• 0

Een weblog om je bedrijf te promoten

Ik ben bezig met het opzetten van een weblog welke zich volledig focussed op de "direct connectie" markt (herkennen van barcodes met camphones, etc.). Ik denk dat het een goede tool kan zijn om onze kennis en visie op de markt kenbaar te maken. Aan de andere kant zou het onze concurrenten met allemaal info kunnen verschaffen.

 

Wat vinden jullie, wegen de voordelen zwaarder dan de nadelen?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat ligt er imho aan hoe grondig je het aanpakt. Als je het enthousiasme hebt en de moeite neemt om de bron te worden op jouw vakgebied, kan een weblog je gigantisch veel aanzien geven en dat betaalt zich vrijwel zeker uit.

 

Als je daarentegen slechts een bron wordt en niet veel interessanter bent voor je doelgroep dan menig andere weblog, kun je je afvragen of het de moeite zal lonen.

 

Mijn mening wat dit soort projecten betreft: ga er vol voor, of doe het niet. De zaken die echt concurrentiegevoelig zijn bewaar je voor 1-op-1 gesprekken met je klanten/prospects. Ook zonder de kip met de gouden eieren weg te geven kun je m.i. al een zeer belangrijke pion in je vakgebied worden middels een weblog.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af in hoeverre die informatie al niet beschikbaar / te krijgen is door je concurrent. Iemand die je belt of tegenkomt op een beurs oid waar je uitgebreid je visie uit de doeken doet kan ook een concurrent zijn. Maar ik denk dat jij de enige bent die kan inschatten hoe concurrentie gevoelig je informatie is.

 

De weblog een beetje 'verstoppen' is ook een optie. Je relaties een mailtje sturen met de link met daarin een ID voor toegang en een cookie voor het volgende bezoek. Daarnaast in iedere mail die je verstuurt zo'n zelfde soort link.

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af in hoeverre die informatie al niet beschikbaar / te krijgen is door je concurrent. Iemand die je belt of tegenkomt op een beurs oid waar je uitgebreid je visie uit de doeken doet kan ook een concurrent zijn. Maar ik denk dat jij de enige bent die kan inschatten hoe concurrentie gevoelig je informatie is.

 

Ik geloof dat iedereen toch wel even de "aanvrager" van informatie checkt voordat er volledig de visie die je hebt uit de doeken gedaan wordt.

 

Daarom laat je toch altijd iemand anders voor de informatie bij de concurentie aanvragen. ;D

 

Toch vind ik dat een dergelijk weblog, mits goed gebruikt, zeer zeker een toegevoegde waarde zou kunnen hebben. Er gaat alleen veel tijd in zitten wil je het Up to Date houden.

 

Wellicht is het meer een vraag wat je terug krijgt voor de tijd die je er insteekt.

Link naar reactie
  • 0

[mijn mening]

Ik zie het steeds vaker om me heen dat bedrijfjes een weblog beginnen. Hartstikke leuk hoor maar hoevaak wordt er op gereageerd? vaak zie je "reacties (0)" ... of "1".

 

Ik denk dat weblogs meer voor de grote websites als fok of tweakers zijn of apart (dus een website speciaal in gericht als weblog).

 

Ik denk dat je beter gewoon een "Nieuws" gedeelte kan maken in je website.

[/mijn mening]

 

Link naar reactie
  • 0

Hey Mr. Zrski,

 

Op het eerste gezicht lijkt dit een goed idee. Immers, je kunt er indedaad je reputatie als expert in jouw veld mee (onder)bouwen.

 

Echter, dit vereist erg veel commitment; weet je hoeveel en heb je dit er voor over? Als je hier eenmaal aan begint en het dan dood laat bloeden, zal het je alleen maar schaden. Je moet vaak je blog verversen en met veel EN goede informatie aan kunnen komen zetten, wij je vaste cliëntèle opbouwen.

 

Toch weet ik niet of een blog voor jou het beste middel is. De commerciële organisaties (jouw klanten) die direct connection technologie afnemen, zullen misschien niet eens weten dat ze naar die technologie zoeken. En je dus consequent niet vinden. Deze organisaties direct benaderen kan effectiever zijn.

 

Wel kan het je helpen om je reputatie binnen de wereld van direct connection technologie te verstevigen. Als dat een van je key stakeholders zijn, dan kan dat interessant zijn. Maar vraag je dan af: hoe goed is die reputatie nu en hoeveel beter wil ik die laten zijn.

 

Mijn tip: beschouw je blog als een nieuwe onderneming en schrijf er een business plan voor. Wat dien je te investeren (tijd, mankracht?) wat krijg je er voor terug, wanneer? Hoe quantificeer je je winst? Welke risico's loop je?

 

The proof of the pudding is in the eating. Je bouwt je reputatie het snelst door te laten zien dat je voor andere klanten goede resultaten hebt geboekt. Er over schrijven is toch iets anders.

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties. Het zijn ongeveer de twee punten die aan me trekken. DC is een jonge markt en er is een centraal nieuws punt voor nodig. Het opstarten van dat nieuwspunt geeft een bepaalde reputatie in de markt maar kost ook veel inspanning en kan waardevolle informatie weggeven over de richting van mijn bedrijf....

