, bij de Kruidvat verkopen ze speelgoed en cd's/dvd's. En dat allemaal in het kader van extra inkomsten. Straks verkoopt elke winkel gewoon alles.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Er is met een reden wetgeving gekomen. Dus dat er geen merkbaar effect zou zijn lijkt me onjuist. Elke verkeersdode in relatie met alcohol is er een te veel. Bij 25% van de ongelukken is er sprake van drankgebruik. Bovendien is de wetgeving democratisch tot stand gekomen. Tenminste dat mag je hopen. Dat het bij wegrestaurants wel mag (tenminste als je het daar opdrinkt bij het eten) is voor mij eerder reden om het daar ook te verbieden dan om het dan ook maar in tankstations toe te staan.

 

Het is dus verboden en het is zeker dat er door (extra) drankverkoop slachtoffers gaan vallen. Dan moet je als ondernemer toch niet willen.

En inderdaad zal het ook ten koste gaan van weer andere ondernemers.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Afgezien van dit hele verhaal, vind ik dat de laatste tijd veel ondernemers de weg een beetje kwijt zijn. Bij de Gamma kun je al witgoed, tv's en speelgoed kopen, bij de C1000 verkopen ze kleding, bij de Kruidvat verkopen ze speelgoed en cd's/dvd's. En dat allemaal in het kader van extra inkomsten. Straks verkoopt elke winkel gewoon alles.

 

Prima toch? Dat is niet de weg kwijt zijn, dat is waar de markt om vraagt.

Straks neemt misschien zo'n mooie grote Carrefour met 70 kassa's waar ze werkelijk alles verkopen het hier gewoon over?

Ik ga elk jaar rond de kerst naar Frankrijk en dan daar bij de Carrefour boodschappen doen.

Fantastisch om te zien dat in die enorme grote boodschappenkarren, naast de dopertjes, wijn en boter ook een flatscreen en senseo apparaat liggen.

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0
Straks neemt misschien zo'n mooie grote Carrefour met 70 kassa's waar ze werkelijk alles verkopen het hier gewoon over?

 

Een webwinkel die letterlijk alles verkoopt, dat is een gat in de markt. Het hele idee dat als je iets wilt kopen, je eerst moet uitzoeken welke winkel het verkoopt, is natuurlijk belachelijk. Bij specifieke onderdelen e.d. is dat vaak het grootste deel van de tijdsbesteding bij het inkopen. Dit stamt uit de tijd van beperkingen van voorraad, schapruimte, logistieke ketens etc. en dat kan met ICT tegenwoordig veel slimmer.

Link naar reactie
  • 0

Kennelijk is er een markt voor.

 

Ik zeg niet dat iedereeen het doet, maar het is net als met de koopzondag. De grootste tegenstanders staan dan ineens zelf in de rij. Want ja, het is toch wel makkelijk...Als op zaterdagavond de appeltaart mislukt, halen we toch wel op zondag even snel iets anders. Alsof je niet kan leven zonder een gebakje bij de koffie. Hatsikidee principes...

 

Als niemand drank koopt bij de pomp, zal er vanzelf een einde aan komen. Weinigen geven toe dat ze vieze boekjes e.d. lezen, maar er liggen toch nog altijd schappen vol mee.

 

De winkels bieden aan wat de consumenten vragen, of de producenten weten op een handige wijze de vraag te creëren, net hoe je het bekijkt.

 

Wordt een beetje moe van de moraalridders met een hoog NIMBY gehalte.

www.trailerplus.nl onderdelen voor aanhangers en boottrailers

Virtuele rondleiding in ons magazijn

Link naar reactie
  • 1

Ik denk heel verschillend;

 

- je kan overal drank kopen dus wat maakt die pomp uit

- je komt sneller in de verleiding als je het zo makkelijk kan kopen

- als je 'het' wil hebben, kan je het overal krijgen waarom dan niet zo makkelijk mogeliijk maken; is beter voor het milieu en veiliger (minder KM's) ;D

 

dus/maar/alsdan/ bla bla is mijn vraag, Is het aangetoond dat het veiliger is om NIET te verkopen? Dat er in andere landen mee omgegaan -gaat- worden is misschien wel zo maar toch kunnen 'wij' juist een goed voorbeeld stellen?

