• 0

Stupiditeitsmarketing

Eventjes mijn gal spuiten.

 

Ik wordt strontmisselijk van bedrijven die tegen alle normaliteit in doodgewone huis-tuin-en-keuken troep proberen te slijten als zijnde een "experience", al dan niet onderbouwd met juridsch net-acceptabele pseudo-wetenschap.

 

Shampo is niet langer zeep, maar Hydra-Intensieve Complex Regeneratoren met de impliciete belofte van sex.

 

Dieetmargarine is geen aangelengd vet, maar een aflaat voor jaren slecht mentaal en fysiek onderhoud.

 

Een auto is geen stuk staal met stoelen en een verbrandingsmotor, maar een Allerhoogste Expressie van Uniciteit en Individualiteit.

 

Ik begrijp het wel. Echt.

 

Je bent met je concurrent verwikkeld in een medogenloze strijd om de zieltjes van de consument. Eigenlijk verkoop je hetzelfde product, de meeste onderdelen of ingrediënten komen toch uit dezelfde fabrieken. Dus je instrueert een semi-creatief type om je budget op te maken en hatsa, je trekt een Blik Onzin open.

 

Het resultaat: terwijl je zelf wordt weggepromoveerd of gesaneerd, wordt je opvolger in een spiraal van wederzijdse onzin getrokken. De Koude Oorlog zeg maar, maar dan net anders. Generatie op generatie van Brand Managers, Category Managers of hoe die knullen en meisjes ook heten. Kanonnenvoer.

 

En de consument - doodop na een dag aan de mentale lopende band - laat zich desondanks opzwepen en rukt op de maat van de muzak de pakken Dubro uit de rekken. Diepe angst voor vieze geurtjes in de vaatwasser.

 

Marketing Schmarketing.

 

 

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Haha, ik had laatst precies hetzelfde toen ik op de zoveelste verpakking het woord "smaaksensatie" las. Patatgeneratie? Generatie Nix? Kletskoek. De Gelulgeneratie, dat zijn we.

 

Wordt alleen maar erger trouwens. Een kleine 4000 reclame-uitingen per dag krijgen we nu om de orde, en dat aantal verdubbelt elke 5 jaar (of was het 3 jaar?). Het wachten is op een systeem dat volgens de begrippen van het antigeluid, antireclame kan produceren. Eindelijk rust.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Leuk om dit te horen : ik word geacht op 7 oktober een verhaal te houden over....experience marketing. Maak je geen zorgen, ik zal het niet doen.

 

Ik denk dat de enige oplossing voor dit soort irritatie is : niet meer kopen. En dit actief melden aan anderen, vooral aan de fabrikant, dat je het zo stupide vindt. Prik de droom door !.

 

Natuurlijk zijn diverse creatieve geesten bezig om een "sensatie" toe te voegen aan hun producten : zolang hun consument daarin toegevoegde waarde ziet, dan is het okay. Maar zodra consumenten ophouden dit te waarderen, dan is het over met de pret.

 

Maar zeg nou zelf : hoeveel mensen dromen niet een klein beetje bij de Olijfolie-reclame van Bertolli (Unilever) ? Elke idioot weet toch dat zo'n situatie niet bestaat ? En toch krijgen we een Italie-expierence erdoor. Slim gedaan, net als veel wijn-marketing. Andere voorbeelden : Frau Antje en de kaas & tulpen. Het Frankrijk-gevoel bij de combinatie Du Vin, De Pain et...Boursin, Thais eten, etc.

 

Dat de realiteit anders is, doet "de" consument blijkbaar niet zoveel. Het gaat er om een bepaalde sfeer te creeeren, waardoor de consument een meerwaarde wil betalen. 10 cent product, 1 euro droom, zeg maar.

 

Als je hier niet tegen kunt, moet je de droom doorprikken. Moet je veel beter gaan bedenken wat je eet en wat daar in zit, wie het produceert, etcetera.

 

Maar dat zullen hooguit 5% van de mensen doen. De rest van de consumenten wil op een grijze herfstdag "zichzelf verwennen" en wegdromen naar de vakantie in Italie met een stokbrood van Bertolli in de hand. En dat klinkt natuurlijk stupide, maar de omzetcijfers geven de marketeers van Unilever gelijk....