 

Ik denk er nog even over na.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Je zou het log ook kunnen opstarten met nog wat niet-concurrerende partijen, b.v. wetenschap, overheid, zelfde field andere business-bedrijven.

Je krijgt zo een wat objectievere uitstraling, je kunt het log levendiger houden omdat meer partijen vanuit andere invalshoeken input leveren en je kunt misschien meer discussie oproepen (kan een wenselijke ontwikkeling zijn) waardoor je een interessanter log bent.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie weblogs vooral als zelfpromotie, persoonlijk vind ik het medium minder geschikt als bedrijfspromotie.

 

Voor bedrijfspromotie denk ik eerder aan nieuwsbrieven met ontwikkelingen uit de markt en nieuws van het eigen bedrijf en eventueel de klanten.

 

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Je kunt dan ook voor een tussenweg kiezen. Er zijn weblogs van personen die het op persoonlijke titel bijhouden maar wel aangeven bij bedrijf X te werken. Wat je wel ziet is dat zo iemand wordt gevraagd om een mening in een vakblad, voor een jurering of wat dan ook, waarbij dan tevens het bedrijf in de picture komt. Zo zet dat bedrijf wel een reputatie neer als een organisatie waar erkende kenners/experts werken.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Dag zrski,

 

't kost moeite om een log vol te houden (niet om te beginnen), maar ik denk dat een corporate log zeker de moeite waard is. Lees de bijdragen hier bijvoorbeeld: http://www.capulet.com/weblog/

 

't Gaat er natuurlijk wel om dat je een onderwerp-breedte kiest die het juiste publiek trekt: niet alleen je concurrenten en andere vakidioten, maar anderzijds ook niet teveel mensen buiten je doelgroep. Misschien is deelnemen aan een bestaand weblog ook een goed idee (veel loggers smeken om bijdragen!). Begin anders met het plaatsen van reacties op bestaande logs.

 

Ik heb zelf de ervaring dat het goed werkt ten aanzien van bekendheid van je bedrijf. En maak je niet te druk over het weggeven van kennis: mensen doen graag zaken met creatieven, niet met volgers.

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

een nieuw beginnetje..

 

Struin zelf regelmatig rond op een aantal weblogs en lees hier ook de nodige artikelen over blogging in combinatie met de corporate website of als onderdeel van het communicatieplan.

 

Lost Boys heeft bijvoorbeeld een weblog wat te bereiken is via de website van de webbouwer en ik moet zeggen: Leuke artikelen die naar mijn idee wel degelijk positief bijdragen aan het goede imago van de club. Expertise komt er tot uiting en als potentiele klant kan ik me de gedachte 'nou die weten het wel' goed voorstellen.

 

Ook is bekend dat Microsoft bloggers inzet om haar imago op te fleuren en ook de ceo van SUN schrijft regelmatig zijn stukjes. Zelf ook maar eens aan de gang gegaan en ja ook hier regelmatig bezoekers.

 

Wat denken jullie van het weblog als onderdeel van de identiteit of als marketingtool van de onderneming? Gaat dit in de toemkomst meer en meer een topic worden of zijn er slechts een handjevol bloggers die dit ten onrechte propageren?

----------------------------------------------------------------------------

www.splendidmedia.nl | *NEW: www.justathought.nl

----------------------------------------------------------------------------

Link naar reactie
  • 0

Het is allang niet meer iets dat door insiders en fanatici wordt gehyped, het is inmiddels al overgenomen door de reguliere media en 'mainstream'.

 

Hoe beter je je concurrent informeert, hoe sterker de concurrentie, hoe beter voor het resultaat?

Is het niet lef en een valide strategie om te stellen dat je gerust je concurrent van informatie voorziet omdat je weet dat je er zelf beter van wordt als je een waardige opponent hebt?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heb ook het idee dat mijn vraag wat achterhaald is en dat een 'mainstream' etiket al aardig op zijn plaats is. Toch is dit voor zeer veel bedrijven nog een optie waar niet over is nagedacht of wat lacherig wordt weggewuifd.

 

Wat betreft de laatste alinea van de vorige post. Helemaal mee eens!

----------------------------------------------------------------------------

www.splendidmedia.nl | *NEW: www.justathought.nl

----------------------------------------------------------------------------

Link naar reactie
  • 0

Ik zit zelf voor mijn huidige werkgever er ook over na te denken. Maar waarom zou je in godesnaam voor een verzekeraar een weblog op zetten ?

 

Want : het is niet sexy, noch baanbrekend, noch geef je mogelijke klanten redenen waarom ze lid van jouw bedrijf moeten worden. Of is het ook okay om te schrijven over meer perifere zaken zoals Sponsoring ?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zit zelf voor mijn huidige werkgever er ook over na te denken. Maar waarom zou je in godesnaam voor een verzekeraar een weblog op zetten ?

 

Want : het is niet sexy, noch baanbrekend, noch geef je mogelijke klanten redenen waarom ze lid van jouw bedrijf moeten worden. Of is het ook okay om te schrijven over meer perifere zaken zoals Sponsoring ?