 

Uitgangspunt van 'ik' blijft; ieder zijn eigen verantwoordelijkheid maar als 'wij elkaar' of ''onze' overheid kunnen helpen; doen!

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

 

Als niemand drank koopt bij de pomp, zal er vanzelf een einde aan komen. Weinigen geven toe dat ze vieze boekjes e.d. lezen, maar er liggen toch nog altijd schappen vol mee.

 

Wordt een beetje moe van de moraalridders met een hoog NIMBY gehalte.

 

En ik wordt een beetje moe van mensen die met de ogen dicht het schap met de vieze boekjes weten te vinden. Ik dacht dat die al lang verdwenen waren. :P ;D

 

Vraag me trouwens af hoe het juridisch zit als iemand drank koopt op een punt waar dat om redenen van verkeersveiligheid niet is toegestaan, na het nuttigen van een redelijke hoeveelheid, een dodelijk ongeval veroorzaakt. Een proefproces uitlokken maar?

Link naar reactie
  • 0

Tankstations langs snelwegen zijn 's avonds en 's nachts ongezellig: laten we er dan ook meteen in een hoekje een pokertafel neerzetten! ;)

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn idee is alles wat je tijdens autorijden doet naast het besturen van de auto zelf een potentieel gevaar.

 

Volgens mij is iemand die een portie frites bij de Drive-Inn van de McD. haalt en vervolgens al rijdend tracht om dat ene frietstengeltje te voorzien van de juiste hoeveelheid fritessaus, minstens zo een groot gevaar als iemand die een blikje bier opdrinkt.

 

Alles waar alcohol inzit zou gewoon via slijters verkocht moeten worden. Of voor directe consumptie via de horeca. (Zo was het vroeger, iedereen heeft wel eens zo'n nostalgisch blauw emaille bord gezien).

 

Tegenwoordig verkoopt iedereen alcohol. Ikea, supermarkten, cafetaria's, de McD. in enkele europese landen, avondwinkels etc En dan zouden tankstations het niet mogen verkopen omdat er een weg voor de deur ligt en er auto's rijden? Die klanten van de supermarkt komen toch ook niet allemaal te voet?

 

Meten met 2 maten dus.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bier bij de pomp verkopen vind ik een uitkomst!

We hebben nooit bier in huis dus als er eens visite komt die een biertje wil drinken vind ik het een uitkomst om dat nog ergens te kunnen kopen. Ach, is dat bier eigenlijk nodig om de avond compleet te maken?

 

Aan de andere kant vind ik het waardeloos dat er wél bier verkocht mag worden maar geen whiskey of cognac, want dát drink ik juist wél. Ik moet dus mijn "ijzeren voorraad" op peil houden maar de bierdrinkers niet...

 

Het heeft imo allemaal te maken met het veranderen van normen en waarden. Als de goe-gemeente niet weet hoe er mee om te gaan dan moet het van hogerhand maar bepaald gaan worden en dan krijg je dit soort discussies / stellingen.

 

Iedere Nederlander hoort de wet te kennen, als het goed is blijven we van rode diesel af dus waarom wordt er collectief aangenomen dat een bierkoper bier drinkt achter het stuur? Zot!

 

Iemand die zonder rijbewijs in de auto stapt en deel neemt aan het verkeer, nadat hij getankt heeft, is een verkeersovertreder en mogelijk een gevaar voor de weggebruikers. Waarom hoeven pomphouders niet op een geldig rijbewijs te controleren terwijl dit een rechtstreekse overtreding is?

 

Een tankstation heeft als core-business het verkopen van brandstof en aanverwante artikelen (daar gaan we weer). Waarom dit niet afdichten door bepaalde artikelen onderhevig te maken aan een uitertst verkooptijdstip van bijvoorbeeld 22:00 uur zodat eventuele "conurrentievervalsing" binnen de perken blijft tussen de verschillende verkoopkanalen van hetzelfde product.

 

Een morale oplossing zal er wel nooit komen. Wat mij betreft is bier verkopen prima, echter met een verkoopverbod voor jongeren onder de 18 en verbod op verkoop met tijdsbepaling.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.