• 0

Bestelauto - hoe streng zijn de eisen?

Ik heb onlangs een auto gekocht die in de categorie Middelgrote bestelauto zonder verhoogd dak valt - ik heb een tussenschot met een vast raam, dus dat zit helemaal goed.

 

Echter, 's avonds is alles dat voor me gebeurt via dat raampje in mijn achteruitkijkspiegel zichtbaar, en is er bijna geen onderscheid tussen de auto die achter me rijdt en een tegenligger.

 

Wat is nu belangrijker - veiligheid of een stukje glas dat verder geen functie heeft?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Je vraag blinkt niet uit in duidelijkheid... maar als ik een gokje doe.. denk ik dat je dat raam eruit wil of af wil plakken

 

Er staat in de eisen

 

het tussenschot mag 1 of meer vaste ramen naast elkaar hebben van maximaal 40 cm hoog en met voorzieningen voor de veiligheid

 

dat raam is (in tegenstelling tot de andere eisen) geen verplichte voorwaarde, er mag een raam in zitten maar het hoeft niet..

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je vraag blinkt niet uit in duidelijkheid...

Oh, sorry daarvoor dan! ;) Je inschatting klopt - ik wil het raam dat er zit er graag uit halen.

 

...er mag een raam in zitten maar het hoeft niet..

Nee, maar als er geen raam in zit, dan mag er ook geen opening in zitten. Met andere woorden domweg dat raampje eruit slopen mag volgens de regels niet.

 

Het erin laten zitten is vooral in het donker niet echt veiligheidsbevorderend, en hetzelfde geldt eigenlijk voor het vervangen van het raampje door een vastzittende plaat of zo, omdat je dan je binnenspiegel niet meer (zinvol) kan gebruiken.

 

Aangezien ik werkelijk niet snap waarom die afscheiding per se zo compleet afgesloten moet zijn leek het me dat het voor de veiligheid best mogelijk zou moeten zijn dat te verwijderen - het is niet dat ik dankzij die opening opeens professioneel personenvervoer mogelijk zou maken of zo. :)

Link naar reactie
  • 0

Ik zou hem er gewoon uit halen. Mocht je gecontroleerd worden dan lijkt het mij ten eerste sterk dat zoiets opgemerkt wordt en al merken ze het op, dan verklaar je gewoon dat het raampje reflecteert en dat dat dus niet veilig is als het donker is. Mochten ze het niet met je eens zijn kan je het raampje altijd nog weer terug plaatsen.

Link naar reactie
  • 0

De meeste achteruitkijkspiegels hebben een omschakelstand voor het dimmen van achter je schijnende koplampen. Heb je die niet, kun je er altijd eentje aanschaffen.

Werkt heel fijn. Je ziet het achteropkomende verkeer nog wel, maar niet meer overheersend.

Link naar reactie
  • 0

Ruit iets scheef zetten, zodat de tegenligger omhoog spiegelt.

Die had ik ook al bedacht, ja - als er niet pragmatisch (dus meer naar de intentie dan naar de letter) met de regels omgegaan kan worden zal dat 'm ook worden.

 

Mochten ze het niet met je eens zijn kan je het raampje altijd nog weer terug plaatsen.

Nadeel is dat het dan alsnog een stevige boete kost, want zoals Steven zegt is dat een economisch delict, die boetes zijn hoog...

 

Je ziet het achteropkomende verkeer nog wel, maar niet meer overheersend.

Je hebt het niet helemaal goed gelezen, ben ik bang - tegenliggers zijn net zo zichtbaar door reflectie in de ruit in de sheidingswand... ;)

Link naar reactie
  • 0

Wat stevenK zegt, de regels zijn strikt..

 

raampje eruit en vervangen door een vaste plaat is te doen, net als afplakken of kantelen van de ruit.

schot eruit is geen optie..