Link naar reactie
  • 0

Ha ha...

 

Leuk bericht Ilja!

 

Maarrruhhh... wat is er eigenlijk op tegen, als zelfs de meeste triviale zaken des levens zo nu en dan even linguïstisch worden gerestyled?

Ik kan er wel om lachen en...en...en ja, soms zijn die claims -al dan niet in een zwaar pathetisch sausje gedipt- ook nog wel eens berustend op de weinig waarneembare werkelijkheid.

Product innovatie?

 

Gelukkig kan ik ook nog genieten van de gewone dingen des levens...

Bij het ontbijt heb ik bijv. het voorrecht gehad om twee met de hand geplukte Toscaanse nectarines te mogen nuttigen, waarbij het aangenaam sprankelende palet aan zinneprikkelende smaaksensaties mij een onvergetelijke genotservaring deed overkomen!

(Mijn smaakpapillen zijn nu nog steeds in een compleet hyper-extatische staat van zijn...door zoveel puur en intens smaakgenot. Hemeltje lief; het zou bijna verboden moeten worden!)

 

Ik kan niet wachten tot het 12 uur is en ik naar de haringkraam ga...

 

;-)

Link naar reactie
  • 0

Veel reclame met een hoog tellsell gehalte inderdaad, voor allerlei producten.

 

Het nadeel ervan is dat ik de neiging heb het sowieso niet meer te geloven. Zeker de tellsell's en aanverwanten hebben de neiging om de meest fantastische claims te maken over hun producten, ongeacht wat het product nou precies is. Als een club in het eerste spotje zegt dat een ingeblikt magneetje je van de meest ernstige kwalen zal genezen, ben ik niet meer zo geneigd van ze aan te nemen dat je met quick&brite ook maar 1 vlek uit de vloerbedekking zult krijgen. En dat is eigenlijk wel jammer, want ik zie wel eens een product dat (in ieder geval theoretisch) best eens echt zou kunnen werken.

Link naar reactie
  • 0

Haha, gaaf. Er is inderdaad nogal een trend gaande waarbij je een complete ervaring koopt in plaats van een product. Orange is hier volgens mij koploper in. In hun reclames komt GEEN enkele mobiel voor; zij proberen het 'orangegevoel' over te brengen.

 

Op zich een logische ontwikkeling. Een product is ook vaak meer dan het product en zijn voordelen an sich. Het wekt altijd wel één of andere emotie op. Sommige wat meer dan anderen. Dit maakt waarschijnlijk ook een reclame bullshit of geloofwaardig. Dat de experience bij een auto groter is dan bij een shampoo (hoewel douchen ook weer een aparte sensatie te weg brengt :) ) spreekt voor zich. Uit hun reclames moet dat ook blijken. Als je vervolgens producten met een lage sensatiewaarde (geen idee of dat woord bestaat) neerzet als een überexperience wordt het volgens mij onzin.

 

Bertolli is nog twijfelachtig: ik vind het beeld wat ze opwekken erg goed werken en ik krijg echt zin om een lekkere italiaanse salade met een goeie scheut bertolli klaar te maken. Als later blijkt dat ze helemaal niks met Italië te maken hebben voel ik me wel lichtelijk bedrogen ja.

 

Telsell is weer een hele andere kwestie. In hun reclames verkopen ze toch echt wel puur het product en de voordelen. De experience blijft volgens mij achterwege. Het wordt alleen zulke troep omdat de voordelen die genoemd worden erg twijfelachtig zijn. Geen enkel telsellproduct kan zijn hoge verwachtingen in het echt waarmaken.

 

Overigens vind ik de Orange benadering wel erg mooi en sprekend. Iets te zweverig misschien, maar wel sfeervol. Ik koop alleen geen spullen van hen :)

www.booreiland.nl | Graphique très chic!

Link naar reactie
  • 0

Orange is hier volgens mij koploper in. In hun reclames komt GEEN enkele mobiel voor; zij proberen het 'orangegevoel' over te brengen.