 

 

En wat nu als je al die idiote claims die er binnenkomen op het log zou zetten ;)

Een stukje sponsoring

De ramp van de maand met een bloemetje

Valt toch prima uit te werken.

Link naar reactie
  • 0

Als je een weblog begint -bijvoorbeeld voor een verzekeraar- omschrijf dan eerst je doel en maak een redactieplan. Het fenomeen weblog is niet aan branches of onderwerpen gebonden, maar als je het als middel inzet omdat het toevallig een hype is, schiet je je doel ver voorbij. En laten we wel zijn: de meeste weblogs verschillen niet van de meeste websites: veel non-informatie, slecht bijgehouden, slecht geschreven, veel vertoon, weinig idee. Niks nieuws onder de zon dus. Er zijn leukere dingen om je tijd aan te verspillen.

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Als je een weblog begint -bijvoorbeeld voor een verzekeraar- omschrijf dan eerst je doel en maak een redactieplan. Het fenomeen weblog is niet aan branches of onderwerpen gebonden, maar als je het als middel inzet omdat het toevallig een hype is, schiet je je doel ver voorbij. En laten we wel zijn: de meeste weblogs verschillen niet van de meeste websites: veel non-informatie, slecht bijgehouden, slecht geschreven, veel vertoon, weinig idee. Niks nieuws onder de zon dus. Er zijn leukere dingen om je tijd aan te verspillen.

 

Amen.

 

Inderdaad, dit instrument is niet anders dan die we al kennen. Het heeft wel andere mogelijkheden, maar het verandert niet dat je eerst goed moet bedenken of je het instrument kunt gebruiken. Er wordt nu vooral vanuit de techniek beredeneert; "de techniek is mooi, wij willen het ook gebruiken".

 

Terwijl je naar mijn idee veel meer moet kijken naar een strategisch marketingplan en DAN naar de instrumenten die daarin passen.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Vind ik kloppen als een bus. Maar toch....ik werd getriggerd door de post van Merkava : zou een saaie verzekeraar dan toch "simpel" iets kunnen vertellen op een Blog en dan onverwachts aardig, sympathiek, benaderbaar en misschien zelfs....menselijk kunnen overkomen ?

 

Tuurlijk : er waren altijd wel manieren om naar buiten te komen. Maar die manieren waren zo formeel en kostten zoveel, dat ze alle aanleiding gaven om strak geregisseerd te worden. Maar een Blog : het geeft gewoon meer mogelijkheden om niet al te duur lichtvoetiger te zijn.

 

OTOH : (ADAK) : tuurlijk moet je ook hierbij verdomd goed van tevoren bedenken wat je bereikt met je communicatie.

 

En toch...

 

Wie heeft goede voorbeelden uit Nederland van zinnige, leuke Nederlandse corporate Blogs ?

Link naar reactie
  • 0
Wie heeft goede voorbeelden uit Nederland van zinnige, leuke Nederlandse corporate Blogs ?

 

Nou... die zijn er wel hoor. Kijk maar eens op www.marketingfacts.nl, daar wordt nogal wat aandacht aan dit onderwerp besteed. En maak dan een ondescheid tussen corporate blogs en businessblogs... en marketingblogs...

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Als je nou eens niet vanuit de individuele aanbieder redeneert, maar de collectieve behoefte als uitgangspunt neemt, is een open platform best interessant. Denk alleen al aan de ervaringen van een alarmcentrale, daar komen dagelijks nieuwe drama's binnen. Verzekeren gaat om papier en geld, maar daarachter gaan vele verhalen schuil. Helpen verzekeraars echt, of gaan ze achteraf moeilijk doen over bonnetjes?

 

Draai het eens om. Stel dat een ander een forum/blog over ervaringen met verzekeraars zou beginnen, zou dat interessant voor jullie zijn? Misschien bestaat dat al...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Weer een kick in dit onderwerp. Grappig genoeg zag ik dat een aantal mensen die eerder lauw reageerden intussen zelf een Weblog aangemaakt hebben.

 

Dus nu, 1 jaar later : wat zijn de ervaringen ? Zorgt het voor bekendheid ? Heb je klanten gekregen via je weblog ? Is het inderdaad zo zwaar als je eerst dacht ? etc, etc.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Klanten heeft het webloggen voor mij nog niet direct opgeleverd wel is mijn netwerk door het bloggen enorm gegroeid.

 

Het kost veel tijd om met enige regelmaat een artikel te schrijven die waardevol is voor de potentiele lezer. En regelmatig artikellen schrijven is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat je weblog gevonden, gewaardeerd en gelezen wordt.

 

Leuk is het zeker omdat een welog heel eenvoudig uitnodigd tot discussie met anderen. Dat maakt het voor mij in ieder geval erg leuk en de moeite waard om het te doen.

ErnoHannink helpt zelfstandigen internet slim toe te passen zodat ze meer klanten kunnen krijgen

http://www.ernohannink.nl

http://www.enthousiasmeren.nl

Laat de klant naar jou

komen

Hyves voor freelancers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.