 

Deze strenge regels zijn voortgekomen uit grootschalig oneigenlijk gebruik begin jaren negentig.. ik heb de twijfelachtige eer gehad hier tijdens mijn opleiding en eerste baan doodgegooid te zijn met deze regeltjes en de controle erop.. (er mocht zelfs een tijdje niet eens een ruitje in zitten en ook moest het nagenoeg geluidsdicht zijn)

Misbruik bestond uit de toen zeer populaire MPV's grote personenauto's (7 zitters) die zoals een linkmichel had ontdekt helemaal voldeden aan toen geldende eisen voor grijskenteken voldeden. (wat begin jaren 90 niet veel meer was dan een bepaald laadvermogen of volume hebben) dus reden er binnen enkele jaren opeens duizenden gezinsauto's op grijskenteken ivm het belastingvoordeel.

 

Om dat oneigenlijk gebruik te beëindigen is er nieuwe regelgeving met strenge eisen aan bestelauto's / grijskenteken auto's. Een van de eerste maatregelen was het verplichte tussenschot, vlakke laadvloer / geen achterbank en verplicht afgeplakte zijruiten. De regels zijn in een jaar of 12 tijd zo'n 8 keer aangepast en verscherpt en her en der weer versoepeld.. De regels zijn inmiddels een kleine 10 jaar redelijk stabiel maar de kern van de regels is nog steeds een vlakke laadvloer, bepaalde grootte laadruimte en afscheiding tussen berijdersdeel en laadruimte middels een schot.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De regels zijn inmiddels een kleine 10 jaar redelijk stabiel maar de kern van de regels is nog steeds een vlakke laadvloer, bepaalde grootte laadruimte en afscheiding tussen berijdersdeel en laadruimte middels een schot.

En dat heb ik allemaal - alleen wil ik een gat in plaats van een raampje. Functioneel maakt het geen donder uit of dat raampje er zit of niet...

 

Jammer dat de BD-webcare nog niet gereageerd heeft - ik heb het hier gevraagd omdat op de site van de BD vermeld expliciet stond dat ze hier aktief waren... ;)

Link naar reactie
  • 0

Een gordijntje er voor zodat je dat kan dicht doen wanneer de reflecties teveel storen?

 

Ofwel je achteruitkijkspiegel gewoon thuis laten?

 

Mijn vroegere bestelwagen had ook een raampje, handig om eens snel te kijken of je niets vergeten bent maar er was geen achteruitkijkspiegel en heb dat ook nooit gemist.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook een transporter, enkele cabine met een tussenschot en ruit. Het probleem wat jij noemt ken ik niet, maar ik kijk dan ook nauwelijks in de binnenspiegel.

Wat mijn bus wel heeft zijn geblindeerde achterruiten (in de achterdeuren), mogelijk dat er hierdoor minder reflecties optreden? Aangezien de ruiten geblindeerd zijn zie ik toch nauwelijks iets in de binnenspiegel, vandaar dat ik er ook niet zo vaak in kijk.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Regels zijn wat dat betreft erg streng. Het raampje eruit halen en een gat achterlaten mag niet. Is te gevaarlijk bij noodstops, eventuele bagage krijg je uit de laadruimte in de cabine.

Het gat weer dichtmaken mag wel, zicht naar achteren heb je via de twee buitenspiegels.

Maar de optie van een soort gordijntjes kan ook, kun je ze overdag opendoen.

Link naar reactie
  • 0

welja, dan maak je er gewoon een Bestelauto GTI van Gordijntjes, Tapijtje en Imperial

 

maar even los van regeltjes te streng of onnodig gecompliceerd en de gedachten daarbij...

 

een open verbinding met de laadruimte is comfort technisch meestal ook niet zo prettig.. zo'n lege laadruimte kan een behoorlijke klankkast / echoput zijn.. en om nou standaard een stapel lege dozen rond te gaan rijden (of een hoogpolig tapijt op de vloer te leggen) om die echo te dempen is ook weer zo wat..

 

maar om even dicht bij jou vakgebied te blijven.. misschien dat Anti glare folie die voor (laptop)beeldschermen soms word gebruikt ook nog wel een oplossing om de hinderlijke reflectie weg te nemen..

Link naar reactie
  • 0

Af fabriek is mijn auto afgemonteerd met een kunststof grof geperforeerd schot. Mogelijk kun je bij een auto-demontage bedrijf eenzelfde schot kopen. Passend maken, raam eruit en schot ertussen. Met een beetje handigheid van jezelf of bevriende kennis is het degelijk te bevestigen.