 

Gek genoeg werkt dit op mij vooral averechts.. Ik bedenk me dat maar dat die 'experience' bakken geld kost, terwijl ik eigenlijk vooral goedkoop mobiel wou bellen op (als het even kan) een degelijk netwerk. Qua marketing heb je dan alleen telfort die het nog redelijk 'no-nonsense' houdt. Natuurlijk kies ik uiteindelijk gewoon voor de goedkoopste aanbieder, of ik dr nou een 'experience' bij krijg of niet ;p

Link naar reactie
  • 0

In Spaarnedam staat bij de dijk een beeldje voor Hans Brinkers, de jongen die volgens een Amerikaans kinderboek Holland tegen de stormvloed beschermde door zijn vinger in de dijk te steken. Dat beeld is daar vijftig jaar geleden door het Nederlands Bureau voor Toerisme geplaatst omdat veel Amerikanen naar huis terugkeerden, teleurgesteld dat ze de beroemde dijk niet konden vinden.

 

Een stukje verder worden vliegladingen vol toeristen aan wal gezet om het originele Holland op te zoeken in vertimmerde dorpjes met mensen in klederdracht en vrolijk draaiende molens. Onder de tempels in Mexico zie je het betonijzer waarmee die bouwwerken gereconstrueerd zijn.

 

We leven in een Disney Economy waarin alles gefabriceerd kan worden, inclusief de illusie van authenticiteit. Zelfs wat wij 'natuur' noemen bestaat niet echt. Onze natuurbeheerders hebben onderling besloten dat Nederland op zijn natuurlijkst was rond 1880, dus dat is het landschap dat rond de rivieren opnieuw gecreëerd wordt.

 

Bertolli komt gewoon uit een grote Knorr-fabriek. Dat Italiaanse ideaalbeeld is een product van de imago-industrie. Nou is de vraag wat authentiek is heel lastig te beantwoorden, maar als we nu eens allemaal uit protest tegen de plastificering van de smaak ophouden Bahtolli en andere nepproducten te kopen dan gaan die fabrikanten misschien wat meer respect tonen voor de historie van ons eten.

 

Ik wil weer bittere witlof! 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Qua marketing heb je dan alleen telfort die het nog redelijk 'no-nonsense' houdt.

 

Nadat er een management buyout was geweest, waarvoor O2 eerst 25 miljoen investeerde in (her)naamsbekendheid, om vervolgens toch te eindigen als Telfort.

 

En dan de multi-culti experience die BEN in enkele jaren ruim 50 miljoen kostte, om vervolgens ook te eindigen als T-mobile. En dan spreken we nog niet over het al lang vergeten Libertel. [/qoute]
Link naar reactie
  • 0

Qua marketing heb je dan alleen telfort die het nog redelijk 'no-nonsense' houdt. Natuurlijk kies ik uiteindelijk gewoon voor de goedkoopste aanbieder, of ik dr nou een 'experience' bij krijg of niet ;p

 

Ow ja, we zijn in Nederland ;). Maar zoals ik al zei, ik heb zelf ook niks van ze. Hoe dan ook: Orange draait volgens mij goed. Dus een beetje 'productbeleving' er tegenaan gooien kan blijkbaar helpen.

www.booreiland.nl | Graphique très chic!

Link naar reactie
  • 0

Ok

 

Wat dacht je van deze:

 

De productbeleving (kwaliteit) van een product bepaalt het aantal reklame uitingen wat benodigd is om een zekere omzet te behalen.

 

Of deze:

 

De omzet van een product is afhankelijk van het aantal reklame uitingen welke zich omgekeerd evenredig verhoud tot de kwaliteit van dit product.

 

Dit al iets beter :o

 

Merkava

Link naar reactie
  • 0

... als mensen er toevallig tegenaan lopen en het herkennen wel ja....

 

Dat is inderdaad een belangrijke factor. Reclame is niet altijd bedoelt om een product op te hemelen, maar ook nodig om het uberhaupt onder de aandacht te brengen. Een echt goed product verkoop je vast gemakkelijk zonder allerlei marketingtalk en sfeerbelevenissen, maar het blijft kostbaar om het bestaan ervan wereldkundig te maken.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

In Duitsland hebben ze een apparaatje wat ervoor zorgt dat je TV naar een ander kanaal zapt zodra er reklame is. Dit product is zéééér innovatief.....er zitten 15 mensen de hele dag TV te kijken en drukken op een knop zodra er reklame is, hierdoor weet het kastje dat het over moet schakelen ;D

Link naar reactie
  • 0
Bijv. één product van elk soort in de schappen en allemaal witte verpakingen. Allemaal dezelfde auto....

 

En zo is het nou eenmaal, mensen willen zich ergens mee identificeren, maar dan wel met een groep die zowiezo weer van een andere groep verschilt. Dus ook nog eens onderscheiden. We zijn lastige wezens.

 

In de supermarkt overigens zie je steeds meer merken verdwijnen en de huismerken kennen een goede tijd. Wacht maar totdat we weer in een hoogconjunctuur zitten, dan gaan de merken gewoon weer flink verdienen en krijgen we weer meer diversiteit. Dus we zijn ook nog eens voorspelbaar.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Hoe zou je 't liever zien? Wat voor marketing-arena zou je creëren als je de baas was, dan?

 

Bijv. één product van elk soort in de schappen en allemaal witte verpakingen. Allemaal dezelfde auto....

 

 

Dat heet Communisme en die trend is inmiddels voorbij.

 

Mijn moeder komt oorspronkelijk uit het voormalig Joegoeslavie, en een decenium geleden had je daar gewoon maar een enkel soort brood bij de bakker. Geen 16 granen biologisch-dynamisch brood, maar gewoon een wit, luchtig, relatief smakeloos brood. Nu is dat wel erg weinig keus, maar tegenwoordig is men doorgeslagen in de keuzemogelijkheden.

 

Als je alle tijd die je spendeert bij het kiezen tussen producten optelt, dan kom je aan het einde van de rit volgens mij aan een aardig stukje extra leven. Alleen die wasmiddelen al...om gek van te worden!

 

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

 

Zelf vind ik het vooral erg dat door de snel opvolgende trends en marketing hiervoor de hele wereld steeds meer een gigantische verbruiksmachine wordt.

 

Als dingen niet meer 'cool' zijn, worden ze gewoon weggeworpen, terwijl de bruikbaarheid vaak nog erg goed is. Geld rouleert in een maatschappij. Elke keer als jij iets verkoopt, is er iemand die daar geld voor uitgeeft en dat principe gaat almaar door in een soort evenwicht.

 

Ook al is er technologische vooruitgang, ik denk nog steeds dat we met z'n allen die technologie niet duurzaam toepassen, wat toch onze kracht als mensen zou moeten zijn. Bouwen met een doel. Niemand weet meer precies wat zijn of haar invloed op het gehele proces is, terwijl juist iedereen er van houdt invloed te hebben. Mensen met een machtige positie voelen dat ze echt iets kunnen veranderen, maar pronken er over het algemeen meer mee dan er echt iets mee te doen. Zat mensen voelen zich zwaar depressief omdat ze geen idee hebben waar ze mee bezig zijn, wat ze hier doen. Ze kijken om zich heen en volgen blind het voorbeeld van de grote groep: "dat zal wel goed zijn dan". Velen denken er niet eens over na, of je krijgt simpele reacties als "Oh ja, het is zo erg voor de kindertjes in arme landen die kinderarbeid moeten verrichten, dus geen producten meer kopen". Hoezo? Zodat ze helemaal niets meer te eten hebben, of nog minder betaald krijgen? Nee, boycotten op zich is geen oplossing, ACTIEF ondersteunen wel. Bijvoorbeeld door accijnzen te heffen op producten en dit geld direct te investeren in onderwijs, voedsel, huisvesting en veiligheid in het land van herkomst.

 