 

Link naar reactie
  • 0

Het is een GLI, dus dat moet laminaat worden ben ik bang... ;)

 

Die folie maakt de refelectie alleen meer diffuus, maar in het donker met koplampen in je bakkes zal het nog steeds niet fijn zijn.

 

Misschien dat een soort rooster een alternatief is als de rondvliegende lading het enige argument is. Ik ga sowieso morgen de afdeling auto van de BD eens bellen - kijken wat die zeggen.

Link naar reactie
  • 0

Een ander schot zet je er niet zomaar even in. Dat kunststof schot is volgens mij niet origineel. Alle dubbelcabines hebben dat. Ze worden zonder schot geleverd (die metalen van fabriek af is een ramp om ze eruit te krijgen) en Snoeks Automotive bouwt ze af. Dit omdat er een te kleine oplage is voor een aanpassing in de fabriek. Ik geloof wel dat het ging veranderen.

 

Zoals hierboven vermeld. Wel of geen raam. Het moet helemaal dicht zijn!!! Dus zonder raam bij een kleine controle geen probleem. Maar je ziet steeds meer grotere controles met Douane en BD. En met open laadruimte ben je echt de pineut. BMP, Economisch delict , Wegenbelasting enz enz.

Barcode scanners - IR thermometers - 12V voedingen www.electronixs.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt - die had ik ook al gevonden, maar echt duidelijker wordt het er niet van.

 

De wand moet zijn vervaardigd van ondoorzichtig en vormvast materiaal, waarbij een vast raam met een hoogte van 40 cm is toegestaan.

...

Onder een vast raam in de wand moet een raam worden verstaan dat op geen enkele wijze is te openen.

en

 

De wand moet uit één geheel bestaan, waarbij noodzakelijke voorzieningen ten behoeve van het gebruik of onderhoud zijn toegestaan. Hierbij kan aan de volgende zaken worden gedacht.

...

2. Een ventilatierooster, mits daardoor de laadruimte niet vanuit de cabine kan worden bereikt. Het ventilatierooster moet door middel van een lijm- of lasconstructie aan de vaste wand zijn verbonden;

 

wat zou suggereren dat als ik in plaats van het raam een horizontale strip plak, en dat dan 'ventilatierooster' noem, alles in orde is.

 

Daarnaast is het al of niet kunnen bereiken van de laadruimte door dat ventilatierooster natuurlijk afhankelijk van iemands fysieke voorkomen en lenigheid - mij zou het niet lukken, denk ik... ;)

 

Alles bij elkaar ben je dan dus ongelofelijk aan het interpreteren en zoeken naar dingetjes die volgens de letter van de wet mogelijk zijn, terwijl ik meer iemand ben die streeft naar de geest van de wet: dat plaatje glas verwijderen verandert in functioneel opzicht helemaal niks aan het feit dat het een bestelauto is.

Link naar reactie
  • 0

En ook dat is weer afhankelijk van de grootte van de opening in relatie tot de aard van de lading. En als ik er een wasmachine in vervoer zonder die vast te zetten, dan vliegt die ook gegarandeerd door die afscheidingswand heen als ik een botsing krijg.

 

Maar daar worden dan weer geen eisen aan gesteld.

 

Edit: dat risico heb ik trouwens zelf in de hand, en is strikt genomen ook niet van belang bij de bepaling of het een bestel- of personenauto is.

Link naar reactie
  • 0

Nog maar eens gebeld, weer gehoord dat ik teruggebeld zou worden, en dat is vandaag dan eindelijk gebeurd.

 

Conclusie: het raam mag er niet uit.

 

Als ik het raam eruit haal zou ik namelijk ook ladingen kunnen vervoeren waar de auto niet voor bedoeld is, bijvoorbeeld lange planken. Ik mag het raam ook niet vervangen door een fijnmazig permanent aangebracht metalen raster of zo. Waarom niet, want dat is functioneel exact hetzelfde als dat raam? Omdat het niet mag.

 

*zucht*

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.