Voedsel, huisvesting, sociale contacten en veiligheid. Wat mij betreft de 4 basisbehoeften om zonder zorgen in slaap te vallen. Het is voor ons allemaal ooit begonnen toen voedsel schaars was. Dat was de prioriteit maar als de overige zaken voor elkaar waren voelden we ons fijn. We voelden ons veiliger met goede huisvesting op een plek die we kenden, dus werkten we aan voedselvoorziening op één plek. Een stomme zet wellicht, want vanaf dat moment begonnen we ons te vervelen. De afhankelijkheid van je stamleden begon kleiner te worden, het gezamelijke doel, overleven, was weg. Mensen gingen op zoek naar nieuwe uitdagingen. De beste jager werd de beste sporter. Aan de jager had je wat, zijn kunnen werd geapprecieërd en beloond. De sporter verzorgde alleen entertainment.. show, maar werd toch beloond. Innovatie op verschillende gebieden ging verder, en populaire voorwerpen onstonden. Intelligentie zorgde voor macht, alleen fysieke macht kon die situatie doorbreken. Een gemeen spel ontstond om de mooiste vrouwen te krijgen.. en de machtigste mannen, de mooiste voorwerpen, het beste voedsel, de beste huisvesting, de beste wapens. Het ging voor velen niet meer om overleven, maar om luxe. Het groeps- en teamgevoel verdeen compleet en werd gereduceerd naar de naaste omgeving, het gezin. Angst om de verkregen positie verliezen zorgde voor een streven naar nog meer macht. Minder bedeelden gingen op zoek naar loyaliteit van machtigen, de machtigen durfden steeds meer te vragen. Bijna niemand lijkt zich meer af te vragen of het hele gebeuren ergens op slaat. Of je er niet blijer van zou worden als de angst om te vallen verdween. Een communistisch systeem.. alles voor iedereen? Nee, dat schijnt niet te werken, aangezien sommigen minder capaciteiten hebben dan anderen, minder doen dan anderen. Een aangepast communistisch systeem: voldoende voedsel, goede huisvesting, sociale contacten en veiligheid voor iedereen. En extra priviliges als je in dienst van de gemeenschap innoveert, entertained, verzorgt, bestuurt: reizen, autoracen, computerspellen, tv kijken, vliegen, de maan bewandelen, exclusief eten, een bezoek aan de dames van plezier: Entertainment als beloning voor je inzet, waarbij "inzet" democratisch gedefinieërd wordt.

Adrenaline rushes.. niet meer als je opeens een idee hebt om zoveel mogelijk geld uit de zakken van anderen te kloppen. Maar als je veel waardering voor je inzet krijgen kan.. Gevaar voor de samenleving: de komende 10 jaar gaan al jou inzet-punten naar de personen die je pijn gedaan hebt. Je kunt ook kiezen voor euthanasie. Popster-status? Recht op een boel entertainment. Drugs & Alcohol = Entertainment? Bestelen van anderen zal je niet lukken (punten-systeem is digitaal). Dus als je wat nuttigs doet kun je jezelf 3 maal onder de tafel drinken.. Als dat betekent dat je daarna niets meer uitvoert, heb je vette pech.

 

Ach...

 

Het slaat wel ergens op denk ik nog steeds. Maar ik ben Marx niet :)

Eerst maar dat eigen bedrijfje oprichten en zoveel mogelijk geld uit de zak van anderen slaan.. met goede produkten wel te verstaan. En zonder loze praatjes over verhoogde winstmarges en smaaksensaties. Nee, met de belofte dat we achter je staan, je minder bang hoeft te zijn dat dingen mislukken en dat je vooral een hoop mensen blij kunt maken met wat je doet.

Houden van is ondernemen.

Link naar reactie
  • 0

Uhm, die stupiditeitsmarketing heeft ook bij jou zn werk wel gedaan ... immers, je kent het merk, en ook nog de slogan. Volgens mij is dat een van de doelstellingen van Marketing: productbekendheid.

 

Ik heb het idee dat de hedendaagse marketinguitingen zijn aangepast op het begripsnivo van de gemiddelde consument. Je kunt ook concluderen dat het daar niet al te best mee is gesteld .. Als alle consumenten zich zo irriteerden als sommigen op dit forum (waaronder ikzelf) zouden ze niet tot koop overgaan, en zou het snel klaar zijn met dergelijke strategieen.

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
  • 0

Uhm, die stupiditeitsmarketing heeft ook bij jou zn werk wel gedaan ... immers, je kent het merk, en ook nog de slogan. Volgens mij is dat een van de doelstellingen van Marketing: productbekendheid.

 

Niet dus. Want ik ben zo mateloos geirriteeerd door die reclames, dat ik vertik dat merk te kopen. Zonder nu een discussie over marketing te beginnen, maar het uiteindelijke doel van marketing is niet naamsbekendheid, het is sales. Naamsbekendheid is leuk, maar dat kan je niet op de balans zetten en daar woorden de aandeelhours niet warm van.

 

Dus nee, ze bereiken er hun doel niet mee.

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.